Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av Odd »

Jag funderar på vad grundproblemet är. SL/SLL/TF/RS har ju sedan i varje fall sedan runt 1991 stora problem med genomföra de mest enkla projekt. Har något signalsystemsinförande sedan 1991 gått smärtfritt? Ja, förutom Siemens ATC på Lidingöbanan då, men vad jag förstår så var det kunniga ingenjörer inblandade i det. Kan det vara så att det är de konsulterna upphandlade till lägsta pris som orsakar detta? Utvärderar man någonsin grundorsaken när alla dessa projekt har gått fel?
Genius on call
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av Hechtwagen »

Det är väl snarare Trafikförvaltningem som krävt att det ska byggas på ett sätt som går stick i stäv med normerna vilket försvårar godkännandet.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 683
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av /jes »

Om jag förstått rätt är projektledaren anställd (inhyrd?) av Lidingö stad. Man undrar förstås över vem som projekterade respektive installerade det elektriska? Nybörjare allihop eller är det besiktningen som är fel ute??
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av Stefan Widén »

Lidingö stad är byggherre och har hyrt in en konsult som byggledare.
Som byggherre har du fulla ansvaret för projektering och genomförande.

Ska man bygga en bro, med spår som trafikeras av trafikförvaltningen, måste man ta hänsyn till och följa dels övergripande lagkrav dels trafikförvaltningens föreskrifter.

TF har sedan i sina föreskrifter att det är de som gör ibruktagandebesiktningarna. Som trafikutövare kan jag vara glad över att de besiktningsmän som besiktigat har den kompetens att de hittat de fel som nu finns. De är verkligen allvarliga!!!

Så grundfelet är att Lidingö inte lagt ner tillräckligt med resurser på att göra en projektering som klarar de krav som finns.

Och nu får man alltså göra om och göra rätt.

Det man haft flera år på sig att ta fram ska man nu försöka få fram ska man u få fram på kort tid, och där är kruxet att det är svårt att säga hur lång tid det tar. Det man bygger in nu måste ju verkligen fungera.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 683
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av /jes »

Tack Stefan, äntligen lite mera kött på benen. Jag kommer nog att ställa lite frågor till byggherren utan att citera dig.

Vi får förmodligen vänta till 2024 innan det blir åka av på nya bron. Det krävs ju tid och pengar att få fram kompetens och att sedan få jobbet gjort. Det låter på beskrivningen som att ett större omtag krävs. Finns väl knappast erforderlig kompetens som är sysslolös idag.

En fråga kanske till Thomas: Jag har en känsla av att resandeantalet på Lidingöbanan sjunkit pga bussersättningen?
Senast redigerad av /jes den lördag 30 september 2023 13:34, redigerad totalt 1 gånger.
JohanB
Inlägg: 448
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av JohanB »

Stefan Widén skrev: lördag 30 september 2023 10:53 Lidingö stad är byggherre och har hyrt in en konsult som byggledare.
Som byggherre har du fulla ansvaret för projektering och genomförande.

Ska man bygga en bro, med spår som trafikeras av trafikförvaltningen, måste man ta hänsyn till och följa dels övergripande lagkrav dels trafikförvaltningens föreskrifter.

TF har sedan i sina föreskrifter att det är de som gör ibruktagandebesiktningarna. Som trafikutövare kan jag vara glad över att de besiktningsmän som besiktigat har den kompetens att de hittat de fel som nu finns. De är verkligen allvarliga!!!

Så grundfelet är att Lidingö inte lagt ner tillräckligt med resurser på att göra en projektering som klarar de krav som finns.

Och nu får man alltså göra om och göra rätt.

Det man haft flera år på sig att ta fram ska man nu försöka få fram ska man u få fram på kort tid, och där är kruxet att det är svårt att säga hur lång tid det tar. Det man bygger in nu måste ju verkligen fungera.

Stefan
Det är alltså något som är fel på kontaktledningsanläggningen? Vilken sorts fel handlar det om? Är stolparna som är för klena, är det för svag strömförsörjning eller något med själva strömregleringen?
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av Stefan Widén »

JohanB skrev: lördag 30 september 2023 13:51
Stefan Widén skrev: lördag 30 september 2023 10:53 Lidingö stad är byggherre och har hyrt in en konsult som byggledare.
Som byggherre har du fulla ansvaret för projektering och genomförande.

Ska man bygga en bro, med spår som trafikeras av trafikförvaltningen, måste man ta hänsyn till och följa dels övergripande lagkrav dels trafikförvaltningens föreskrifter.

TF har sedan i sina föreskrifter att det är de som gör ibruktagandebesiktningarna. Som trafikutövare kan jag vara glad över att de besiktningsmän som besiktigat har den kompetens att de hittat de fel som nu finns. De är verkligen allvarliga!!!

Så grundfelet är att Lidingö inte lagt ner tillräckligt med resurser på att göra en projektering som klarar de krav som finns.

Och nu får man alltså göra om och göra rätt.

Det man haft flera år på sig att ta fram ska man nu försöka få fram ska man u få fram på kort tid, och där är kruxet att det är svårt att säga hur lång tid det tar. Det man bygger in nu måste ju verkligen fungera.

Stefan
Det är alltså något som är fel på kontaktledningsanläggningen? Vilken sorts fel handlar det om? Är stolparna som är för klena, är det för svag strömförsörjning eller något med själva strömregleringen?
Det är isolationsfel både i ktlstolparna och rälen.

Och rälen är det som är svårast att åtgärda.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 683
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av /jes »

Riva upp rälsen och bygga på nytt??
JohanB
Inlägg: 448
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av JohanB »

Stefan Widén skrev: lördag 30 september 2023 14:57 Det är isolationsfel både i ktlstolparna och rälen.

Och rälen är det som är svårast att åtgärda.

Stefan
Ojsan. Dålig spec av Lidingö eller klanteri av entreprenören?

Räcker det med att lyfta upp rälerna något för att lägga in bättre isolering under eller måste man göra om hela spårläggningen?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av daniel_s »

Det kan ju faktiskt vara otydligt kravställt också. Jag har ingen aning om vad man ställt för krav men det är nog ingen exakt vetenskap vad som är ”rätt” sätt att bygga, så ev särskilda förväntningar måste ju framgå av avtalet för att vara giltiga krav.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av Odd »

Det skall helt klart bli intressant att se om det blir någon uppföljning på detta.

På nåt sätt så tänker jag att om jag beställer en bil i Golf-klass så får jag en liten, kompakt, bil som jag kan köra med i trafiken, och då vill jag ju inte se en golfbil när bilhandlaren skall lämna över nycklarna till den....
Genius on call
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av Stefan Widén »

Kravställningen är solklar. Det finns lagar förordningar och föreskrifter att förhålla sig till. TF har kravställt att arbetena utförs enligt dessa.

Tänker inte skriva vad det exakta felet är men det har framkommit att det handlar om isoleringen av spåren som sagt.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
JohanB
Inlägg: 448
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av JohanB »

Stefan Widén skrev: lördag 30 september 2023 19:57 Kravställningen är solklar. Det finns lagar förordningar och föreskrifter att förhålla sig till. TF har kravställt att arbetena utförs enligt dessa.

Tänker inte skriva vad det exakta felet är men det har framkommit att det handlar om isoleringen av spåren som sagt.
Hur kom det sig att dessa fel inte upptäcktes innan man kopplade bort och rev den gamla bron?
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av Hechtwagen »

JohanB skrev: lördag 30 september 2023 20:23
Stefan Widén skrev: lördag 30 september 2023 19:57 Kravställningen är solklar. Det finns lagar förordningar och föreskrifter att förhålla sig till. TF har kravställt att arbetena utförs enligt dessa.

Tänker inte skriva vad det exakta felet är men det har framkommit att det handlar om isoleringen av spåren som sagt.
Hur kom det sig att dessa fel inte upptäcktes innan man kopplade bort och rev den gamla bron?
En ytterst relevant fråga och det hade ju varit önskvärt om tågtrafiken kunnat fortsätta till bron snabbt kunde kopplas in.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av leifd »

Hechtwagen skrev: lördag 30 september 2023 20:48
JohanB skrev: lördag 30 september 2023 20:23
Stefan Widén skrev: lördag 30 september 2023 19:57 Kravställningen är solklar. Det finns lagar förordningar och föreskrifter att förhålla sig till. TF har kravställt att arbetena utförs enligt dessa.

Tänker inte skriva vad det exakta felet är men det har framkommit att det handlar om isoleringen av spåren som sagt.
Hur kom det sig att dessa fel inte upptäcktes innan man kopplade bort och rev den gamla bron?
En ytterst relevant fråga och det hade ju varit önskvärt om tågtrafiken kunnat fortsätta till bron snabbt kunde kopplas in.
Men nu var man ju tvungen att riva en del av den gamla bron för att kunna bygga den sista delen av den nya. Så det var ju inte ens möjligt.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Den här bilden visar hur man avisolerar rälerna: https://www.lidingonyheter.se/wp-conten ... 68x513.jpg
( Lidingö Nyheter: https://www.lidingonyheter.se/37480-2/ )
Det har tydligen inte fungerat som tänkt, om man får tro kamrat Widén.
Visst använder man väl axelräknare på bron också?

Att kontaktledningsstolparna har problem verkar vara mer förvånande. Det ser ju ut att vara dubbelisolerade:
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=651EE7D3
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 537
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av Sio »

dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 01 oktober 2023 8:11 Den här bilden visar hur man avisolerar rälerna: https://www.lidingonyheter.se/wp-conten ... 68x513.jpg
( Lidingö Nyheter: https://www.lidingonyheter.se/37480-2/ )
Det har tydligen inte fungerat som tänkt, om man får tro kamrat Widén.
Visst använder man väl axelräknare på bron också?
På en likströmselektrifierad bana är kontaktledningsanläggningen att betrakta som ett IT-system vilket innebär att rälerna, som är
returledare, ska ses som en pol/fas därmed isoleras.
dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 01 oktober 2023 8:11 Att kontaktledningsstolparna har problem verkar vara mer förvånande. Det ser ju ut att vara dubbelisolerade:
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=651EE7D3
Kontaktledningsstolparna och hela kontaktledningsanläggningen på Trafikförvaltningens likströmselektrifierade banor byggs numera om möjligt som klass II, dvs. dubbelisolerade.

Kanske är belysningen som sitter på vissa stolpar problemet? Om man monterat elutrustning som inte är klass II i kontaktledningsstolpen måste den aktuella stolpen kopplas till returströmkretsen via en spänningssäkring. Kontaktledningsstolparna får förstås aldrig vara direkt anslutna till rälsen som på en växelströmselektrifierad bana
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ja, här har man gjort någon kabeldragning:
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=651DF269

Hur det är kopplat elektriskt framgår ju inte av bilden.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av daniel_s »

Tycker att det ser ut som en ventilavledare längst ner under stolpen.

Besynnerligt lång lina för övrigt…
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

daniel_s skrev: söndag 01 oktober 2023 11:03 Tycker att det ser ut som en ventilavledare längst ner under stolpen.

Besynnerligt lång lina för övrigt…
Sådant där elektriskt känner ju en biovetare som jag inte igen, förstår sig.............
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar