Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av Harald »

Om inte räcken är förbundna med rälen, hur garanterar man då att de inte blir spänningssatta om kontaktledningen faller ned på dem? Det har varit krav på att ledande konstruktioner i närheten av spåret skulle vara förbundna med rälen, för att säkra att likriktarstationen löser ut om ledningen faller ned på dem. Är det ändrat? Har man separat skyddsledare hela vägen till likriktarstationen?
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 537
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av Sio »

Harald skrev: tisdag 05 december 2023 10:46 Om inte räcken är förbundna med rälen, hur garanterar man då att de inte blir spänningssatta om kontaktledningen faller ned på dem? Det har varit krav på att ledande konstruktioner i närheten av spåret skulle vara förbundna med rälen, för att säkra att likriktarstationen löser ut om ledningen faller ned på dem. Är det ändrat? Har man separat skyddsledare hela vägen till likriktarstationen?
Sådan "jordning" ska ske med en spänningssäkring mellan returströmkretsen och exv. staket eller armering i bro. Var 300m måste det dessutom finnas neutralsektioner i längsgående ledande föremål som broar och staket av metall.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av Harald »

Jag antar att "spänningssäkring" är detsamma som i Göteborgs och Norrköpings banstandarder kallas "genomslagssäkring", alltså en anordning som normalt inte är ledande, men som blir det vid en viss spänning och förblir ledande även om spänningen sjunker. Sådana har ju använts på Angeredsbanan sedan 1960-talet för att hindra att järnvägens signalsystem störs. På resten av nätet tog man väl mera lätt på eventuella vagabonderande strömmar. Räler som läggs direkt på makadambädd är ju lite svåra att isolera från jord, men numera byggs mycket gatuspår på annat sätt som är lättare att isolera.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av BSB101 »

/jes skrev: måndag 04 december 2023 23:30 Den enkla lösningen borde vara att SL beviljar dispens medan man utreder eventuella åtgärder.

Hittills har ingen påstått att anläggningen är farlig utan bara hänvisat till SL:s regelverk, inte någon myndighet. Varför hänvisar SL inte till berörda myndigheter?
Kanske för att "berörda myndigheter" int kan säga så mycket? Nu vet jag inte hur det är gällande el inom järnvägen men i övriga samhället går lagstiftningen inte in på detaljer utan man har normer och standarder istället så visar på ett sätt att uppfylla myndighetskrav. Om man vill göra på något annat sätt är det helt okej att göra så om man kan bevisa att det är säkert.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av Enceladus »

Efter förseningen av Lidingöbanan – Lidingö hotar SL med skadestånd
SVT Nyheter skrev:Efter SL:s besked att tågtrafiken på Lidingöbanan sätter igång tidigast till påsk, vägrar nu Lidingö stad att betala för ersättningsbussarna som går mellan Ropsten och Lidingö. Kommunen förbereder dessutom en skadeståndsprocess mot SL.
Som vanligt är det resenärerna som får betala priset för cirkusen.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av Odd »

Lidingö spelar ett högt spel, känns det som. Jag har en känsla av att det är extrem prestige som orsakar förseningarna just nu, för det torde vara solklart för de inblandade vad som är orsaken till att anläggningen inte godkänns.

Vi andra hålls nog utanför i detta läge.
Genius on call
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 683
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av /jes »

Jag har inhämtat lite mera information. Alla beslut i projektet är protokollerade. SL har ett internt problem (projekt resp förvaltning) att lösa. Ellevio (el-leverantör, fd Fortum/Stockholm Energi)) har för övrigt för sin del godkänt elinstallationerna.

Som jag förstår har SL bollen nu. Enligt avtalet skulle SL stå för ersättningstrafiken till fastställd trafikstart i september och fakturerar nu Lidingö stad som inte betalar. Ersättningstrafiken uppges kosta några miljoner kronor i månaden.

Förra trafikregionrådet syntes ju i medierna i tid och otid, nuvarande knappt alls. Dags att bekänna färg och ge grönt(!) ljus för trafikstart.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av C12C3C3C12 »

Ett klargörande, Ellivo äger nätet, Fortum är elleverantören, inom parantes har jag Fortum där jag bor Ellivo skjutsar elen hit - utom när det är tjall någonstans...
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av BSB101 »

/jes skrev: lördag 09 december 2023 12:51 Förra trafikregionrådet syntes ju i medierna i tid och otid, nuvarande knappt alls.
Tycker nog han ses hela tiden och en och annan gång klagar på saker som han själv beslutat om.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av Hechtwagen »

C12C3C3C12 skrev: lördag 09 december 2023 14:53 Ett klargörande, Ellivo äger nätet, Fortum är elleverantören, inom parantes har jag Fortum där jag bor Ellivo skjutsar elen hit - utom när det är tjall någonstans...
Ett klargörande: Ellevio stavas det.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av C12C3C3C12 »

Hechtwagen skrev: tisdag 12 december 2023 2:12
C12C3C3C12 skrev: lördag 09 december 2023 14:53 Ett klargörande, Ellivo äger nätet, Fortum är elleverantören, inom parantes har jag Fortum där jag bor Ellivo skjutsar elen hit - utom när det är tjall någonstans...
Ett klargörande: Ellevio stavas det.
Detaljer, detaljer...
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2230
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av Thomas Lange »

Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av kildor »

Är det verkligen ett steg närmare lösning, eller bara ett nytt utspel från Lidingö stad?
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 537
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av Sio »

kildor skrev: måndag 18 december 2023 18:02 Är det verkligen ett steg närmare lösning, eller bara ett nytt utspel från Lidingö stad?
Ja, du. Det framgår ju inte om det var entreprenadbesiktningen eller ibruktagandebesiktningen som blev godkänd. Om det var entreprenadbesiktningen så betyder det ingenting och var det ibruktagandebesiktningen som gick igenom så kan det vara ett genombrott.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av Stefan Widén »

Ja det är bara entreprenadbesiktningen som är godkänd. När ibruktagningen blir klar är osäkert. Bla återstår att verifiera signalsystemet och det är en omfattande process vilket även kräver personal som har rätt kompetens. OCh dessa har ofta ett tajt schema.

Sen vet vi inte hur man åtgärdar de fel som stoppade ibruktagningen i maj.

Mao än finns det inga klara tider för när trafiken kan komma igång.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 683
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av /jes »

Jag har en bestämd känsla av att Trafikverket är snabbare på bollen när det gäller ibruktagande av nya sträckor. Rätt eller fel?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av leifd »

/jes skrev: tisdag 19 december 2023 20:59 Jag har en bestämd känsla av att Trafikverket är snabbare på bollen när det gäller ibruktagande av nya sträckor. Rätt eller fel?
Det kan du räkna med. Dessutom är Trafikverket vana att ständigt ha den typen av arbeten pågång, stora eller små. Varje liten ändring i en signalsäkerhetsanläggning måste besiktigas av besiktningsman med behörighet för ibruktagningar. Dessutom kan ju mycket göras i förväg, så man kan ha trafik igång och ändast stänga av vid just själva inkopplingen. Natt lördag-söndag är populärt för de lite större grejerna.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av Odd »

Har det någonsin handlat om huruvida bron varit säker att trafikera? Jag har förstått det som att problemet varit att jordningen av elsystemet inte utförts på det sätt som man brukar göra på SLs anläggningar? Således inte en millimeter framåt...?
Genius on call
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 683
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av /jes »

Odd skrev: onsdag 20 december 2023 8:16 Har det någonsin handlat om huruvida bron varit säker att trafikera? Jag har förstått det som att problemet varit att jordningen av elsystemet inte utförts på det sätt som man brukar göra på SLs anläggningar? Således inte en millimeter framåt...?
Det är som jag förstått kärnfrågan: Installationen är utförd på annat sätt än TF/SL:s föreskrifter men objektivt sett är el-anläggningen säker enligt Lidingö stad och stadens entreprenör (och konsulter får man förmoda), det vill säga Implenia (CH). TF/SL har godkänt det annorlunda upplägget, det finns protokoll på det. Bara det att en annan avdelning inom TF/SL vägrar trafik med hänvisning till föreskrifterna. Man har inte ens provkört. Varför den annorlunda konfigurationen vet jag inte men ingen har påstått att den inte är säker men den följer inte föreskrifterna!

TF/SL har inte kommenterat den senaste informationen från Lidingö stad.

Spårvägstrafik på nya bron hösten 2024, kanske? TF/SL fakturerar Lidingö stad för ersättningsbussarna från och med augusti och Lidingö skickar tillbaka fakturorna.

Istället för Lidingöbanan/ersättningsbuss till Ropsten i förmiddags tog jag linje 80 och jag var inte ensam. Fiasko är väl bara förnamnet. Och jag förstår inte varför man inte kan bevilja dispens för trafik med man träter vidare.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron

Inlägg av Harald »

Om jag har förstått saken rätt, så är det som SL nu inte vill godkänna att man har jordat staket m.m. direkt till rälen, vilket medför större risk för vagabonderande strömmar. Detta har förr varit ett vanligt sätt att jorda och har mig veterligt inte lett till några elolyckor. Dock ledde det 1969 till problem när man startade driften på Angeredsbanan. Vagabonderande strömmar letade sig in i SJ:s spårledningstransformatorer och mättade deras kärnor, så att spårledningar felaktigt indikerades som belagda. Det var ju tur att SJ i Göteborg då inte hade likströmsspårledningar. Då hade spårledningar i stället felaktigt kunnat indikeras fria. Driften på Angeredsbanan fick ställas in tills man hade gjort all jordning via ventilavledare. Dock fortsatte man att jorda på de gamla viset i resten av anläggningen och Angeredsbanan isolerades med spänningslösa sektioner. Numera är föreskrifterna i Göteborg ändrade så att jordning alltid ska ske med genomslagssäkringar. Jag tvivlar dock på att man har gjort om alla existerande installationer.
Om en avdelning inom SL innan man byggde har godkänt sättet man tänkte bygga, så är väl detta en intern sak för SL. Lidingö stad har då ingen anledning att betala något för att avdelningar inom SL inte är överens.
Skriv svar