Sida 1 av 2

Spårvägsarkeologi SS 15

Postat: lördag 04 mars 2023 10:20
av Klas Mårtensson
Vid en promenad i hemstaden Solna fick jag syn på dessa rosetter på huset Råsundavägen 110. Är de månne de sista fysiska resterna, i Solna, från spårvägslinje 15? Tillsammans då med en stolpe vid Åsvägens utlopp, som jag tycker mig förstå också hör dit. (Jag frånser då sådant som järnvägsbanken i Hagaparken, den är inte själva spårvägen, och sådant som Råsundavägens utformning, kvarters och gatunamn).
Sundbybergslinjen hade ju kontaktledningsstolpar, men just här, där ändhållplatsen låg under en tid, är det inte ologisk att man har behövt komplettera med dessa rosetter.

Re: Spårvägsarkeologi SS 15

Postat: lördag 04 mars 2023 10:24
av Klas Mårtensson
Nämnda stolpe.

Re: Spårvägsarkeologi SS 15

Postat: lördag 04 mars 2023 12:47
av Hechtwagen
Det finns en rörstolpe vid en bro också.

Re: Spårvägsarkeologi SS 15

Postat: lördag 04 mars 2023 14:33
av C12C3C3C12
Om vi tar ett sidospår till trådbussarna finns väl stolparna kvar i Årsta.

Re: Spårvägsarkeologi SS 15

Postat: lördag 04 mars 2023 15:10
av Klas Mårtensson
C12C3C3C12 skrev: lördag 04 mars 2023 14:33 Om vi tar ett sidospår till trådbussarna finns väl stolparna kvar i Årsta.
Ja, kanske, men de är inte i Solna.

Re: Spårvägsarkeologi SS 15

Postat: lördag 04 mars 2023 15:29
av daniel_s
Klas Mårtensson skrev: lördag 04 mars 2023 10:20 Vid en promenad i hemstaden Solna fick jag syn på dessa rosetter på huset Råsundavägen 110. Är de månne de sista fysiska resterna, i Solna, från spårvägslinje 15? Tillsammans då med en stolpe vid Åsvägens utlopp, som jag tycker mig förstå också hör dit. (Jag frånser då sådant som järnvägsbanken i Hagaparken, den är inte själva spårvägen, och sådant som Råsundavägens utformning, kvarters och gatunamn).
Jag kan bekräfta, att om man bortser från allt annat, så är detta de enda kvarvarande resterna av spårvägen i Solna eller förresten av SS spårvägsanläggning överhuvudtaget. ;-)

Re: Spårvägsarkeologi SS 15

Postat: söndag 05 mars 2023 1:40
av roggek
daniel_s skrev: lördag 04 mars 2023 15:29 Jag kan bekräfta, att om man bortser från allt annat, så är detta de enda kvarvarande resterna av spårvägen i Solna eller förresten av SS spårvägsanläggning överhuvudtaget. ;-)
Ånä, det finns åtminstone en kraftig rörstolpe kvar, för den f d kontaktledningen för linje 8 längs
Sjukhusbacken mot SÖS.
Står i kurvan vid Sachsgatan...
https://goo.gl/maps/oYey5XkbCLWr7Z4Q7

Så nog finns det kvar spårvägsarkeologi i innesratn alltid...

Re: Spårvägsarkeologi SS 15

Postat: söndag 05 mars 2023 7:56
av Harald
roggek skrev: söndag 05 mars 2023 1:40
daniel_s skrev: lördag 04 mars 2023 15:29 Jag kan bekräfta, att om man bortser från allt annat, så är detta de enda kvarvarande resterna av spårvägen i Solna eller förresten av SS spårvägsanläggning överhuvudtaget. ;-)
Ånä, det finns åtminstone en kraftig rörstolpe kvar, för den f d kontaktledningen för linje 8 längs
Sjukhusbacken mot SÖS.
Står i kurvan vid Sachsgatan...
https://goo.gl/maps/oYey5XkbCLWr7Z4Q7

Så nog finns det kvar spårvägsarkeologi i innesratn alltid...
Den ska bortses från eftersom den ingår i "allt annat". Om vi inte bortser från allt annat så finns det rätt mycket kvar av SS spårvägsanläggning i Bromma.

Re: Spårvägsarkeologi SS 15

Postat: söndag 05 mars 2023 8:31
av Klas Mårtensson
Det jag undrade var alltså specifikt linje 15 i Solna.

Re: Spårvägsarkeologi SS 15

Postat: söndag 05 mars 2023 10:13
av daniel_s
Klas Mårtensson skrev: söndag 05 mars 2023 8:31 Det jag undrade var alltså specifikt linje 15 i Solna.
Och jag undrar alltså vad det är för mening med att räkna upp andra rester eftersom ”sådant som” allt möjligt inte räknas.

Re: Spårvägsarkeologi SS 15

Postat: söndag 05 mars 2023 11:50
av Klas Mårtensson
daniel_s skrev: söndag 05 mars 2023 10:13
Klas Mårtensson skrev: söndag 05 mars 2023 8:31 Det jag undrade var alltså specifikt linje 15 i Solna.
Och jag undrar alltså vad det är för mening med att räkna upp andra rester eftersom ”sådant som” allt möjligt inte räknas.
OK, jag ville begränsa mig till fysiska (fasta) föremål. Till skillnad från mindre påtagliga, såsom kvartersnamn, gatunamn, gatu-strukturer.

Re: Spårvägsarkeologi SS 15

Postat: söndag 05 mars 2023 18:58
av Lennart Petersen
Klas Mårtensson skrev: söndag 05 mars 2023 11:50
daniel_s skrev: söndag 05 mars 2023 10:13
Klas Mårtensson skrev: söndag 05 mars 2023 8:31 Det jag undrade var alltså specifikt linje 15 i Solna.
Och jag undrar alltså vad det är för mening med att räkna upp andra rester eftersom ”sådant som” allt möjligt inte räknas.
OK, jag ville begränsa mig till fysiska (fasta) föremål. Till skillnad från mindre påtagliga, såsom kvartersnamn, gatunamn, gatu-strukturer.
Lite här och där kan man hitta fästen i husfasaderna för kontaktledningsanläggningen.
Även i taket på T-banans södertunnel finns sådana fästen kvar.
Spårvägen träffade avtal med fastighetsägarna och betalade sedan en årlig avgift.

Re: Spårvägsarkeologi SS 15

Postat: söndag 05 mars 2023 19:34
av Klas Mårtensson
Lennart Petersen skrev: söndag 05 mars 2023 18:58
Klas Mårtensson skrev: söndag 05 mars 2023 11:50
daniel_s skrev: söndag 05 mars 2023 10:13

Och jag undrar alltså vad det är för mening med att räkna upp andra rester eftersom ”sådant som” allt möjligt inte räknas.
OK, jag ville begränsa mig till fysiska (fasta) föremål. Till skillnad från mindre påtagliga, såsom kvartersnamn, gatunamn, gatu-strukturer.
Lite här och där kan man hitta fästen i husfasaderna för kontaktledningsanläggningen.
Även i taket på T-banans södertunnel finns sådana fästen kvar.
Spårvägen träffade avtal med fastighetsägarna och betalade sedan en årlig avgift.
Ja, men rosetterna är sällsynta på de banor som gick på egen banvall och hade egna stolpar.
Det är avsiktligt jag begränsat mig till min hemstad Solna. Jag kan tänka mig att det finns kvar några kvar från linje 3/15 på Norrtullsgatan i Stockholm, t.ex., däremot förmodligen inte i Sundbyberg.
(Jag tog f.ö. inte chansen att plocka åt mig en från ett nyrivet hus i Uppsala 1970; hade ingen användning :D )

Re: Spårvägsarkeologi SS 15

Postat: söndag 05 mars 2023 21:18
av Fyrgeit
reimersholme.png
reimersholme.png (1.18 MiB) Visad 1102 gånger
Är detta en gammal spårvagnsstolpe eller bara lyktstolpe? (Streetview-bild från 2011, innan pendeln fick 40-talen)

Re: Spårvägsarkeologi SS 15

Postat: söndag 05 mars 2023 21:26
av daniel_s
Det är en spårvägsstolpe, alltså en stolpe som tillhörde Stockholms spårvägar. Men det var inga spårvagnar som var upphängda i den men däremot trådbussar!

Re: Spårvägsarkeologi SS 15

Postat: måndag 06 mars 2023 20:13
av Klas Mårtensson
Klas Mårtensson skrev: lördag 04 mars 2023 10:24 Nämnda stolpe.
Skylten på stolpen visade sig inte ha något med kulturminne, eller bevarande att göra. Det är ID-märkning av dess gatlykta.

Re: Spårvägsarkeologi SS 15

Postat: torsdag 09 mars 2023 14:37
av 2763
Klas Mårtensson skrev: söndag 05 mars 2023 19:34 (Jag tog f.ö. inte chansen att plocka åt mig en från ett nyrivet hus i Uppsala 1970; hade ingen användning :D )
Det är lugnt, du kan beställa en ny från Elektroline i Prag.

/T

Re: Spårvägsarkeologi SS 15

Postat: lördag 11 mars 2023 7:48
av Nils Carl Aspenberg
I Oslo hadde man fem trollleybusslinjer. Den siste ble lagt ned i 1968. Her hadde man ingen rosetter, men kroker. Og disse kan man finne flere rundt i Oslo. Da det for noen år siden ble lagt nye spor i Kongens gate, fant man at det fortsatt fantes gamle kroker på veggene, og mer enn 40 år etter nedleggelsen, brukte man de gamle krokene. Er det ikke gjenbruk man skal satse på?

Re: Spårvägsarkeologi SS 15

Postat: måndag 13 mars 2023 20:19
av Klas Mårtensson
Nils Carl Aspenberg skrev: lördag 11 mars 2023 7:48 I Oslo hadde man fem trollleybusslinjer. Den siste ble lagt ned i 1968. Her hadde man ingen rosetter, men kroker. Og disse kan man finne flere rundt i Oslo. Da det for noen år siden ble lagt nye spor i Kongens gate, fant man at det fortsatt fantes gamle kroker på veggene, og mer enn 40 år etter nedleggelsen, brukte man de gamle krokene. Er det ikke gjenbruk man skal satse på?
Till skillnad från i Antwerpen, där jag kunde se dubbla rosetter, i olika höjd, längs linje 7. Man satt uppenbarligen upp nya när man rekonstruerade linjen.

Re: Spårvägsarkeologi SS 15

Postat: onsdag 15 mars 2023 0:17
av Nils Carl Aspenberg
Doble rosetter har vi også i Oslo i Cort Adelers gate. Sporveien ble lagt ned i 1961 og gjenåpnet i 1995. Det er mulig at man vurderte rosettene fra 1899 som for dårlige.