Sida 10 av 11

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Postat: måndag 11 mars 2024 17:54
av Enceladus
Odd skrev: måndag 11 mars 2024 17:23 Självklart menar dom Tvärbanan eller Djurgårdslinjen. Det blev väl bara fort och fel...

Den självklara lösningen, långsiktigt, är ju att se till att få banan bggd från Djurgårdsbron till Ropsten, då ges ju möjlighet att använda vagnar från Djurgårdslinjen även på Lidingöbana.
Den långsiktiga lösningen är förstås att koppla ihop alla fyra spårvägssystem, d.v.s. Spårväg City, Lidingöbanan, Tvärbanan/Nockebybanan och Spårväg Syd.

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Postat: måndag 11 mars 2024 18:11
av Odd
Ja. Men tyvärr kan den f d gulalinjen mycket väl ha satt käppar i hjulet för en sådan lösning. Hade inte den byggts så skulle man troligen ha kunnat genomföra det, med god ekonomisk marginal.

Men det är ju så populism fungerar, högljuddast vinner.

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Postat: måndag 11 mars 2024 19:16
av twr
Odd skrev: måndag 11 mars 2024 17:23 Självklart menar dom Tvärbanan eller Djurgårdslinjen. Det blev väl bara fort och fel...

Den självklara lösningen, långsiktigt, är ju att se till att få banan bggd från Djurgårdsbron till Ropsten, då ges ju möjlighet att använda vagnar från Djurgårdslinjen även på Lidingöbana.
Det borde rimligen vara så. Kan det vara reportern som har blandat ihop det?

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Postat: tisdag 12 mars 2024 8:23
av Hechtwagen
Enceladus skrev: måndag 11 mars 2024 17:54
Odd skrev: måndag 11 mars 2024 17:23 Självklart menar dom Tvärbanan eller Djurgårdslinjen. Det blev väl bara fort och fel...

Den självklara lösningen, långsiktigt, är ju att se till att få banan bggd från Djurgårdsbron till Ropsten, då ges ju möjlighet att använda vagnar från Djurgårdslinjen även på Lidingöbana.
Den långsiktiga lösningen är förstås att koppla ihop alla fyra spårvägssystem, d.v.s. Spårväg City, Lidingöbanan, Tvärbanan/Nockebybanan och Spårväg Syd.
Är det lika motoverat att koppla ihop busslinjerna så tex Nacka/Värmdö-busslinjernakopplas ihop med bussarna i Roslagen?

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Postat: tisdag 12 mars 2024 8:46
av Odd
Hans Wibacke skrev: måndag 11 mars 2024 17:03 SR: Oväntade lösningen på Lidingöbanans alla förseningar
https://sverigesradio.se/artikel/ny-los ... a-avgangar

Enligt reportern: "Nu finns det en idé till en lösning: att låna vagnar från Roslagsbanan. Men en tydlig tidsprognos finns inte."

Minst sagt oväntat...bortsett från avsaknaden av "tydlig tidsprognos". Jag antar att ombyggnaden tar lite tid. :wink:
Inslaget är indraget och nyheten var inte lika het när det inte längre handlade om att Roslagsbanans smalspår skulle användas på normalspårsspårväg... :-D

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Postat: tisdag 12 mars 2024 9:43
av twr
Odd skrev: tisdag 12 mars 2024 8:46
Hans Wibacke skrev: måndag 11 mars 2024 17:03 SR: Oväntade lösningen på Lidingöbanans alla förseningar
https://sverigesradio.se/artikel/ny-los ... a-avgangar

Enligt reportern: "Nu finns det en idé till en lösning: att låna vagnar från Roslagsbanan. Men en tydlig tidsprognos finns inte."

Minst sagt oväntat...bortsett från avsaknaden av "tydlig tidsprognos". Jag antar att ombyggnaden tar lite tid. :wink:
Inslaget är indraget och nyheten var inte lika het när det inte längre handlade om att Roslagsbanans smalspår skulle användas på normalspårsspårväg... :-D
”Spårbredd”… hur svårt kan det vara?

Inslaget är kvar men handlar nu om Tvärbanan.

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Postat: tisdag 12 mars 2024 10:51
av /jes

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Postat: tisdag 12 mars 2024 11:06
av Enceladus
Hechtwagen skrev: tisdag 12 mars 2024 8:23
Enceladus skrev: måndag 11 mars 2024 17:54
Odd skrev: måndag 11 mars 2024 17:23 Självklart menar dom Tvärbanan eller Djurgårdslinjen. Det blev väl bara fort och fel...

Den självklara lösningen, långsiktigt, är ju att se till att få banan bggd från Djurgårdsbron till Ropsten, då ges ju möjlighet att använda vagnar från Djurgårdslinjen även på Lidingöbana.
Den långsiktiga lösningen är förstås att koppla ihop alla fyra spårvägssystem, d.v.s. Spårväg City, Lidingöbanan, Tvärbanan/Nockebybanan och Spårväg Syd.
Är det lika motoverat att koppla ihop busslinjerna så tex Nacka/Värmdö-busslinjernakopplas ihop med bussarna i Roslagen?
Det finns transportvägar för bussar mellan Värmdö och Norrtälje. Att ha fyra isolerade spårvägssystem i samma stad är väldigt oflexibelt. Är det inte uppenbart?

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Postat: tisdag 12 mars 2024 13:57
av Odd
Aha... den var nog borta under en kortare tid i väntan på korrigering. Jag möttes av en 404 när jag testade tidigare idag.

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Postat: tisdag 12 mars 2024 15:41
av Hechtwagen
Paris har ett stort antal isolerade spårvägslinjer och eftersom allt är bättre i alla andra städer än i Stockholm så måste det ju vara toppen.

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Postat: tisdag 12 mars 2024 18:09
av Enceladus
Hechtwagen skrev: tisdag 12 mars 2024 15:41 Paris har ett stort antal isolerade spårvägslinjer och eftersom allt är bättre i alla andra städer än i Stockholm så måste det ju vara toppen.
Äsch, nu överdriver skribenten. I allmänhet har Stockholm en bättre kollektivtrafik än Paris. Men varför inte sikta högre, som t.ex. Berlin, Prag och Köpenhamn?

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Postat: onsdag 13 mars 2024 18:53
av leifd
Hechtwagen skrev: tisdag 12 mars 2024 15:41 Paris har ett stort antal isolerade spårvägslinjer och eftersom allt är bättre i alla andra städer än i Stockholm så måste det ju vara toppen.
Utan att egentligen veta då, så kanske man kan gissa att det i allmänhet skaffas en rätt stor mängd fordon i reserv, till varje bana. Har man väldigt litet antal vagnar på en banan, måste man ha en hyfsat hög procentsats reserver. I synnerhet om ett enda fordon är mer än tex 10% av vagnparken. Snackar vi Lidingöbanan, så känns inte 40-50% som någon orimlig reservhållning. Särskilt viktigt är det väl om man skaffar billigt skräp att åka med. Men politiken tror ju att allt är högsta kvalitet till lågt pris.

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Postat: onsdag 13 mars 2024 20:07
av twr
leifd skrev: onsdag 13 mars 2024 18:53
Hechtwagen skrev: tisdag 12 mars 2024 15:41 Paris har ett stort antal isolerade spårvägslinjer och eftersom allt är bättre i alla andra städer än i Stockholm så måste det ju vara toppen.
Utan att egentligen veta då, så kanske man kan gissa att det i allmänhet skaffas en rätt stor mängd fordon i reserv, till varje bana. Har man väldigt litet antal vagnar på en banan, måste man ha en hyfsat hög procentsats reserver. I synnerhet om ett enda fordon är mer än tex 10% av vagnparken. Snackar vi Lidingöbanan, så känns inte 40-50% som någon orimlig reservhållning. Särskilt viktigt är det väl om man skaffar billigt skräp att åka med. Men politiken tror ju att allt är högsta kvalitet till lågt pris.
Menar du att man lägger till 40-50 procent av trafikfordonen? Eller menar du att 40-50 procent av hela flottan ska vara reserv? Oavsett vilket är det väldigt högt.

Nu är 2 av 9 fordon på Lidingöbanan reserv. Kanske borde det hellre vara 3 av 10.

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Postat: onsdag 13 mars 2024 20:22
av leifd
twr skrev: onsdag 13 mars 2024 20:07
leifd skrev: onsdag 13 mars 2024 18:53
Hechtwagen skrev: tisdag 12 mars 2024 15:41 Paris har ett stort antal isolerade spårvägslinjer och eftersom allt är bättre i alla andra städer än i Stockholm så måste det ju vara toppen.
Utan att egentligen veta då, så kanske man kan gissa att det i allmänhet skaffas en rätt stor mängd fordon i reserv, till varje bana. Har man väldigt litet antal vagnar på en banan, måste man ha en hyfsat hög procentsats reserver. I synnerhet om ett enda fordon är mer än tex 10% av vagnparken. Snackar vi Lidingöbanan, så känns inte 40-50% som någon orimlig reservhållning. Särskilt viktigt är det väl om man skaffar billigt skräp att åka med. Men politiken tror ju att allt är högsta kvalitet till lågt pris.
Menar du att man lägger till 40-50 procent av trafikfordonen? Eller menar du att 40-50 procent av hela flottan ska vara reserv? Oavsett vilket är det väldigt högt.

Nu är 2 av 9 fordon på Lidingöbanan reserv. Kanske borde det hellre vara 3 av 10.
Jag menar att om man har 9 fordon varav 2 är reserv, så verkar det väl lite. Särskilt som 2 fordon är långtidssjukskrivna (enligt uppgift, minns ej var). Helt uppenbart är ju 2 för lite, de borde nog va 4 eller 5 av 11 eller 12. Detta då de ju inte ens går att transportera dit annat fordon med trailer och sedan direkt sätta i trafik (fel typ av tågskyddssystem, vilket då kräver ombyggnad och godkännande).
Att två fordon får långtidsskador samtidigt, är ju inte helt otroligt heller.
Har man däremot vagnar som kan gå överallt och, kan köras för egen maskin mellan banorna, så behöver ju inte heller reservhållningen vara på samma nivå.

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Postat: onsdag 13 mars 2024 21:58
av Odd
Nu vet jag inte hur det är med reservhållningen på Lidingöbanan, men det bör ju vara så att det är 6 tåg i timmen, och en runda tar en timme, så 6 enkelvagnarståg borde ju vara det som behövs för att hålla igång det. Har man då två vagnar långtidsavställda av totalt 9 vagnar så är det ju endast en i reserv, och om den är på service, vilket är högst sannolikt då vagntypen har ett servicebehov som nog sällan har skådats i Sverige så är det nog så att man i praktiken inte har några vagnar i reserv idag.

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Postat: onsdag 13 mars 2024 23:40
av Karsten
Odd skrev: onsdag 13 mars 2024 21:58 Nu vet jag inte hur det är med reservhållningen på Lidingöbanan, men det bör ju vara så att det är 6 tåg i timmen, och en runda tar en timme, så 6 enkelvagnarståg borde ju vara det som behövs för att hålla igång det. Har man då två vagnar långtidsavställda av totalt 9 vagnar så är det ju endast en i reserv, och om den är på service, vilket är högst sannolikt då vagntypen har ett servicebehov som nog sällan har skådats i Sverige så är det nog så att man i praktiken inte har några vagnar i reserv idag.
Det är 8 tåg i timmen och en runda tar 52 minuter.

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Postat: torsdag 14 mars 2024 0:30
av Odd
Karsten skrev: onsdag 13 mars 2024 23:40
Odd skrev: onsdag 13 mars 2024 21:58 Nu vet jag inte hur det är med reservhållningen på Lidingöbanan, men det bör ju vara så att det är 6 tåg i timmen, och en runda tar en timme, så 6 enkelvagnarståg borde ju vara det som behövs för att hålla igång det. Har man då två vagnar långtidsavställda av totalt 9 vagnar så är det ju endast en i reserv, och om den är på service, vilket är högst sannolikt då vagntypen har ett servicebehov som nog sällan har skådats i Sverige så är det nog så att man i praktiken inte har några vagnar i reserv idag.
Det är 8 tåg i timmen och en runda tar 52 minuter.
Aha, så 7.5-minuterstrafik. Ja, det förändrar ju siffrorna något. Det betyder ju i praktiken att man med nio vagnar i normala fall har en vagn i reserv och en på "lyften". Med en avställd så saknar man ju reserv och med två avställda så kan man ju inte ens göra planerat underhåll som är längre än att man hinner få ordning på vagnen mellan rusningarna, än mindre ha en reservvagn. Undrar hur man tänkte där när man beställde vagnar...

Ja, det behövs ju en mer eller mindre permanent lösning då i form av fler vagnar.

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Postat: torsdag 14 mars 2024 2:09
av ADDE
leifd skrev: onsdag 13 mars 2024 20:22 Jag menar att om man har 9 fordon varav 2 är reserv, så verkar det väl lite. Särskilt som 2 fordon är långtidssjukskrivna (enligt uppgift, minns ej var). Helt uppenbart är ju 2 för lite, de borde nog va 4 eller 5 av 11 eller 12. Detta då de ju inte ens går att transportera dit annat fordon med trailer och sedan direkt sätta i trafik (fel typ av tågskyddssystem, vilket då kräver ombyggnad och godkännande).
Att två fordon får långtidsskador samtidigt, är ju inte helt otroligt heller.
Har man däremot vagnar som kan gå överallt och, kan köras för egen maskin mellan banorna, så behöver ju inte heller reservhållningen vara på samma nivå.
Troligtvis utreder SL om det är värt kostnaden att installera Siemens ZUB på A32 & A35, kanske bara i ett fåtal vagnar men ändå något. Kanske detta får politikerna i rätt riktning? Att nån gång i framtiden byta ut Tvärbanans kassa GE-ATP till Lidingöbanans välfungerande Siemens ZUB. :D

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Postat: torsdag 14 mars 2024 11:28
av BSB101
leifd skrev: onsdag 13 mars 2024 18:53 Men politiken tror ju att allt är högsta kvalitet till lågt pris.
Jaså, så varför krånglar man då till det och lägger till andra utvädringskriterier än pris i upphandlingarna? Om det du skriver skulle vara sant skulle det räcka med en - pris.

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Postat: torsdag 14 mars 2024 16:37
av leifd
BSB101 skrev: torsdag 14 mars 2024 11:28
leifd skrev: onsdag 13 mars 2024 18:53 Men politiken tror ju att allt är högsta kvalitet till lågt pris.
Jaså, så varför krånglar man då till det och lägger till andra utvädringskriterier än pris i upphandlingarna? Om det du skriver skulle vara sant skulle det räcka med en - pris.
Hört talas om ironi ?

Samtidigt kan man ju undra vad man då utvärderade när man köpte det man köpte. Gissningsvis ville väl ingen annan leverera vagnar på de krav man hade för att kunna köra dessa på Saltsjöbanan.
Är det fler än jag som ser parallellen med Göteborgs M32, där bara Ansaldo Breda var villiga att leverera 100% låggolvs multiledvagnar, med så långt överhäng fram och bak. Blev ju därefter sen, som vi vet...