Sida 1 av 1

C6 2768 på skroten i Årsta...

Postat: lördag 06 maj 2023 9:35
av M224

Re: C6 2768 på skroten i Årsta...

Postat: lördag 06 maj 2023 21:50
av Hechtwagen
Vad är detta för formulering i texten?

"Några vagnar ska sparas och renoveras, men resten ska skrotas i Årsta i södra Stockholm."

Man fattar ju noll!

Re: C6 2768 på skroten i Årsta...

Postat: söndag 07 maj 2023 0:01
av Odd
Borde man inte lära sig. De skulle spara kanske 10-15 fullängdståg och låta dom gå i omloppen så dom hålls i bruksskick, så har man en kapacitetsreserv under överskådlig tid. Då hålls även kunskapen, verkstads- och körkompetensen igång. Så dåliga är dom ju inte så de måste skrotas bara för skrotandets skull.

Re: C6 2768 på skroten i Årsta...

Postat: söndag 07 maj 2023 9:29
av Hechtwagen
Odd skrev: söndag 07 maj 2023 0:01 Borde man inte lära sig. De skulle spara kanske 10-15 fullängdståg och låta dom gå i omloppen så dom hålls i bruksskick, så har man en kapacitetsreserv under överskådlig tid. Då hålls även kunskapen, verkstads- och körkompetensen igång. Så dåliga är dom ju inte så de måste skrotas bara för skrotandets skull.

Eller så sätter man in dem på Saltsjöbanan, deras vagnar är helt slut i korgarna men det låtsas ingen om.

Re: C6 2768 på skroten i Årsta...

Postat: söndag 07 maj 2023 18:52
av JohanB
Hechtwagen skrev: lördag 06 maj 2023 21:50 Vad är detta för formulering i texten?

"Några vagnar ska sparas och renoveras, men resten ska skrotas i Årsta i södra Stockholm."

Man fattar ju noll!
Det handlar om vagnparet 2783-2784 som (väldigt lågintensivt tydligen) håller på att byggas om till C10/C11.

Re: C6 2768 på skroten i Årsta...

Postat: söndag 07 maj 2023 19:02
av Lennart Petersen
Hechtwagen skrev: söndag 07 maj 2023 9:29
Odd skrev: söndag 07 maj 2023 0:01 Borde man inte lära sig. De skulle spara kanske 10-15 fullängdståg och låta dom gå i omloppen så dom hålls i bruksskick, så har man en kapacitetsreserv under överskådlig tid. Då hålls även kunskapen, verkstads- och körkompetensen igång. Så dåliga är dom ju inte så de måste skrotas bara för skrotandets skull.

Eller så sätter man in dem på Saltsjöbanan, deras vagnar är helt slut i korgarna men det låtsas ingen om.
Saltsjöbanan ska nog ha nya vagnar, som också utnyttjar banprofilen fullt ut.

Re: C6 2768 på skroten i Årsta...

Postat: söndag 07 maj 2023 19:07
av Lennart Petersen
Odd skrev: söndag 07 maj 2023 0:01 Borde man inte lära sig. De skulle spara kanske 10-15 fullängdståg och låta dom gå i omloppen så dom hålls i bruksskick, så har man en kapacitetsreserv under överskådlig tid. Då hålls även kunskapen, verkstads- och körkompetensen igång. Så dåliga är dom ju inte så de måste skrotas bara för skrotandets skull.
10-15 , det är ju 150 vagnar ? Nej allt tyder väl på att de är för rukade och har gjort sitt,
Jo dom är dåliga, jag gillar inte skraltiga Cx-tåg.

Re: C6 2768 på skroten i Årsta...

Postat: söndag 07 maj 2023 21:05
av leifd
Lennart Petersen skrev: söndag 07 maj 2023 19:07
Odd skrev: söndag 07 maj 2023 0:01 Borde man inte lära sig. De skulle spara kanske 10-15 fullängdståg och låta dom gå i omloppen så dom hålls i bruksskick, så har man en kapacitetsreserv under överskådlig tid. Då hålls även kunskapen, verkstads- och körkompetensen igång. Så dåliga är dom ju inte så de måste skrotas bara för skrotandets skull.
10-15 , det är ju 150 vagnar ? Nej allt tyder väl på att de är för rukade och har gjort sitt,
Jo dom är dåliga, jag gillar inte skraltiga Cx-tåg.
Ja vad kostar det inte att ha ca 150 vagnar som man egentligen inte behöver..? Bara uppställningsplats lär ju kosta en duktig slant per år, sen ska ju vagnarna underhållas om de ska gå att använda, lixom personalen ska fortbildas och nyutbildas på dessa, såväl förare som verkstadspersonal. Grovt gissat så pratar vi nog om minst en halv miljon kronor per år och vagn i onödiga kostnader. Behovet av kapacitetsreserv har jag svårt att förstå, det får man väl lösa på andra sätt. Just nu är väl en av orsakerna att man skrota, att det är för trångt i depåerna, finns för många vagnar.

Re: C6 2768 på skroten i Årsta...

Postat: söndag 07 maj 2023 22:00
av daniel_s
Fortbilda personal på Cx :lol:

Det har då inte kostat något extra de senaste 25 åren.

I övrigt har du helt rätt Leif!

Re: C6 2768 på skroten i Årsta...

Postat: måndag 08 maj 2023 0:07
av Kristineberg
Lite luddigt formulerat i artikeln/reportaget, ingen C6 planeras i nuläget att ”sparas” som museivagn som man kanske kan tolka det som utan ytterligare 2 st håller just nu på att byggas om till ett C10/C11-par för vidare drift på Saltsjöbanan.

För övrigt tycker jag att det är riktigt trist att man själv ej fått filma/dokumentera när en vagn skrotats, utan det är tydligen enl TF själva ”strikt förbjudet”. Men tydligen gick det bra här.

Re: C6 2768 på skroten i Årsta...

Postat: måndag 08 maj 2023 10:43
av Hechtwagen
Lennart Petersen skrev: söndag 07 maj 2023 19:02
Hechtwagen skrev: söndag 07 maj 2023 9:29
Odd skrev: söndag 07 maj 2023 0:01 Borde man inte lära sig. De skulle spara kanske 10-15 fullängdståg och låta dom gå i omloppen så dom hålls i bruksskick, så har man en kapacitetsreserv under överskådlig tid. Då hålls även kunskapen, verkstads- och körkompetensen igång. Så dåliga är dom ju inte så de måste skrotas bara för skrotandets skull.

Eller så sätter man in dem på Saltsjöbanan, deras vagnar är helt slut i korgarna men det låtsas ingen om.
Saltsjöbanan ska nog ha nya vagnar, som också utnyttjar banprofilen fullt ut.
Det kan man ju hoppas på, det har ju varit spårvagnar på tal förut men det höll inte i kontakt med verkligheten

Re: C6 2768 på skroten i Årsta...

Postat: måndag 08 maj 2023 10:55
av Hechtwagen
Lennart Petersen skrev: söndag 07 maj 2023 19:07
Odd skrev: söndag 07 maj 2023 0:01 Borde man inte lära sig. De skulle spara kanske 10-15 fullängdståg och låta dom gå i omloppen så dom hålls i bruksskick, så har man en kapacitetsreserv under överskådlig tid. Då hålls även kunskapen, verkstads- och körkompetensen igång. Så dåliga är dom ju inte så de måste skrotas bara för skrotandets skull.
10-15 , det är ju 150 vagnar ? Nej allt tyder väl på att de är för rukade och har gjort sitt,
Jo dom är dåliga, jag gillar inte skraltiga Cx-tåg.

Ja det är ett av de märkligaste förslagen som signaturen Odd någonsin kommit med! Fast visst hade det varit praktiskt om alla A30 och B30 hade funnits kvar i reserv och om inte A30 och B30 hade funkat när de behövdes så hade A11 och A12 stått beredda lite längre in i vagnhallen