Spårvägsarkeologi SS 15

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårvägsarkeologi SS 15

Inlägg av 2763 »

Nils Carl Aspenberg skrev: onsdag 15 mars 2023 0:17 Doble rosetter har vi også i Oslo i Cort Adelers gate. Sporveien ble lagt ned i 1961 og gjenåpnet i 1995. Det er mulig at man vurderte rosettene fra 1899 som for dårlige.
Gissningsvis, för en som suttit med på möten som har värderat att återta gamla rosetter i bruk, så har man inte haft någon metod för att bedöma huruvida rosetten håller för den last som kommer att hänga i den så är det snarare en av nedanstående saker som gjort att man inte har återanvänt rosetterna.

1. De som sitter med besluten har inte en aning om vad det är
2. Det finns inga klara direktiv från exempelvis (i Oslos fall) Bymiljøetaten om att återanvända rosetterna
3. Det finns för lite kunskap och för lite tid för att ta tillvara på rosetterna
4. Utifrån hur man skulle konstruera dagens spår hänger de på fel ställen.

Det finns många, men jag tror att 1 och 3 är de största. 4 är inte otrolig heller, det räcker att kurvor kommer "lite ur spel" för att fördelningen av väggfästen ska vara en helt annan.
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar