Sida 1 av 1

Bromssträckor med låsta hjul

Postat: fredag 27 januari 2023 20:59
av Stefan Isaksson
En sak som jag snappade upp på en kurs i järnvägsteknik jag gick på KTH i mitten på 80-talet var att, enligt en tysk undersökning, glidfriktionen på järnväg är 25% av fullt utbildad friktion.
Det betyder att i samma ögonblick som ett tåg (eller en spårvagn) låser hjulen fyrdubblas bromssträckan.

Alltså är hjullåsningsskydd inte bara en fråga om att undvika hjulplattor och därmed följande kostnader och följdskador utan - om hjullåsningsskyddet är ändamålsenligt utfört (vilket det inte nödvändigtvis är) - även kan hålla bromssträckan så kort som möjligt.

Re: Bromssträckor med låsta hjul

Postat: fredag 27 januari 2023 21:18
av daniel_s
Det där bygger ju på att man faktiskt bromsar. Fastbromsningsskydden arbetar ju genom att mer eller mindre lossa bromsen, antingen delvis eller helt i intervaller och de är långsamma och hjulen stora och tunga så mycket av bromsverkan försvinner på att man helt enkelt inte bromsar så mycket. Av din egen redovisning framgår att om fastbromsningsskyddet sätter ned medelbromskraften med mer än 75% så får man längre bromssträcka än med låsta hjul.

Dessutom är det så att några låsta hjul långt fram i tåget torkar upp rälsen så att övriga hjul får bättre fäste. Det rubbar också förutsättningarna för din slutsats.

Detta säger dock ingenting om vilka bromssträckor man i praktiken får med olika lösningar. Jag förmodar att det finns en del rapporter om den saken också. Helt klart är dock att fastbromsningsskydd liksom många andra tekniska lösningar ger en bra säkerhet i de allra flesta fallen. Men som framgår i den andra tråden finns det också fall där man hamnar utanför marginalerna.

Re: Bromssträckor med låsta hjul

Postat: fredag 27 januari 2023 23:34
av Hechtwagen
daniel_s skrev: fredag 27 januari 2023 21:18 Det där bygger ju på att man faktiskt bromsar. Fastbromsningsskydden arbetar ju genom att mer eller mindre lossa bromsen, antingen delvis eller helt i intervaller och de är långsamma och hjulen stora och tunga så mycket av bromsverkan försvinner på att man helt enkelt inte bromsar så mycket. Av din egen redovisning framgår att om fastbromsningsskyddet sätter ned medelbromskraften med mer än 75% så får man längre bromssträcka än med låsta hjul.

Dessutom är det så att några låsta hjul långt fram i tåget torkar upp rälsen så att övriga hjul får bättre fäste. Det rubbar också förutsättningarna för din slutsats.

Detta säger dock ingenting om vilka bromssträckor man i praktiken får med olika lösningar. Jag förmodar att det finns en del rapporter om den saken också. Helt klart är dock att fastbromsningsskydd liksom många andra tekniska lösningar ger en bra säkerhet i de allra flesta fallen. Men som framgår i den andra tråden finns det också fall där man hamnar utanför marginalerna.
Bra svar och det tyskarna anser sig ha bevisat gäller väl snsarare vid diametralt förhållande, dvs vid acceleration?