Sida 3 av 3

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Postat: fredag 31 mars 2023 18:31
av Enceladus
twr skrev: fredag 31 mars 2023 12:32 Roslagsbanan är främst en regional bana för relativt långa resor. Med djupt liggande stationer blir den kanske inte lika attraktiv för kortare resor som Albano - Odenplan till exempel.

Visst hade det kunnat beskrivas i rapporten. Men att lägga till en station vore dels utformningsmässigt svårt, dels antagligen med en negativ nytta med tanke på hur många som får längre restid.
Vid stora knutpunkter som T-Centralen, Odenplan och Fridhemsplan behöver en djupt liggande station inte vara en nackdel. De flesta som reser mellan Albano och Odenplan ska förmodligen ändå byta till tunnelbanan eller pendeltågen. Då är det snarare en fördel att stationen ligger djupt.

Däremot behöver en centralt belägen station ha många resenärer för att motiveras. Ju fler resenärer som får längre restid, desto fler resenärer behöver stationen ha. Exempelvis är kraven väsentligt högre för Albano än Arninge som ligger längre ut och bara på en av grenarna.

Sannolikt behöver Albano utvecklas till en knutpunkt med persontrafik på Värtabanan för att en station på Roslagsbanan ska kunna motiveras. I nuläget finns inga sådana planer, och därför blir en station vid Albano inte en del av projektet "Roslagsbanan till city". I bästa fall omöjliggörs det inte i framtiden.

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Postat: måndag 03 april 2023 20:15
av Enceladus
Resenärernas starka känslor för Östra
Mitt i skrev:Niclas Dahlqvist har jobbat här i tolv år och är restaurangchef, han tror att beslutet kommer påverka restaurangen negativt.

– 90 procent av våra besökare åker med Roslagsbanan, så det blir inte bra för oss om den inte går hit längre.
En av resenärerna har en lösning: "Förläng tunnelbanan till Täby centrum i stället".

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Postat: måndag 03 april 2023 21:16
av M224
Givetvis hittade inte Mitti någon som var positiv. Vilken skräll...

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Postat: måndag 03 april 2023 22:43
av twr
Vilken tur att SL:s primära uppgift inte är att stödja restaurangbranschen.

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Postat: onsdag 05 april 2023 14:22
av Kantorn
M224 skrev: måndag 03 april 2023 21:16 Givetvis hittade inte Mitti någon som var positiv. Vilken skräll...
De frågar bara folk som jobbar vid Östra. Intressant att de hittade så många. Lite styrt tycker jag nog. Tio minuters extra restid - ojojoj... tänk så bra den järnvägen hade varit när jag gick på Adolf Fredrik och tog tåget till Åkersberga under två år. Jag hade tjänat bra mycket mer än tio minuter känns det som. Men mig är det ingen som frågar. I alla fall inte då. (Kanske för att det inte var aktuellt då. Då skulle ju hela den gamla banan läggas ner, var planerat...)

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Postat: måndag 26 februari 2024 20:42
av Enceladus
Sweco utreder Roslagsbanans nya sträcka in till Stockholm City
Via TT skrev:Den nya sträckan blir cirka fyra kilometer lång och kommer att inkludera två nya stationer vid Odenplan respektive T-centralen. Samtidigt är förslaget att sträckan Universitetet-Östra station tas bort, och marken kan då lämnas till andra ändamål, som exempelvis bostäder.

Swecos uppdrag omfattar framtagande av en järnvägsplan, med tillhörande miljökonsekvensbeskrivning. Uppdraget startade i januari 2024 och beräknas pågå till oktober 2026.
Sweco ska utreda i tre år.

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Postat: tisdag 27 februari 2024 20:01
av JohanB
Enceladus skrev: måndag 26 februari 2024 20:42 Sweco utreder Roslagsbanans nya sträcka in till Stockholm City
Via TT skrev:Den nya sträckan blir cirka fyra kilometer lång och kommer att inkludera två nya stationer vid Odenplan respektive T-centralen. Samtidigt är förslaget att sträckan Universitetet-Östra station tas bort, och marken kan då lämnas till andra ändamål, som exempelvis bostäder.

Swecos uppdrag omfattar framtagande av en järnvägsplan, med tillhörande miljökonsekvensbeskrivning. Uppdraget startade i januari 2024 och beräknas pågå till oktober 2026.
Sweco ska utreda i tre år.
Det var länge det. Innan någon spade kan sättas i marken så ska ju planen överklagas i många instanser, vilket i sig också lär ta mycket lång tid. Färdigt bygge till 2038 känns inte som att man kommer att hinna. 2045 känns mer sannolikt.

Finns det några offentliggjorda kostnadsberäkningar för detta projekt?

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Postat: fredag 05 april 2024 11:55
av Enceladus
Nu kan du tycka till om var vi ska bygga Roslagsbanan till city
Region Stockholm skrev:Roslagsbanan ska förlängas från Universitetet till T-Centralen via Odenplan, i en järnvägstunnel genom norra och centrala Stockholm. Nu börjar samrådet om var tunneln mellan Universitetet och Odenplan ska gå.
Nu börjar samrådet för Roslagsbanans förlängning. Här finns aktuell information om projektet.

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Postat: fredag 05 april 2024 13:20
av Odd
Jag antar att det utmärkta förslaget med banan förlagd i ytläge sträckan Norra Station-Karlsberg-Centralen helt enkelt faller på att man inte längre får någon pendeltågsanslutning?

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Postat: fredag 05 april 2024 13:53
av daniel_s
Odd skrev: fredag 05 april 2024 13:20 Jag antar att det utmärkta förslaget med banan förlagd i ytläge sträckan Norra Station-Karlsberg-Centralen helt enkelt faller på att man inte längre får någon pendeltågsanslutning?
Pendeltågsanslutningen är väl minsta problemet men det faller däremot på att det är ett fantasiförslag.

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Postat: fredag 05 april 2024 18:12
av twr
daniel_s skrev: fredag 05 april 2024 13:53
Odd skrev: fredag 05 april 2024 13:20 Jag antar att det utmärkta förslaget med banan förlagd i ytläge sträckan Norra Station-Karlsberg-Centralen helt enkelt faller på att man inte längre får någon pendeltågsanslutning?
Pendeltågsanslutningen är väl minsta problemet men det faller däremot på att det är ett fantasiförslag.
Exakt. Det är inget utmärkt förslag, det finns hur många invändningar som helst.

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Postat: onsdag 17 april 2024 11:54
av Enceladus
Sju förslag ska bli ett för Roslagsbanan
Mitt i skrev:Tidigare har två samråd hållits, men de har handlat om andra delar av jätteprojektet att dra Roslagsbanan till Odenplan och T-centralen. I det nu pågående samrådet som inleddes den 5 april är fokus delsträckan mellan stationerna Universitetet och Odenplan och hur den ska dras.

[...]

– B startar väldigt mycket mer norrut och påverkar den befintliga stationen Universitetet. Det gör inte riktigt de andra alternativen. En annan ytterlighet skulle kunna vara alternativ G som går in ganska kraftigt i nationalstadsparken vilket riskerar att skapa en barriär där. Men det finns positiva effekter som skulle kunna väga upp det alternativet, till exempel med avseende på tekniskt genomförande och kostnadsbild. I slutändan är det den sammanvägda helheten som avgör, säger han.
Blir det inte längre restid om banan går in i Kungliga nationalstadsparken som i alternativ G?