Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av Hechtwagen »

Borde man inte upptäckt att man byggt fel innan man stängde gamla bron?
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av Stefan Widén »

Felet på ktlstolparna var, som framgår av bilderna som verkar visa lösningen, att stolpen u var jordad i rälen. Om ktl gårxsönder och hamnar mot stolpen, blir den spänningsatt. Med lösningen känner lsarna av att det är kortis och slår ifrån.

Rälinfästningarna mellan dilitationsskarvarna är ok , utan det är skarvarna som är bekymret.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av Hechtwagen »

Stefan Widén skrev: söndag 01 oktober 2023 20:22 Felet på ktlstolparna var, som framgår av bilderna som verkar visa lösningen, att stolpen u var jordad i rälen. Om ktl gårxsönder och hamnar mot stolpen, blir den spänningsatt. Med lösningen känner lsarna av att det är kortis och slår ifrån.

Rälinfästningarna mellan dilitationsskarvarna är ok , utan det är skarvarna som är bekymret.

Om kontaktledningsstolparna är förbindna med S-rälen eller vad det heter så torde väl kontaktledningen lösa ut mer eller mindre omedelbart om kontaktleeningen lägger sig mot stolpen?
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av Stefan Widén »

Hechtwagen skrev: måndag 02 oktober 2023 9:52
Stefan Widén skrev: söndag 01 oktober 2023 20:22 Felet på ktlstolparna var, som framgår av bilderna som verkar visa lösningen, att stolpen u var jordad i rälen. Om ktl gårxsönder och hamnar mot stolpen, blir den spänningsatt. Med lösningen känner lsarna av att det är kortis och slår ifrån.

Rälinfästningarna mellan dilitationsskarvarna är ok , utan det är skarvarna som är bekymret.

Om kontaktledningsstolparna är förbindna med S-rälen eller vad det heter så torde väl kontaktledningen lösa ut mer eller mindre omedelbart om kontaktleeningen lägger sig mot stolpen?
Precis ....men om de inte är det..... och nu verkar de vara det.......
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av daniel_s »

Vad jag kan förstå så verkar inte den här soppan handla om kortslutningsskydd utan snarare om återgångsströmmar.

Lidingöbanan har ju för övrigt inte S-räl och I-räl, utan två sammanhängande räler :-)
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av Stefan Widén »

Det är två fel... både kortslutning och återledning
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av Enceladus »

Trafikstart dröjer för Lidingöbanan
Mitt i skrev:Den 18 oktober gick Lilla Lidingöbron igenom en slutbesiktning och större delen av bron godkändes – men elinstallationen gjorde det inte. Flera aktörer är involverade i att lösa problemet och staden räknar med att det tar tid. I dagsläget är det svårt att uppskatta hur lång tid det handlar om.
Det finns fortfarande ingen prognos för när vagnarna kan börja rulla på Lilla Lidingöbron.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 683
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av /jes »

Efter vad jag har inhämtat:

Byggherren, dvs Lidingö stad anser att bygget är avslutat och att man följt alla regler och instruktioner från Trafikförvaltningen.
Trafikförvaltningen, eller förmodligen dess besiktningsperson kan inte godkänna installationen på el-sidan.

Jag kan inte se att det pågår några arbeten på bron. Däremot såg jag information till resenärer med linje 76 i Ropsten att linjen får tillbaka sin ordinarie hållplats i slutet av november (glömt datum). Idag stannar Lidingöbanans ersättningsbussar där.

Ersättningsbussarna rullar, Lidingöbanan vänder i Baggeby. Lokal opinion mot nerläggningsbeslutet av linje 221 Larsberg-Ropsten med hänvisning till Lidingöbanan. I sig rimligt men inte nu när man måste gå till Larsbergs station och efter två stopp byta till buss, eller som i fallet med Bodal, åka en station för att byta.

Ersättningsbussar kostar pengar, någon betalar?
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 683
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av /jes »

/jes skrev: måndag 23 oktober 2023 19:29 Efter vad jag har inhämtat:

Byggherren, dvs Lidingö stad anser att bygget är avslutat och att man följt alla regler och instruktioner från Trafikförvaltningen.
Trafikförvaltningen, eller förmodligen dess besiktningsperson kan inte godkänna installationen på el-sidan.

Jag kan inte se att det pågår några arbeten på bron. Däremot såg jag information till resenärer med linje 76 i Ropsten att linjen får tillbaka sin ordinarie hållplats i slutet av november (glömt datum). Idag stannar Lidingöbanans ersättningsbussar där.

Ersättningsbussarna rullar, Lidingöbanan vänder i Baggeby. Lokal opinion mot nerläggningsbeslutet av linje 221 Larsberg-Ropsten med hänvisning till Lidingöbanan. I sig rimligt men inte nu när man måste gå till Larsbergs station och efter två stopp byta till buss, eller som i fallet med Bodal, åka en station för att byta.

Ersättningsbussar kostar pengar, någon betalar?
Aktuell information från Lidingö stad:

Osäker tidsram
Fler besiktningar ska genomföras. De involverar många aktörer och måste därför planeras med lång framförhållning. I dagsläget är det svårt att uppskatta hur lång tid det tar innan de sista besiktningarna visar ett godkänt resultat på alla delar.

Vi förstår att ovissheten kan vara frustrerande och gör allt vi kan för att så snart som möjligt kunna ge besked om när tåget återigen kan börja rulla över bron.

Ersättningstrafiken med bussar mellan Ropsten och Baggeby fortsätter tills vidare.


Upprustningen av Lidingöbanan 2013-2015 tog ett år längre tid på grund av bristande kompatibilitet i ATC mellan bana och vagnar vilket knappast var kommunens fel. Trafik på nya bron under 2024?? :D
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av Enceladus »

Elen trasslar fortfarande för Lidingöbanan
Mitt i skrev:– Men jag kan inte ge något datum i dagsläget.

Lidingöbor har också hört av sig till Mitt i för att berätta att ersättningsbussarna är dåligt synkade med tunnelbanan – då de ofta avgår samtidigt som tunnelbanan anländer till Ropsten.
Typiskt SL att misslyckas med passningen. Ännu ett argument för jämn trafikering på röda linjen...
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 683
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av /jes »

I början fungerade busstrafiken dåligt eftersom Nobina anlitade i sin tur underentreprenör. Nu fungerar det bra. Om det står tre bussar i Ropsten och man inte får åka med den första så ylar man.

Jag är mera intresserad av vem som står för alla merkostnader. Åtgärder på banan och förlängd ersättningstrafik.

Stormen kring nerläggning av buss linje 221 Larsberg-Ropsten är förståelig med tanke på situationen. Varför ta Lidingöbanan två stationer från Larsberg för att ändå byta till ersättningsbuss i Baggeby?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av leifd »

Enceladus skrev: måndag 06 november 2023 17:22 Elen trasslar fortfarande för Lidingöbanan
Mitt i skrev:– Men jag kan inte ge något datum i dagsläget.

Lidingöbor har också hört av sig till Mitt i för att berätta att ersättningsbussarna är dåligt synkade med tunnelbanan – då de ofta avgår samtidigt som tunnelbanan anländer till Ropsten.
Typiskt SL att misslyckas med passningen. Ännu ett argument för jämn trafikering på röda linjen...
Det är väl i så fall perfekt passning om bussen avgår då tunnelbanetåget kör in på stationen. Då är det ju gott om tid för resenärerna att i lugn och ro ta sig till den anslutande trafiken. Det kan knappast vara bra anslutning om resenärerna måste löpa som galopphästar för att hinna med.
Men tyvärr verkar ni alla som bor i den där stan lida av konstant stress, sorgligt !
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av daniel_s »

Det är väl okunnighet snarare än stress som ligger bakom föreställningen att en buss ska kunna invänta alla som hinner se den.

Sen har det i alla år förekommit en sjuklig strävan efter att minimera bytestiden i just Ropsten, med ganska konstiga resultat. Typ som att tåget blir försenat i 7,5-minuterstrafiken för att man inväntar ett rättidigt tunneltåg… så lidingöborna är nog lite extra bortskämda.
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2230
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av Thomas Lange »

/jes skrev: tisdag 07 november 2023 7:25 Jag är mera intresserad av vem som står för alla merkostnader. Åtgärder på banan och förlängd ersättningstrafik.
Regionen betalar bussarna, men AB SS lär få mindre kilometerersättning, eftersom man inte kör ända till Ropsten.

Nästa fråga är om regionen vill ha ersättning från Lidingö stad pga förseningen. Lidingö stad anser sig dock ha byggt enligt anvisningar, så den diskussionen är kanske den som pågår, medan vi andra väntar på återstart av spårtrafiken till Ropsten.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av Stefan Widén »

I Mitt I finns en färsk artikel där Lidingö Stads ansvarige tjänsteman har uttalat sig. Och striden står om hur man tolkar föreskrifterna osv. Lidingö hävdar att de byggt rätt medan TF hävdar att det inte är så.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av Lennart Petersen »

leifd skrev: tisdag 07 november 2023 19:21
Enceladus skrev: måndag 06 november 2023 17:22 Elen trasslar fortfarande för Lidingöbanan
Mitt i skrev:– Men jag kan inte ge något datum i dagsläget.

Lidingöbor har också hört av sig till Mitt i för att berätta att ersättningsbussarna är dåligt synkade med tunnelbanan – då de ofta avgår samtidigt som tunnelbanan anländer till Ropsten.
Typiskt SL att misslyckas med passningen. Ännu ett argument för jämn trafikering på röda linjen...
Det är väl i så fall perfekt passning om bussen avgår då tunnelbanetåget kör in på stationen. Då är det ju gott om tid för resenärerna att i lugn och ro ta sig till den anslutande trafiken. Det kan knappast vara bra anslutning om resenärerna måste löpa som galopphästar för att hinna med.
Men tyvärr verkar ni alla som bor i den där stan lida av konstant stress, sorgligt !
Den konstanta stressen i storstaden kan ju till en del förklaras av att i Stockholm har man i genomsnitt de längsta arbetsresorna mätt i tid. I något Norrlandslän har man längre i sträcka men i tid är Stockholmarens resa längst. Och är man uppe i en timmes resa enkel väg så är det värt mycket när tighta anslutningar fungerar och man vinner lite tid. Själv hade jag ett tag en anslutning på hemresan där jag sparde 15min om jag snodde på och var i rätt ände av tåg och station. Efter ett 12 timmars nattpass var det värt lite stress för dessa 15min.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av Odd »

Thomas Lange skrev: onsdag 08 november 2023 12:27...

Nästa fråga är om regionen vill ha ersättning från Lidingö stad pga förseningen. Lidingö stad anser sig dock ha byggt enligt anvisningar, så den diskussionen är kanske den som pågår, medan vi andra väntar på återstart av spårtrafiken till Ropsten.
Kan det möjligen vara så att SL/SLL/TF/RS och Lidingö stad har använt sig av olika lagar, regler och föreskrifter, men gjort antagandet att de följt samma anvisningar?

Eller som det heter på ren svenska, "Assumption is the mother of all fúckups"....
(Var tvungen att byta ut en bokstav mot en liknande pga forumets amerikaniserade censur... :-D )
Genius on call
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av BSB101 »

leifd skrev: tisdag 07 november 2023 19:21 Det är väl i så fall perfekt passning om bussen avgår då tunnelbanetåget kör in på stationen. Då är det ju gott om tid för resenärerna att i lugn och ro ta sig till den anslutande trafiken. Det kan knappast vara bra anslutning om resenärerna måste löpa som galopphästar för att hinna med.
Men tyvärr verkar ni alla som bor i den där stan lida av konstant stress, sorgligt !
Om "resenärerna måste löpa som galopphästar för att hinna med" är det givetvis en lika dålig anslutning som att anslutande trafik går precis när tåget kommer in. I det senare fallet hjälper inte heller några "galopphästar". Sedan har jag full förståelse för att folk som har en timme enkel restid vill kapa alla minuter man kan vid byten, speciellt om man har ännu ett byte där någon minut kan slå stort.

Handlar inte om stress utan om andra saker men det verkar inte alla som bor i lillbyn förstå. :D
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av Stefan Widén »

Allt hänger på turtätheten. Är det 5 min mellan avgångarna så finns det ingen anledning till särskild passning. Är det 15 min trafik börjar det bli påverkande.

LB har 10 i rusning och riskerar man att missa en avgång lär man ju inte springa i onödan. Och då blir ju tydlig skyltning om nästa avgång viktig. Just i Ros kan man sätt upp tydligare skyltar för LBs avgångar som ex.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 683
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av /jes »

Arbete pågår såg jag idag. Byggherren Lidingö stad har fått ge sig?
Skriv svar