Tidningsartikel för jämnt 100 år sedan:
https://goteborgshistoria.com/2023/02/2 ... NQ_Iq010G4
Omfattande arbeten i gång vid Göteborgs spårvägar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Omfattande arbeten i gång vid Göteborgs spårvägar
Intressant med en bild på den provisoriska vagnhallen i Kungsladugård. Den uppfördes på 1910-talet, samtidigt med den lilla hallen vid Saltholmen; ett vagnsskjul som fortfarande finns kvar men ej längre används av spårvägen. Fanns den provisoriska hallen i Kungsladugård kanske kvar fram till dess att den permanenta hallen utökades i början av 1950-talet?
Målareverkstaden i gamla vagnhallen Majorna (senare garaget Klippan) nämns i artikeln. Denna verkstad lär ha varit sista spårvagnsrelaterade verksamheten i denna gamla hall, kanske fram till mitten av 1950-talet? En artikel i "Spårvägsmännens tidning" 1957 nr 4 nämner att sista spåret in till hallen just hade rivits. Sedan användes Majornas första vagnhall endast för bussar och trådbussar.
Målareverkstaden i gamla vagnhallen Majorna (senare garaget Klippan) nämns i artikeln. Denna verkstad lär ha varit sista spårvagnsrelaterade verksamheten i denna gamla hall, kanske fram till mitten av 1950-talet? En artikel i "Spårvägsmännens tidning" 1957 nr 4 nämner att sista spåret in till hallen just hade rivits. Sedan användes Majornas första vagnhall endast för bussar och trådbussar.
/Gunnar Ekeving
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Omfattande arbeten i gång vid Göteborgs spårvägar
Eftersom det handlar om arbeten för 100 år sedan borde det kanske framgått av rubriken. Intressant, men lite förvirrande.
Re: Omfattande arbeten i gång vid Göteborgs spårvägar
Den provisoriska vagnhallen i Majorna är väl mest känd som Eterinithallen, efter att den stått i Majorna flyttades den till Gårda där den stod fram till 2005.gek skrev: ↑måndag 27 februari 2023 23:59 Intressant med en bild på den provisoriska vagnhallen i Kungsladugård. Den uppfördes på 1910-talet, samtidigt med den lilla hallen vid Saltholmen; ett vagnsskjul som fortfarande finns kvar men ej längre används av spårvägen. Fanns den provisoriska hallen i Kungsladugård kanske kvar fram till dess att den permanenta hallen utökades i början av 1950-talet?
Målareverkstaden i gamla vagnhallen Majorna (senare garaget Klippan) nämns i artikeln. Denna verkstad lär ha varit sista spårvagnsrelaterade verksamheten i denna gamla hall, kanske fram till mitten av 1950-talet? En artikel i "Spårvägsmännens tidning" 1957 nr 4 nämner att sista spåret in till hallen just hade rivits. Sedan användes Majornas första vagnhall endast för bussar och trådbussar.
Numera står den uppställd på "Återbruket" (snacka om träffande namn) på Alelyckan med långsidan ut mot Angeredsbanan - så den finns fortfarande även om den används fullständigt oautentiskt idag.
https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... hall_id=43
https://www.google.se/maps/@57.7576595, ... a=!3m1!1e3 (Hallen är den som ligger under den upp och nedvända droppen "återbruket" hänger)
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Omfattande arbeten i gång vid Göteborgs spårvägar
Intressant att Eternithallen finns kvar, förvisso i ombyggt skick, men fortfarande nära spårvägsspår!2763 skrev: ↑torsdag 09 mars 2023 14:43Den provisoriska vagnhallen i Majorna är väl mest känd som Eterinithallen, efter att den stått i Majorna flyttades den till Gårda där den stod fram till 2005.gek skrev: ↑måndag 27 februari 2023 23:59 Intressant med en bild på den provisoriska vagnhallen i Kungsladugård. Den uppfördes på 1910-talet, samtidigt med den lilla hallen vid Saltholmen; ett vagnsskjul som fortfarande finns kvar men ej längre används av spårvägen. Fanns den provisoriska hallen i Kungsladugård kanske kvar fram till dess att den permanenta hallen utökades i början av 1950-talet?
Numera står den uppställd på "Återbruket" (snacka om träffande namn) på Alelyckan med långsidan ut mot Angeredsbanan - så den finns fortfarande även om den används fullständigt oautentiskt idag.
https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... hall_id=43
https://www.google.se/maps/@57.7576595, ... a=!3m1!1e3 (Hallen är den som ligger under den upp och nedvända droppen "återbruket" hänger)
//T
Den provisoriska eternithallen i Kungsladugård kom nog till på 1930-talet i samband med att släpvagnsskjulet vid Järntorget försvann. Den provisoriska hall i Kungsladugård som jag lite oprecist refererade till i mitt svar på första inlägget i denna tråd var däremot tidigare på plats i Kungsladugård, och benämns i den av Harald länkade artikeln från 1923 "den gamla provisoriska vagnhallen". Och även om banavdelningen, enligt den länkade artikeln, flyttade in i denna hall år 1923 kan det förstås tänkas att byggnaden försvann redan innan eternithallen sattes upp. Svaret finns kanske i någon av Spårvägens årsberättelser, eller i någon artikel i tidskriften Ringlinien som läst och glömt.
/Gunnar Ekeving
Provisorisk vagnhall Kungsladugård
I samband med SSS årsmöte häromdagen fick jag veta att den provisoriska vagnhallen i Kungsladugård mycket väl kan ha funnits kvar in på 1950-talet. Kanske tills nuvarande hall byggdes ut i början av 1950-talet? Detta gäller alltså det stora träskjulet, inte eternithallen. Troligen användes "provisoriska" hallen bland annat för godslok, liktransportvagnar mm. Minst ett godslok syns utanför provisoriska hallen på bilden i artikeln som Harald länkade till.
/Gunnar Ekeving