Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Inlägg av Enceladus »

Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City
Trafikförvaltningen skrev:Lokaliseringsutredningen rekommenderar att arbetet fortsätter med att utveckla utredningsalternativ Grön D med nya stationer vid Odenplan och T-Centralen. I det kommande arbetet med projektering av sträckningen behöver exakt läge för tunnelpåslaget, spårlinje, stationsplaceringar och utformningar utredas, samrådas och beslutas. När det gäller stationernas utformningar behöver dessa studeras vidare med hänsyn till framtida resenärsflöden och hur anslutning till befintliga stationer kan utformas.

I arbetet med lokaliseringsutredningen har möjlig förlängning söder om city studerats för samtliga utredningsalternativ. Utgångspunkten i utredningsarbetet har varit att inte omöjliggöra en eventuell framtida förlängning av Roslagsbanan söderut.
Under arbetet med framtagande av utredningsalternativ har fem tänkbara lägen för tunnelpåslag identifierats (se sidan 41):

Läge A: Vid Ålkistan
Läge B: Norr om Kungliga vetenskapsakademien
Läge C: Söder om Universitetet
Läge D: Vid Albano
Läge E: Vid Stockholms östra

Vidare har fyra utredningsalternativ tagits fram:

Utredningsalternativ Grön: Västlig sträckning mellan Universitetet och T-Centralen med föreskriven station vid Odenplan
Utredningsalternativ Blå: Östlig sträckning mellan Universitetet och T-Centralen med möjlig station vid Tekniska högskolan
Utredningsalternativ Orange: Central sträckning mellan Universitetet och T-Centralen med möjlig station vid Rådmansgatan
Utredningsalternativ Gul: Östlig sträckning mellan Universitetet och Odenplan med föreskriven station vid Tekniska högskolan

Utredningen förordar utredningsalternativ Grön D, d.v.s. den kortaste möjliga tunneln med stationer vid Odenplan och T-Centralen.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Inlägg av kildor »

Det här blir ett spännande projekt. Banan ska alltså ner under jord vid Albano, gå ovanför röda linjen och sen ner under Valhallavägen, för att sedan göra en rejäl s-kurva i Vasastan. Jag tror iof att det är klokt att man valt ett alternativ som ger kortast möjliga tunnel (givet att Odenplan ska få en station), men det kommer sannolikt bli en del tekniska utmaningar.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Inlägg av Kantorn »

kildor skrev: torsdag 16 mars 2023 23:02 Det här blir ett spännande projekt. Banan ska alltså ner under jord vid Albano, gå ovanför röda linjen och sen ner under Valhallavägen, för att sedan göra en rejäl s-kurva i Vasastan. Jag tror iof att det är klokt att man valt ett alternativ som ger kortast möjliga tunnel (givet att Odenplan ska få en station), men det kommer sannolikt bli en del tekniska utmaningar.
Jag tror det svåraste att klara blir grundvattnet. Hoppelsevis har de lärt sig lite sedan Hallandsås.
Professionell tyckare
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Inlägg av Breitspurbahn »

Mycket tråkigt. Hade hellre sett en bibehållen Östra Station/KTH. Men men, vi får se hur detta artar sig.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Inlägg av M224 »

Hoppas innerligt att den går via Albano (D) och då givetvis med en station vid Albano.

SL verkade helt missat att Universitetet/KTH byggt ett nytt Campus vid Albano vilket märktes på anstormningen av buss 50!
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Inlägg av Enceladus »

M224 skrev: torsdag 23 mars 2023 12:27 Hoppas innerligt att den går via Albano (D) och då givetvis med en station vid Albano.

SL verkade helt missat att Universitetet/KTH byggt ett nytt Campus vid Albano vilket märktes på anstormningen av buss 50!
Att Roslagsbanan får en station vid Albano är nog uteslutet, på gott och ont. Däremot skulle en eventuell förlängning av Tvärbanan kunna stanna där.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Inlägg av M224 »

Enceladus skrev: torsdag 23 mars 2023 12:40
M224 skrev: torsdag 23 mars 2023 12:27 Hoppas innerligt att den går via Albano (D) och då givetvis med en station vid Albano.

SL verkade helt missat att Universitetet/KTH byggt ett nytt Campus vid Albano vilket märktes på anstormningen av buss 50!
Att Roslagsbanan får en station vid Albano är nog uteslutet, på gott och ont. Däremot skulle en eventuell förlängning av Tvärbanan kunna stanna där.
Ytterst beklagligt. Tycker inte att Albano/Albanova eller Kräftriket har särledes bra förbindelser med City.
slaeshjag
Inlägg: 41
Blev medlem: lördag 01 december 2012 21:47

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Inlägg av slaeshjag »

Enceladus skrev: torsdag 23 mars 2023 12:40
M224 skrev: torsdag 23 mars 2023 12:27 Hoppas innerligt att den går via Albano (D) och då givetvis med en station vid Albano.

SL verkade helt missat att Universitetet/KTH byggt ett nytt Campus vid Albano vilket märktes på anstormningen av buss 50!
Att Roslagsbanan får en station vid Albano är nog uteslutet, på gott och ont. Däremot skulle en eventuell förlängning av Tvärbanan kunna stanna där.
Av politiska/restidsmässiga skäl antar jag? För det ser ju ut som, om viljan fanns, att det går att knöla in ett par 190m långa sidoplattformar direkt söder om bron över värtabanan.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Inlägg av Hechtwagen »

M224 skrev: torsdag 23 mars 2023 12:27 Hoppas innerligt att den går via Albano (D) och då givetvis med en station vid Albano.

SL verkade helt missat att Universitetet/KTH byggt ett nytt Campus vid Albano vilket märktes på anstormningen av buss 50!

Stormningen av buss 50? Eller kom det väldigt många bussar?

Tror alla tunnelalternativ i längden blir lika bra men en station vid Albano kan vara bra.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Inlägg av M224 »

Hechtwagen skrev: torsdag 23 mars 2023 14:15
M224 skrev: torsdag 23 mars 2023 12:27 Hoppas innerligt att den går via Albano (D) och då givetvis med en station vid Albano.

SL verkade helt missat att Universitetet/KTH byggt ett nytt Campus vid Albano vilket märktes på anstormningen av buss 50!

Stormningen av buss 50? Eller kom det väldigt många bussar?

Tror alla tunnelalternativ i längden blir lika bra men en station vid Albano kan vara bra.
Nä buss 50 får lämna trafikanter. Men de ska ha uttökat turerna nu...
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Inlägg av ADDE »

slaeshjag skrev: torsdag 23 mars 2023 14:09
Enceladus skrev: torsdag 23 mars 2023 12:40
M224 skrev: torsdag 23 mars 2023 12:27 Hoppas innerligt att den går via Albano (D) och då givetvis med en station vid Albano.

SL verkade helt missat att Universitetet/KTH byggt ett nytt Campus vid Albano vilket märktes på anstormningen av buss 50!
Att Roslagsbanan får en station vid Albano är nog uteslutet, på gott och ont. Däremot skulle en eventuell förlängning av Tvärbanan kunna stanna där.
Av politiska/restidsmässiga skäl antar jag? För det ser ju ut som, om viljan fanns, att det går att knöla in ett par 190m långa sidoplattformar direkt söder om bron över värtabanan.
Åtminstone Näsby park-tågen borde göra uppehåll vid Albano...

Men det var en rejäl s-kurva. Hade det inte varit bättre om tunneln låg vid Ålkistan istället? Alltid ska man snåla till det...
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Inlägg av M224 »

Varför har stationerna ett J i utredningen? De borde väl ha ett L? Eller har SL börjat kalla Roslagsbanan för J som Pendeltågen? :roll:
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Inlägg av twr »

Hechtwagen skrev: torsdag 23 mars 2023 14:15
M224 skrev: torsdag 23 mars 2023 12:27 Hoppas innerligt att den går via Albano (D) och då givetvis med en station vid Albano.

SL verkade helt missat att Universitetet/KTH byggt ett nytt Campus vid Albano vilket märktes på anstormningen av buss 50!

Stormningen av buss 50? Eller kom det väldigt många bussar?

Tror alla tunnelalternativ i längden blir lika bra men en station vid Albano kan vara bra.
Stationer behöver ligga plant. Tunneln hinner inte komma ned tillräckligt djupt om det finns en station i Albano.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Inlägg av /jes »

M224 skrev: torsdag 23 mars 2023 12:27 Hoppas innerligt att den går via Albano (D) och då givetvis med en station vid Albano.

SL verkade helt missat att Universitetet/KTH byggt ett nytt Campus vid Albano vilket märktes på anstormningen av buss 50!
Jag blir irriterad på sådana här svepande uttalanden om att i det här fallet Trafikförvaltningen framställs som okvalificerade, oprofessionella, människor som inget har sett eller förstått, ännu värre inte vill förstå. Uttalandet ovan andas inte heller det minsta ironi.

Frågan är nog vem som ska informera vem. Jag skulle tänka mig att Exploateringskontoret, Stadsbyggnadsförvaltningen i Stockholms stad samt Akademiska hus med flera som har intresse av fungerande kollektivtrafik i ett prestigeprojekt som Albano och inte bara TF/SL.
slaeshjag
Inlägg: 41
Blev medlem: lördag 01 december 2012 21:47

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Inlägg av slaeshjag »

twr skrev: torsdag 23 mars 2023 21:20
Hechtwagen skrev: torsdag 23 mars 2023 14:15
M224 skrev: torsdag 23 mars 2023 12:27 Hoppas innerligt att den går via Albano (D) och då givetvis med en station vid Albano.

SL verkade helt missat att Universitetet/KTH byggt ett nytt Campus vid Albano vilket märktes på anstormningen av buss 50!

Stormningen av buss 50? Eller kom det väldigt många bussar?

Tror alla tunnelalternativ i längden blir lika bra men en station vid Albano kan vara bra.
Stationer behöver ligga plant. Tunneln hinner inte komma ned tillräckligt djupt om det finns en station i Albano.
Profilen i höjdled är ett potentiellt problem - men inte åt det hållet. Ju mer jag tittar på det, ju fler problem ser jag. Men tycker fortfarande inte det ser helt omöjligt ut, om man verkligen bestämt sig för att det ska vara en station där. Men visst, mer jobb än att flytta några kontaktledningsstolpar och slänga dit ett par sidoplattformar...

Precis norr om tunnelpåslaget hade väl dock inte vart ett helt orimligt läge - om man bestämde sig för att anlägga en station i albano? Bifogat min tolkning av vart banan viker nedåt. Men visst, det är väl snarare 180 meter än 190 meter mellan krönet och bron...

Bild
Bild
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Inlägg av Enceladus »

/jes skrev: torsdag 23 mars 2023 21:34
M224 skrev: torsdag 23 mars 2023 12:27 Hoppas innerligt att den går via Albano (D) och då givetvis med en station vid Albano.

SL verkade helt missat att Universitetet/KTH byggt ett nytt Campus vid Albano vilket märktes på anstormningen av buss 50!
Jag blir irriterad på sådana här svepande uttalanden om att i det här fallet Trafikförvaltningen framställs som okvalificerade, oprofessionella, människor som inget har sett eller förstått, ännu värre inte vill förstå. Uttalandet ovan andas inte heller det minsta ironi.

Frågan är nog vem som ska informera vem. Jag skulle tänka mig att Exploateringskontoret, Stadsbyggnadsförvaltningen i Stockholms stad samt Akademiska hus med flera som har intresse av fungerande kollektivtrafik i ett prestigeprojekt som Albano och inte bara TF/SL.
Det är SL:s uppgift att anpassa utbudet till efterfrågan. Att detta konsekvent misslyckas i nybyggnationsområden tyder på att felet ligger hos SL...
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Inlägg av Diripsi »

/jes skrev: torsdag 23 mars 2023 21:34 Jag blir irriterad på sådana här svepande uttalanden om att i det här fallet Trafikförvaltningen framställs som okvalificerade, oprofessionella, människor som inget har sett eller förstått, ännu värre inte vill förstå. Uttalandet ovan andas inte heller det minsta ironi.

Frågan är nog vem som ska informera vem. Jag skulle tänka mig att Exploateringskontoret, Stadsbyggnadsförvaltningen i Stockholms stad samt Akademiska hus med flera som har intresse av fungerande kollektivtrafik i ett prestigeprojekt som Albano och inte bara TF/SL.
Nej människorna på Trafikförvaltningen är inte okvalificerade eller oprofessionella. Men trafikplaneringsprocessen fungerar verkligen inte som det är nu. Det är alltid likadant varje gång när nya bostäder byggs eller någon resandegenererande verksamhet öppnar någonstans. Det dröjer alltid alldeles för länge innan trafikutbudet anpassas. Hade man haft en fungerande trafikplanering så hade man haft anställda på Trafikförvaltningen som hade som uppgift att ta reda på planerade byggen runt om i länet och se till trafikutbudet anpassas i förväg. Som det är nu sker oftast ingenting förrän någon klagar. Och då är det den som klagar högst och har störst inflytande som vinner. Ofta krävs att kommunpolitiker reagerar för att någon förändring ska ske.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Inlägg av /jes »

Nej, det måste vara den som exploaterar/bygger och t ex Stadsbyggnadskontoret som har informationsplikt, det måste ju ligga i deras intresse. Däremot vet jag inget Trafikförvaltningens processer för att förvalta och omsätta den informationen i praktiken.

Jag läste nyligen om etableringen av bostadsområdet Hammarbyhöjden i södra Stockholm på 30-talet. Det tog många år och mycket tjat innan man fick busslinje. Tvärbanan genom Sjöstaden är kanske ett exempel på motsatsen.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Inlägg av Diripsi »

/jes skrev: fredag 24 mars 2023 10:30 Nej, det måste vara den som exploaterar/bygger och t ex Stadsbyggnadskontoret som har informationsplikt, det måste ju ligga i deras intresse. Däremot vet jag inget Trafikförvaltningens processer för att förvalta och omsätta den informationen i praktiken.
Jag tror inte att det skulle fungera i praktiken. Enklare om Trafikförvaltningen försöker hålla koll på detta.

Men problemet handlar väl egentligen om själva trafikplaneringsprocessen. Trafikförvaltningen verkar mer eller mindre ha slutat att ta några initiativ till trafikförändringar. Ofta sker ingenting förrän kommunpolitikerna börjar klaga.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Inlägg av M224 »

/jes skrev: torsdag 23 mars 2023 21:34
M224 skrev: torsdag 23 mars 2023 12:27 Hoppas innerligt att den går via Albano (D) och då givetvis med en station vid Albano.

SL verkade helt missat att Universitetet/KTH byggt ett nytt Campus vid Albano vilket märktes på anstormningen av buss 50!
Jag blir irriterad på sådana här svepande uttalanden om att i det här fallet Trafikförvaltningen framställs som okvalificerade, oprofessionella, människor som inget har sett eller förstått, ännu värre inte vill förstå. Uttalandet ovan andas inte heller det minsta ironi.

Frågan är nog vem som ska informera vem. Jag skulle tänka mig att Exploateringskontoret, Stadsbyggnadsförvaltningen i Stockholms stad samt Akademiska hus med flera som har intresse av fungerande kollektivtrafik i ett prestigeprojekt som Albano och inte bara TF/SL.
Vet du vad jag blir irriterad på? Allt som inte fungerar som det ska! Allt från ökad trängsel, tåg som kryper fram genom stan, trasiga rulltrappor till att det är problem med att boka tågresor varje gång det är storhelg. :x
Skriv svar