Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr skrev: ↑fredag 31 mars 2023 12:32
Roslagsbanan är främst en regional bana för relativt långa resor. Med djupt liggande stationer blir den kanske inte lika attraktiv för kortare resor som Albano - Odenplan till exempel.
Visst hade det kunnat beskrivas i rapporten. Men att lägga till en station vore dels utformningsmässigt svårt, dels antagligen med en negativ nytta med tanke på hur många som får längre restid.
Vid stora knutpunkter som T-Centralen, Odenplan och Fridhemsplan behöver en djupt liggande station inte vara en nackdel. De flesta som reser mellan Albano och Odenplan ska förmodligen ändå byta till tunnelbanan eller pendeltågen. Då är det snarare en fördel att stationen ligger djupt.
Däremot behöver en centralt belägen station ha många resenärer för att motiveras. Ju fler resenärer som får längre restid, desto fler resenärer behöver stationen ha. Exempelvis är kraven väsentligt högre för Albano än Arninge som ligger längre ut och bara på en av grenarna.
Sannolikt behöver Albano utvecklas till en knutpunkt med persontrafik på Värtabanan för att en station på Roslagsbanan ska kunna motiveras. I nuläget finns inga sådana planer, och därför blir en station vid Albano inte en del av projektet "Roslagsbanan till city". I bästa fall omöjliggörs det inte i framtiden.
M224 skrev: ↑måndag 03 april 2023 21:16
Givetvis hittade inte Mitti någon som var positiv. Vilken skräll...
De frågar bara folk som jobbar vid Östra. Intressant att de hittade så många. Lite styrt tycker jag nog. Tio minuters extra restid - ojojoj... tänk så bra den järnvägen hade varit när jag gick på Adolf Fredrik och tog tåget till Åkersberga under två år. Jag hade tjänat bra mycket mer än tio minuter känns det som. Men mig är det ingen som frågar. I alla fall inte då. (Kanske för att det inte var aktuellt då. Då skulle ju hela den gamla banan läggas ner, var planerat...)
Via TT skrev:Den nya sträckan blir cirka fyra kilometer lång och kommer att inkludera två nya stationer vid Odenplan respektive T-centralen. Samtidigt är förslaget att sträckan Universitetet-Östra station tas bort, och marken kan då lämnas till andra ändamål, som exempelvis bostäder.
Swecos uppdrag omfattar framtagande av en järnvägsplan, med tillhörande miljökonsekvensbeskrivning. Uppdraget startade i januari 2024 och beräknas pågå till oktober 2026.
Via TT skrev:Den nya sträckan blir cirka fyra kilometer lång och kommer att inkludera två nya stationer vid Odenplan respektive T-centralen. Samtidigt är förslaget att sträckan Universitetet-Östra station tas bort, och marken kan då lämnas till andra ändamål, som exempelvis bostäder.
Swecos uppdrag omfattar framtagande av en järnvägsplan, med tillhörande miljökonsekvensbeskrivning. Uppdraget startade i januari 2024 och beräknas pågå till oktober 2026.
Sweco ska utreda i tre år.
Det var länge det. Innan någon spade kan sättas i marken så ska ju planen överklagas i många instanser, vilket i sig också lär ta mycket lång tid. Färdigt bygge till 2038 känns inte som att man kommer att hinna. 2045 känns mer sannolikt.
Finns det några offentliggjorda kostnadsberäkningar för detta projekt?