Medans vi i Stockholm bråkar om dubbelbemmaning på pendeltågen så planerar DSB att införa förarlösa tåg S togens linje F från 2029.
https://www.tv2kosmopol.dk/metropolen/f ... M0P_jClSHM
Förarlösa S tog i Köpenhamn 2029 (linje F)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Förarlösa S tog i Köpenhamn 2029 (linje F)
Det återstår att se om man lyckas. Det har ju hittills visat sig vara betydligt svårare att uppgradera befintliga system än att bygga nya förarlösa system. Men Ringbanen (linje F) är förstås ett bra pilotprojekt. Den är ju i praktiken helt skild från övriga järnvägsnätet och liknar till stor del en tunnelbanelinje. Artikeln nämner också att det krävs omfattande uppgraderingar av infrastrukturen för att förarlös drift ska bli möjlig.
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: tisdag 13 april 2021 22:23
Re: Förarlösa S tog i Köpenhamn 2029 (linje F)
I Danmark går politiker in och detaljstyr statliga verk och myndigheter i betydligt större utsträckning än i Sverige. Det var t ex en minister som, för ett par år sedan, bestämde att avgångssignalerarna skulle slopas påÖresundstågen på Kystbanen. Om det genomfördes vet jag inte. Nya ministrar har passerat sedan dess.
Det är på motsvarande sätt som beslutet om förarlös drift på S-banen tagits. Så låt oss se hur det går med det.
Jim
Det är på motsvarande sätt som beslutet om förarlös drift på S-banen tagits. Så låt oss se hur det går med det.
Jim
Re: Förarlösa S tog i Köpenhamn 2029 (linje F)
DSB to tender driverless Copenhagen S-Bane fleetkildor skrev: ↑måndag 08 maj 2023 11:11 Det återstår att se om man lyckas. Det har ju hittills visat sig vara betydligt svårare att uppgradera befintliga system än att bygga nya förarlösa system. Men Ringbanen (linje F) är förstås ett bra pilotprojekt. Den är ju i praktiken helt skild från övriga järnvägsnätet och liknar till stor del en tunnelbanelinje. Artikeln nämner också att det krävs omfattande uppgraderingar av infrastrukturen för att förarlös drift ska bli möjlig.
Planen verkar vara att alla linjer ska automatiseras, inte bara linje F.International Railway Journal skrev:DSB expects to select a supplier by the start of 2025, with testing of the first new trains due to start in 2028 for the fleet to enter service between 2029 and 2037.
[...]
The first section of the S-Bane to operate under ATO from 2029 will be Line F between Ny Ellebjerg and Hellerup.
Infrastructure manager Banedanmark completed the installation of CBTC on the 173km S-Bane network with the commissioning of the new signalling system on the final three routes to Frederikssund, Høje Taastrup and Køge in September 2022.
CBTC will enable Grade of Automation 4 (GoA4) to be implemented throughout the network by 2037, allowing completely driverless operation.
Re: Förarlösa S tog i Köpenhamn 2029 (linje F)
Siemens to upgrade Copenhagen S-Bane network to driverless operationkildor skrev: ↑måndag 08 maj 2023 11:11 Det återstår att se om man lyckas. Det har ju hittills visat sig vara betydligt svårare att uppgradera befintliga system än att bygga nya förarlösa system. Men Ringbanen (linje F) är förstås ett bra pilotprojekt. Den är ju i praktiken helt skild från övriga järnvägsnätet och liknar till stor del en tunnelbanelinje. Artikeln nämner också att det krävs omfattande uppgraderingar av infrastrukturen för att förarlös drift ska bli möjlig.
Det stämmer att linje F blir först ut, men Köpenhamns ambitioner stannar inte där. I en annan tråd ifrågasattes det om Stockholm kan minska det teknologiska gapet till Köpenhamn inom kollektivtrafik till bara 10 år. Stockholm verkar ha goda chanser att ligga bara 10 år efter inom elbussar, men inte inom förarlös drift.International Railway Journal skrev:SIEMENS Mobility has signed contracts worth a total of €270m with infrastructure manager Banedanmark and Danish State Railways (DSB) to respectively supply lineside and onboard equipment for the project to upgrade the Copenhagen S-Bane network to Grade of Automation (GoA4).
Driverless operation at GoA4, the highest Grade of Automation, is due to be introduced on the 170km S-Bane network under a five-phase programme running from 2030 to 2033. According to Siemens, this will be undertaken with “very limited downtime,” ensuring that S-Bane services are not interrupted.
The first phase will cover the F Line between Copenhagen South and Hellerup. Trial operations are due to start in mid-2030 in order to introduce GoA4 in passenger service by the end of that year.
Re: Förarlösa S tog i Köpenhamn 2029 (linje F)
Som väl är så är det inte en tävling. Vi vet ju hur det gick förra gången när SL utmanade omvärlden och basunerade ut att man skulle få världens bästa kollektivtrafik, målet övergavs och ett nytt mål sattes, Europas bästa kollektivtrafik. Även detta smögs ut bakvägen och SL har väl kanske lärt sig av läxan. Om det skulle vara en tävling i vem som är störst, bäst och vackrast så kommer det alltid att kosta alldeles för mycket. Då är det bättre att ta små steg framåt och då är jag övertygad om att, även om man inte blir just störst, bäst eller vackrast, så kommer man att få en ändamålsenlig trafik.Enceladus skrev: ↑tisdag 23 april 2024 17:38...
Det stämmer att linje F blir först ut, men Köpenhamns ambitioner stannar inte där. I en annan tråd ifrågasattes det om Stockholm kan minska det teknologiska gapet till Köpenhamn inom kollektivtrafik till bara 10 år. Stockholm verkar ha goda chanser att ligga bara 10 år efter inom elbussar, men inte inom förarlös drift.
Därför ifrågasätter jag ditt rekursiva resonemang som du underbygger med egna inlägg med.
Genius on call
Re: Förarlösa S tog i Köpenhamn 2029 (linje F)
En av fördelarna med förarlös drift är möjligheten att snabbt anpassa utbudet till efterfrågan:
Vad kan grundutbudet tänkas bli på linje F, t.ex. 6-minuterstrafik på vardagsnätter?International Railway Journal skrev:“This comes not only via higher frequency for increased capacity and improved train services during off-peak operations, but also faster recovery from disruption and making it more possible to adapt train services to short-term demand.”