Små,problem för pendeltåg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Små,problem för pendeltåg

Inlägg av Lennart Petersen »

Tittar man på sl.se och trafikläget så rapporteras ”inga större störningar” för pendeltågen.
Klickar man på pendeltåg så står att
Linje 40,41,43,48 har färre avgångar och ändringar på grund av personalbrist
Linje 42,44 är inställda på grund av personalbrist.
Vad avgör vad som är större störning ?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Små,problem för pendeltåg

Inlägg av daniel_s »

Lennart Petersen skrev: lördag 25 mars 2023 4:33 Tittar man på sl.se och trafikläget så rapporteras ”inga större störningar” för pendeltågen.
Klickar man på pendeltåg så står att
Linje 40,41,43,48 har färre avgångar och ändringar på grund av personalbrist
Linje 42,44 är inställda på grund av personalbrist.
Vad avgör vad som är större störning ?
Hur stor avvikelsen är från den planerade trafiken.

Pendeltågens trafik är nu omplanerad, så det är om det blir stora avvikelser från den nya tidtabellen som det är en större störning.
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Små,problem för pendeltåg

Inlägg av Enceladus »

Nederlaget: Normala avgångar skjuts upp – igen
Sveriges Radio skrev:Den nya prognosen säger att reduceringen håller i sig till åtminstone 3 april.
Är "det nya normala" här för att stanna?
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Små,problem för pendeltåg

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev: lördag 25 mars 2023 9:31 Nederlaget: Normala avgångar skjuts upp – igen
Sveriges Radio skrev:Den nya prognosen säger att reduceringen håller i sig till åtminstone 3 april.
Är "det nya normala" här för att stanna?
Det är det garanterat för MTR kommer ha kraftig lokförarbrist så långt man kan överskåda framåt, de kommer till och med få värre lokförarbrist än idag när lokförarna slutar och börjar på andra bolag istället. MTR pendeltågen är just nu marknadens i särklass minst attraktiva arbetsgivare för lokförare och då räcker det inte med en grundlön på 42.000 kr för att lösa problemen.
Krille400
Inlägg: 28
Blev medlem: fredag 29 december 2006 21:27

Re: Små,problem för pendeltåg

Inlägg av Krille400 »

Hechtwagen skrev: lördag 25 mars 2023 11:55 Det är det garanterat för MTR kommer ha kraftig lokförarbrist så långt man kan överskåda framåt, de kommer till och med få värre lokförarbrist än idag när lokförarna slutar och börjar på andra bolag istället. MTR pendeltågen är just nu marknadens i särklass minst attraktiva arbetsgivare för lokförare och då räcker det inte med en grundlön på 42.000 kr för att lösa problemen.
Det senaste jag hörde från några pendelkollegor var att MTR sökte ett tjugotal färdigutbildade förare. Inga ansökningar kom in. :D Och varje vecka slutar fler, underbart!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Små,problem för pendeltåg

Inlägg av Hechtwagen »

De borde väl kunna ragga dit lite tunneltågförare som de internutbildar? De skulle få mycket högre lön och ett mycket bättre jobb.
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Små,problem för pendeltåg

Inlägg av Joakim W »

Hechtwagen skrev: onsdag 29 mars 2023 11:28 De borde väl kunna ragga dit lite tunneltågförare som de internutbildar? De skulle få mycket högre lön och ett mycket bättre jobb.
Det är fortfarande nästan ett år som krävs för att bli färdigutbildad lokförare. Sen är ju inte lön allt.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Små,problem för pendeltåg

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev: onsdag 29 mars 2023 11:28 De borde väl kunna ragga dit lite tunneltågförare som de internutbildar? De skulle få mycket högre lön och ett mycket bättre jobb.

Att låta pendeltågens problem smitta av sig på tunnelbanan är väl iofs det sista de vill vara med om! Tunnelbanan mår bäst av att vara en ganska avskild verksamhet. Och operatören har väl inget att vinna på en sådan kannibalisering inom den egna personalen, det är billigare för koncernen att rekrytera en lokförare från gatan än att dels omgrundutbilda en tunneltågförare till lokförare och dels rekrytera en ny tunneltågförare…
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Små,problem för pendeltåg

Inlägg av Hechtwagen »

Joakim W skrev: onsdag 29 mars 2023 11:35
Hechtwagen skrev: onsdag 29 mars 2023 11:28 De borde väl kunna ragga dit lite tunneltågförare som de internutbildar? De skulle få mycket högre lön och ett mycket bättre jobb.
Det är fortfarande nästan ett år som krävs för att bli färdigutbildad lokförare. Sen är ju inte lön allt.
Absolut, men det är bättre på pendeln än i tunnelbanan, det lär inte vara några förare som söker sig till tuben från pendeln.
Majkey
Inlägg: 158
Blev medlem: torsdag 06 augusti 2015 14:34

Re: Små,problem för pendeltåg

Inlägg av Majkey »

MTR internutbildar redan ett gäng tunnelbaneförare till att bli lokförare. Har pratat med en som går utbildningen och där var tydligen pengarna allt.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Små,problem för pendeltåg

Inlägg av Hechtwagen »

Majkey skrev: torsdag 30 mars 2023 0:00 MTR internutbildar redan ett gäng tunnelbaneförare till att bli lokförare. Har pratat med en som går utbildningen och där var tydligen pengarna allt.
Ja pengar har traditionellt inom SS/SL funkat för att locka ock pocka, och inte bara där.

Samma person som klagar högt och ljudligt över att det finns tjänster med bara 29 minuter lunchrast vilket äventyrar hälsan ber att få enbart dessa tjänstr när han får reda på att man får 150 kr per pass extra om det har 29-minutersrast.
bjorn.lovdahl
Inlägg: 248
Blev medlem: måndag 30 januari 2006 21:28
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Små,problem för pendeltåg

Inlägg av bjorn.lovdahl »

Hechtwagen skrev: onsdag 29 mars 2023 14:55
Joakim W skrev: onsdag 29 mars 2023 11:35
Hechtwagen skrev: onsdag 29 mars 2023 11:28 De borde väl kunna ragga dit lite tunneltågförare som de internutbildar? De skulle få mycket högre lön och ett mycket bättre jobb.
Det är fortfarande nästan ett år som krävs för att bli färdigutbildad lokförare. Sen är ju inte lön allt.
Absolut, men det är bättre på pendeln än i tunnelbanan, det lär inte vara några förare som söker sig till tuben från pendeln.
Nåja, det finns flera stycken som kom från tuben och utbildade sig på pendeln, men ganska snabbt valde att gå tillbaka till tuben pga kaoset på pendeltågen, och detta alltså en bra stund innan nuvarande läge .
Senast redigerad av bjorn.lovdahl den torsdag 30 mars 2023 14:47, redigerad totalt 1 gånger.
Krille400
Inlägg: 28
Blev medlem: fredag 29 december 2006 21:27

Re: Små,problem för pendeltåg

Inlägg av Krille400 »

Majkey skrev: torsdag 30 mars 2023 0:00 MTR internutbildar redan ett gäng tunnelbaneförare till att bli lokförare. Har pratat med en som går utbildningen och där var tydligen pengarna allt.
Jag skulle nog säga "MTR internutbildar ett gäng tunnelbaneförare till att bli pendeltågsförare". Internutbildningen är undermålig och de som går den blir inte särskilt eftertraktade på arbetsmarknaden utanför MTR.

Men vill man enbart köra pendel eller dylikt så är det ju en bra utbildning, antar jag.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Små,problem för pendeltåg

Inlägg av Hechtwagen »

Krille400 skrev: torsdag 30 mars 2023 13:40
Majkey skrev: torsdag 30 mars 2023 0:00 MTR internutbildar redan ett gäng tunnelbaneförare till att bli lokförare. Har pratat med en som går utbildningen och där var tydligen pengarna allt.
Jag skulle nog säga "MTR internutbildar ett gäng tunnelbaneförare till att bli pendeltågsförare". Internutbildningen är undermålig och de som går den blir inte särskilt eftertraktade på arbetsmarknaden utanför MTR.

Men vill man enbart köra pendel eller dylikt så är det ju en bra utbildning, antar jag.
Har svårt att tro att utbildningem är undermålig eller att just dessa lokförare skulle vara mimdre eftertraktade än andra lokförare på arbetsmarknaden, de har ju samma rosa lokförarbevis som alla andra nybakade YH-elever.
bjorn.lovdahl
Inlägg: 248
Blev medlem: måndag 30 januari 2006 21:28
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Små,problem för pendeltåg

Inlägg av bjorn.lovdahl »

Rosa?
Hans W
Inlägg: 175
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:55
Ort: Tureberg

Re: Små,problem för pendeltåg

Inlägg av Hans W »

Det usla är att man döljer vad som är inställt. I tidtabeller på nätet och anslagna på stationerna finns samtliga avgångar som gällt från december. I elektroniska system står endast vad som går. Dessutom med det fåniga systemet att inte visa vilket klockslag utan minuter till avgång, det går alltså inte heller att se om tågen är försenade.
Sofistikerat att dölja både inställelser och förseningar, man hoppas väl på färre klagomål så.
Krille400
Inlägg: 28
Blev medlem: fredag 29 december 2006 21:27

Re: Små,problem för pendeltåg

Inlägg av Krille400 »

Hechtwagen skrev: torsdag 30 mars 2023 14:32 Har svårt att tro att utbildningem är undermålig eller att just dessa lokförare skulle vara mimdre eftertraktade än andra lokförare på arbetsmarknaden, de har ju samma rosa lokförarbevis som alla andra nybakade YH-elever.
Ja, nej, vad vet jag, med snart halvtannat decennium som lokförare i ryggen varav några år som körlärare där jag sett tydliga kvalitetsskillnader hos eleverna. Att jag slutade som körlärare berodde just på att jag var trött på att förklara självklarheter som exempelvis varför man ska blända av när man möter ett annat tåg och när man står stilla, för en elev ute på sin tredje LIA. Eller vad sägs om eleven (inte min, tack och lov) som ville tala engelska under säkerhetssamtal med fjärren eftersom eleven inte förstod... Vill minnas att vederbörande åtminstone åkte ut efter det.

När jag sökte mig bort från pendeln så talade jag med flera bolag där de tydligt menade att internutbildade MTR-elever inte är nämnvärt önskade, jag tar deras ord före vad icke-branschfolk tror.

Lokförarbeviset visar att man har tillräckliga kunskaper i säkerhetsreglementet (TTJ), andra kunskaper som man kan begära att få under förarutbildningen ingår inte. Och lokförarbeviset är blått, inte rosa...
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Små,problem för pendeltåg

Inlägg av Hechtwagen »

Krille400 skrev: torsdag 30 mars 2023 19:56
Hechtwagen skrev: torsdag 30 mars 2023 14:32 Har svårt att tro att utbildningem är undermålig eller att just dessa lokförare skulle vara mimdre eftertraktade än andra lokförare på arbetsmarknaden, de har ju samma rosa lokförarbevis som alla andra nybakade YH-elever.
Ja, nej, vad vet jag, med snart halvtannat decennium som lokförare i ryggen varav några år som körlärare där jag sett tydliga kvalitetsskillnader hos eleverna. Att jag slutade som körlärare berodde just på att jag var trött på att förklara självklarheter som exempelvis varför man ska blända av när man möter ett annat tåg och när man står stilla, för en elev ute på sin tredje LIA. Eller vad sägs om eleven (inte min, tack och lov) som ville tala engelska under säkerhetssamtal med fjärren eftersom eleven inte förstod... Vill minnas att vederbörande åtminstone åkte ut efter det.

När jag sökte mig bort från pendeln så talade jag med flera bolag där de tydligt menade att internutbildade MTR-elever inte är nämnvärt önskade, jag tar deras ord före vad icke-branschfolk tror.

Lokförarbeviset visar att man har tillräckliga kunskaper i säkerhetsreglementet (TTJ), andra kunskaper som man kan begära att få under förarutbildningen ingår inte. Och lokförarbeviset är blått, inte rosa...
Stämmer nog det du skriver, själv lokförare sedan 1999, slutade på pendeln 2007. Vi känner säkert varandra.
Talar man med lokförarna som gick utbildningen på 70-talet så ansågs de redan då få en riktigt nedbantad och dålig utbildning, bara en sådan sak som att de inte fick börja med ånglok och sedan el och diesel när de kunde yrket var ju ett tecken så tydligt som något på järnvägens nära förestående upplösning!
Qus
Inlägg: 41
Blev medlem: lördag 08 maj 2021 23:27

Re: Små,problem för pendeltåg

Inlägg av Qus »

Hechtwagen skrev: lördag 25 mars 2023 11:55 Det är det garanterat för MTR kommer ha kraftig lokförarbrist så långt man kan överskåda framåt, de kommer till och med få värre lokförarbrist än idag när lokförarna slutar och börjar på andra bolag istället. MTR pendeltågen är just nu marknadens i särklass minst attraktiva arbetsgivare för lokförare och då räcker det inte med en grundlön på 42.000 kr för att lösa problemen.
Till slut så kommer ju övriga bolag att ha fullt med lokförare också med tanke på att man massutbildar över hela landet för tillfället och att MTR ska starta tre YH-utbildningar istället för en till hösten. Många av dom som bor i Stockholm kommer att bli tvungna att jobba på pendeltågen. Jag har min LIA på pendeltågen för tillfället och tycker inte det är så hemskt, även utan tågvärd. Grundlönen är på ca 43.300 (efter två år förvisso) och de som har jobbat länge och kommer in i dom bra grupperna jobbar inte särskilt långa dagar.

Men visst, många pratar om att byta arbetsgivare.
Robert T
Inlägg: 29
Blev medlem: lördag 10 mars 2012 15:03

Re: Små,problem för pendeltåg

Inlägg av Robert T »

Qus skrev: lördag 01 april 2023 18:31 Men visst, många pratar om att byta arbetsgivare.
Det sker även till andra yrken. Det är inte som förr att man började på ett jobb och pensionerades från detsamma.
Skriv svar