Trafikförändringsremiss T24

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9740
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Trafikförändringsremiss T24

Inlägg av Enceladus »

”SL-kortet behöver höjas 400kr” – saknas miljarder
Dagens PS skrev:”Vi skulle behöva höja månadstaxan i SL-trafiken med nästan 400 kronor för att täcka upp för det här hålet”, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP) till DN och påpekar samtidigt att en sådan höjning inte är aktuell.
Det saknas drygt två miljarder kronor i SL:s budget, men det är inte aktuellt att höja priset på SL-kortet. Då skulle det behöva kosta nära 1 400 kronor.

Ekonomiskt läge i kollektivtrafiken påverkar tidtabellsplanering inför 2024
Region Stockholm skrev:Trafikförvaltningens tidtabellsförslag innebär i korthet att:
  • Justera turtätheten i viss spårtrafik.
  • Dra in busstrafik där alternativ spårtrafik finns.
  • Anpassa avgångar och linjesträckning utifrån dagens beläggning i busstrafiken.
  • Göra busstrafiken mer effektiv genom ”paketlösningar” i vissa områden.
  • Inte genomföra några större förändringar i landsbygdstrafiken.
  • Inte genomföra några förändringar i pendelbåtstrafiken.
Istället görs nedskärningar i trafiken, främst i busstrafik där alternativ spårtrafik finns.

Här är en länk till remissen: Trafikförändringsremiss T24

Nästan alla direktbussar föreslås dras in i områden med produktionsavtal, t.ex. Fridhemsplan (151, 153, 743, 745), Kista (537, 554) och Karolinska (561). Incitamentsavtal sägs emellertid kräva "särskild hantering". Exempelvis kan direktbussarna till Globen och Liljeholmen beröras, men det återstår att se.

I princip inga förändringar föreslås för nattrafiken - på gott och ont. Å andra sidan föreslås tunnelbanan få 12-minuterstrafik som grund. Notera dock att alla förslag inte alltid genomförs. Tidigare års förslag om minskad trafik i tunnelbanan har inte genomförts, vilket skulle vara fruktansvärt opopulärt.

Ett intressant förslag är förlängningen av linje 141 från Telefonplan till Årstaberg. Detta innebär att Västberga förbinds med pendeltågen under större delen av dygnet. Vidare flyttas linje 134 till Sjöviksvägen, vilket till slut ger Årstadal nattrafik. Däremot blir några hållplatser på Årstabergsvägen helt utan trafik.
4330
Inlägg: 159
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Trafikförändringsremiss T24

Inlägg av 4330 »

Man får väl höja priset med åtminstone ca 10% (ca 100 kr), dvs som den allmänna inflationen.

"Bl.a. undersöks olika former av taxesamordning såsom SL-periodbiljettsgilitghet på Mälartåg.". När tror vi undersökningen kan vara klar och beslut tas?
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Trafikförändringsremiss T24

Inlägg av Diripsi »

4330 skrev: lördag 29 april 2023 8:56 Man får väl höja priset med åtminstone ca 10% (ca 100 kr), dvs som den allmänna inflationen.
Det hade varit rimligt om priset historiskt hade utvecklats i takt med den allmänna inflationen. Nu har ju priset under lång tid ökat betydligt snabbare än inflationen. Det som nu sker är snarare en återställare till de reala priser som gällde för något decennium sedan.
Enceladus
Inlägg: 9740
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Trafikförändringsremiss T24

Inlägg av Enceladus »

4330 skrev: lördag 29 april 2023 8:56 "Bl.a. undersöks olika former av taxesamordning såsom SL-periodbiljettsgilitghet på Mälartåg.". När tror vi undersökningen kan vara klar och beslut tas?
Det beror nog på om SL inser att det går att spara pengar på att flytta över resenärer från Movingo till lokal taxa.

Jag noterar med glädje att SL äntligen tänker göra något åt problemen på linjerna 113 och 129. Linje 113 har hög beläggning väster om Sundbyberg och är också en tvärförbindelse. Linje 129 går däremot i stort sett parallellt med Tvärbanan. Därför är det klokt att låta linje 129 ta hand om det lokala resandet.

Förresten, hur blir det med passningen på bussar om tunnelbanan får 12-minuterstrafik som grund?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Trafikförändringsremiss T24

Inlägg av daniel_s »

Det finns väl utrymme för att höja det rätt mycket! Jag observerar att en motsvarande biljett för Paris kostar lika mycket för 5 kalenderdygn som SL-biljetten kostar för 30 dagar. Då ingår iofs lite rabatter på inträde till triumftornet mm men det är ju inget som direkt kostar dem något. Och pendeltågen till flygplatsen är dubbelt så missanpassade till efterfrågan som de är i Stockholm…
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Trafikförändringsremiss T24

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev: lördag 29 april 2023 14:44 Förresten, hur blir det med passningen på bussar om tunnelbanan får 12-minuterstrafik som grund?
Vilka linjer är det egentligen som har sådan ”passning”? Men det går inte att se något spår av resonemang kring detta i remissen. Dessa dokument är dessutom alltid strukturerade på ett helt obegripligt sätt efter någon påhittad geografisk bokstavsordning. Varför kan de inte bara skriva linjerna EN gång i nummerordning?
4330
Inlägg: 159
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Trafikförändringsremiss T24

Inlägg av 4330 »

Enceladus skrev: lördag 29 april 2023 14:44
4330 skrev: lördag 29 april 2023 8:56 "Bl.a. undersöks olika former av taxesamordning såsom SL-periodbiljettsgilitghet på Mälartåg.". När tror vi undersökningen kan vara klar och beslut tas?
Det beror nog på om SL inser att det går att spara pengar på att flytta över resenärer från Movingo till lokal taxa.
Jag vet inte om SL sparar pengar på att flytta över Märsta-resenärer från SL till Mälartåg. Däremot kommer det leda till krav på fler avgångar och regelbunden trafik, vilket kommer leda till att Mälartåg tar över SJ:s tåglägen och SJ Regional försvinner på sträckan Uppsala - Stockholm.
Enceladus
Inlägg: 9740
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Trafikförändringsremiss T24

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev: söndag 30 april 2023 10:32
Enceladus skrev: lördag 29 april 2023 14:44 Förresten, hur blir det med passningen på bussar om tunnelbanan får 12-minuterstrafik som grund?
Vilka linjer är det egentligen som har sådan ”passning”? Men det går inte att se något spår av resonemang kring detta i remissen. Dessa dokument är dessutom alltid strukturerade på ett helt obegripligt sätt efter någon påhittad geografisk bokstavsordning. Varför kan de inte bara skriva linjerna EN gång i nummerordning?
I princip alla linjer från Lidingö, inklusive Lidingöbanan, har passning till tunnelbanans 10-minuterstrafik. Det är därför bussarna går i klump från Torsvikstorg (fyra bussar går klockan 11:03 mot Ropsten, därefter klockan 11:13). Samma sak gäller på övriga tunnelbanegrenar med 10-minuterstrafik.
Enceladus
Inlägg: 9740
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Trafikförändringsremiss T24

Inlägg av Enceladus »

4330 skrev: söndag 30 april 2023 10:59
Enceladus skrev: lördag 29 april 2023 14:44
4330 skrev: lördag 29 april 2023 8:56 "Bl.a. undersöks olika former av taxesamordning såsom SL-periodbiljettsgilitghet på Mälartåg.". När tror vi undersökningen kan vara klar och beslut tas?
Det beror nog på om SL inser att det går att spara pengar på att flytta över resenärer från Movingo till lokal taxa.
Jag vet inte om SL sparar pengar på att flytta över Märsta-resenärer från SL till Mälartåg. Däremot kommer det leda till krav på fler avgångar och regelbunden trafik, vilket kommer leda till att Mälartåg tar över SJ:s tåglägen och SJ Regional försvinner på sträckan Uppsala - Stockholm.
Som bekant ger genomgående trafikering ett betydligt bättre ekonomiskt resultat. Märsta-resenärerna skulle alltså subventioneras av Uppsala-resenärerna.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Trafikförändringsremiss T24

Inlägg av Diripsi »

daniel_s skrev: söndag 30 april 2023 10:09 Det finns väl utrymme för att höja det rätt mycket! Jag observerar att en motsvarande biljett för Paris kostar lika mycket för 5 kalenderdygn som SL-biljetten kostar för 30 dagar. Då ingår iofs lite rabatter på inträde till triumftornet mm men det är ju inget som direkt kostar dem något. Och pendeltågen till flygplatsen är dubbelt så missanpassade till efterfrågan som de är i Stockholm…
Jag vet inte vilken biljett som du syftar på men en månadsbiljett för alla zoner ("Toutes zones") kostar 84,10€ vilket ganska exakt motsvarar priset för SL-biljetten.
https://www.ratp.fr/en/titres-et-tarifs ... vel-passes.

Men det spelar ingen som helst roll, priset för SL:s biljetter har inget som helst samband med priset i Paris eller någon annanstans.
4330
Inlägg: 159
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Trafikförändringsremiss T24

Inlägg av 4330 »

Enceladus skrev: söndag 30 april 2023 11:11
4330 skrev: söndag 30 april 2023 10:59
Enceladus skrev: lördag 29 april 2023 14:44

Det beror nog på om SL inser att det går att spara pengar på att flytta över resenärer från Movingo till lokal taxa.
Jag vet inte om SL sparar pengar på att flytta över Märsta-resenärer från SL till Mälartåg. Däremot kommer det leda till krav på fler avgångar och regelbunden trafik, vilket kommer leda till att Mälartåg tar över SJ:s tåglägen och SJ Regional försvinner på sträckan Uppsala - Stockholm.
Som bekant ger genomgående trafikering ett betydligt bättre ekonomiskt resultat. Märsta-resenärerna skulle alltså subventioneras av Uppsala-resenärerna.
Men det skulle ju inte bli fler, eller färre, tåg än idag. Samtliga SJ Regional blir Mälartåg (= fler Mälartåg) och de Mälartåg som idag körs via Arlanda körs samtliga via Märsta. Mälartåg får köra fler tåg samtidigt som det blir mindre pengar som skickas vidare till SJ.

Upplägg:
Sex åtta vagnar långa Mälartåg från Uppsala i maxtimmen (7-8) varav:
Två direkttåg
Två som även stannar i Knivsta
Två som stannar i Knivsta och Märsta

Knivsta får då fyra Mälartåg och två SL-pendlar i maxtimmen.
Märsta får två Mälartåg och fyra SL-pendlar i maxtimmen.

Kapaciteten borde räcka för att ta med Märsta-resenärer med endast SL-giltighet.
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Trafikförändringsremiss T24

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Enceladus skrev: lördag 29 april 2023 6:40 Vidare flyttas linje 134 till Sjöviksvägen, vilket till slut ger Årstadal nattrafik. Däremot blir några hållplatser på Årstabergsvägen helt utan trafik.
Det står i förslaget att "Turtätheten föreslås ökas på linje 134".

Just nu är den sammanlagda turtätheten för 134+145 ungefär dubbelt så stor som bara för 134. Om ingen ökning av turtätheten görs innebär det att alla resenärer Liljeholmen–Sjövikstorget–Sjöviksvägen–Hildebergsvägen och alla resenärer Liljeholmen–Östberga som förut åkte i två separata bussar nu åker i samma buss.

Jag har inget objektivt data för hur fulla bussarna normalt sett är, men det varierar väldigt mycket. Det förekommer dessutom både långa och korta bussar. Det är däremot två välanvända linjer, så i högtrafik kan det nog behövas en hel del ökning i förhållande till 134 idag om inte de som bor på Östbergahöjden ska bli väldigt ledsna. Å andra sidan lyssnar ingen på de som bor på Östbergahöjden. Lågtrafik är nog knappast ett problem.

Även det bor många längs linjen så kan 145 lite uppfattas som en lyxlinje, eftersom det är ganska nära till spårtrafik från alla hållplatser (även om det inte är någonting i förhållande till den närliggande 160). 134 är däremot en extremt viktig linje för Östbergahöjden. Om den försämras är det ganska allvarligt. Stombuss på Åbyvägen skulle vara bra, men som det är nu lär alla få vänta tills tunnelbanan kanske kommer någon gång i framtiden.

Nybodahöjden kommer definitivt få avsevärt försämrad trafik. Nominellt är det nära till Midsommarkransens tunnelbanestation, men tiden det tar och faran det innebär att korsa Södertäljevägen är ganska stor. Dessutom är vägen erbarmligt tråkig under Essingeledens broar och fruktansvärt ostädad. 165:ans Svandammsvägen är ett alternativ, men fortfarande är Västberga Allé/Årstabergsvägen enormt optimerad för bilar, man måste fortfarande gå under broarna, och dessutom finns en oförklarlig gräsmatta dikt mot Västberga Allé utan trottoar. Stockholms stad har förut sagt att de håller på med en översyn av området, men där är ju inget som kommer vara klart till december.
Enceladus
Inlägg: 9740
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Trafikförändringsremiss T24

Inlägg av Enceladus »

Magnus Ahltorp skrev: fredag 05 maj 2023 9:46 Just nu är den sammanlagda turtätheten för 134+145 ungefär dubbelt så stor som bara för 134. Om ingen ökning av turtätheten görs innebär det att alla resenärer Liljeholmen–Sjövikstorget–Sjöviksvägen–Hildebergsvägen och alla resenärer Liljeholmen–Östberga som förut åkte i två separata bussar nu åker i samma buss.
Nya linje 134 mellan Östberga och Liljeholmen ersätter inte bara linje 145 mellan Årstaberg och Liljeholmen, utan också linje 168 mellan Östberga och Gullmarsplan. Rimligen blir turtätheten betydligt högre om förslaget genomförs.
Magnus Ahltorp skrev: fredag 05 maj 2023 9:46 Även det bor många längs linjen så kan 145 lite uppfattas som en lyxlinje, eftersom det är ganska nära till spårtrafik från alla hållplatser (även om det inte är någonting i förhållande till den närliggande 160). 134 är däremot en extremt viktig linje för Östbergahöjden. Om den försämras är det ganska allvarligt. Stombuss på Åbyvägen skulle vara bra, men som det är nu lär alla få vänta tills tunnelbanan kanske kommer någon gång i framtiden.
Varken Tvärbanan eller pendeltåg har dock nattrafik. Området behöver åtminstone nattrafik på helger innan tunnelbanan förlängs dit.

Bussar i innerstan kan ersättas med närtrafik
Mitt i skrev:– Men vi ska se över om det går att ersätta andra busslinjer med närtrafik. Det fungerar bra i flera närförorter, det kan också bli aktuellt i innerstan. Vi ska återkomma om vilka linjer det kan handla om.

[...]

– Den som föreslår något så urbota dumt kan aldrig ha åkt buss i Stockholms innerstad och särskilt inte i rusning. Att byta ut tätt trafikerande stadsbussar mot små fjuttbussar, som i vanliga fall används till att avlasta färdtjänsten vid exempelvis äldreboenden, vore att skapa ett fullkomligt kaos i trafiken, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd.
Är inte närtrafik en extremt dyr form av kollektivtrafik? Dessutom brukar beläggningen vara usel. Även Tamsons är skeptisk!
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Trafikförändringsremiss T24

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Enceladus skrev: fredag 05 maj 2023 12:35
Magnus Ahltorp skrev: fredag 05 maj 2023 9:46 Även det bor många längs linjen så kan 145 lite uppfattas som en lyxlinje, eftersom det är ganska nära till spårtrafik från alla hållplatser (även om det inte är någonting i förhållande till den närliggande 160). 134 är däremot en extremt viktig linje för Östbergahöjden. Om den försämras är det ganska allvarligt. Stombuss på Åbyvägen skulle vara bra, men som det är nu lär alla få vänta tills tunnelbanan kanske kommer någon gång i framtiden.
Varken Tvärbanan eller pendeltåg har dock nattrafik. Området behöver åtminstone nattrafik på helger innan tunnelbanan förlängs dit.
Nu vet jag inte vilket du menar med "området" (eftersom både Östbergahöjden och Årstaberg/Liljeholmskajen/Årstadal stämmer in på beskrivningen), men Östbergahöjden har ju nattrafik idag på helger, Årstaberg har hållplats Sjöviksbacken (134:an) och Årstadal har Liljeholmen/Marievik. Visst är det en bit att gå längst in på Liljeholmskajen från tunnelbanan i Liljeholmen, men på natten får man nog ta att det inte är full service. Jag är stor vän av nattrafik, men lite sämre får det vara än på dagen. Det är dessutom bra och hyfsat platt gångväg längs Liljeholmskajen.

Det är förstås ännu bättre nattrafik om nu 134:an kommer trafikera Liljeholmskajen. Görs det rätt kanske det kan ge både billigare trafik och förbättrad turtäthet mot lite försämrad restid Liljeholmen–Östbergahöjden, men inte Årstaberg–Östbergahöjden. Den försämrade restiden kommer rimligen också att kräva lite flera omlopp, så det blir ju minus på "billigare" också. Tyvärr har ju både 134:an och 145:an i nuläget problem vid infarten till Årstaberg, något som inte kommer bli varken bättre eller sämre för att man slår ihop linjerna.
Enceladus
Inlägg: 9740
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Trafikförändringsremiss T24

Inlägg av Enceladus »

Magnus Ahltorp skrev: fredag 05 maj 2023 17:23 Nu vet jag inte vilket du menar med "området" (eftersom både Östbergahöjden och Årstaberg/Liljeholmskajen/Årstadal stämmer in på beskrivningen), men Östbergahöjden har ju nattrafik idag på helger, Årstaberg har hållplats Sjöviksbacken (134:an) och Årstadal har Liljeholmen/Marievik. Visst är det en bit att gå längst in på Liljeholmskajen från tunnelbanan i Liljeholmen, men på natten får man nog ta att det inte är full service. Jag är stor vän av nattrafik, men lite sämre får det vara än på dagen. Det är dessutom bra och hyfsat platt gångväg längs Liljeholmskajen.
Jag avser hela området mellan Liljeholmen och Östbergahöjden. Både Liljeholmskajen och ful-Årsta (det som ligger söder om Tvärbanan) saknar nattrafik. Förvisso är det gångavstånd till andra linjer, men linje 147 har nattrafik på helger, trots att i princip hela linjen har gångavstånd till röda linjens två grenar.

Det skulle vara bäst om Tvärbanan hade nattrafik alla dagar. Den har bättre täckning mellan Gullmarsplan och Liljeholmen än någon busslinje, och det är nästan gångavstånd från Årstafältet till Östbergahöjden samt från Gröndal till Ekensberg (i nuläget saknar alla fyra nattrafik på vardagar).

Dessvärre är det endast tunnelbana och buss som har nattrafik i Stockholm. Då blir nattrafik på nya linje 134 samt befintliga linje 160 en mindre dålig lösning på helger. På vardagar är det bara att hoppas att förarlös drift på nya tunnelbanan ger avbrottsfri trafik. Linje 160 får duga för hela Årsta.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Trafikförändringsremiss T24

Inlägg av kildor »

Nu har en del av förändringarna beslutats:
https://www.mynewsdesk.com/se/sl/pressr ... 24-3272848

Långt ner på sidan under rubriken Relaterad media finns ett dokument beskriver de beslutade förändringarna (som jag tyvärr inte lyckas länka till direkt).

16 busslinjer läggs ner, vilket också framkommit i media (bl.a. DN: https://www.dn.se/sverige/beskedet-har- ... l-skrotar/).

I spårtrafiken blir det viss minskning av trafiken. På gröna linjen kommer tåg som idag vänder i Alvik i mellantrafiken och kvällar att kortas av vid Odenplan. Motsvarande på röda linjen vid Tekniska högskolan. En minskning i högtrafiken kommer också att genomföras under andra eller tredje kvartalet 2024. Roslagsbanan får några mindre justeringar, plus att sommarens 30-minuterstrafik i eftermiddagsrusningen återkommer även nästa år. Spårväg city får också en viss utglesning av trafiken.
Enceladus
Inlägg: 9740
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Trafikförändringsremiss T24

Inlägg av Enceladus »

Länk till dokumentet: https://resources.mynewsdesk.com/image/ ... cdvdu0eest

Bra att SL backar från att minska tunnelbanans utbud under mellan- och kvällstrafik, vilket hade varit svårt att motivera utifrån det förändrade resandet:
Region Stockholm skrev:Trafikförändringsförslagen till T24 har generellt en grund i att möta ett förändrat resande efter pandemin och de ekonomiska utmaningar detta medför. Resandenivåerna i tunnelbanan har under mellan- och kvällstrafik så gott som återhämtat sig till nivåerna som nåddes innan pandemin. Resandet under högtrafik har däremot inte återhämtat sig i samma takt.
I busstrafiken minskas utbudet företrädesvis i rusningen, vilket är rimligt. Det är även befogat att framför allt dra in parallellgående direkttrafik. Däremot kan det vara problematiskt att dra in parallellgående direkttrafik när spårtrafiken inte fungerar. Det största orosmolnet är förstås pendeltågstrafiken.

De flesta paketlösningar är genomtänkta. I vissa fall blir trafiken både effektivare och attraktivare, t.ex. linjerna 113 och 129. Synkroniseringen av linjerna 553H och 553V är också välkommen. Däremot finns det ännu många onödiga nattbussavgångar. Linje 697 är knappast den värsta syndaren. Prioritera bättre!

Dessutom är det en märklig prioritering att satsa på pendelbåtar. Flera av direktbussarna som dras in har hög beläggning och skulle nog göra större nytta, speciellt om pendeltågstrafiken inte fungerar, vilket dessvärre är ett troligt scenario. Vidare finns det flera områden som fortfarande saknar nattrafik.

Hur som helst, bra att tunnelbanans attraktiva status behålls. Utan en högfrekvent tunnelbana hade Stockholms kollektivtrafik inte haft något att erbjuda. Likaså duger tunnelbanans matarbussar. Pendeltågstrafiken suger, men den täcker en mindre del av regionen. Lokalbanorna är ännu mindre relevanta.
Enceladus
Inlägg: 9740
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Trafikförändringsremiss T24

Inlägg av Enceladus »

Förslag på trafikförändringar i busstrafiken i Stockholms innerstad och Lidingö
SL skrev:I Stockholms innerstad föreslås stombusslinjerna 1-6 och linje 53, 55, 61, 66, 67, 69, 74, 76 och 77 få förändrad turtäthet. Linje 50, 54, 56, 57 och 65 föreslås få förändrade linjesträckningar och förändrad turtäthet. Linje 72 och 75 föreslås läggas ner.

På Lidingö föreslås linjerna 203, 206 och 225 få justerad turtäthet, men i övrigt föreslås inga förändringar på Lidingö.
SL föreslår stora förändringar för busstrafiken i Stockholms innerstad och Lidingö, mestadels besparingar. En av få förbättringar är att vissa turer på linje 50 kan förlängas från Odenplan till Karolinska. I nuläget är linje 50 den linje som har högst turtäthet i vardagarnas mellantrafik, nämligen 5-minuterstrafik!
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Trafikförändringsremiss T24

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Jag noterade nyss att 205 har förlängts till Universitetet. Motiveringen är bara:
SL skrev:Linjen föreslås förlängas från Ropsten till Albano och Universitetet via Norra Länken mellan kl. 7-19 vardagar. Förslaget syftar till att erbjuda en tvärförbindelse till universitetsområdet.
men ingenting om varför just 205 är den mest lämpade att förlängas. Det kanske hade varit mera relevant att förlänga någon busslinje som går till något befolkningscentrum. Den enda densitet som finns i Sticklinge är inkomstdensitet, men den är å andra sidan hög.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1453
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Trafikförändringsremiss T24

Inlägg av Kristofer »

En gissning angående valet av just linje 205, efter att ha studerat avgångstavlan i Ropsten några eftermiddagar:
  • Linje 205 trafikerar inte något befolkningscentrum, därför gör det ingenting att den ständigt är försenad när den kommer från Universitetet.
  • De få som åker med 205:an mot Sticklinge har åtminstone ett alternativ i 225:an under rusningstrafik, därför gör det ingenting att den ständigt är försenad när den kommer från Universitetet.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Skriv svar