Sida 4 av 4

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Postat: onsdag 20 mars 2024 14:21
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev: onsdag 20 mars 2024 12:53
dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 20 mars 2024 7:54
daniel_s skrev: onsdag 20 mars 2024 7:27 I upphöjningen ingick ingen utbyggnad av dubbelspåret.
När jag tittar på den gamla plankartan får jag intrycket att dubbelspåret faktiskt skulle förlängts något mot Sickla station:
https://www.regionstockholm.se/49125c/c ... kartor.pdf

Har jag fel?
Utan dubbelspår hela vägen till Sickla station måste det nya spåret ändå byggas om igen när Tvärbanan förlängs till Nacka Forum. Jämför Roslagsbanan:
Sio skrev: fredag 02 oktober 2020 19:30 Man bestämde ju först att upprusta spår och kontaktledning utan att bygga ut mer dubbelspår än Galoppfältet-Viggbyholm. Sedan när man nästan hunnit klart med upprustningen, så bestämde man att man skulle bygga dubbelspår, då var det bara att börja om... Enkelspåret Arninge-Rydbo ska förbli enkelspår enligt gällande planer, så det är inte pengar i sjön förrän planerna eventuellt ändras..
Nu har SL kommit på att det visst ska vara dubbelspår hela vägen till Åkersberga. Avsaknaden av framförhållning är uppseendeväckande.
Nej, jag har inte för avsikt att jämföra med Roslagsbanan. Ovanstående var heller inget svar på min fråga.

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Postat: onsdag 20 mars 2024 14:29
av twr
dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 20 mars 2024 7:54
daniel_s skrev: onsdag 20 mars 2024 7:27 I upphöjningen ingick ingen utbyggnad av dubbelspåret.
När jag tittar på den gamla plankartan får jag intrycket att dubbelspåret faktiskt skulle förlängts något mot Sickla station:
https://www.regionstockholm.se/49125c/c ... kartor.pdf

Har jag fel?
Du verkar ha rätt, om kartorna är aktuella. Det är någonstans mellan 100 och 150 meter. Tack för att du uppmärksammade det och länkade till kartorna!

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Postat: onsdag 20 mars 2024 15:02
av dr Cassandra Nojdh
twr skrev: onsdag 20 mars 2024 14:29
dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 20 mars 2024 7:54
daniel_s skrev: onsdag 20 mars 2024 7:27 I upphöjningen ingick ingen utbyggnad av dubbelspåret.
När jag tittar på den gamla plankartan får jag intrycket att dubbelspåret faktiskt skulle förlängts något mot Sickla station:
https://www.regionstockholm.se/49125c/c ... kartor.pdf

Har jag fel?
Du verkar ha rätt, om kartorna är aktuella. Det är någonstans mellan 100 och 150 meter. Tack för att du uppmärksammade det och länkade till kartorna!
Ber om ursäkt för att jag inte gav en bättre källhänvisning. Kartorna var hämtade härifrån:
https://www.regionstockholm.se/kollekti ... tsjobanan/

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Postat: onsdag 20 mars 2024 15:03
av Majkey
twr skrev: onsdag 20 mars 2024 13:25
Majkey skrev: onsdag 20 mars 2024 0:17
twr skrev: tisdag 19 mars 2024 9:43
Det är dubbelspår där nu, vad blir bättre av att det ligger högre? Det är inga nya stationer, tvärtom läggs Nacka station ned. Du verkar helt enkelt inte vara så insatt i vad projektet handlar om.

Sundbyberg är över huvud taget inte jämförbart. Där handlar det om en utbyggnad från dubbelspår till fyrspår och att barriären försvinner genom att järnvägen sänks under mark, motsatsen till projektet i Nacka.
Saltsjöbanan är enkelspår i Sickla och en barriär vilket är anledningen till att man vill höja upp den. Jag ser inte hur liknelsen haltar förutom vilket höjdplan spåren hamnar på. Skillnaden är att det är på större skala i Sumpan vilket var det mest liknande projektet jag kunde komma på i Stockholm. Exakt samma mål med projektet, utökad kapacitet med fler spår och mindre barriär?
Det blir fortfarande enkelspår i Sickla även efter en eventuell upphöjning. Du verkar fortfarande inte ha läst på. Jämförelse mellan projekten:

I Sundbyberg handlar det om att bygga bort en flaskhals, en dubbelspårig sträcka mellan två fyrspår, totalt drygt 3 kilometer.
I Nacka handlar det om en marginell förlängning av ett befintligt dubbelspår, mindre än 150 meter. Det blir fortfarande enkelspår väster om det.
Slutsats: Inte exakt samma.

I Sundbyberg finns en befintlig station på sträckan och ytterligare en station byggs.
I Nacka lägger man ned en station vilket ger längre gångavstånd för många av de resenärer som reser med banan (även om det i vissa relationer kan kompenseras med en ny tunnelbaneuppgång i närheten):
Slutsats: Inte exakt samma.

I Sundbyberg lägger man järnvägen under mark. Barriären försvinner helt.
I Nacka höjer man upp banan. Två gator kan passera under, men visuellt och upplevelsemässigt kommer en barriär fortfarande finnas där.
Slutsats: Inte exakt samma.

I Sundbyberg är det stadsmiljö på båda sidor som länkas samman.
I Nacka är det en förortsmässig miljö med en viss relativt stadsmässig förtätning.
Slutsats: Inte exakt samma.

I Sundbyberg där banan läggs under mark försvinner buller från järnvägen.
I Nacka där banan höjs förvärras bullerproblemen, och det krävs åtgärder.
Slutsats: Inte exakt samma.

Det är konstigt om du inte kan se att projekten är väldigt olika på många sätt. I Sundbyberg sker en radikal förbättring för kollektivtrafiken, i Nacka är det på sin höjd en marginell förbättring.
Inte exakt samma nej, men exakt samma mål med projektet: ta bort barriärer i staden och utöka kapaciteten med fler spår. Liknande men i mindre skala hade du kunnat skriva som kommentar på de flesta slutsatserna också för övrigt.

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Postat: onsdag 20 mars 2024 16:34
av twr
Majkey skrev:
Inte exakt samma nej, men exakt samma mål med projektet: ta bort barriärer i staden och utöka kapaciteten med fler spår. Liknande men i mindre skala hade du kunnat skriva som kommentar på de flesta slutsatserna också för övrigt.
Nej, det är inte exakt samma mål med projekten. Förlängningen av dubbelspåret i Nacka är marginell.

Det ena är ett stadsbyggnadsprojekt OCH ett kollektivtrafikprojekt, det andra är BARA ett stadsbyggnadsprojekt. Det ena är det bästa, kanske det enda, sättet att lösa ett angeläget problem. Det andra är en lyxlösning på något som inte är ett så tydligt problem. Några hundra miljoner kommunala pengar hade det kanske kunnat vara värt. Men över en miljard är orimligt oavsett vem som betalar.

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Postat: onsdag 20 mars 2024 20:14
av JohanB
Kommer detta innebära att tågen kan gå åter till Henriksdal tidigare än 2027?

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Postat: onsdag 20 mars 2024 21:12
av twr
JohanB skrev: onsdag 20 mars 2024 20:14 Kommer detta innebära att tågen kan gå åter till Henriksdal tidigare än 2027?
En mycket bra fråga!

Dels är banan helt uppriven vid Sickla där man bygger tunnelbana och ny bro, och även mellan Nacka station och Saltsjö-Järla där Värmdövägen tillfälligt går på banvallen. Jag vet inte när dessa projekt blir färdiga. Dels vet jag inte om den tillfälliga bussterminalen i Henriksdal finns kvar.

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Postat: torsdag 21 mars 2024 1:39
av ADDE
Skanska har en egen instagram och blogg för arbeterna kring värmdövägen och Sickla bro, där verkar det pågå arbeten förfullt fortfarande!

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Postat: söndag 24 mars 2024 22:20
av gek
ADDE skrev: torsdag 21 mars 2024 1:39 Skanska har en egen instagram och blogg för arbeterna kring värmdövägen och Sickla bro, där verkar det pågå arbeten förfullt fortfarande!
ja, när jag för några veckor sedan åkte förbi såg det inte så väldigt annorlunda ut mot när jag för snart ett år sedan gjorde ett besök vid den tillfälligt överasfalterade delen av järnvägen https://www.postvagnen.com/node/2884. En skillnad är att kontaktledningen vid Nacka tagits bort, sannolikt som en förberedelse för upphöjningen. Men förhoppningsvis stoppas höjningen, och om vägbyggarna skyndar på kanske trafik till Henriksdal snart kan komma igång igen!

Enligt den tidigare i tråden länkade tidningsartikeln https://www.mitti.se/nyheter/m-c-och-kd ... 80d7334fb1 har kommunalrådet Mats Gerdau (M) tidigare sagt att "Råtthålet till gångtunnel mellan Planiavägen och Värmdövägen känns smalt och otryggt". Faktum är väl att fotgängarpassagen under järnvägen faktiskt är smal, trist och allmänt besvärlig. Men nog borde man kunna förbättra gångpassagen utan att höja en lång sträcka av järnvägen!

Det finns en liknande smal gångtunnel vid Saltsjö Järla, så här såg den ut 2016:
Bild
Något ljusare än "hålet" i Nacka, troligen beroende på ljusinsläpp via trappan till mittplattformen vid Saltsjö Järla. Antagligen har båda gångtunnlarna kommit till i slutet av 1930-talet, när Värmdövägen byggdes ut och järnvägen flyttades och blev dubbelspårig.