Sida 1 av 1

Tvärbanans nya ändhållplats i två år framåt

Postat: onsdag 25 januari 2023 15:57
av Fyrgeit
Mellan den 3:e och 5:e februari kommer buss ersätta tvärbanan mellan Gullmarsplan och Sickla (oklart om tvärbanan vänder vid Gullmars eller Mårtensdal). Detta för att tvärbanas ändhållplats kommer flyttas till en ny tillfällig hållplats på Uddvägen mellan Sickla udde och Sickla, från 6:e februari och två år framåt.

Jag skulle gissa att bussersättningen är på grund av att nya växlar framför eller bakom den tillfälliga ändhållplatsen kommer byggas?

Re: Tvärbanans nya ändhållplats i två år framåt

Postat: onsdag 25 januari 2023 22:46
av Anders Hanquist
Kanske samma övergångsväxlar som man använde vid den tillfälliga ändhållplatsen på Lugnets Allé inför förlängningen Sickla udde - Sickla för typ fem år sedan.

Re: Tvärbanans nya ändhållplats i två år framåt

Postat: torsdag 26 januari 2023 7:18
av twr
Vad är anledningen till avstängningen? Tunnelbanebygget i Sickla?

Re: Tvärbanans nya ändhållplats i två år framåt

Postat: torsdag 26 januari 2023 9:47
av Fyrgeit
twr skrev: torsdag 26 januari 2023 7:18 Vad är anledningen till avstängningen? Tunnelbanebygget i Sickla?
Precis.

Re: Tvärbanans nya ändhållplats i två år framåt

Postat: torsdag 26 januari 2023 17:12
av Fyrgeit
Plattformarna finns redan.
IMG_20230126_165448044.jpg
IMG_20230126_165448044.jpg (438.06 KiB) Visad 2638 gånger
Spår- och trådfritt på Saltis förresten.
IMG_20230126_164907188.jpg
IMG_20230126_164907188.jpg (418.71 KiB) Visad 2638 gånger

Re: Tvärbanans nya ändhållplats i två år framåt

Postat: torsdag 26 januari 2023 17:56
av Anders Hanquist
Åkte förbi för någon vecka sedan och såg bygget. Visste då inte om den tillfälliga avkortningen utan trodde nästan att man skulle inrätta en ytterligare hållplats. De som jobbar i området (bl a Nacka tingsrätt) har ju en bit att gå till antingen Sickla eller Sickla udde. Såg bara bygget inifrån vagnen så jag kunde inte avgöra om det var permanenta eller temporära plattformar.

Re: Tvärbanans nya ändhållplats i två år framåt

Postat: fredag 27 januari 2023 12:23
av Kristofer
Fyrgeit skrev: onsdag 25 januari 2023 15:57 Mellan den 3:e och 5:e februari kommer buss ersätta tvärbanan mellan Gullmarsplan och Sickla (oklart om tvärbanan vänder vid Gullmars eller Mårtensdal).
Spårvagnarna vänder vid Mårtensdal enligt SL:s hemsida.

Re: Tvärbanans nya ändhållplats i två år framåt

Postat: måndag 30 januari 2023 0:32
av Anders Hanquist
Det verkar ju rimligt. Värdspår finns där. Biten Gullmarsplan-Mårtensdal betyder mycket. För boende eller besökande (som kanske inte lärt sig hur man går) i Hammarby sjöstad är det lite knöligt att ta sig ner från Gup, men har man väl kommit till Måd så är det rätt ok om man måste kliva av där.

Re: Tvärbanans nya ändhållplats i två år framåt

Postat: tisdag 31 januari 2023 16:16
av Enceladus
Stora förändringar i Sickla för SL-resenärerna
Infrastrukturnyheter skrev:Den 6 februari flyttas Tvärbanans hållplats Sickla till ett tillfälligt läge vid Uddvägen fram till 2025. Det beror på byggarbeten invid Sickla station. En ny busshållplats, Sickla västra, gör det möjligt att enkelt byta mellan spårvagn och buss. I helgen går inga spårvagnar mellan Sickla och Gullmarsplan utan bussar ersätter.
Hade det inte varit en bra idé att förbereda för den föreslagna sammankopplingen av Tvärbanan och Saltsjöbanan (åtgärd 70 i SL:s plan för 2050) redan nu?
Region Stockholm skrev:På sträckan Sickla – Järla är inriktningen att samtrafikera med Saltsjöbanans tåg. Motsvarande samtrafikeringslösningar finns på ett flertal ställen i världen bl.a. Randstadrail i Nederländerna kring Kassel och Karlsruhe i Tyskland. Mellan Järla bytespunkt Nacka C kan man strukturera om gaturummet och utnyttja de kollektivkörfält som anläggs på sträckan. Åtgärden behöver ses i sammanhanget med hur hela kollektivtrafiknätet i Nacka ska utformas med nya roller för bussystemet, tunnelbanan och Saltsjöbanan.

Re: Tvärbanans nya ändhållplats i två år framåt

Postat: tisdag 31 januari 2023 17:08
av Odd
Inte en sammanslagning kanske, men i alla fall en spårförbindelse. Det skulle i varje fall kunna göra att vissa arbetsfordon skulle kunna köra för egen maskin mellan banorna, ja, i alla fall de som klarar spårgeometrin mellan Gullmarsplan och Sickla.

Re: Tvärbanans nya ändhållplats i två år framåt

Postat: lördag 04 februari 2023 23:12
av gek
Nu pågår avkortningsarbetena. Vid nergången till plattformen Gullmarsplan möts man av stora skyltar med "Tvärbanan avstängd" och ingen ytterligare information. Men det är förstås endast sträckan Mårtensdal - Sickla som är stängd. På plattformen vid Gullmarsplan låtsas man dock inte om att spårvagnarna faktiskt går till Mårtensdal:
Bild

Vid Mårtensdal fanns under eftermiddagen i dag oftast tre spårvagnståg. Längst bort till vänster på bilden nedan syns det tåg som står på vändspåret och inte kan komma ut eftersom A35-tåget i förgrunden står och inväntar avgångstid. Alltmedan ringverken och blinkljusen i båda ändar av hållplatsen ständigt varnar för obefintliga korsande spårvagnar. Ett bra sätt att minska respekten för sådana varningsanordningar. Tydligen är varningssignaleringen igång så snart det finns en spårvagn eller buss - stillastående eller i rörelse - i närheten.
Bild

Vid Luma är hållplatsområdet avstängt, helt enligt informationen på anslaget vid Gullmarsplan:
Bild

Här syns den tillfälliga slutstationen. Spåret i bakgrunden fortsätter till den normala slutstationen vid Sickla Köpkvarter:
Bild

Provisoriska hållplatsen sedd från andra hållet:
Bild

Växlarna vid Sickla kommer i separat inlägg eftersom forumet numera endast tillåter fem bilder per inlägg.

Re: Tvärbanans nya ändhållplats i två år framåt

Postat: lördag 04 februari 2023 23:17
av gek
Två bilder tagna med ryggen mot Köpkvarteret:
Bild
Längst ner på bilden ovan syns växeltungorna för den normala slutstationens växelförbindelser, och mitt i bilden montering av klätterspår och klätterväxel. Nedan närbild på klätterarrangemanget:
Bild

Mellan de tillfälliga och permanenta slutstationerna låg en anordning med flänsförsedda hjul och märkt "Broby Spår AB":
Bild

Re: Tvärbanans nya ändhållplats i två år framåt

Postat: söndag 05 februari 2023 21:44
av Fyrgeit
Tack för bilderna! Så underligt att klätterväxeln läggs så nära den ordinarie kryssväxeln.

Re: Tvärbanans nya ändhållplats i två år framåt

Postat: måndag 06 februari 2023 17:47
av Stefan Widén
Verkligen lyxigt med 3 hela dagar för att lägga in en växel.

Man ska klara 2 växlar på förlängd natt 22-05, Att man fick bygga upp lite provisoriska gator är en sak men kan ju göras nätterna innan.

Men är ändå glad att man lyckades, och sänder en tanke till de i hållplatsprojektet på Djurgården 2013 som drev igenom inköpet av växlarna.

Stefan

Re: Tvärbanans nya ändhållplats i två år framåt

Postat: tisdag 07 februari 2023 0:09
av daniel_s
Fyrgeit skrev: söndag 05 februari 2023 21:44 Tack för bilderna! Så underligt att klätterväxeln läggs så nära den ordinarie kryssväxeln.
Det är precis så mycket som måste stängas av för att kunna genomföra det aktuella arbetet!

Re: Tvärbanans nya ändhållplats i två år framåt

Postat: lördag 11 februari 2023 21:58
av gek
Bild
Provisoriska ändhållplatsen tidigare i kväll. Spårvagnståget till vänster skall snart rulla iväg mot klätterväxeln. Strax innan det kom tillbaka tändes en kraftfull belysning bestående av lysande band monterade på plattformarnas räcken.