Små,problem för pendeltåg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Små,problem för pendeltåg

Inlägg av Hechtwagen »

Qus skrev: lördag 01 april 2023 18:31
Hechtwagen skrev: lördag 25 mars 2023 11:55 Det är det garanterat för MTR kommer ha kraftig lokförarbrist så långt man kan överskåda framåt, de kommer till och med få värre lokförarbrist än idag när lokförarna slutar och börjar på andra bolag istället. MTR pendeltågen är just nu marknadens i särklass minst attraktiva arbetsgivare för lokförare och då räcker det inte med en grundlön på 42.000 kr för att lösa problemen.
Till slut så kommer ju övriga bolag att ha fullt med lokförare också med tanke på att man massutbildar över hela landet för tillfället och att MTR ska starta tre YH-utbildningar istället för en till hösten. Många av dom som bor i Stockholm kommer att bli tvungna att jobba på pendeltågen. Jag har min LIA på pendeltågen för tillfället och tycker inte det är så hemskt, även utan tågvärd. Grundlönen är på ca 43.300 (efter två år förvisso) och de som har jobbat länge och kommer in i dom bra grupperna jobbar inte särskilt långa dagar.

Men visst, många pratar om att byta arbetsgivare.
Fast ända tills nyligen så har YH-utbildningarna, som många år är de enda lokförarutbildningarna, varit dimensionerade efter att de som går utbildningarna sedan i väsentlig utsträckning ska köra tåg tills de går i pension, så ser inte arbetsmarknaden ut längre, dagens nyutbildade lokförare kommer om de senaste årens trend håller i sig, till stora delar ha slutat köra tåg om tio år.,
Skriv svar