Sida 1 av 1

14 % av alla nya spårvagnar är enriktningsvagnar

Postat: lördag 04 mars 2023 10:29
av gek
Enriktningsvagnar har normalt dörrar bara på ena sidan och förarplats endast i ena änden. Sådana spårvagnar blev vanliga när spårvägsföretag alltmer ordnade vändslingor för att slippa rundgång vid körning med släpvagnar. En del spårvägssystem fortsatte dock med tvåriktningsvagnar, detta i syfte att kunna ordna slutstationer även där det inte fanns plats för vändslinga (eller spårtriangel) och/eller att man hade hållplatsplattformar mellan spåren på vissa sträckor. Vändslingor kunde likväl finnas vid en del slutstationer för att ge möjlighet till snabb vändning.

Utvecklingen mot multipelkörbara vagnar och ledvagnar gjorde att rundgång vid slutstationer utan slinga inte längre var ett problem, och på sina håll anlades tunnelsträckor där stationerna fick plattformar mellan spåren. Tvåriktningsvagnar blev då återigen vanliga. De ger också ökad flexibilitet i trafikeringen, men är dyrare i anskaffning och underhåll.

Man kan få intrycket att det knappast längre nyanskaffas enriktningsvagnar. I Sverige är det enbart Göteborg som köper sådana vagnar (men också har ett litet antal tvåriktningsvagnar för att medge tillfällig trafikering utan vändslinga). Norrköping har kvar några få enriktningsvagnar.

Tidskriften Stadtverkehr har i nummer 3 2023 en global sammanställning över spårvagnsbeställningar 2022. Av 1327 beställda vagnar var 184 enriktningsfordon, eventuellt ytterligare tio. Detta innebär att ungefär 14 % av de beställda vagnarna är i enriktningsutförande. Större beställningar av enriktningsvagnar under 2022 enligt Stadtverkehr:

* Göteborg 40 vagnar
* Wien 13
* Torino 40
* Tallinn 23 (leverantör: PESA, vagnarna motsvarande Stockholms A35 blev tydligen inte heller i Estland någon framgång för CAF)
* Bratislava 20
* Cottbus 15
* Rostock 28

Re: 14 % av alla nya spårvagnar är enriktningsvagnar

Postat: lördag 04 mars 2023 13:55
av Odd
Kombinationen tvåriktningsvagnar och vändslingor ger ju både säckstationernas flexibilitet och vändslingestationernas enkelhet.
En vändslinga på slutet av ett spår kräver i sin enklaste form noll växlar. En säckstation kräver minst en växel, även om det kan vara en fjäderväxel, i alla fall om det är dubbelspår det handlar om.

Re: 14 % av alla nya spårvagnar är enriktningsvagnar

Postat: lördag 04 mars 2023 14:28
av C12C3C3C12
Vilka städer i världen har stora system med enbart 2 riktningsvagnar typ Melbourne? Stockholm har inte ett stort system, ska vi sätta gränsen där? Det betyder att Paris platsar där.

Re: 14 % av alla nya spårvagnar är enriktningsvagnar

Postat: lördag 04 mars 2023 16:34
av daniel_s
C12C3C3C12 skrev: lördag 04 mars 2023 14:28 Vilka städer i världen har stora system med enbart 2 riktningsvagnar typ Melbourne? Stockholm har inte ett stort system, ska vi sätta gränsen där? Det betyder att Paris platsar där.
Jag tycker att vi sätter gränsen så att Stockholm precis räknas som ”stort system”.

Re: 14 % av alla nya spårvagnar är enriktningsvagnar

Postat: söndag 05 mars 2023 10:28
av Sven Blomberg
Vad är ett stort system? Antal linjer, eller antal kilometer? Är det bara Göteborg i Sverige, eller räknas även Stockholm/Lidingö, som väl har ganska många spårkilometer, som stort?.

Re: 14 % av alla nya spårvagnar är enriktningsvagnar

Postat: söndag 05 mars 2023 10:36
av Hechtwagen
15% av alla nya spårvagnar i Stockholm är ersättningsbussar.

Re: 14 % av alla nya spårvagnar är enriktningsvagnar

Postat: söndag 05 mars 2023 17:17
av 2763
Sven Blomberg skrev: söndag 05 mars 2023 10:28 Vad är ett stort system? Antal linjer, eller antal kilometer? Är det bara Göteborg i Sverige, eller räknas även Stockholm/Lidingö, som väl har ganska många spårkilometer, som stort?.
Problemet med Stockholm är att det inte är ett system, det är tre. Syr man ihop dem är det snart stort.

Sedan är det kanske inte enbart spårkilometer som gör ett system stort, är Aarhus stort?

Re: 14 % av alla nya spårvagnar är enriktningsvagnar

Postat: måndag 06 mars 2023 22:31
av leifd
Vi kan väl ta några få exempel på stora spårvägssystem...

Berlin, där finns 236 tvåriktningsvagnar av totalt 381 vagnar.
Bryssel, där finns 394 tvårikningsvagnar, samtliga.
Budapest, där finns 606 tvåriktningsvagnar, samtiliga.

Dessa tre städer har många säckändstationer, men det förekommer också vändslingor.

Stockholm = litet spårvägssystem, då man inte ens når 100 vagnar.

Re: 14 % av alla nya spårvagnar är enriktningsvagnar

Postat: måndag 06 mars 2023 23:43
av Bussmicke
Stockholm har ju inte ens en sammanhängande system värt namnet. Mest några småbanor och Tvärbanan...

Re: 14 % av alla nya spårvagnar är enriktningsvagnar

Postat: tisdag 07 mars 2023 10:09
av M224
Bussmicke skrev: måndag 06 mars 2023 23:43 Stockholm har ju inte ens en sammanhängande system värt namnet. Mest några småbanor och Tvärbanan...
Exakt. :D

Re: 14 % av alla nya spårvagnar är enriktningsvagnar

Postat: tisdag 07 mars 2023 13:27
av Hechtwagen
leifd skrev: måndag 06 mars 2023 22:31 Vi kan väl ta några få exempel på stora spårvägssystem...

Berlin, där finns 236 tvåriktningsvagnar av totalt 381 vagnar.
Bryssel, där finns 394 tvårikningsvagnar, samtliga.
Budapest, där finns 606 tvåriktningsvagnar, samtiliga.

Dessa tre städer har många säckändstationer, men det förekommer också vändslingor.

Stockholm = litet spårvägssystem, då man inte ens når 100 vagnar.
Håller med, över 100 vagnar = stort system.

Re: 14 % av alla nya spårvagnar är enriktningsvagnar

Postat: lördag 11 mars 2023 8:16
av Nils Carl Aspenberg
Denne prosenten er for lav. Hvis man tar med Russland og Ukraina så er vil andelen av enretningsvogner bli mye høyere. Moskva har erstattet hele vognparken med lavgulvvogner der nesten alle er enretningsvogner. Av 116 sporveier i tidligere Sovjet var det EN som kun hadde toretningsvogner. De øvrige 115 hadde enretningsvogner og kjøper nye enretningsvogner med lavt gulv. Av det 80-talls sporveier som finnes kvar er det fortfarande bare EN som ikke har enretningsvogner. Nesten alle eldre sporveier i Øst-Europa har enretningsvogner. Toretningsvogner fantes endast i Ungarn. Også mange sporveier i Vest-Europa har mange enretningsvogner. Kystsporveien i Belgia, som er Europas lengste linje, har nylig erstattet nesten hele vognparken med enretningsvogner av typen Urbos 100.

Re: 14 % av alla nya spårvagnar är enriktningsvagnar

Postat: lördag 11 mars 2023 9:18
av gek
Nils Carl Aspenberg skrev: lördag 11 mars 2023 8:16 Denne prosenten er for lav.
Det kan nog tänkas att den som skrev artikeln i Stadtverkehr inte hade med alla spårvagnsbeställningar som gjordes under 2022, utan endast fått tag på data från de stora västeuropeiska tillverkarna såsom t ex Alstom, CAF, Stadler och Skoda.

Re: 14 % av alla nya spårvagnar är enriktningsvagnar

Postat: torsdag 16 mars 2023 7:35
av 2763
gek skrev: lördag 11 mars 2023 9:18
Nils Carl Aspenberg skrev: lördag 11 mars 2023 8:16 Denne prosenten er for lav.
Det kan nog tänkas att den som skrev artikeln i Stadtverkehr inte hade med alla spårvagnsbeställningar som gjordes under 2022, utan endast fått tag på data från de stora västeuropeiska tillverkarna såsom t ex Alstom, CAF, Stadler och Skoda.
Dessutom så tror jag inte att de länder som Nils Carls refererade till beställde så jättemånga vagnar just 2022 från de stora västeuropeiska tillverkarna. I ett fall är det lämpligt att vänta tills "de visumlösa turisterna" har lämnat landet och i det andra fallet får man inte köpa i EU-land åtminstone inte förrän man tagit hem "de visumlösa turisterna".