Hechtwagen skrev: ↑tisdag 22 augusti 2023 11:14
Saknar SL designprogram för sina spårgående fordon? Var och varannan vagntyp har ju en "unik" design.
A32 borde väl målats som C30 och X60, för de har väl i princip samma design utvändigt?
Problemet är att "designprogrammet" ändras typ varannan gång en ny vagnstyp introduceras.
När C20 kom 1997 så var ju den så nydanande och häftig att SL85 inte längre gällde (fast bara för nya eller kraftigt upprustade fordon). Ergo så fick A32 och de reviderade X10 samma färgsättning medan övriga spårfordon behölls SL85.
När sedan det var dags för X60 2005 så blev design ändrad så att fronten av tåget skulle vara grå istället för blå plus ett par rejäla blå streck i takhöjd. Detta följde nästan med till C30.
Sen så upprustades X10p vilket nästan fick behålla SL85 men med nerflyttad vit rand (såsom den flyttats ner på bussar, pga låggolvsbussar som kom på 90-talet) samt grå dörrar. Att ha avvikande färg på dörrar är tydligen ett krav från synskadade men uppenbarligen inte tillräckligt viktigt för föranleda ändringar på de gamla tunnelbanevagnarna eller Saltsjöbanan.
På Spårväg city kom sen först svartguld färg som sedermera blev den blå färg som nästan numera gäller för spårtrafik lättare än tunnelbana. Såklart kunde man inte hålla sig från att ändra även den designen när X15p skulle färgsättas och de vita strecken försvann såsom nu också på A32.
Grundprincipen (just nu) verkar vara:
Tunnelbana och pendeltåg: Grå med blå dörrar (gäller dock inte av okänd anledning C20, trots att dessa genomgår storrevision).
Resten: Blå med grå dörrar med varierande grad av vita streck. (Ska bli intressant om C10/C11 får en sista revision innan pension, vilken design de då får.)