Under arbetet med framtagande av utredningsalternativ har fem tänkbara lägen för tunnelpåslag identifierats (se sidan 41):Trafikförvaltningen skrev:Lokaliseringsutredningen rekommenderar att arbetet fortsätter med att utveckla utredningsalternativ Grön D med nya stationer vid Odenplan och T-Centralen. I det kommande arbetet med projektering av sträckningen behöver exakt läge för tunnelpåslaget, spårlinje, stationsplaceringar och utformningar utredas, samrådas och beslutas. När det gäller stationernas utformningar behöver dessa studeras vidare med hänsyn till framtida resenärsflöden och hur anslutning till befintliga stationer kan utformas.
I arbetet med lokaliseringsutredningen har möjlig förlängning söder om city studerats för samtliga utredningsalternativ. Utgångspunkten i utredningsarbetet har varit att inte omöjliggöra en eventuell framtida förlängning av Roslagsbanan söderut.
Läge A: Vid Ålkistan
Läge B: Norr om Kungliga vetenskapsakademien
Läge C: Söder om Universitetet
Läge D: Vid Albano
Läge E: Vid Stockholms östra
Vidare har fyra utredningsalternativ tagits fram:
Utredningsalternativ Grön: Västlig sträckning mellan Universitetet och T-Centralen med föreskriven station vid Odenplan
Utredningsalternativ Blå: Östlig sträckning mellan Universitetet och T-Centralen med möjlig station vid Tekniska högskolan
Utredningsalternativ Orange: Central sträckning mellan Universitetet och T-Centralen med möjlig station vid Rådmansgatan
Utredningsalternativ Gul: Östlig sträckning mellan Universitetet och Odenplan med föreskriven station vid Tekniska högskolan
Utredningen förordar utredningsalternativ Grön D, d.v.s. den kortaste möjliga tunneln med stationer vid Odenplan och T-Centralen.