Upprustning av A32

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Upprustning av A32

Inlägg av daniel_s »

M224 skrev: söndag 30 april 2023 21:39
Pluppiplopp skrev: torsdag 27 april 2023 15:07 Interiören på A32orna är nog en av de fulaste grejerna planeten har att erbjuda. Svettgula färger och slitna stolar.
Bästa jag läst på länge. Är iaf glad att apelsinklyftorna på dörrarna försvinner. Det är så fruktansvärt fult.
Vadå apelsinklyftor, jag trodde att det var blodpudding.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2053
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Upprustning av A32

Inlägg av ADDE »

M224 skrev: söndag 30 april 2023 21:39
Pluppiplopp skrev: torsdag 27 april 2023 15:07 Interiören på A32orna är nog en av de fulaste grejerna planeten har att erbjuda. Svettgula färger och slitna stolar.
Bästa jag läst på länge. Är iaf glad att apelsinklyftorna på dörrarna försvinner. Det är så fruktansvärt fult.
A32 är mycket trevligare att åka med än gråtrista C20.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8017
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Upprustning av A32

Inlägg av Bussmicke »

Upprustning? Känns mer som en ommålning på Utsidan bara..
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Upprustning av A32

Inlägg av Hechtwagen »

Bussmicke skrev: måndag 01 maj 2023 10:13 Upprustning? Känns mer som en ommålning på Utsidan bara..

Ja det är ju knappast frågan om någon större teknisk revision.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Upprustning av A32

Inlägg av leifd »

Hechtwagen skrev: måndag 01 maj 2023 16:18
Bussmicke skrev: måndag 01 maj 2023 10:13 Upprustning? Känns mer som en ommålning på Utsidan bara..

Ja det är ju knappast frågan om någon större teknisk revision.
För min del så tror jag att det är just teknisk revision det handlar om och lite ommålning till det.
Det finns ju mycket teknisk utrustning i moderna spårvagnar, som behöver ses över. Motorer, bromsar, ja princip all tekniks utrustning har ju teknisk livslängd och behöver gås igenom på verkstad. Enskilda aggregat skickas till tillverkaren för upparbetning. Gissningsvis har det gjorts minst en gång förut på dessa vagnar, men inte uppmärksammats på samma vis, eftersom ingen förändrad design införts då.
Men det tekniska syns ju såklart inte utanpå, så som ny design gör...

Det är ju precis detta som görs med det fd A34 som nu finns i Norrköping, där ju SL faktiskt körde ca 2 år över tiden på den regel som säger "tungt underhåll efter 8 år".
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Upprustning av A32

Inlägg av daniel_s »

Man gör inte riktigt revisioner på det sättet i Stockholm, varje komponent har sitt eget underhållsschema och det är olika intervaller på olika saker. Det finns ingen regel om att allt ska totalrevideras med något visst intervall, utan det är en planeringsfråga hur man paketerar underhåll för att uppfylla säkerhetskrav och uppnå lämplig livslängd. Självklart skickar man inga grejer till tillverkaren för upparbetning om man inte absolut måste, det kanske man gillar att göra i Tyskland för att hålla Siemens och Alstom med sysselsättning men det är ju bara tragiskt om vi skulle hamna i sådana beroenden här. Alla normala underhållsåtgärder bör i princip kunna upphandlas av valfri part eller göras i egen regi (sen finns det saker som komplicerar detta).
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Upprustning av A32

Inlägg av Hechtwagen »

daniel_s skrev: tisdag 02 maj 2023 23:58 Man gör inte riktigt revisioner på det sättet i Stockholm, varje komponent har sitt eget underhållsschema och det är olika intervaller på olika saker. Det finns ingen regel om att allt ska totalrevideras med något visst intervall, utan det är en planeringsfråga hur man paketerar underhåll för att uppfylla säkerhetskrav och uppnå lämplig livslängd. Självklart skickar man inga grejer till tillverkaren för upparbetning om man inte absolut måste, det kanske man gillar att göra i Tyskland för att hålla Siemens och Alstom med sysselsättning men det är ju bara tragiskt om vi skulle hamna i sådana beroenden här. Alla normala underhållsåtgärder bör i princip kunna upphandlas av valfri part eller göras i egen regi (sen finns det saker som komplicerar detta).
Så är det, döremot har man sannolikt genomfört omfattande korrosionssanering / rostlagning, och sedan lackerat vagnen.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Upprustning av A32

Inlägg av leifd »

daniel_s skrev: tisdag 02 maj 2023 23:58 Man gör inte riktigt revisioner på det sättet i Stockholm, varje komponent har sitt eget underhållsschema och det är olika intervaller på olika saker. Det finns ingen regel om att allt ska totalrevideras med något visst intervall, utan det är en planeringsfråga hur man paketerar underhåll för att uppfylla säkerhetskrav och uppnå lämplig livslängd. Självklart skickar man inga grejer till tillverkaren för upparbetning om man inte absolut måste, det kanske man gillar att göra i Tyskland för att hålla Siemens och Alstom med sysselsättning men det är ju bara tragiskt om vi skulle hamna i sådana beroenden här. Alla normala underhållsåtgärder bör i princip kunna upphandlas av valfri part eller göras i egen regi (sen finns det saker som komplicerar detta).
Låter ju iofs både troligt och rätt tveksamt, men visst, Stockholm gör ju alltid på sitt eget sätt, det vet vi ju. Bra eller dåligt kvittar, bara man inte gör som andra.
Om man istället vänder sig till min hemmaplan, så har vi ju en väl fungerande spårväg här, men med rätt minimala resurser. Så när det 16 M06 vagnarna började ticka iväg mot 8 års drift, så var man ju tvungen att se sig om efter någon som kunde göra tungt underhåll (F8), som ju krävdes för garantier osv. Man tog in anbud och den enda som fanns att välja var tillverkarens underhållsverkstad i Västerås, dit vagnarna skickades.
Redan när de första kom tillbaka så var kvalitén tvivelaktig och så fortsatte det tyvärr.
Sen råkade man ju få 6 st vagnar till, som dessutom gått ca 2 år på övertid (med tillverkarens dispens). Då var man i valet och kvalet, hur man skulle göra i framtiden... Valet föll på att bygga en egen underhållsverkstad för tungt underhåll (bl.a för intäkter av uthyrda vagnar), anställa personal och göra jobbet själv. Dock skickas ju komponenter till tillverkare för upparbetning. Nu har man för framtiden en certifierad verkstad för tungt underhåll av de egna vagnparken. Att följa det tycka regelverket för underhåll, är nog inte så fel som man kan tro, för då funkar ju grejerna om man håller god kvalitet.
Men visst det går ju att köra vagnarna utan såna regler också, för det gör man ju med den äldre vagnparken (nu 55 år gamla).
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Upprustning av A32

Inlägg av daniel_s »

Vet inte riktigt vad du menar med att Stockholm skulle ”göra på sitt eget sätt” i detta sammanhang; det är ju det klassiska sättet att arbeta med underhåll av spårfordon och mig veterligen gör man på liknande sätt i bl a Oslo, Göteborg och Helsingfors. (I Bergen och Lund verkar man däremot ha låtit sig påluras långa underhållsavtal av vagntillverkarna.)
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Upprustning av A32

Inlägg av Stefan Widén »

Ja detta är ju den klassiska frågan och fram till 90 talet hade samtliga städer med spårvagn och tunnelbana, verkstadsresurser för att kunna utföra allt underhåll. Det var mäktigt att ex gå till Hammarby och se hur vagnar renoverades i sin helhet. Men det förde även med att man kunde åtgärda ex krockskador och vissa modifieringar som ansågs nödvändiga.

Fördel var att man hade kompetens och i de fall man inte hade det, kunde man i tid ta fram så det synkade med behovet.

Hittills har man ansett att det är billigare att skicka iväg vagnarna men nu med den hårda konkurrens som råder är risken att man tullar på kvaliteten vilket man hört rapporter om.
Därför är det glädjande att läsa om Norrköping som "tagit hem" arbetena och jag utgår från att kalkylen totalt sett blir billigare och tryggare.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Upprustning av A32

Inlägg av Hechtwagen »

Det är väl över 30 år sedan man upptäckte att det var billigare att köra tunnelvagnar med lastbil till Västervik och tillbaka för lackering än att lacka dem i Hammarbyverkstaden?

Det var ju i Västervik de nästan 40 C2 som rustades inför biltullarna som då inte infördes blev blå med vit rand för att sedan bli gröna igen ganska snart.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Upprustning av A32

Inlägg av M224 »

Bussmicke skrev: måndag 01 maj 2023 10:13 Upprustning? Känns mer som en ommålning på Utsidan bara..
Ordmärkeri.
RobertE
Inlägg: 60
Blev medlem: lördag 07 juni 2014 21:54

Re: Upprustning av A32

Inlägg av RobertE »

404 är nu ommålad.
Bild
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Upprustning av A32

Inlägg av Hechtwagen »

Snyggt men man saknar en vit rand.
Eller är det så snyggt egentligen?
I grundem är det en rätt tung och klumpig färgsättning som inte direkt lär vinna några större priser.

Borde Stockholm göra som Göteborg och återgå till den tidigare målningen som användes på 30-70-talet vid revisionerna?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Upprustning av A32

Inlägg av daniel_s »

Man borde i alla fall sätta tillbaka den vita linjen, det är ju pga avsaknaden av den som det blivit så ”tungt”.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Upprustning av A32

Inlägg av Hechtwagen »

daniel_s skrev: torsdag 15 juni 2023 20:15 Man borde i alla fall sätta tillbaka den vita linjen, det är ju pga avsaknaden av den som det blivit så ”tungt”.
Sätta tillbaka? Har A32 haft vita linjer?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Upprustning av A32

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev: fredag 16 juni 2023 0:00
daniel_s skrev: torsdag 15 juni 2023 20:15 Man borde i alla fall sätta tillbaka den vita linjen, det är ju pga avsaknaden av den som det blivit så ”tungt”.
Sätta tillbaka? Har A32 haft vita linjer?
Jag menar liksom sätta tillbaka den i designen!
RobertE
Inlägg: 60
Blev medlem: lördag 07 juni 2014 21:54

Re: Upprustning av A32

Inlägg av RobertE »

Bild
Bild
Nu har 406 och 429 blivit ommålade.
Jag har också observerat 405, 419 och 436.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6171
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Upprustning av A32

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

daniel_s skrev: fredag 16 juni 2023 0:10
Hechtwagen skrev: fredag 16 juni 2023 0:00
daniel_s skrev: torsdag 15 juni 2023 20:15 Man borde i alla fall sätta tillbaka den vita linjen, det är ju pga avsaknaden av den som det blivit så ”tungt”.
Sätta tillbaka? Har A32 haft vita linjer?
Jag menar liksom sätta tillbaka den i designen!
Daniel har rätt (som vanligt - jag är på mitt vänliga och trevliga humör idag, åtminstone i denna tråd, trots hosta och snuva). Här har någon tänkt fel. Jämför med hur A34 "målades".
Bild

Den vita markeringen för karosseriets underkant har man dock fått på plats även på de ommålade A32-orna, märkligt nog. Och så, för fullständighets skull, "den inverterade damskon":
Bild

Sedan har det framförts synpunkter på att denna ommålning enbart är kosmetisk. Om det kan man säga som salig Olle Adolphson (om sin påklädsel, som han alltid var noga med): Det är viktigt med en snygg fasad. Det vore ju för :evil: -ligt om utsidan såg ut som insidan.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Upprustning av A32

Inlägg av Hechtwagen »

Saknar SL designprogram för sina spårgående fordon? Var och varannan vagntyp har ju en "unik" design.

A32 borde väl målats som C30 och X60, för de har väl i princip samma design utvändigt?
Skriv svar