Greenpeace rankar Sveriges kollektivtrafik lågt i Europa.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Greenpeace rankar Sveriges kollektivtrafik lågt i Europa.

Inlägg av M224 »

Tyvärr betalvägg, men någon kanske kanske kan läsa.

https://www.etc.se/inrikes/greenpeace-a ... t-i-europa
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Greenpeace rankar Sveriges kollektivtrafik lågt i Europa.

Inlägg av kildor »

Bättre att gå till källan:
https://www.greenpeace.org/eu-unit/issu ... countries/

Undersökningen handlar bara om biljettsystem och biljettpriser. Inget om hur väl utbyggd kollektivtrafiken är, hur väl den fungerar, hur stor marknadsandel den har, eller hur stor andel som drivs på förnybar energi.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Greenpeace rankar Sveriges kollektivtrafik lågt i Europa.

Inlägg av Enceladus »

Här är Greenpeaces officiella pressmeddelande på svenska:

Analys av kollektivtrafiken i Europa: Sverige på 17:e plats
Greenpeace Sverige skrev:– Det är pinsamt att Sverige, ett av Europas rikaste länder, inte placerar sig bättre än på 17:e plats vad gäller kollektivtrafiken. Vi måste få på plats ett enkelt system som kan erbjuda kollektivtrafik både inom och över regiongränser till ett rimligt pris. Här krävs satsningar från regeringen för rättvis och tillgänglig kollektivtrafik, men de har valt att sänka skatten på bensin och diesel, en satsning som subventionerar SUV:ar i storstäderna istället för tillgänglighet på landsbygden, säger Erika Bjureby, Sverigechef, Greenpeace.

[...]

Stockholm fick 62 av 100 poäng i stadsrankingen och placerade sig på 25:e plats. Biljetterna i Stockholm är relativt dyra, cirka 1,77 euro per dag efter prisnivåjusteringen. Äldre och studenter får måttliga rabatter (33%). Ukrainska flyktingar reser gratis. Personer i rullstol får ta sig in genom bakdörren på bussar utan biljett, men behöver en biljett när de bordar en buss på platser med elektronisk passerkontroll eller när biljetten kontrolleras utanför bussarna under rusningstid vid knutpunkter. Ledsagare till personer som behöver det reser gratis. Det finns inga andra relevanta sociala rabatter. Det måste nämnas att kvaliteten, inklusive tillgängligheten för Stockholms kollektivtrafik, brukar rankas mycket högt i kvalitetskontroller.

Analysen kommer dagar efter att Tysklands och Ungerns nya rikstäckande lågprisresekort trädde i kraft den 1 maj.
Undersökningen publicerades i samband med Tysklands lansering av billiga månadsbiljetter och handlar om pris, inte kvalitet. Stockholm hamnar förstås i botten tillsammans med Paris, Amsterdam, London och Dublin. Sverige - med Stockholm i spetsen - har på senare tid blivit väldigt nyliberalt, och då ingår tyvärr en ojämlik trafikpolitik. Större delen av Europa har lyckligtvis gått i motsatt riktning. Även Orban har kopierat Tysklands billiga månadsbiljetter!
kildor skrev: fredag 05 maj 2023 1:10 Undersökningen handlar bara om biljettsystem och biljettpriser. Inget om hur väl utbyggd kollektivtrafiken är, hur väl den fungerar, hur stor marknadsandel den har, eller hur stor andel som drivs på förnybar energi.
Denna undersökning handlar alltså varken om kvalitet eller hållbarhet. Greenpeace medger detta i rapporten (se sidan 25):
Greenpeace Central and Eastern Europe skrev:It needs to be mentioned that the quality, including the accessibility of the Stockholm public transport, is usually ranked very high in quality checks.
Däremot måste det påpekas att Stockholm ligger i den absoluta botten när det gäller elektrifieringen av busstrafik, och det finns inga bra ursäkter. Att använda biobränslen för vägtransporter är inte hållbart, även om fossila bränslen naturligtvis är ännu värre:
Naturskyddsföreningen skrev:Dessa mängder kommer inte att kunna produceras hållbart i Sverige. Biobränslen endast kan vara en dellösning för att nå klimatmålen.
EU har av goda skäl förbjudit nya bilar som drivs med biobränslen från och med år 2035:
EURACTIV skrev:After weeks of internal discussions, the European Commission obliged Germany’s request, setting out ways cars running exclusively on e-fuels can be registered for sale after 2035. However, Italy’s request to include biofuels was not honoured, as the Commission does not see it as a carbon-neutral fuel.
Dessutom använder Stockholm fossila bränslen i båttrafiken, trots att det numera finns hållbara alternativ till ett konkurrenskraftigt pris.
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Greenpeace rankar Sveriges kollektivtrafik lågt i Europa.

Inlägg av X12 »

Enceladus skrev: fredag 05 maj 2023 5:31
Undersökningen publicerades i samband med Tysklands lansering av billiga månadsbiljetter ... Stockholm hamnar förstås i botten ... Även Orban har kopierat Tysklands billiga månadsbiljetter!
Även Berlin hamnar ju nära botten av listan med endast 2 placeringar över Stockholm.


De verkar inte ha tagit hänsyn till hur långt det går att resa på en biljett i respektive huvudstad. I Stockholm går det ju att med en SL-biljett för 970 kr resa i hela länet. Medan det i Wien, som placerar sig väldigt högt på listan, endast kostar 51€. I Wien är en månadsbiljett dock bara giltig i "kärnzonen", oklart hur stort det är. Förbundslandet Wien är samtidigt endast 6% så stort som Stockholms län. Jämför man inte äpplen och päron om man inte tittar på "jämförspris" och tar hänsyn till vad man faktiskt betalar för?
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1972
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Greenpeace rankar Sveriges kollektivtrafik lågt i Europa.

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Oslo har 87 nye sporvogner under levering. I april ble 183 nye batteribusser tatt i bruk på alle sentrale busslinjer i sentrum. 60 nye T-banevogner skal bestilles for å øke kapasiteten. Antall vogner skal økes selv om dagens 345 T-banevogner erstattet 195+12 gamle vogner.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Greenpeace rankar Sveriges kollektivtrafik lågt i Europa.

Inlägg av Enceladus »

X12 skrev: fredag 05 maj 2023 10:28 De verkar inte ha tagit hänsyn till hur långt det går att resa på en biljett i respektive huvudstad. I Stockholm går det ju att med en SL-biljett för 970 kr resa i hela länet. Medan det i Wien, som placerar sig väldigt högt på listan, endast kostar 51€. I Wien är en månadsbiljett dock bara giltig i "kärnzonen", oklart hur stort det är. Förbundslandet Wien är samtidigt endast 6% så stort som Stockholms län. Jämför man inte äpplen och päron om man inte tittar på "jämförspris" och tar hänsyn till vad man faktiskt betalar för?
I Paris kostar en månadsbiljett för alla zoner 84,10€ (ungefär 945 kr i skrivande stund), men arbetsgivaren står för minst hälften:
RATP skrev:At least 50% of the cost of your travel pass can be reimbursed by your employer
Dessutom får många resenärskategorier betala halva priset eller åka gratis (se sidan 27):
Greenpeace Central and Eastern Europe skrev:The French capital Paris has scored 56 out of 100 points in the city ranking, placing it only 27th. The price for a regular annual ticket is pretty high in Paris (€925, which is equivalent to €2.34 per day after the price level adjustment). It is only possible to buy a long-term ticket for the large Île-de-France region, there is no cheaper option for the Paris municipality only. On the other hand, Paris received full points in all social categories. Seniors get a 50% discount, or travel for free when they can prove a low income. Students pay less than half-price. In addition, social welfare recipients get either a 50% discount or travel for free, people with disabilities have discounted tickets.
Nästan alla betalar alltså bara halva priset, förutom främst besökare. Således borde Paris rankas högre än Stockholm.
Nils Carl Aspenberg skrev: fredag 05 maj 2023 11:38 Oslo har 87 nye sporvogner under levering. I april ble 183 nye batteribusser tatt i bruk på alle sentrale busslinjer i sentrum. 60 nye T-banevogner skal bestilles for å øke kapasiteten. Antall vogner skal økes selv om dagens 345 T-banevogner erstattet 195+12 gamle vogner.
Ja, Oslo blir först med att elektrifiera sin busstrafik redan detta år. Köpenhamn kommer sannolikt på andra plats om två år. I Stockholm tillåts fortfarande bussar med förbränningsmotor i nya avtal, så Stockholm blir förmodligen en av de sista stora städerna i Europa att fasa ut bussar som släpper ut avgaser.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1972
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Greenpeace rankar Sveriges kollektivtrafik lågt i Europa.

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

I Oslo koster månedskort 853 NOK. Det dekker hele Oslo og deler av Bærum, det vi si hele T-banenettet.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Greenpeace rankar Sveriges kollektivtrafik lågt i Europa.

Inlägg av /jes »

Oslo kanske går direkt från diesel till el?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Greenpeace rankar Sveriges kollektivtrafik lågt i Europa.

Inlägg av Odd »

Ännu ett undersökningsresultat där man försöker att jämföra parametrar som inte är jämförbara. Inte första gången och inte sista gången.

Jag har skrivit det förut och jag skriver det igen:
Det är ingen tävling!
Genius on call
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1972
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Greenpeace rankar Sveriges kollektivtrafik lågt i Europa.

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Oslo har gjort alt mulig. Oslo Sporveier kjøpte 1992 fire gassbusser. Man fant ut at det ikke fungerte, og bussene ble tatt i innbytte hos MAN sammen med bussene som ble kalt "Hitlers hevn". Det var første generasjon MAN lavgulv leddbusser som hadde store tekniske problem er altfor svake motorer. Etter sekelskiftet fant politikerne ut at gassbusser var bra og over tid ble det anskaffet et hundretalls gassbusser. Sporveien var ikke fornøyd med gassdrift og gikk senere tilbake til diesel. Nå var det plutselig hydrogen som var fremtiden. Vi anskaffet hydrogenbusser og journalistene fikk skrive om de flotte hydrogenbussene. De hadde også store problemer, og det ble ikke anskaffet mange. De man hadde forsvant i stillhet. Så ble det batteribusser. I vinter hadde vi mye snø og flere dager var Oslo komplett uten busstrafikk. Særlig bussene fra VDL er helt umulige på vinterføre. Batteriene er fordelt over hele bussen, og det blir lavere vekt over drivhjulene. Batteribussene har stor starteffekt, og det gjør at de spinner lettere enn dieselbusser. De blir da stående fast i bakkene fordi sjåførene gir for mye gass. Oslo burde hatt trolleybusser, men det blir ikke vurdert. De var man ferdig med i 1968.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Greenpeace rankar Sveriges kollektivtrafik lågt i Europa.

Inlägg av Enceladus »

Greenpeace: Pinsamt att Sveriges kollektivtrafik inte är bättre
Altinget skrev:I en ny analys har Greenpeace rankat kollektivtrafiken efter pris och hur enkla systemen är i 30 europeiska länder och deras huvudstäder. Sverige hamnade på plats 17. Att Sverige, ett av Europas rikaste länder, inte placerar sig bättre än på plats 17 vad gäller kollektivtrafiken är pinsamt, men inte förvånande. I stället för att investera i kollektivtrafiken har regeringen valt att försöka göra bränslet billigare och gynna bilägare framför andra.

[...]

För att underlätta resande för fler föreslår Greenpeace en klimatbiljett, alltså en överkomlig slags pendlarbiljett som gäller i hela landet. Den skulle göra kollektivtrafiken tillgänglig och attraktiv för fler så att vi får bort ett skifte från enskilda transporter till kollektiva lösningar.

Det finns flera möjligheter att finansiera en sådan biljett. Miljöpartiet menar att kostnaderna för den typ av riksbiljett de föreslår, en ”Sverigebiljett”, motsvarar regeringens skattesänkning för fossila drivmedel. En annan möjlighet är en beskattning av flygfotogenet i Europa med en halv euro per liter för internationella flygresor skulle ge mer än 46 miljarder euro per år inom EU. Utöver detta finns en uppsjö ytterligare kostnader för bilåkande (trängsel, slitage, tidsförluster, olyckor etcetera) som räknas i tiotals miljarder euro per år i Europa. Besparingar här kan också gå till att underlätta kollektivt resande för fler.
Med tanke på den politiska utvecklingen i Sverige, är det troligt att Sverige tappar ytterligare i framtida undersökningar?
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Greenpeace rankar Sveriges kollektivtrafik lågt i Europa.

Inlägg av Enceladus »

Norge: Avgiftsfri kollektivtrafik under ett år
Bussmagasinet skrev:Nolltaxan gäller endast den som är folkbokförd i kommunerna Stavanger, Sandnes, Sola och Randaberg. Övriga får betala sina resor i vanlig ordning. Stavanger har som mål att minst 70 procent av resorna i staden ska göras till fots, med cykel eller kollektivtrafik. Stavanger har närmare 240 000 invånare och är Norges tredje största stad.
Stavanger blir den första stora staden i Norden med nolltaxa. En liknande modell infördes i Tallinn redan 2013. När sker något sådant i konservativa Sverige? Visserligen finns det några mindre kommuner i Sverige som har avgiftsfri kollektivtrafik, men inte stora städer, och speciellt inte Stockholm:
Enceladus skrev: torsdag 04 maj 2023 14:02 ”Kollektivtrafiken nästan alltid för dyr”
Bussmagasinet skrev:Enligt rapporten (klicka här) har endast tre länder i Europa infört nationella biljetter i kollektivtrafiken till ett pris under tre euro (34 kronor) per dag, förutom Luxemburg och Malta som har nolltaxa. De tre ”billiga” länderna är Österrike, Tyskland och Ungern.

[...]

Greenpeace listar också huvudstäderna eller de största städerna i de 30 länderna. Där toppas listan av Tallinn, Luxembourg och Valletta. Stockholm hamnar på 25:e plats. Sämst placerar sig Dublin, London, Paris och Amsterdam, samtliga med höga biljettpriser.
Stockholm må vara sämst i Europa på att elektrifiera busstrafiken, men det finns fem huvudstäder som har dyrare kollektivtrafik! (Givetvis inte Berlin.)
Sveriges kollektivtrafik lär alltså rankas ännu lägre i nästa undersökning!
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Greenpeace rankar Sveriges kollektivtrafik lågt i Europa.

Inlägg av Enceladus »

SL vill höja priset på månadskortet
DN skrev:Som ett led i att åtminstone delvis täcka upp det kolossala hålet föreslår nu trafikförvaltningen i ett underlag för 2024-års budget att priset på SL-kortet ska höjas med tre procent – från 970 kronor till 999 kronor.

[...]

Som besparingsförslag nämns även en minskning av servicenivån på stationsentréer och biljettkontor samt effektiviseringar av trafikavtal i samband med nya upphandlingar.
Kollektivtrafiken i Europas sjätte dyraste huvudstad blir ännu dyrare. Sverige kan stoltsera med att 5 rikaste svenskarna äger lika mycket som 5 miljoner.

Förutom minskad servicenivå blir det förmodligen mer reklam i trafiken. Snart kan det också bli nödvändigt att sälja stationsnamnen!
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Greenpeace rankar Sveriges kollektivtrafik lågt i Europa.

Inlägg av kildor »

Det är väl inte så anmärkningsvärt om Stockholm är 6:e dyraste huvudstaden i Europa. Det är väl ungefär där Stockholm ligger när det gäller den allmänna prisnivån, om inte högre.
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Greenpeace rankar Sveriges kollektivtrafik lågt i Europa.

Inlägg av Fyrgeit »

Enceladus skrev: måndag 19 juni 2023 14:38 Förutom minskad servicenivå blir det förmodligen mer reklam i trafiken. Snart kan det också bli nödvändigt att sälja stationsnamnen!
Menar han allvar? Det är som taget ur en sketch...

...mer specifikt denna sketch.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Greenpeace rankar Sveriges kollektivtrafik lågt i Europa.

Inlägg av Odd »

Eller varför inte bara göra kollektivtrafiken till en reklamfri zon… :)
Genius on call
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Greenpeace rankar Sveriges kollektivtrafik lågt i Europa.

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev: måndag 19 juni 2023 21:26 Eller varför inte bara göra kollektivtrafiken till en reklamfri zon… :)
SL reklamintäckter verkar ligga på nivå 410mkr så det blir att balansera om budgeten...
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Greenpeace rankar Sveriges kollektivtrafik lågt i Europa.

Inlägg av Hechtwagen »

Odd skrev: måndag 19 juni 2023 21:26 Eller varför inte bara göra kollektivtrafiken till en reklamfri zon… :)

Och elfri zon också, att utestänga elallergikerna när det finns alternativ till eldrift är inte acceptabelt!
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Greenpeace rankar Sveriges kollektivtrafik lågt i Europa.

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev: måndag 19 juni 2023 20:10 Det är väl inte så anmärkningsvärt om Stockholm är 6:e dyraste huvudstaden i Europa. Det är väl ungefär där Stockholm ligger när det gäller den allmänna prisnivån, om inte högre.
Kronans kollaps innebär att kollektivtrafiken i Stockholm sannolikt blir relativt sett billigare i Europa, prishöjningen till trots. Men kronfallet gröper också ur köpkraften, därav referensen till den galopperande ojämlikheten i Sverige. Det skulle vara klokt att hitta nya finansieringskällor. Se exempelvis den senaste riskskatten för vissa kreditinstitut. Den hade i princip ingen effekt på räntorna till kund, utan bara på marginalerna, och den skulle kunna öka väsentligt.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Greenpeace rankar Sveriges kollektivtrafik lågt i Europa.

Inlägg av Enceladus »

Frankrikes nya superbilliga tågbiljett
Klimatgranskaren skrev:Land efter land i Europa inför nu en ny billig tågbiljett för att få fler att ställa bilen och åka kollektivt. Idén är enkel. En och samma biljett ger dig rätt att resa obegränsat till ett fast månadspris på alla regionala tåg, spårvagnar och bussar i hela landet.

Senast i raden är Frankrike. För 49 euro i månaden kommer du att kunna resa obegränsat med regional kollektivtrafik inom och mellan städer. I praktiken går det att resa långa sträckor på det här sättet, om man kan leva med att det går lite långsammare än de snabbare InterCity-tågen.

[...]

Sverige då? Nej, här har Tidöpartierna gjort precis tvärtom. Nyligen presenterades ännu en ny skattesänkning på fossila bränslen för den som åker bil (för den som kör elbil eller tankad biogas blev det ingenting). Den som åker kollektivt har i stället fått se biljettpriset öka i minst 11 av landets regioner.
Frankrike tar efter Tyskland och inför en billig tågbiljett som gäller i hela landet. När blir det Sveriges tur? :roll:
Skriv svar