Sida 3 av 4

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Postat: måndag 08 januari 2024 12:59
av twr
I mars eller april ska trafiken utåt från Fisksätra starta, men bussarna blir kvar. Saltsjöbanan kommer därmed endast ha lokalt resande, som inte lär bli så omfattande. Jag antar att Solsidangrenen kommer vända i Igelboda som vanligt snarare än att gå till Fisksätra?

I augusti hoppas man starta trafiken till Saltsjö-Järla. Jag tolkar det som att det inte är något mer som behöver göras på banan, utan det handlar om att man behöver bygga en bussterminal. Hur kommer den se ut är frågan? En gångväg kan byggas från västra plattformsänden, så kan bytande resenärer gå i plan utan att passera några spår. När tågen börjar gå till Saltsjö-Järla torde ersättningstrafiken begränsas till trafik Slussen - Saltsjö-Järla? Eller kommer man lyxa till det och behålla viss ersättningsbusstrafik som går längre ut?

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Postat: tisdag 13 februari 2024 11:15
av Enceladus
Saltsjöbanan får nya tåg – när t-banebygget försenas
Sveriges Radio skrev:På tisdagen väntas regionfullmäktige besluta om att köpa in nya tåg till Saltsjöbanan.

Det eftersom att tunnelbanebygget till Nacka har försenats.
Satsningen på 16 nya X25-vagnar till Saltsjöbanan väntas kosta cirka 1,5 miljarder kronor och ska ge 12-minuterstrafik från och med 2029:
Region Stockholm skrev:För att möta den ökade resandeefterfrågan och samtidigt åtgärda bullerproblematiken som omger de cirka 50 år gamla tågen som rullar idag ska vi öka kapaciteten på banan med inköp av nya moderna tåg.

[...]

När banan är återlagd hela vägen in till Slussen igen och tillräckligt många tåg har tagits i bruk kommer vi att öka turtätheten på Saltsjöbanan. Från dagens 20-minuterstrafik ska vi börja köra med 12-minuterstrafik. Detta kan som tidigast ske i början av 2029.
Jag antar att tågvärdarna slopas i samband med införandet av nya tåg, precis som på Roslagsbanan. Det är rimligt att öka turtätheten när trafiken blir billigare!

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Postat: tisdag 13 februari 2024 16:53
av Hechtwagen
Det går lika enkelt att slopa tågvärdarna med nuvarande vagnar, de har varit där för att kolla och sälja färdbevis och vara behjälpliga med dörrstängningen, dörrfrågan går enkelt att lösa på samma vis som i tunnelbanan.

Men är det verkligen för att tunnelbaneutbyggnaden är försenad som man köper nya vagnar till SB? Är det inte för att vagnarna hinner fylla 50 år innan de tas ur trafik? Det är väl helt normalt att byta tåg efter runt 40 år?

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Postat: tisdag 13 februari 2024 17:08
av Lars Stegenius
Idag var jag i Fisksätra och kunde konstatera att stationen ser väldigt färdig ut. Plattformsbelysningen var tänd och signalerna aktiva. Däremot var snön över spåren orörd så man har nog inte varit dit med tåg ännu.

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Postat: fredag 15 mars 2024 18:06
av twr
Det verkar inte bli någon upphöjning i Sickla: https://www.mitti.se/nyheter/m-c-och-kd ... 80d7334fb1

Hur ser politiken ut i Nacka? Vad tycker oppositionspartierna?

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Postat: söndag 17 mars 2024 23:49
av roggek
twr skrev: fredag 15 mars 2024 18:06 Det verkar inte bli någon upphöjning i Sickla: https://www.mitti.se/nyheter/m-c-och-kd ... 80d7334fb1

Hur ser politiken ut i Nacka? Vad tycker oppositionspartierna?
Gräv ner biltrafiken istället... :D

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Postat: måndag 18 mars 2024 8:51
av Majkey
Tråkigt att det inte verkar bli av, såg riktigt trevligt ut med en upphöjd Saltsjöbana.
Kan inte regionen och staten stötta med mer pengar?

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Postat: måndag 18 mars 2024 12:06
av twr
Majkey skrev: måndag 18 mars 2024 8:51 Tråkigt att det inte verkar bli av, såg riktigt trevligt ut med en upphöjd Saltsjöbana.
Kan inte regionen och staten stötta med mer pengar?
Ingen vill nog betala 1,2 miljarder som egentligen inte har någon nytta för kollektivtrafiken. Det är rimligt att stoppa projektet.

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Postat: tisdag 19 mars 2024 8:15
av Majkey
Nog blir kollektivtrafiken förbättrad med ett upphöjt dubbelspår och nya stationer. Men främst handlar det såklart om en stor förbättring av stadsbilden. Nacka vill väl utvecklas till attraktiv innerstad? Jämför med utbyggnaden av fyra spår i Sundbyberg, vi hade inte behövt överdäcka genom Sumpan centrum utan hade kunna demolera fram fyra spår på marknivå men vem hade gått med på det?

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Postat: tisdag 19 mars 2024 9:43
av twr
Majkey skrev: tisdag 19 mars 2024 8:15 Nog blir kollektivtrafiken förbättrad med ett upphöjt dubbelspår och nya stationer. Men främst handlar det såklart om en stor förbättring av stadsbilden. Nacka vill väl utvecklas till attraktiv innerstad? Jämför med utbyggnaden av fyra spår i Sundbyberg, vi hade inte behövt överdäcka genom Sumpan centrum utan hade kunna demolera fram fyra spår på marknivå men vem hade gått med på det?
Det är dubbelspår där nu, vad blir bättre av att det ligger högre? Det är inga nya stationer, tvärtom läggs Nacka station ned. Du verkar helt enkelt inte vara så insatt i vad projektet handlar om.

Sundbyberg är över huvud taget inte jämförbart. Där handlar det om en utbyggnad från dubbelspår till fyrspår och att barriären försvinner genom att järnvägen sänks under mark, motsatsen till projektet i Nacka.

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Postat: tisdag 19 mars 2024 12:21
av dr Cassandra Nojdh
twr skrev: tisdag 19 mars 2024 9:43
Majkey skrev: tisdag 19 mars 2024 8:15 Nog blir kollektivtrafiken förbättrad med ett upphöjt dubbelspår och nya stationer. Men främst handlar det såklart om en stor förbättring av stadsbilden. Nacka vill väl utvecklas till attraktiv innerstad? Jämför med utbyggnaden av fyra spår i Sundbyberg, vi hade inte behövt överdäcka genom Sumpan centrum utan hade kunna demolera fram fyra spår på marknivå men vem hade gått med på det?
Det är dubbelspår där nu, vad blir bättre av att det ligger högre? Det är inga nya stationer, tvärtom läggs Nacka station ned. Du verkar helt enkelt inte vara så insatt i vad projektet handlar om.

Sundbyberg är över huvud taget inte jämförbart. Där handlar det om en utbyggnad från dubbelspår till fryspåse och att barriären försvinner genom att järnvägen sänks under mark, motsatsen till projektet i Nacka.
Fryspåse? Är det något rättstavningsprogram inblandat?

I sak är det riktigt, man måste hålla isär trafiktekniska åtgärder och stadsbyggnadsåtgärder. I Sundbyberg är det bådadera som gäller, i Sickla endast det sistnämnda. Då är det rimligt att berörd kommun finansierar. Om denna tycker att nyttan inte står i proportion till kostnaderna så blir det inget.

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Postat: tisdag 19 mars 2024 13:09
av twr
dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 19 mars 2024 12:21
twr skrev: tisdag 19 mars 2024 9:43
Majkey skrev: tisdag 19 mars 2024 8:15 Nog blir kollektivtrafiken förbättrad med ett upphöjt dubbelspår och nya stationer. Men främst handlar det såklart om en stor förbättring av stadsbilden. Nacka vill väl utvecklas till attraktiv innerstad? Jämför med utbyggnaden av fyra spår i Sundbyberg, vi hade inte behövt överdäcka genom Sumpan centrum utan hade kunna demolera fram fyra spår på marknivå men vem hade gått med på det?
Det är dubbelspår där nu, vad blir bättre av att det ligger högre? Det är inga nya stationer, tvärtom läggs Nacka station ned. Du verkar helt enkelt inte vara så insatt i vad projektet handlar om.

Sundbyberg är över huvud taget inte jämförbart. Där handlar det om en utbyggnad från dubbelspår till fryspåse och att barriären försvinner genom att järnvägen sänks under mark, motsatsen till projektet i Nacka.
Fryspåse? Är det något rättstavningsprogram inblandat?

I sak är det riktigt, man måste hålla isär trafiktekniska åtgärder och stadsbyggnadsåtgärder. I Sundbyberg är det bådadera som gäller, i Sickla endast det sistnämnda. Då är det rimligt att berörd kommun finansierar. Om denna tycker att nyttan inte står i proportion till kostnaderna så blir det inget.
Helt rätt.

Och det skulle förstås stå fyrspår, rättstavningsprogram kan ibland vara lite märkliga.

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Postat: tisdag 19 mars 2024 13:22
av Enceladus
En eventuell upphöjning av Saltsjöbanan bör förstås samorndas med Tvärbanans förlängning till Nacka Forum, inklusive en station i Finntorp.

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Postat: tisdag 19 mars 2024 14:40
av dr Cassandra Nojdh
twr skrev: tisdag 19 mars 2024 9:43 Det är dubbelspår där nu, vad blir bättre av att det ligger högre?
Jag har inte följt med så noga, kommer dubbelspåret att förlängas närmare Sickla station än det var tidigare?

Bild
Ovanstående bild är nog tagen för länge sedan, antagligen från gångbron som förbinder Värmdövägen med köpcentrat, i riktning mot Saltsjöbaden. Snårskogen t.v. i bild är avverkad sedan länge.

En (någonsånär) aktuell flygbild över området ser ut såhär: https://minkarta.lantmateriet.se/plats/ ... 7%22%5D%5D

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Postat: tisdag 19 mars 2024 17:26
av Lars Stegenius
I dag hade jag ärende till Fisksätra så jag passade på att svänga förbi stationen. Allt ser färdigt ut men alla vägar till plattformarna verkar avspärrade (förstås). Vad återstår? Diverse besiktningar och godkännanden?
Hur är läget i Tattby?

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Postat: onsdag 20 mars 2024 0:17
av Majkey
twr skrev: tisdag 19 mars 2024 9:43
Majkey skrev: tisdag 19 mars 2024 8:15 Nog blir kollektivtrafiken förbättrad med ett upphöjt dubbelspår och nya stationer. Men främst handlar det såklart om en stor förbättring av stadsbilden. Nacka vill väl utvecklas till attraktiv innerstad? Jämför med utbyggnaden av fyra spår i Sundbyberg, vi hade inte behövt överdäcka genom Sumpan centrum utan hade kunna demolera fram fyra spår på marknivå men vem hade gått med på det?
Det är dubbelspår där nu, vad blir bättre av att det ligger högre? Det är inga nya stationer, tvärtom läggs Nacka station ned. Du verkar helt enkelt inte vara så insatt i vad projektet handlar om.

Sundbyberg är över huvud taget inte jämförbart. Där handlar det om en utbyggnad från dubbelspår till fyrspår och att barriären försvinner genom att järnvägen sänks under mark, motsatsen till projektet i Nacka.
Saltsjöbanan är enkelspår i Sickla och en barriär vilket är anledningen till att man vill höja upp den. Jag ser inte hur liknelsen haltar förutom vilket höjdplan spåren hamnar på. Skillnaden är att det är på större skala i Sumpan vilket var det mest liknande projektet jag kunde komma på i Stockholm. Exakt samma mål med projektet, utökad kapacitet med fler spår och mindre barriär?

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Postat: onsdag 20 mars 2024 7:27
av daniel_s
I upphöjningen ingick ingen utbyggnad av dubbelspåret.

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Postat: onsdag 20 mars 2024 7:54
av dr Cassandra Nojdh
daniel_s skrev: onsdag 20 mars 2024 7:27 I upphöjningen ingick ingen utbyggnad av dubbelspåret.
När jag tittar på den gamla plankartan får jag intrycket att dubbelspåret faktiskt skulle förlängts något mot Sickla station:
https://www.regionstockholm.se/49125c/c ... kartor.pdf

Har jag fel?

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Postat: onsdag 20 mars 2024 12:53
av Enceladus
dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 20 mars 2024 7:54
daniel_s skrev: onsdag 20 mars 2024 7:27 I upphöjningen ingick ingen utbyggnad av dubbelspåret.
När jag tittar på den gamla plankartan får jag intrycket att dubbelspåret faktiskt skulle förlängts något mot Sickla station:
https://www.regionstockholm.se/49125c/c ... kartor.pdf

Har jag fel?
Utan dubbelspår hela vägen till Sickla station måste det nya spåret ändå byggas om igen när Tvärbanan förlängs till Nacka Forum. Jämför Roslagsbanan:
Sio skrev: fredag 02 oktober 2020 19:30 Man bestämde ju först att upprusta spår och kontaktledning utan att bygga ut mer dubbelspår än Galoppfältet-Viggbyholm. Sedan när man nästan hunnit klart med upprustningen, så bestämde man att man skulle bygga dubbelspår, då var det bara att börja om... Enkelspåret Arninge-Rydbo ska förbli enkelspår enligt gällande planer, så det är inte pengar i sjön förrän planerna eventuellt ändras..
Nu har SL kommit på att det visst ska vara dubbelspår hela vägen till Åkersberga. Avsaknaden av framförhållning är uppseendeväckande.

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Postat: onsdag 20 mars 2024 13:25
av twr
Majkey skrev: onsdag 20 mars 2024 0:17
twr skrev: tisdag 19 mars 2024 9:43
Majkey skrev: tisdag 19 mars 2024 8:15 Nog blir kollektivtrafiken förbättrad med ett upphöjt dubbelspår och nya stationer. Men främst handlar det såklart om en stor förbättring av stadsbilden. Nacka vill väl utvecklas till attraktiv innerstad? Jämför med utbyggnaden av fyra spår i Sundbyberg, vi hade inte behövt överdäcka genom Sumpan centrum utan hade kunna demolera fram fyra spår på marknivå men vem hade gått med på det?
Det är dubbelspår där nu, vad blir bättre av att det ligger högre? Det är inga nya stationer, tvärtom läggs Nacka station ned. Du verkar helt enkelt inte vara så insatt i vad projektet handlar om.

Sundbyberg är över huvud taget inte jämförbart. Där handlar det om en utbyggnad från dubbelspår till fyrspår och att barriären försvinner genom att järnvägen sänks under mark, motsatsen till projektet i Nacka.
Saltsjöbanan är enkelspår i Sickla och en barriär vilket är anledningen till att man vill höja upp den. Jag ser inte hur liknelsen haltar förutom vilket höjdplan spåren hamnar på. Skillnaden är att det är på större skala i Sumpan vilket var det mest liknande projektet jag kunde komma på i Stockholm. Exakt samma mål med projektet, utökad kapacitet med fler spår och mindre barriär?
Det blir fortfarande enkelspår i Sickla även efter en eventuell upphöjning. Du verkar fortfarande inte ha läst på. Jämförelse mellan projekten:

I Sundbyberg handlar det om att bygga bort en flaskhals, en dubbelspårig sträcka mellan två fyrspår, totalt drygt 3 kilometer.
I Nacka handlar det om en marginell förlängning av ett befintligt dubbelspår, mindre än 150 meter. Det blir fortfarande enkelspår väster om det.
Slutsats: Inte exakt samma.

I Sundbyberg finns en befintlig station på sträckan och ytterligare en station byggs.
I Nacka lägger man ned en station vilket ger längre gångavstånd för många av de resenärer som reser med banan (även om det i vissa relationer kan kompenseras med en ny tunnelbaneuppgång i närheten):
Slutsats: Inte exakt samma.

I Sundbyberg lägger man järnvägen under mark. Barriären försvinner helt.
I Nacka höjer man upp banan. Två gator kan passera under, men visuellt och upplevelsemässigt kommer en barriär fortfarande finnas där.
Slutsats: Inte exakt samma.

I Sundbyberg är det stadsmiljö på båda sidor som länkas samman.
I Nacka är det en förortsmässig miljö med en viss relativt stadsmässig förtätning.
Slutsats: Inte exakt samma.

I Sundbyberg där banan läggs under mark försvinner buller från järnvägen.
I Nacka där banan höjs förvärras bullerproblemen, och det krävs åtgärder.
Slutsats: Inte exakt samma.

Det är konstigt om du inte kan se att projekten är väldigt olika på många sätt. I Sundbyberg sker en radikal förbättring för kollektivtrafiken, i Nacka är det på sin höjd en marginell förbättring.