MTR:s tågtrafik i Sverige, d.v.s. MTR Pendeltågen, MTR Mälartåg samt MTRX, gör brakförlust. Lyckligtvis har MTR kassakon MTR Tunnelbanan, men om två år kan en ny operatör ta över Stockholms tunnelbana. Vad händer då med MTR:s verksamhet i Sverige? Mycket pekar på att MTR tvingas kasta in handduken.Järnvägar.nu skrev:Mälardalstrafik publicerade i måndags, 16 oktober, ett förhandsmeddelande i EU:s webbtidning TED om en eventuell ny upphandling av regionaltågstrafiken i Mälardalen med trafikstart tidigast i december 2026.
[...]
Sammantaget har tågtrafiken i Sverige, främst den upphandlade trafiken i Stockholm och Mälardalen, men även den kommersiella trafiken som MTRX kör mellan Stockholm och Göteborg, kostat ägarna i Hong Kong över två miljarder kronor och förlusterna fortsätter.
Avtalet om den lönsamma trafiken i tunnelbanan i Stockholm går ut 2025. Upphandling pågår. Om MTR förlorar den upphandlingen eller vinner den med ett hårt pressat anbud slaktas eller sinar MTR:s enda kassako.
Mälardalstrafik förbereder för en ny upphandling av regionaltågstrafiken i Mälardalen med trafikstart 2026, trots att det nuvarande avtalet gäller till 2029. Samtidigt löper kontraktet för Stockholms pendeltågstrafik ut 2026. Vidare har SL minskat beställd trafikvolym istället för att ta ut fulla viten. Annars hade brakförlusten varit ännu större. Befarar SL att MTR kastar in handduken innan kontraktet löper ut? I så fall blir det nog omöjligt att minska bilens andel...
De goda nyheterna är att "resandet ökar och hittills i år har närmare 10 miljoner resor gjorts med Mälartåg". Därmed är det sannolikt att Mälartåg får fler resenärer i år än SJ hade året innan pandemin. Jämförelsevis väntas MTRX nå miljonstrecket i år. Visserligen ett rekord, men knappast tillräckligt för MTR.