Det saknas drygt två miljarder kronor i SL:s budget, men det är inte aktuellt att höja priset på SL-kortet. Då skulle det behöva kosta nära 1 400 kronor.Dagens PS skrev:”Vi skulle behöva höja månadstaxan i SL-trafiken med nästan 400 kronor för att täcka upp för det här hålet”, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP) till DN och påpekar samtidigt att en sådan höjning inte är aktuell.
Ekonomiskt läge i kollektivtrafiken påverkar tidtabellsplanering inför 2024
Istället görs nedskärningar i trafiken, främst i busstrafik där alternativ spårtrafik finns.Region Stockholm skrev:Trafikförvaltningens tidtabellsförslag innebär i korthet att:
- Justera turtätheten i viss spårtrafik.
- Dra in busstrafik där alternativ spårtrafik finns.
- Anpassa avgångar och linjesträckning utifrån dagens beläggning i busstrafiken.
- Göra busstrafiken mer effektiv genom ”paketlösningar” i vissa områden.
- Inte genomföra några större förändringar i landsbygdstrafiken.
- Inte genomföra några förändringar i pendelbåtstrafiken.
Här är en länk till remissen: Trafikförändringsremiss T24
Nästan alla direktbussar föreslås dras in i områden med produktionsavtal, t.ex. Fridhemsplan (151, 153, 743, 745), Kista (537, 554) och Karolinska (561). Incitamentsavtal sägs emellertid kräva "särskild hantering". Exempelvis kan direktbussarna till Globen och Liljeholmen beröras, men det återstår att se.
I princip inga förändringar föreslås för nattrafiken - på gott och ont. Å andra sidan föreslås tunnelbanan få 12-minuterstrafik som grund. Notera dock att alla förslag inte alltid genomförs. Tidigare års förslag om minskad trafik i tunnelbanan har inte genomförts, vilket skulle vara fruktansvärt opopulärt.
Ett intressant förslag är förlängningen av linje 141 från Telefonplan till Årstaberg. Detta innebär att Västberga förbinds med pendeltågen under större delen av dygnet. Vidare flyttas linje 134 till Sjöviksvägen, vilket till slut ger Årstadal nattrafik. Däremot blir några hållplatser på Årstabergsvägen helt utan trafik.