Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 683
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av /jes »

twr skrev: tisdag 09 januari 2024 16:27
/jes skrev: Trafik 2024? Projektledare ska rekryteras (kompetens, villkor), förhandlas, uppsägningstider (i nuvarande anställning/kontrakt) beaktas. Kanske kan denna person börja sitt arbete före sommaren i bästa fall.
Det är inte en anställning, utan en upphandling av en konsult. Projektledaren ska börja arbeta 5 februari.
Självklart, det trodde jag alla visste att Trafikförvaltningen bara består konsulter... (förutom några anställda som slåss för sin existens!?) :D
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 683
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av /jes »

dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 09 januari 2024 17:44

På Lidingö lär man väl ha nått sitt syfte med tanke på att 99,99 % av de boende i kommunen har sagda publikation som sitt liv- och husorgan. Något annat lär man knappast uppnå.
Jag tycker att Doktorn börjar bli tjatig när Lidingö förs på tal. Det verkar som Lidingö verkar vara traumatiskt för Doktorn? Olycklig kärlek? :D

PS. I återvinningsrummet hemma hos mig kan Doktorn få studera mina grannars tidningsvanor. Det kunde bli en aha-upplevelse. Mina tre grannar på mitt våningsplan har ingen morgontidning alls. DS. :wink:
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

/jes skrev: tisdag 09 januari 2024 21:13
dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 09 januari 2024 17:44

På Lidingö lär man väl ha nått sitt syfte med tanke på att 99,99 % av de boende i kommunen har sagda publikation som sitt liv- och husorgan. Något annat lär man knappast uppnå.
Jag tycker att Doktorn börjar bli tjatig när Lidingö förs på tal. Det verkar som Lidingö verkar vara traumatiskt för Doktorn? Olycklig kärlek? :D

PS. I återvinningsrummet hemma hos mig kan Doktorn få studera mina grannars tidningsvanor. Det kunde bli en aha-upplevelse. Mina tre grannar på mitt våningsplan har ingen morgontidning alls. DS. :wink:
Det var ju tråkigt att herrn tycker så, men det kan jag tyvärr inte ta någon hänsyn till. Spekulationer om min relation till Lidingö (som jag f.ö. överhuvud taget inte har, min hemstad Linköping har iofs. de två inledande bokstäverna gemensamma, men det är också allt) tycker jag att herrn med fördel kan avstå från, till förmån för sakfrågan.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Hans Wibacke skrev: tisdag 09 januari 2024 20:42 Nöjer sig doktorn med detta?
https://vakanser.se/jobb/projektledare+ ... dingobron/
Jag är (nästan) alltid nöjdh! Det märkliga var att jag också plockade upp denna annons:
https://vakanser.se/jobb/projektledare+ ... ingobanan/

Ett svårskött pastorat, vad det nu kan bero på (jag skriver inte mer än så just nu, någon kan ju tänkas hetsa upp sig, och det vill jag förstås inte bidra till).
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av daniel_s »

dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 09 januari 2024 22:00 Det märkliga var att jag också plockade upp denna annons:
https://vakanser.se/jobb/projektledare+ ... ingobanan/
”Publiceringsdatum
2023-04-26”
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

daniel_s skrev: tisdag 09 januari 2024 22:17
dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 09 januari 2024 22:00 Det märkliga var att jag också plockade upp denna annons:
https://vakanser.se/jobb/projektledare+ ... ingobanan/
”Publiceringsdatum
2023-04-26”
Exakt! Vad jag ville visa med detta var att det tydligen är en viss förbrukning av projektledare här. Ett svårskött pastorat, alltså.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av twr »

twr skrev: torsdag 01 februari 2024 11:32 Jag passar på att fråga: Hur ligger växlarna på bron? Det är två separata växelförbindelser snarare än ett växelkryss. Men är det sydväst till nordost som ligger närmast brofästet eller nordväst till sydost?

Jag skulle kunna åka dit och titta men har inte vägarna förbi närmsta tiden och tänkte att någon här kanske vet. Eniro och Google har inte hunnit uppdatera sina flygfoton.
Lantmäteriet har ett senare flygfoto: https://minkarta.lantmateriet.se/ Det är sydväst till nordost som ligger närmast land.

Visst planeras en hel del utfyllnad i området? Vilar bron på utfyllnad eller påldäck fram till den nya strandlinjen eller kommer man att fylla ut runtomkring bron senare? Någon som vet?

Skrev först i en annan tråd men kom på att det passar bättre här.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
JohanB
Inlägg: 448
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av JohanB »

Nu verkar de vara typ överens, men det krävdes insats från högsta ort från båda parter:
https://www.lidingonyheter.se/tagen-bor ... 3-manader/

Hoppas att de tagit noggranna mötesanteckningar.
Enceladus
Inlägg: 9894
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av Enceladus »

JohanB skrev: söndag 11 februari 2024 1:20 Nu verkar de vara typ överens, men det krävdes insats från högsta ort från båda parter:
https://www.lidingonyheter.se/tagen-bor ... 3-manader/

Hoppas att de tagit noggranna mötesanteckningar.
Enligt ovanstående artikel var tanken att trafiken skulle vara igång senast i början av maj:
Lidingö Nyheter skrev:Enligt den handlingsplan som trafikförvaltningen och staden muntligen har kommit överens om kan tågen börja rulla någon gång mellan 8 april och 6 maj, förutsatt att staden genomfört de åtgärder som står i planen, skriver Mitt i Lidingö.
Men så blir det inte: SL och Lidingö stad delar på notan
Mitt i skrev:– Vi är överens om att vi vill se till att trafiken är igång senast den 28 maj, säger Anders Paulsen (LP) ordförande i tekniska nämnden i Lidingö stad.

Lidingö stad har fakturerats för den ersättningstrafik som rullar i stället för Lidingöbanan – en faktura staden överklagat. Nu har SL och Lidingös stad kommit överens om att dela på notan för bussarna.
Dessutom måste någon betala för de dyra ersättningsbussarna!
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2230
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av Thomas Lange »

Och i klartext från presstjänsten:

PRESSMEDDELANDE - 28 FEBRUARI 2024
SL och Lidingö överens om vägen framåt för Lilla Lidingöbron
SL och Lidingö stad har nu enats om vad som ska göras innan spårvagnstrafiken kan börja gå över Lilla Lidingöbron. Om allt går enligt plan kan trafiken starta den 28 maj.

Sedan länge har Lidingö stad och SL haft en tät dialog, framför allt om den eltekniska lösningen som det funnits olika syn på. Parterna är nu överens om vilka åtgärder som ska utföras, vem som ska utföra dem och hur kostnader ska fördelas.

– SL och Lidingö stad är angelägna om att få igång trafiken så fort som möjligt och det är bra att vi nu kommit överens om en gemensam väg framåt, säger David Lagneholm, förvaltningschef för trafikförvaltningen och VD för SL.

Vissa av åtgärderna kommer att genomföras av Lidingö stad, andra av SL.

– Det är mycket glädjande att vi har enats om en väg framåt och har ett datum för trafikstart. Nu ser vi fram emot att spårvagnstrafiken ska börja gå igen hela vägen mellan Ropsten och Gåshaga, säger Daniel Broman, stadsdirektör.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Trafikförvaltningens presstjänst
08-123 315 50, press.tf@regionstockholm.se
Ju förr dess bättre.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av daniel_s »

Thomas Lange skrev: onsdag 28 februari 2024 20:30 Och i klartext från presstjänsten:
Haha. Den var inte snäll :mrgreen:
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av Odd »

28:e maj verkar vara en tisdag?

Blir det högtidlig bandklippning av H.M.Konungen och invigningståg, eller blir det bara trafikstart med första tåg över bron kl 04:55 eller något sådant?

/Odd
Genius on call
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av Kantorn »

Odd skrev: onsdag 28 februari 2024 22:59 28:e maj verkar vara en tisdag?

Blir det högtidlig bandklippning av H.M.Konungen och invigningståg, eller blir det bara trafikstart med första tåg över bron kl 04:55 eller något sådant?

/Odd
En så här utdragen tillställning blir väl bara pinsam om den uppmärksammas för mycket. Eller?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av Stefan Widén »

OK Nu får vi köra lite gallup....

Vilka tror att trafiken kommer igång den 28 maj?

Själv tror jag på till semstern....
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Fråga: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av Olle »

Är det någon som sett folk i arbete med någonting som kommer att göra alla inblandade parter tillfredställda?
:-)lle
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 683
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av /jes »

Stefan Widén skrev: torsdag 29 februari 2024 20:11 OK Nu får vi köra lite gallup....

Vilka tror att trafiken kommer igång den 28 maj?

Själv tror jag på till semstern....
Augusti...

Å andra sidan har det gått mycket prestige i detta - kan prestigen också gälla 28 maj? :D
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Kantorn skrev: torsdag 29 februari 2024 17:56
Odd skrev: onsdag 28 februari 2024 22:59 28:e maj verkar vara en tisdag?

Blir det högtidlig bandklippning av H.M.Konungen och invigningståg, eller blir det bara trafikstart med första tåg över bron kl 04:55 eller något sådant?

/Odd
En så här utdragen tillställning blir väl bara pinsam om den uppmärksammas för mycket. Eller?
Så blir det nog. Jmfr. när Tvärbanans Solna-gren blev klar i hela sin sträckning, då startade trafiken utan vidare spisning den 18/8 2014: viewtopic.php?p=325511#p325511

Annat var det 1925, då den gamla (numera rivna) stålbron över Lilla Värtan invigdes. H.M. Konungen var frånvarande även vid det tillfället, då V-Gurra skickat sin son kronprins Gustaf Adolf (sedermera kung Gustaf VI Adolf) som representant. Lidingö Nyheter har ett inslag om detta:
https://www.lidingonyheter.se/den-hogti ... -maj-1925/

Kul också att se svartvita bilder tagna med ortokromatisk film, det ser ut som om publicum står och viftar med finska flaggor.

Den här gången håller sig nog kungahuset borta. Lugnast så.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av BSB101 »

Även om det är valår i år så är man nog generellt (oavsett politiker och område) mer intresserade av bandklippningar 2026. Detta enligt uppgifter från en säker källa.
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av Hans Wibacke »

SR: Oväntade lösningen på Lidingöbanans alla förseningar
https://sverigesradio.se/artikel/ny-los ... a-avgangar

Enligt reportern: "Nu finns det en idé till en lösning: att låna vagnar från Roslagsbanan. Men en tydlig tidsprognos finns inte."

Minst sagt oväntat...bortsett från avsaknaden av "tydlig tidsprognos". Jag antar att ombyggnaden tar lite tid. :wink:
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av Odd »

Självklart menar dom Tvärbanan eller Djurgårdslinjen. Det blev väl bara fort och fel...

Den självklara lösningen, långsiktigt, är ju att se till att få banan bggd från Djurgårdsbron till Ropsten, då ges ju möjlighet att använda vagnar från Djurgårdslinjen även på Lidingöbana.
Genius on call
Skriv svar