Omfattande arbeten i gång vid Göteborgs spårvägar

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Omfattande arbeten i gång vid Göteborgs spårvägar

Inlägg av Harald »

Tidningsartikel för jämnt 100 år sedan:
https://goteborgshistoria.com/2023/02/2 ... NQ_Iq010G4
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Omfattande arbeten i gång vid Göteborgs spårvägar

Inlägg av gek »

Intressant med en bild på den provisoriska vagnhallen i Kungsladugård. Den uppfördes på 1910-talet, samtidigt med den lilla hallen vid Saltholmen; ett vagnsskjul som fortfarande finns kvar men ej längre används av spårvägen. Fanns den provisoriska hallen i Kungsladugård kanske kvar fram till dess att den permanenta hallen utökades i början av 1950-talet?

Målareverkstaden i gamla vagnhallen Majorna (senare garaget Klippan) nämns i artikeln. Denna verkstad lär ha varit sista spårvagnsrelaterade verksamheten i denna gamla hall, kanske fram till mitten av 1950-talet? En artikel i "Spårvägsmännens tidning" 1957 nr 4 nämner att sista spåret in till hallen just hade rivits. Sedan användes Majornas första vagnhall endast för bussar och trådbussar.
/Gunnar Ekeving
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Omfattande arbeten i gång vid Göteborgs spårvägar

Inlägg av Anders Hanquist »

Eftersom det handlar om arbeten för 100 år sedan borde det kanske framgått av rubriken. Intressant, men lite förvirrande.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Omfattande arbeten i gång vid Göteborgs spårvägar

Inlägg av 2763 »

gek skrev: måndag 27 februari 2023 23:59 Intressant med en bild på den provisoriska vagnhallen i Kungsladugård. Den uppfördes på 1910-talet, samtidigt med den lilla hallen vid Saltholmen; ett vagnsskjul som fortfarande finns kvar men ej längre används av spårvägen. Fanns den provisoriska hallen i Kungsladugård kanske kvar fram till dess att den permanenta hallen utökades i början av 1950-talet?

Målareverkstaden i gamla vagnhallen Majorna (senare garaget Klippan) nämns i artikeln. Denna verkstad lär ha varit sista spårvagnsrelaterade verksamheten i denna gamla hall, kanske fram till mitten av 1950-talet? En artikel i "Spårvägsmännens tidning" 1957 nr 4 nämner att sista spåret in till hallen just hade rivits. Sedan användes Majornas första vagnhall endast för bussar och trådbussar.
Den provisoriska vagnhallen i Majorna är väl mest känd som Eterinithallen, efter att den stått i Majorna flyttades den till Gårda där den stod fram till 2005.

Numera står den uppställd på "Återbruket" (snacka om träffande namn) på Alelyckan med långsidan ut mot Angeredsbanan - så den finns fortfarande även om den används fullständigt oautentiskt idag.

https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... hall_id=43

https://www.google.se/maps/@57.7576595, ... a=!3m1!1e3 (Hallen är den som ligger under den upp och nedvända droppen "återbruket" hänger)

//T
Med reservation för tyckfel.
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Omfattande arbeten i gång vid Göteborgs spårvägar

Inlägg av gek »

2763 skrev: torsdag 09 mars 2023 14:43
gek skrev: måndag 27 februari 2023 23:59 Intressant med en bild på den provisoriska vagnhallen i Kungsladugård. Den uppfördes på 1910-talet, samtidigt med den lilla hallen vid Saltholmen; ett vagnsskjul som fortfarande finns kvar men ej längre används av spårvägen. Fanns den provisoriska hallen i Kungsladugård kanske kvar fram till dess att den permanenta hallen utökades i början av 1950-talet?
Den provisoriska vagnhallen i Majorna är väl mest känd som Eterinithallen, efter att den stått i Majorna flyttades den till Gårda där den stod fram till 2005.

Numera står den uppställd på "Återbruket" (snacka om träffande namn) på Alelyckan med långsidan ut mot Angeredsbanan - så den finns fortfarande även om den används fullständigt oautentiskt idag.

https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... hall_id=43

https://www.google.se/maps/@57.7576595, ... a=!3m1!1e3 (Hallen är den som ligger under den upp och nedvända droppen "återbruket" hänger)

//T
Intressant att Eternithallen finns kvar, förvisso i ombyggt skick, men fortfarande nära spårvägsspår!

Den provisoriska eternithallen i Kungsladugård kom nog till på 1930-talet i samband med att släpvagnsskjulet vid Järntorget försvann. Den provisoriska hall i Kungsladugård som jag lite oprecist refererade till i mitt svar på första inlägget i denna tråd var däremot tidigare på plats i Kungsladugård, och benämns i den av Harald länkade artikeln från 1923 "den gamla provisoriska vagnhallen". Och även om banavdelningen, enligt den länkade artikeln, flyttade in i denna hall år 1923 kan det förstås tänkas att byggnaden försvann redan innan eternithallen sattes upp. Svaret finns kanske i någon av Spårvägens årsberättelser, eller i någon artikel i tidskriften Ringlinien som läst och glömt.
/Gunnar Ekeving
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Provisorisk vagnhall Kungsladugård

Inlägg av gek »

I samband med SSS årsmöte häromdagen fick jag veta att den provisoriska vagnhallen i Kungsladugård mycket väl kan ha funnits kvar in på 1950-talet. Kanske tills nuvarande hall byggdes ut i början av 1950-talet? Detta gäller alltså det stora träskjulet, inte eternithallen. Troligen användes "provisoriska" hallen bland annat för godslok, liktransportvagnar mm. Minst ett godslok syns utanför provisoriska hallen på bilden i artikeln som Harald länkade till.
/Gunnar Ekeving
Skriv svar