Berlin fördubblar tunnelbanenätet och bygger en ringlinje

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Berlin fördubblar tunnelbanenätet och bygger en ringlinje

Inlägg av Enceladus »

Pendlare: Det är bara att gilla läget
DN skrev:Nicola Hayward som väntar på Solna station drabbas också av strejken.

– Jag är jättesen till jobbet, så strejken påverkar mig definitivt. När jag kollade i appen stod det inget om nån strejk så det blev en överraskning. Jag kommer från London och där fungerar kollektivtrafiken så mycket bättre än i Stockholm, säger han.
Varför säger somliga undersökningar att Stockholm har Europas bästa kollektivtrafik? Är dessa undersökningar begränsade till Stockholms innerstad? Jag har inte träffat många resenärer som anser att kollektivtrafiken i Stockholm är bättre än den i Berlin, Köpenhamn, Hamburg, Frankfurt, London eller Prag. :roll:

Förhoppningsvis kan just Solna station räddas av gula linjen i framtiden, trots att vissa skribenter på detta forum är motståndare till linjen...
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Berlin fördubblar tunnelbanenätet och bygger en ringlinje

Inlägg av M224 »

Alternativa färdvägar har varit en svaghet i SL-trafiken. Därför anser jag att gula linjen behövs samt även tunnelbanan mellan Älvsjö och Fridhemsplan.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Berlin fördubblar tunnelbanenätet och bygger en ringlinje

Inlägg av Enceladus »

M224 skrev: måndag 17 april 2023 10:32 Alternativa färdvägar har varit en svaghet i SL-trafiken. Därför anser jag att gula linjen behövs samt även tunnelbanan mellan Älvsjö och Fridhemsplan.
Ja, sträckan Solna-Odenplan-City-Södra behöver uppbackning på helgnätter. Gula linjen blir utmärkt där. Det är knappast en slump att de tre europeiska städer som rankades högst (Berlin, Prag och Köpenhamn) i den tidigare länkade jämförelsen av kollektivtrafik i världen alla har avbrottsfri spårtrafik.
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 275
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Berlin fördubblar tunnelbanenätet och bygger en ringlinje

Inlägg av Fyrgeit »

Enceladus skrev: måndag 17 april 2023 9:44 Varför säger somliga undersökningar att Stockholm har Europas bästa kollektivtrafik? Är dessa undersökningar begränsade till Stockholms innerstad? Jag har inte träffat många resenärer som anser att kollektivtrafiken i Stockholm är bättre än den i Berlin, Köpenhamn, Hamburg, Frankfurt, London eller Prag. :roll:
Håller med. Det stämmer nog att det läggs större vikt på innerstan, men jag tror också Stockholm får 'pluspoäng' för dess stora nät sett till befolkning.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Berlin fördubblar tunnelbanenätet och bygger en ringlinje

Inlägg av M224 »

Dagens äventyr på hemvägen på röda linjen bjöd på strul inte mindre än två gånger på trettio minuter.

Först förseningar och inställda avgångar p.g.a. beslut av Polisen. Sen något senare så blev det fel på ett C30-tåg vid Fruängen så att det blev enkelspår mellan Fruängen och Västertorp.
Skriv svar