Det går dåligt för spårvägarna i Stockholmsområdet
Postat: torsdag 27 april 2023 19:44
Den 22 mars ställdes A35-vagnarna (återigen) av på grund av otillförlitlig bromsfunktion . Det talades då om att det kanske skulle ta cirka fyra veckor att få ordning på bromsarna. Dock verkar ingen vagn med uppgraderat bromssystem ännu efter fem veckor ha kommit i trafik.
På Nockebybanan har man satt in ett tågsätt av typ A30-B30 för att kunna köra normal trafik, bra! Linje 31 till Bromma flygplats ersätts nu större delen av dagen med buss, vilket frigör vagnar för Tvärbanans huvudlinje 30. En rimlig prioritering.
Lidingöbanans vagnar tycks på senare tid ha fungerat tillräckligt väl för att planerad trafik skall kunna köras på linje 21. I går var det dock totalstopp cirka tre timmar på morgonen och fyra - fem timmar på eftermiddagen och kvällen, detta på grund av strömavbrott. På morgonen var det en stunds strömavbrott i stora delar av Stockholmsområdet efter ett misslyckat underhållsarbete hos Svenska Kraftnät. Lidingö blev tydligen extra hårt drabbat, och jag antar att det inte enbart var spårvägstrafiken som berördes.
Tvärbanan hade också ett ovanligt långt strömavbrott under onsdagen; ca fyra timmar var det stopp på hela sträckan. Spårvägen kanske inte prioriteras särskilt högt av elleverantörerna? I dag var det återigen strömlöst, dock endast under ungefär en timme och begränsat till sträckan Alvik - Norra Ulvsunda.
Nockebybanan fick dessbättre snabbt tillbaka sin elmatning efter gårdagens totalavbrott.
Av SL-områdets fem spårvägslinjer är det alltså två (7 och 31) som i stort sett inte trafikeras, detta på grund av odugliga vagnar.
På en linje (30) är det opålitlig strömförsörjning och korta tåg på grund av odugliga vagnar.
En linje (21) har dålig elmatning men för tillfället fungerande vagnar.
En linje (12) fungerar normalt, delvis tack vare att gamla vagnar åter har tagits i bruk.
På Nockebybanan har man satt in ett tågsätt av typ A30-B30 för att kunna köra normal trafik, bra! Linje 31 till Bromma flygplats ersätts nu större delen av dagen med buss, vilket frigör vagnar för Tvärbanans huvudlinje 30. En rimlig prioritering.
Lidingöbanans vagnar tycks på senare tid ha fungerat tillräckligt väl för att planerad trafik skall kunna köras på linje 21. I går var det dock totalstopp cirka tre timmar på morgonen och fyra - fem timmar på eftermiddagen och kvällen, detta på grund av strömavbrott. På morgonen var det en stunds strömavbrott i stora delar av Stockholmsområdet efter ett misslyckat underhållsarbete hos Svenska Kraftnät. Lidingö blev tydligen extra hårt drabbat, och jag antar att det inte enbart var spårvägstrafiken som berördes.
Tvärbanan hade också ett ovanligt långt strömavbrott under onsdagen; ca fyra timmar var det stopp på hela sträckan. Spårvägen kanske inte prioriteras särskilt högt av elleverantörerna? I dag var det återigen strömlöst, dock endast under ungefär en timme och begränsat till sträckan Alvik - Norra Ulvsunda.
Nockebybanan fick dessbättre snabbt tillbaka sin elmatning efter gårdagens totalavbrott.
Av SL-områdets fem spårvägslinjer är det alltså två (7 och 31) som i stort sett inte trafikeras, detta på grund av odugliga vagnar.
På en linje (30) är det opålitlig strömförsörjning och korta tåg på grund av odugliga vagnar.
En linje (21) har dålig elmatning men för tillfället fungerande vagnar.
En linje (12) fungerar normalt, delvis tack vare att gamla vagnar åter har tagits i bruk.