En fundering kring Saltsjöbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: måndag 19 juni 2023 15:20 Ny prislapp för att höja Saltsjöbanan: En miljard
NVP skrev:Planerna med att höja upp Saltsjöbanan vid Nacka station går vidare. Kommunstyrelsen har godkänt ett genomförandeavtal med SL – och kostnaden för kommunen har ökat från 800 miljoner till en miljard.
Det är väldigt dyrt att göra ombyggnader hela tiden. Därefter blir det väl ännu en ombyggnad för stationen i Finntorp (se åtgärd 42 i SL:s plan för 2050):
Region Stockholm skrev:För att stödja den nya rollfördelningen efter att tunnelbanan öppnar bör en flytt av Nacka station till Finntorp utredas vidare då det har en potential att reducera behovet av busstrafik på Värmdövägen.
Tänk om projekten kunde samordnas bättre istället för att minska kostnaderna på kort sikt genom att öka kostnaderna på lång sikt!
400 miljoner är det senaste jag minns att jag har hört, så det har verkligen stuckit iväg. Betalar kommunen hela kostnaden? Är det verkligen värt det? Mer än vad Lidingö betalade för Lilla Lidingöbron!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Hans W
Inlägg: 177
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:55
Ort: Tureberg

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Inlägg av Hans W »

Här finns ett intressant dokument om framtiden för Saltsjöbanan, skall ha behandlats vid dagens möte med Trafiknämnden. i detta står om planerna med motorvagn X25, samt om (åter)höjning av kontaktledningsspänningen till 1500 V.
Lars Stegenius
Inlägg: 1872
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Inlägg av Lars Stegenius »

I dag var jag en sväng till Fisksätra igen och kunde väl bara konstatera att man flitigt jobbar på. Enligt infoskylten på staketet runt arbetsplatsen bygger man dubbelspår.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Inlägg av daniel_s »

Lars Stegenius skrev: tisdag 20 juni 2023 23:00 I dag var jag en sväng till Fisksätra igen och kunde väl bara konstatera att man flitigt jobbar på. Enligt infoskylten på staketet runt arbetsplatsen bygger man dubbelspår.
Mötesspår vore väl ett mer tekniskt korrekt uttryck, men man förstår ju vad de menar.
LasseW
Inlägg: 62
Blev medlem: fredag 20 september 2013 16:56
Ort: Haninge

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Inlägg av LasseW »

Vad är X25 för typ av vagn?
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Inlägg av twr »

daniel_s skrev: onsdag 21 juni 2023 6:42
Lars Stegenius skrev: tisdag 20 juni 2023 23:00 I dag var jag en sväng till Fisksätra igen och kunde väl bara konstatera att man flitigt jobbar på. Enligt infoskylten på staketet runt arbetsplatsen bygger man dubbelspår.
Mötesspår vore väl ett mer tekniskt korrekt uttryck, men man förstår ju vad de menar.
Precis. Mötesstation kan man väl också säga?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Inlägg av daniel_s »

LasseW skrev: onsdag 21 juni 2023 9:14 Vad är X25 för typ av vagn?
Det vet man inte än, eftersom den är på väg att upphandlas!
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Inlägg av daniel_s »

twr skrev: onsdag 21 juni 2023 9:47
daniel_s skrev: onsdag 21 juni 2023 6:42
Lars Stegenius skrev: tisdag 20 juni 2023 23:00 I dag var jag en sväng till Fisksätra igen och kunde väl bara konstatera att man flitigt jobbar på. Enligt infoskylten på staketet runt arbetsplatsen bygger man dubbelspår.
Mötesspår vore väl ett mer tekniskt korrekt uttryck, men man förstår ju vad de menar.
Precis. Mötesstation kan man väl också säga?
Ja, det också. Men ”dubbelspår” har använts ganska genomgående i ”reklamen” kring detta projekt.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Inlägg av twr »

daniel_s skrev: onsdag 21 juni 2023 10:21 Ja, det också. Men ”dubbelspår” har använts ganska genomgående i ”reklamen” kring detta projekt.
Dubbelspår kanske är lite barnspråk, lite som när kommunikatörer skriver "tågbanan" och liknande ord!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev: onsdag 21 juni 2023 6:42
Lars Stegenius skrev: tisdag 20 juni 2023 23:00 I dag var jag en sväng till Fisksätra igen och kunde väl bara konstatera att man flitigt jobbar på. Enligt infoskylten på staketet runt arbetsplatsen bygger man dubbelspår.
Mötesspår vore väl ett mer tekniskt korrekt uttryck, men man förstår ju vad de menar.
Med tanke på att informationen främst vänder sig till allmänheten och inte till folk som hänger på detta forum så är nog dubbelspår ett mer lämpligt uttryck. Som alltid i kommunikation så gäller det att anpassa sig till mottagaren. Kommunikation som inte förstås av mottagaren är rätt värdelös.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev: onsdag 21 juni 2023 19:43
daniel_s skrev: onsdag 21 juni 2023 6:42
Lars Stegenius skrev: tisdag 20 juni 2023 23:00 I dag var jag en sväng till Fisksätra igen och kunde väl bara konstatera att man flitigt jobbar på. Enligt infoskylten på staketet runt arbetsplatsen bygger man dubbelspår.
Mötesspår vore väl ett mer tekniskt korrekt uttryck, men man förstår ju vad de menar.
Med tanke på att informationen främst vänder sig till allmänheten och inte till folk som hänger på detta forum så är nog dubbelspår ett mer lämpligt uttryck. Som alltid i kommunikation så gäller det att anpassa sig till mottagaren. Kommunikation som inte förstås av mottagaren är rätt värdelös.
Det betyder dock inte att man behöver sänka sig under mottagarens nivå… de lär förstå mötesspår, mötesstation eller tvåspårig station också!
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev: onsdag 21 juni 2023 19:50
BSB101 skrev: onsdag 21 juni 2023 19:43
daniel_s skrev: onsdag 21 juni 2023 6:42

Mötesspår vore väl ett mer tekniskt korrekt uttryck, men man förstår ju vad de menar.
Med tanke på att informationen främst vänder sig till allmänheten och inte till folk som hänger på detta forum så är nog dubbelspår ett mer lämpligt uttryck. Som alltid i kommunikation så gäller det att anpassa sig till mottagaren. Kommunikation som inte förstås av mottagaren är rätt värdelös.
Det betyder dock inte att man behöver sänka sig under mottagarens nivå… de lär förstå mötesspår, mötesstation eller tvåspårig station också!
Ja och dina förslag är nog mer förståeliga hos allmänheten. Tror dom flesta vill ha beteckningen dubbelspår för en längre sträcka , kanske mellan två stationer. Och tågterminologi är väl inte för ehållet proffs och tågentusiaster.
Eller som Kurt Olsson sa till Arne om tittarnas kapacitet: ”dom kan nog mer än du tror”.
Lars Stegenius
Inlägg: 1872
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Inlägg av Lars Stegenius »

I dag blev det en sväng till Fisksätra igen (två om man ska vara petig). Man jobbar på för fullt. Nu hade man lagt upp ett lager med ett antal färdiga spårpaneler och ett antal betongslipers. Stolpfundamenten verkar vara satta.
Lars Stegenius
Inlägg: 1872
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Inlägg av Lars Stegenius »

I går hade jag ärende till Fisksätra igen så jag passade på att köra förbi stationsbygget. Nu har det blivit svårt att se vad som händer, man har byggt en vägg av betongelement mellan spårområdet och Fisksätravägen och vägen ligger lite lägre än spårområdet. Men av allt att döma jobbar man på flitigt.
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev: onsdag 21 juni 2023 10:18
LasseW skrev: onsdag 21 juni 2023 9:14 Vad är X25 för typ av vagn?
Det vet man inte än, eftersom den är på väg att upphandlas!
16 nya vagnar – för 1,5 miljarder
Nacka Värmdö Posten skrev:Planeringen för de nya vagnarna till Saltsjöbanan är klar – nu har regionens trafiknämnd tagit beslut om genomförandet av upphandlingen av 16 Littera X25-vagnar till Saltsjöbanan. Men innan dess ska ny depå i Neglinge, och en ny uppställningshall i Storängen, byggas.

[...]

Planen är att upphandlingen och sedan inkörningen av vagnarna, som alltså är 35 meter och kan bli 105 meter långa tåg, ska kunna trafikera Saltsjöbanan år 2029. Vagnarna kommer dessutom att vara bredare än dagens C10-vagnar, de ombyggda tunnelbanevagnar som använts på Saltsjöbanan sedan 1970-talet.
Littera X25 sägs likna de X15p-vagnar som tidigare har köpts in för Roslagsbanan, vilka också visas på bild. Vagnarna blir bredare, 3 250 mm mot 2 800 mm.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Inlägg av Hechtwagen »

C10-C11 är redan idag över tre meter breda, de har påskruvade kjolar och fotsteg för att nå fram till plattformskanterna, de skulle inte klara att rulla i tunnelbanan med den bredden.
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Inlägg av Lennart Petersen »

Hechtwagen skrev: fredag 05 januari 2024 17:49 C10-C11 är redan idag över tre meter breda, de har påskruvade kjolar och fotsteg för att nå fram till plattformskanterna, de skulle inte klara att rulla i tunnelbanan med den bredden.
I och för sig, men det är inte den bredden som efterfrågas av de resande utan den invändiga bredden . Men när nu SB har så bred profil vote det ju fel att inte använda den.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Inlägg av Stefan Widén »

Nya vagnsbredden kommer att vara 2.20 sen kommer det i stället för kjolar vara enkelsäten på utsidan. Reser man med normal SLtaxa får man använda dem enbart. Inomhus gäller Solsidetaxan... som innebär att man betalar i propotion till taxeringsvärdet på sitt hus. Har man inget så är det SL taxa som gäller.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Stefan Widén skrev: fredag 05 januari 2024 21:10 Nya vagnsbredden kommer att vara 2.20 sen kommer det i stället för kjolar vara enkelsäten på utsidan. Reser man med normal SLtaxa får man använda dem enbart. Inomhus gäller Solsidetaxan... som innebär att man betalar i propotion till taxeringsvärdet på sitt hus. Har man inget så är det SL taxa som gäller.
Bäste kamrat Widén, visst är det väl några dagar kvar till 1/4 ?!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Inlägg av roggek »

Stefan Widén skrev: fredag 05 januari 2024 21:10 Nya vagnsbredden kommer att vara 2.20 sen kommer det i stället för kjolar vara enkelsäten på utsidan. Reser man med normal SLtaxa får man använda dem enbart. Inomhus gäller Solsidetaxan... som innebär att man betalar i propotion till taxeringsvärdet på sitt hus. Har man inget så är det SL taxa som gäller.
Sveriges längsta stollift m a o.
Slår Åre kabinbana med hästlängder... :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Skriv svar