[Sthlm] Växelfel Skärmarbrink 3 maj 2023

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

[Sthlm] Växelfel Skärmarbrink 3 maj 2023

Inlägg av Odd »

Det var växelfel i Skärmarbrink i går den 3 maj 2023. Tunnelbanans "unika status" fortsätter att briljera. Trafikupplägget blev att linje 17 söderut tömde vid Skärmarbrink på plattformen mot Farsta, varvid den åkte ner och vände nånstans (Skogskyrkogården eller Hökarängen, kanske, eller möjligen ner vid Hammarbyhallen?).

Sen gick det väl minst två tåg i trafik mellan Skarpnäck och Skärmarbrink, varvid på enkelspår mellan Bagarmossen och Skärmarbrink.

Upplägget har en del övrigt att önska. Det borde ju finnas övergångsväxlar strax "norr" om Hammarbyhöjden, vilket skulle möjliggöra såväl vändningar vid Skärmarbrink, som vändningar bakom Hammarbyhöjden om Skärmarbrink skulle vara helt utslaget. Sen är ju frågan vad man egentligen har för nytta av övergångsväxeln vid Björkhagen när man inte kan använda den i praktiken, eller att man valde att inte använda den.

Med den "unika status" som tunnelbanan borde ha så vore det ju en nobrainer att fixa till sådant här innan man börjar bygga efter en massa ritade gula streck på kartor hit och dit.
1.jpg
1.jpg (146.76 KiB) Visad 690 gånger
2.jpg
2.jpg (173.29 KiB) Visad 690 gånger
Det är 2023 och det finns fortfarande utrymme för felskyltning.
3.jpg
3.jpg (89.16 KiB) Visad 690 gånger
Genius on call
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: [Sthlm] Växelfel Skärmarbrink 3 maj 2023

Inlägg av Fyrgeit »

Den 21:a april var det också växelfel i Skärmarbrink och trafikupplägget du beskriver tror jag är samma som de körde då också.
trängsel.jpg
trängsel.jpg (435.82 KiB) Visad 685 gånger
spår.jpg
spår.jpg (421.91 KiB) Visad 685 gånger
skärm.png
skärm.png (418.55 KiB) Visad 685 gånger
Då såg det ut att vara den inringade växeln som var trasig, men då borde de väl kunnat köra tågen från Skarpnäck i alla fall?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: [Sthlm] Växelfel Skärmarbrink 3 maj 2023

Inlägg av daniel_s »

Om man ska arbeta i växel 298 (den inringade) så går det nog inte att köra trafik genom växel A298. Så är det i princip i alla signalsystem, oavsett generation.

Vad gäller övergångsväxlarna vid Björkhagen så går det mig veterligen utmärkt att använda dem. Dock är ju det bara en förbindelse från motspår till medspår, dvs om det uppstår en situation med korsande tågvägar så är det smidigare att båda tågen använder växlarna vid Sockenvägen (där det är fyra växlar) eller eventuellt kör på var sitt spår hela vägen utan att korsas överhuvudtaget. Då kan de mötas i omväxlande höger- och vänstertrafik norr om Kärrtorp där mötet borde hamna vid denna trafikering.

Så till frågan om vad som eventuellt är unikt i sammanhanget, tja det skulle kanske vara att tunnelbana 1 framgår i ytläge i unik närhet till bostäder där det betyder höga kostnader att lägga in nya växlar med de bullerstörningar detta innebär. Men rent generellt får man väl lov att säga att man inte kan ha växlar precis överallt, då räcker väl ändå trafiklösningar som den här väldigt långt i de flesta fallen.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: [Sthlm] Växelfel Skärmarbrink 3 maj 2023

Inlägg av M224 »

Lol, vad exakt är det för unikt med närheten till bostäder vid Skärmarbrink? Unikt för Sverige eller?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: [Sthlm] Växelfel Skärmarbrink 3 maj 2023

Inlägg av daniel_s »

M224 skrev: måndag 08 maj 2023 11:09 Lol, vad exakt är det för unikt med närheten till bostäder vid Skärmarbrink? Unikt för Sverige eller?
Det kan vara svårt att förstå när en skribent driver med en annan.
Skriv svar