Sida 1 av 11

Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Postat: fredag 24 mars 2023 13:52
av Thomas Lange
Det planerade trafikuppehållet för Lidingöbanan mellan Ropsten och Baggeby skjuts framåt i tiden. Lidingöbanan fortsätter tills vidare att trafikera Gamla Lidingöbron.

Uppehållet för spårvagnstrafiken var planerat mellan den 1 april och 14 maj i år. Under tiden skulle ersättningsbussar gå på sträckan Ropsten-Baggeby station. Orsaken till senareläggningen är att det behövs mer tid än beräknat för att färdigställa den komplexa spåranläggningen, där många aktörer är inblandade. Bland annat är det komplikationer vad gäller kontaktledningsanläggningen på Lilla Lidingöbron.

Nya datum för trafikuppehållet har inte beslutats än, men förhoppningen är att Lidingöbanan ska ha flyttat över till Lilla Lidingöbron före hösten.

Dem planerade avskedsceremonin på söndag 26 mars har skjutits på framtiden. De annonserade turerna med veteranvagnen 17 genomförs dock som annonserat.

viewtopic.php?t=43197

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Postat: tisdag 18 juli 2023 0:03
av gek
Trafikuppehållet för omläggning från gamla till nya bron har visat sig ta dubbelt så lång tid som ursprungligen planerat; 4 juni - 10 september är det som nu gäller enligt sl.se

Lidingö stad skriver på https://www.lidingo.se/toppmeny/byggabo ... 97a3f.html att "Gamla Lidingöbron finns kvar och är i drift i stort sett hela tiden till dess att Lilla Lidingöbron är klar och Lidingöbanan kan kopplas över till den nya bron, i september 2023. " I dag var den i varje fall inte längre i drift:

Bild

Bild

Fortsättning i annat inlägg eftersom forumet har en begränsning av antal länkar i ett inlägg.

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Postat: tisdag 18 juli 2023 0:06
av gek
Fortsättning på grund av forumets snäva begränsning:

Lite justeringsarbeten pågick fortfarande på den nya anslutningen nära f d Brogrenen:
Bild

Numera heter det Brotorget och kuren har rustats upp och öppnats upp:
Bild

1974 såg det ut så här:
Bild

Man har ännu inte börjat hänga upp kontaktledning på nya bron, men det kanske snabbt ordnas i slutfasen av arbetena i september?
Bild
Jag undrar dock vad det är för arbeten som tar så lång tid - tre månader för att flytta spåranslutningar från en gammal till en ny sträcka är inte vanligt.

Gamla klaffen (som väl inte har lyfts under de senaste decennierna) har ännu inte rivits:
Bild
Och överallt varnas cyklister för "korsande personal". Jag undrar just vad det är för personal och varför den korsar cykel- och gångbanorna. Det finns ju inget att korsa till - förutom att kasta sig i vattnet? En elektrisk sparkcyklist har dock blivit så skrämd av varningarna för plötsligt uppdykande personal att hen övergivit sitt fordon och fortsatt till fots.

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Postat: tisdag 18 juli 2023 11:41
av Stefan Widén
Man upptäckte en rad komplikationer som har gjort att det dragit ut på tiden.

Stefan

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Postat: tisdag 18 juli 2023 13:18
av Hechtwagen
:wink:
Stefan Widén skrev: tisdag 18 juli 2023 11:41 Man upptäckte en rad komplikationer som har gjort att det dragit ut på tiden.

Stefan

Detta i kombination med att det syns exakt noll arbetare på bilderna ovan. De arbetar ju inte direkt treskift för att avstängningen ska bli så kort som möjligt.

Edit: Det syns en arbetare på en av bilderna men han ser ut att fippla med mobilen! :!:

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Postat: tisdag 18 juli 2023 17:10
av daniel_s
gek skrev: tisdag 18 juli 2023 0:06 Bild
Och överallt varnas cyklister för "korsande personal". Jag undrar just vad det är för personal och varför den korsar cykel- och gångbanorna. Det finns ju inget att korsa till - förutom att kasta sig i vattnet? En elektrisk sparkcyklist har dock blivit så skrämd av varningarna för plötsligt uppdykande personal att hen övergivit sitt fordon och fortsatt till fots.
De där skyltarna sitter på de platser där man kan gå ut från spår-delen av bron och då korsar man ju vägen för eventuella cykelgalningar som kommer körande. Numera förväntas man hålla på så där med överdriven skyltning vid alla byggarbeten.

Battericykeln har nog stannat där av sig själv då den lämnat den zon den får köras i.

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Postat: torsdag 20 juli 2023 22:36
av gek
Hechtwagen skrev: tisdag 18 juli 2023 13:18 Edit: Det syns en arbetare på en av bilderna men han ser ut att fippla med mobilen! :!:
Jag såg två arbetare, vid landfästet på Lidingösidan, men uppenbarligen var det enbart telefonfipplaren som fastnade på bild.

Märkligt är väl också att demonteringen av gamla bron redan börjat, trots att Lidingö stad skrev att den skulle vara "i drift i stort sett hela tiden till dess att Lilla Lidingöbron är klar och Lidingöbanan kan kopplas över till den nya bron, i september 2023." Det är väl Lidingö stad som äger broarna, och borde kunnat se till att trafikavbrottet blev minimalt? Men kanske har någon del av stadens administration ovetande om den reviderade tidplanen alltför tidigt sålt gamla bron till en skrothandlare och därmed tvingat fram ett stopp för spårvägstrafiken?

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Postat: torsdag 20 juli 2023 22:51
av Odd
Det beror väl på ambitionsnivån. Det hade säkerligen gått att koppla in ena spåret till nya bron samtidigt som man kör trafik Baggeby-Ropsten via gamla bron, och vid lämpligt tillfälle börja köra via nya bron för att koppla in det andra spåret. Enkelspårsstav och enkelspårsövervakare hade löst signaleringen under tiden. Sen finns det säkert en massa anledningar att inte göra så och förmodligen åberopar man nån av dessa för att slippa.

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Postat: fredag 21 juli 2023 0:19
av daniel_s
Den mest uppenbara är väl att gamla bron faktiskt var i vägen för den nya vid landfästet på torsvikssidan. Så det hade inte gått, sorry.

Men nu väntar man tydligen på något som inte var förutsett från början!

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Postat: fredag 21 juli 2023 15:19
av Stefan Widén
Den första planerade avstängningen låg mellan 1/4-14/5 Då skulle man hunnit riva så mycket av gamla bron som behövdes för att koppla in båda spåren.

Men som sagt något hände och man var tvungen att flytta fram avstängningen.

Att man inte kunde köra vidare på gamla bron och bara ta en 6 v avstängning finns det orsaker till, som den är nyfiken på kan fråga Lidingö stad om.

Stefan

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Postat: torsdag 31 augusti 2023 22:23
av Stefan Widén
Återigen är driftagningen framflyttad.

Man har på tre månader misslyckats med att åtgärda de fel som gjorde att man inte kunde driftsätta i maj.

Och nu har man inte satt ut något nytt datum.

Hoppas verkligen att ansvariga löser problematiken snabbt.

Stefan

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Postat: fredag 01 september 2023 19:06
av Odd
Är det samma problem eller är det nyupptäckta problem.

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Postat: fredag 01 september 2023 20:34
av Stefan Widén
Samma fel....

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Postat: söndag 10 september 2023 15:37
av /jes
Felaktig projektering och/eller inkompetent entreprenör?

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Postat: måndag 11 september 2023 11:37
av Hechtwagen
/jes skrev: söndag 10 september 2023 15:37 Felaktig projektering och/eller inkompetent entreprenör?

Sannolikt inkompetent upphandlingsorganisation.
"SL" har en lång historik av havererade upphandlingar.

Minns bara de fullständigt misslyckade resultaten av Saltsjöbanans och Tvätbanans ATC-system, eller för all del Gröna Linjens nya signalsystem..

Eller valen av Citypendeln och MTR.

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Postat: måndag 11 september 2023 13:43
av Thomas Lange
Hechtwagen skrev: måndag 11 september 2023 11:37
/jes skrev: söndag 10 september 2023 15:37 Felaktig projektering och/eller inkompetent entreprenör?

Sannolikt inkompetent upphandlingsorganisation.
"SL" har en lång historik av havererade upphandlingar.

Minns bara de fullständigt misslyckade resultaten av Saltsjöbanans och Tvätbanans ATC-system, eller för all del Gröna Linjens nya signalsystem..

Eller valen av Citypendeln och MTR.
Men i det aktuella fallet är det Lidingö stad som är upphandlare/beställare. Och jag antar att SL endast tillhandahåller sina föreskrifter samt utför sin ibruktagandebesiktning.

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Postat: måndag 11 september 2023 14:06
av Hechtwagen
Thomas Lange skrev: måndag 11 september 2023 13:43
Hechtwagen skrev: måndag 11 september 2023 11:37
/jes skrev: söndag 10 september 2023 15:37 Felaktig projektering och/eller inkompetent entreprenör?

Sannolikt inkompetent upphandlingsorganisation.
"SL" har en lång historik av havererade upphandlingar.

Minns bara de fullständigt misslyckade resultaten av Saltsjöbanans och Tvätbanans ATC-system, eller för all del Gröna Linjens nya signalsystem..

Eller valen av Citypendeln och MTR.
Men i det aktuella fallet är det Lidingö stad som är upphandlare/beställare. Och jag antar att SL endast tillhandahåller sina föreskrifter samt utför sin ibruktagandebesiktning.
Sant, vilket belyser Lidingös märkliga särbehandling, för inte är andra kommuner än Lidingö ansvariga för broar som byggs för spårtrafik? Stocksundsbron?

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Postat: måndag 11 september 2023 19:44
av daniel_s
Ja Stocksundsbron borde givetvis ha bekostats av Solna ;-)

Oavsett vem som bekostar bygget så vore det i alla fall rimligt att ”SL” får kravställa hur vissa saker ska konstrueras för att de ska kunna trafikera bron, och sedan ska ansvarig beställare se till att det blir så. Dock, i nutidens projektvärld verkar vad som helst kunna hända, det har hänt mer än en gång att man missat saker…

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Postat: tisdag 12 september 2023 21:57
av leifd
Hechtwagen skrev: måndag 11 september 2023 11:37
/jes skrev: söndag 10 september 2023 15:37 Felaktig projektering och/eller inkompetent entreprenör?

Sannolikt inkompetent upphandlingsorganisation.
"SL" har en lång historik av havererade upphandlingar.

Minns bara de fullständigt misslyckade resultaten av Saltsjöbanans och Tvätbanans ATC-system, eller för all del Gröna Linjens nya signalsystem..

Eller valen av Citypendeln och MTR.
Det är händelsevis ingen som vet VAD som är själva felet ?

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Postat: fredag 29 september 2023 9:29
av /jes
Information från Lidingö stad i dag:

Ännu oklart när Lilla Lidingöbrons spårbro öppnar
Det går ännu inte att ge ett definitivt besked om när Lidingöbanan kan börja trafikera Lilla Lidingöbron. I samband med de slutliga besiktningarna av den nya bron kom anmärkningar på kontaktledningar och elsystem. Nu pågår ett intensivt arbete med att utreda och åtgärda detta.
Spårövergången i Torsvik för gående och cyklister har däremot öppnat efter en ombyggnation där den försetts med bommar och blivit säkrare.
Ersättningstrafiken med bussar mellan Ropsten och Baggeby fortsätter fram till dess att tåget kan börja trafikera bron. Så snart det finns ett datum för öppning av spårbron förmedlar vi det.


Oroväckande, första ska saken utredas... Öppning i år?? Eller är det besiktningspersonen det är fel på?