Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

Trafikstart för storupphandling två år efter tidtabell
Bussmagasinet skrev:Efter en lång process med överklagande upphandlingar är det nu klart att trafikstarten för SL:s storupphandling av busstrafiken i Nacka/Värmdö och Huddinge/Botkyrka/Söderort kommer att ske i början av 2025. Trafiken kommer att köras av Nobina som vann upphandlingarna hösen 2021. Totalt handlar det om trafik som från början trafikeras med 500 bussar, varav 200 elbussar. Under avtalsperioden tillkommer ytterligare 100 elbussar.
I Köpenhamn och Oslo finns det knappt några bussar med förbränningsmotor kvar, men i Stockholm har nya avtal bara ungefär hälften elbussar. Världsklass?
SL skrev:Vad menar ni när ni säger att ni kör bussar i världsklass?

Världsledande grundar sig allra främst på att vi inom området förnybara drivmedel varit mycket tidigt ute och varit med att driva utvecklingen framåt.

SL började ställa om till till förnybara drivmedel redan för drygt 30 år sedan. Vi ställde om hela vår fordonsflotta med 2200 bussar redan 2018. Det är inte många städer som kommit upp i 100 %, och inte alla av de som har nått dit har lika många fordon att ställa om som Stockholms kollektivtrafik.

Några städer i världen har kommit längre med införande av elbussar men de kan även ha kvar fossilbussar parallellt, och elen till elbussarna produceras inte alltid från förnybar källor.
Det kan ju vara värt att nämna att "några städer i världen" inkluderar de övriga två skandinaviska huvudstäderna, varav åtminstone en har diktaturfri el...
SvD skrev:Nästan hälften av alla fossila drivmedel har ryskt ursprung; att tanka normal bensin eller diesel innebär alltså ett direkt stöd till Putins aggressiva politik mot omvärlden. Andelen fossila drivmedel med Nigeria ligger på omkring var tionde tankning, trots Amnestys uppmaningar att avstå från att handla med landet på grund av dess systematiska brott mot mänskliga rättigheter. Mellanösterns diktaturer är förstås ivriga att öka sina andelar. Som konsument har detta varit obehagligt, men svårt att göra något åt – tills nu! Med den nya lagen om ursprungsmärkning, kan konsumenten äntligen göra ett medvetet val vid pumpen.
Lösningen är enkel: Använd el från fossilfria energikällor!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: måndag 02 oktober 2023 16:45 ...
Lösningen är enkel: Använd el från fossilfria energikällor!
Så enkelt är det inte. Energisystemen sitter ihop. Det går inte att sortera solcellsel och vattenkraft från kärnkraftsel och kolkraftsel. Så när du sätter på ugnen för att lite senare njuta a den ugnsstekta kycklingen med ris och hyckelpyckelsås, så kan det mycket väl trigga att ett kolkraftverk kopplas in, trots att du har instruerat din elleverantör om att du bara vill ha förnyelsebar el.

Därför anser jag att det är lögn att säga att ett transportbolag som kör på el, garanterat kör fossilfritt. Det vore mycket ärligare att att tala om hur stor andel av elkraften som produceras vid varje givet ögonblick, som kommer från respektive källa. Datan finns där men sammanställs inte. Batterilager gör ju saken något mer komplicerad men då man kan göra en beräkning på hur fördelningen ser ut just för det lagret, så kan man ta med det i beräkningen när man levererar el till nätet.

Man kan ju i stället säga att man energieffektiviserar driften, vilket ju är precis det man är ute efter, egentligen. Och eftersom det är samma energipool som vi tar strömmen ifrån så kommer ju inte någon annan att använda upp den, och den bidrar därför till att minska utsläppen.
Genius on call
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Visst är det så. En vanlig liknelse är regnvattentunnan. Den tillförs vatten (=producerad elkraft) från olika stuprör (=kraftproducenter). I botten av tunnan finns det många små hål ur vilket vattnet läcker ut i fina strålar, det representerar elenergin som skickas till elkonsumenterna via div. distributionsnät. Vattennivån i tunnan måste hela tiden vara densamma.

Vad en elhandlare som säljer el till elkonsumenter (i bästa fall) kan utlova är att tunnan tillförs så stora mängder av ett visst kraftslag som utlovats i försäljningsavtalen, antingen genom egen eller inköpt elproduktion.

Så det är ju, som Enceladus-kollektiv säger, enkelt. Lägg ned alla fossileldade kraftverk, bara. Lät som en plätt, faktiskt. :wink: :wink:

För elproduktionen återger Svenska Kraftnät bara översiktlig information baserat på kraftproducenternas prognoser:
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Begreppet "värmekraft" spaltas här inte upp efter vilket bränsle som används. Det är vad som presenteras i realtid, inte det faktiska utfallet och frågan är om det senare skulle fylla något vettigt syfte.

Däremot finns det gott om statistik, sammanställd i efterhand: https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kra ... statistik/

Här beskriver SvK hur denna är uppbyggd: https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kra ... atistiken/
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 19 april 2023 20:50 Nu ska jag ladda batteriet till min skoter - energitäthet 243 Wh/kg, förstår sig.
The Rise of Batteries in Six Charts and Not Too Many Numbers
RMI skrev:As battery costs fall and energy density improves, one application after another opens up. We call this the battery domino effect: the act of one market going battery-electric brings the scale and technological improvements to tip the next. Battery technology first tipped in consumer electronics, then two- and three-wheelers and cars. Now trucks and battery storage are set to follow. By 2030, batteries will likely be taking market share in shipping and aviation too.

[...]

RMI forecasts that in 2030, top-tier density will be between 600 and 800 Wh/kg, costs will fall to $32–$54 per kWh, and battery sales will rise to between 5.5–8 TWh per year. To get a sense of this speed of change, the lower-bound (or the “fast” scenario) is running in line with BNEF’s Net Zero scenario. The faster S-curve scenario exceeds it.
RMI har undersökt batteriers marknadsandel i olika sektorer. På första plats kommer elektronik, därefter 2/3-hjulingar (t.ex. tuk-tuk i Indien) och bussar. Om batteriers energitäthet fortsätter att öka i samma takt så kan även batteridrivna fartyg och flygplan bli verklighet!

Hammarbybacken ska visa vägen för skidorter i världen
Mitt i skrev:Företaget Skistar som tror sig vara först i världen med en fossilfri anläggning hoppas bli en föregångare för alpinturismen i hela världen.

I slutet av januari togs sex nya fordon i bruk. Det handlar om en pistmaskin, en hjullastare, två snöskotrar, en fyrhjuling och en skåpbil. För att ladda fordonen har man också köpt in en laddningsanläggning och tecknat ett nytt avtal som ger el från hundra procent förnybara energikällor.
Som synes kan nästan alla fordon elektrifieras. Nu gäller det bara att se till att Europas högerpopulister inte får för mycket makt i Europaparlamentet:
SvD skrev:Målet om att EU ska nå klimatneutralitet senast 2050 ska ligga fast, anser Ella Kardemark. Men hon tycker att det behövs en större öppenhet för hur vägen dit ska se ut.

– El är bra, men det är dumt att låsa sig fast vid en teknisk lösning. Vi ska inte vara innovationsfientliga. Det finns flera sätt att nå våra mål, även förbränningsmotorn kan vara en del av omställningen, utifrån att den kan drivas med e-bränslen.

Moderaternas toppnamn Tomas Tobé säger att han står fast vid att förbudet är rätt. Redan vid omröstningen var EPP:s linje att säga nej.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Odd »

Det är lätt att förledas att tro att teknikutvecklingen är linjär. Det är den inte utan det sker ofta i språng. Därför är det väldigt vanskligt att försöka förutspå framtidens batteriutveckling med en linjär skala.

Därför kommer batteridrivna flygplan att vara en parentes, kanske för alltid. Till det kommer att det är extremt energislukande att flyga och då den snabbladdning som krävs är effektintensiv så kommer det att bli en oproportionerligt stor belastning relativt nyttan. Och eftersom energisystemen hänger samman så kommer all marginell åtgång alltid alstras från det smutsigaste bränslet.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: torsdag 08 februari 2024 15:38 Det är lätt att förledas att tro att teknikutvecklingen är linjär. Det är den inte utan det sker ofta i språng. Därför är det väldigt vanskligt att försöka förutspå framtidens batteriutveckling med en linjär skala.

Därför kommer batteridrivna flygplan att vara en parentes, kanske för alltid. Till det kommer att det är extremt energislukande att flyga och då den snabbladdning som krävs är effektintensiv så kommer det att bli en oproportionerligt stor belastning relativt nyttan. Och eftersom energisystemen hänger samman så kommer all marginell åtgång alltid alstras från det smutsigaste bränslet.
Elbussar och självkörande i fokus på mässa
Bussmagasinet skrev:Batteridrivna bussar dominerar helt, även om Daimler Buses är på plats med en Mercedes-Benz eCitaro ledbuss som har vätgasdriven räckviddsförlängare. Bussen premiärvisades redan i fjol, på den internationella kollektivtraifkunionens mässa i Barcelona. Flertalet av de elbussar som finns på mässan har haft premiär tidigare – men inte alla.

[...]

Ledbussversionen med en batterikapacitet på upp till 800 kWh introducerades redan på Busworld i Bryssel i höstas.

Den tolvmetersbuss som Solaris visar i Berlin har en lite mindre men ändå imponerande batterikapacitet på drygt 600 kWh. Det ger bussen en räckvidd på över 600 kilometer på en laddning, mätt enligt SORT2-standard.
Nja, teknikutvecklingen går framåt i rasande takt. För bara ett år sedan imponerades Europa av de ovan nämnda eCitaro-bussarna:
Enceladus skrev: onsdag 17 maj 2023 16:50 En laddeffekt på 150 kW är väl alldeles utmärkt för depåladdning över natten. De senaste eCitaro-bussarna med batterigeneration NMC 3 har en kapacitet som varierar mellan 392 och 686 kWh, d.v.s. laddtiden blir någonstans mellan två och fem timmar. För snabbare laddning kan pantograf användas.
Nu lanserar Solaris en tolvmetersbuss med en batterikapacitet på hela 600 kWh. Marknadsledaren MAN överger förbränningsmotorn och ser bränslecellen som en nisch. I bilbranschen säljs det en ny vätgasbil per vätgasstation. EU vill ha högre subventioner för att vätgas ska konkurrera med batterier, men varför?

Jonas skapade en fritidsbåt som går på el – visar upp den för första gången
DN skrev:Vad är fördelen med en elbåt?

– Den kräver ingen service, inga oljebyten och är billig i drift. Dessutom är den tyst.

[...]

Det miljövänligaste sättet att färdas till havs är att ro eller segla. Men det avspeglar sig inte sig inte i båtförsäljningen. Förra såldes cirka 20 000 nya båtar i Sverige. Ungefär 200 av dem var segelbåtar.
Även i båtbranschen tar batterier över. Borde inte EU bejaka utvecklingen istället för att uppmuntra till mindre effektiva drivmedel som vätgas och e-bränslen?
Senast redigerad av Enceladus den fredag 08 mars 2024 16:01, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: fredag 08 mars 2024 15:55 Jonas skapade en fritidsbåt som går på el – visar upp den för första gången
DN skrev:Vad är fördelen med en elbåt?

– Den kräver ingen service, inga oljebyten och är billig i drift. Dessutom är den tyst.

[...]

Det miljövänligaste sättet att färdas till havs är att ro eller segla. Men det avspeglar sig inte sig inte i båtförsäljningen. Förra såldes cirka 20 000 nya båtar i Sverige. Ungefär 200 av dem var segelbåtar.
Även i båtbranschen tar batterier över. Borde inte EU bejaka utvecklingen istället för att uppmuntra till mindre effektiva drivmedel som vätgas och e-bränslen?
40 nautiska mil, med 20 knop. Det gör två timmars gång, inte mycket.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: torsdag 08 februari 2024 12:23 Nu gäller det bara att se till att Europas högerpopulister inte får för mycket makt i Europaparlamentet:
Det kanske inte blir så lätt. Vet inte Enceladus-kollektivet att det finns en ökande efterfrågan på högerpopulism, högerextremism, fascism och klimatförnekelse?

Vem vet hur utfallet blir. Och gissa vem som vill ta ledningen för detta, och som just varit i USA för att få inspiration:
Bild

For Orban, Ukraine Is a Pawn in a Longer Game
NYT skrev:After months of bluster against financial aid for Ukraine, Prime Minister Viktor Orban of Hungary on Thursday yielded to intense pressure from fellow European leaders, but not before he tried to change the topic in Brussels by meeting with angry Belgian farmers beside a convoy of tractors and voicing support for the protests roiling Europe.

In what amounted to a campaign stop ahead of European elections in June that he hopes will shift Europe’s balance of power in his direction, Mr. Orban skipped a dinner with European leaders on Wednesday evening and went to talk to the farmers who had gathered outside the Brussels venue for Thursday’s make-or-break summit meeting on Ukraine.

“We need to find new leaders who truly represent the interests of the people,” Mr. Orban told the farmers, leaving little doubt that he includes himself in what he sees as an inevitable changing of the guard in Brussels, the headquarters of the European Union.
Och jo, jag känner till det här: A Hungarian Green Success Story in the Making: Debrecen (staden Debrescen var annars tidigsre mest känd för sin korv debreceni kolbász)

Förbränningsmotorers vara eller inte vara är bara ett *''' i Bråviken (som vi säger i Östergötland, men Forums krav på ett vårdat språk gör att jag stjärnmarkerar) i sammanhanget. Dessutom öppnar det ju för den kinesiska kommunistdiktaturen även här.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 08 mars 2024 17:08 Det kanske inte blir så lätt. Vet inte Enceladus-kollektivet att det finns en ökande efterfrågan på högerpopulism, högerextremism, fascism och klimatförnekelse?
Orban och Trump står på helt olika sidor i denna fråga. Orban vill förbjuda förbränningsmotorn i EU och bjuder in marknadsledande kineser - med deras polis. Trump vill däremot lämna walkover till Kina på världsmarknaden och istället tvinga amerikaner att köra på amerikansk olja. Båda jobbar för Xi - från olika håll.

För övrigt har den europeiska högern accepterat verkligheten: EU conservatives bend to von der Leyen, ditching car ban fight in draft manifesto (POLITICO)

Både bussar och bilar med förbränningsmotor kommer att förbjudas inom EU!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: lördag 09 mars 2024 18:32
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 08 mars 2024 17:08 Det kanske inte blir så lätt. Vet inte Enceladus-kollektivet att det finns en ökande efterfrågan på högerpopulism, högerextremism, fascism och klimatförnekelse?
Orban och Trump står på helt olika sidor i denna fråga. Orban i EU och bjuder in marknadsledande kineser - med deras polis. Trump vill däremot lämna walkover till Kina på världsmarknaden och istället tvinga amerikaner att köra på amerikansk olja[ Båda jobbar för Xi - från olika håll.

För övrigt har den europeiska högern accepterat verkligheten: EU conservatives bend to von der Leyen, ditching car ban fight in draft manifesto (POLITICO)

Både bussar och bilar med förbränningsmotor kommer att förbjudas inom EU!
Visst. Jag nämnde Debrescen av den orsaken, för den som läste innantill. Men jag ville vidga perspektivet lite. F.ö. är enegipolitik bara ett av medlem för Orban, inte ett mål. Han tror på en värld där Ryssland, Kina och Iran har väsentligt mer att säga till om, och det tåget vill han inte missa.
Att kalla det här China's security penetration into Europe through Hungary - Orbán increases his blackmailing capacity för "bjuda in" är en grov underdrift, det är i själva verket att lägga sig platt för den kinesiska kommunistdiktaturen.

Däremot tror han inte på klimatförändringarna: How Orbán is slowing Budapest’s energy transition – and why this matters for Europe

I vart fall anser han att det finns värre problem: Hungary’s Orbán calls for less climate panic, more babies

Orbans mjuka fascism - "illiberal demokrati" -, utan öppet förtryck med polisvåld och fängelser som hos den primitive Putin, utan fastmer genom att partipolitisera hela statsapparaten och långsamt strypa oppositionens möjligheter att överhuvud taget komma till tals, erbjuder en regelbok för Europas högerextremister, på samma sätt som den kinesiska kommunstdiktaturen erjuder sin samhällsmodell till det globala syd. PiS-arna i Polen var påväg att lyckas med det också, innan Tusks koalition i sista stund lyckades välta dem från makten.

De anständiga högern är kanske med, men nu var det högerpopulisterna det gällde. Och vad som händer i framtiden vet Enceladus-kollektivet inte ett dugg om, oavsett hur tjocka understrykningar som används.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

”Vi har gjort stora investeringar”
LT skrev:Om en vecka väntas ett nytt bussavtal spikas i region Stockholms trafiknämnd.

Ett skarpt krav i avtalet är att alla bussar i Södertälje och Nykvarn ska vara eldrivna från 2026.

[...]

Snart är dieselbussar och bussar som går på biodrivmedel ett minne blott i Södertäljes och Nykvarns kollektivtrafik.
Södertälje fimpar förbränningsmotorn - precis som Oslo och Köpenhamn. Högerpopulister göre sig icke besvär!
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: tisdag 12 mars 2024 11:57 Södertälje fimpar förbränningsmotorn - precis som Oslo och Köpenhamn. Högerpopulister göre sig icke besvär!
SL höjer ribban: Här ska alla bussar bli elektriska
Mitt i skrev:Behovet av laddkapacitet i SL:s bussterminaler ökar dramatiskt de närmaste åren. Totalt ska en tredjedel av bussflottan, nästan 800 SL-bussar, övergå till eldrift fram till 2026.

[...]

När nya trafikavtal ska handlas upp för Stockholms innerstad, Lidingö, Järfälla, Upplands-Bro, Södertälje och Nykvarn blir kravet att 100 procent, runt 380 bussar, ska vara helt eldrivna från våren 2026. Hittills har man nöjt sig med 80 procent.

[...]

Av SL:s totalt 2 200 bussar drivs idag 85 procent på biodiesel, 12 procent på biogas, 1-2 procent på bioetanol och drygt 1 procent på el.
Det är alltså inte bara Södertälje som slipper förbränningsmotorns luft- och ljudföroreningar. Stackars resenärer i avtalsområden som upphandlades före 2026.

Starkt år för Solaris – Europaetta på utsläppsfria stadsbussar
Bussmagasinet skrev:Javier Iriarte avslöjade att Solaris under det här året kommer att lansera en helt ny regionbuss, eller intercitybuss som det ibland heter. I likhet med den nya generationen av stadsbussen Urbino kommer den nya regionbussen att byggas på en helt ny plattform.

[...]

– Vi ser klara möjligheter för elbussar på regionala linjer, förklarade Javier Iriarte som på presskonferensen visade två teckningar av hur den kommande bussen kan se ut.

Kommersiellt kommer bussen att finnas på marknaden 2026.
Dessutom har Kina inte längre monopol på elektriska regionbussar!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: onsdag 13 mars 2024 13:38
Enceladus skrev: tisdag 12 mars 2024 11:57 Södertälje fimpar förbränningsmotorn - precis som Oslo och Köpenhamn. Högerpopulister göre sig icke besvär!
Ja, vi har ju det här lila problemet: Citizens may just hate EU climate policy

Så vi kan återkomma till ämnet efter EU-valet i början på juni, så få vi se.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: torsdag 13 april 2023 0:21 Även USA ska kraftigt begränsa utsläppen från vägtrafiken. Bussar med förbränningsmotor har helt enkelt ingen framtid.
EPA issues landmark rules to curb auto emissions, bolster EVs
Axios skrev:A fact sheet given to reporters shows that during 2030-2032 manufacturing years, carmakers may choose to produce 30% to 56% of new light duty vehicle sales as battery electric vehicles, with the rest consisting of a mix of other clean vehicle technologies.

[...]

Zoom out: It also lands in the midst of a presidential campaign in which EVs have become a contested issue, with former President Donald Trump's campaign criticizing a Biden EV "mandate."

[...]

What's next: In the next few weeks, the Department of Transportation is expected to finalize new emissions standards for heavy-duty vehicles such as buses and freight-carrying trucks.
Biden-administrationen tycks nöja sig med ett urvattnat förslag - åtminstone fram till valet. Hybrider är emellertid en förbättring jämfört med batterilösa fordon.
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 14 mars 2024 9:24 Så vi kan återkomma till ämnet efter EU-valet i början på juni, så få vi se.
”Bussens årtionde”. Kraftigt ökad vinst målet för Daimler Buses
Bussmagasinet skrev:– Tillväxtmöjligheterna i bussbranschen är goda och teknikutvecklingen fortsätter i snabb takt. Omvandlingen av vår bransch går snabbt och efterfrågan på miljömässigt hållbara transportmedel ökar ständigt, sa Oberwörder.

Han hänvisade bland annat till siffror från OECD, den internationella organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling. Enligt OECD kommer efterfrågan på kollektivtrafik med buss att öka tio procent i Europa och Latinamerika, från 2019 (alltså före pandemin) till 2030. Ökningen sker främst i städerna. Dessutom kräver EU att minst 90 procent av alla nya stadsbussar från 2030 måste vara emissionsfria. Samtidigt krävs det att utsläppen av koldioxid från turist- och långfärdsbussar ska ner med 45 procent.

[...]

Daimlerchefen upprepade också att Daimler Buses kommer att ha eldrivna turistbussar på marknaden i slutet av det här året. Han betonade att den tekniska utvecklingen gynnar Daimler Buses ambitioner när det gäller utveckling och lönsamhet.
CDU-ledda EPP lär knappast gå emot MAN och Daimler som nu tycks vilja fimpa förbränningsmotorn. Samtidigt krymper extremhögern i opinionsmätningarna:
EURACTIV skrev:In Germany, the new leftist breakaway party Sahra Wagenknecht Alliance (BSW), which left the traditional left-wing party Die Linke in October, has been attracting support from far-right AfD’s voting base. Recent polls show that both parties are inversely proportional to each other: when one grows, the other decreases.

[...]

A tight battle for third and fourth place in the European Parliament continues: Renew (86) is ahead of ECR (84) again. At the same time, far-right ID loses three seats and is down to 89, opening up chances for either Renew or ECR to overtake into third place.

S&D loses five seats, to 135; EPP earns one seat up to 183; Greens earn one seat up to 50; Left gains one seat up to 46.
Sänkt inflation minskar även stödet för missnöjespartier...
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: onsdag 20 mars 2024 23:23 CDU-ledda EPP lär knappast gå emot MAN och Daimler som nu tycks vilja fimpa förbränningsmotorn. Samtidigt krymper extremhögern i opinionsmätningarna:
EURACTIV skrev:In Germany, the new leftist breakaway party Sahra Wagenknecht Alliance (BSW), which left the traditional left-wing party Die Linke in October, has been attracting support from far-right AfD’s voting base. Recent polls show that both parties are inversely proportional to each other: when one grows, the other decreases.

[...]

A tight battle for third and fourth place in the European Parliament continues: Renew (86) is ahead of ECR (84) again. At the same time, far-right ID loses three seats and is down to 89, opening up chances for either Renew or ECR to overtake into third place.

S&D loses five seats, to 135; EPP earns one seat up to 183; Greens earn one seat up to 50; Left gains one seat up to 46.
Sänkt inflation minskar även stödet för missnöjespartier...
Nu är det ju det, va, att nationalekonomin lever sitt egen liv och det går inte att önsketänka bort eller prata ned inflationen.
Regeringen spår kraftigt sänkt inflation (SvT)
Svantesson räknar med att inflationen kan vara nere på målnivån i höst och hoppas då kunna komma med ännu fler satsningar, som skattesänkningar.
Samtidigt ska ett utbyggt försvar och en upprustad infrastruktur mm. mm. finansieras. Men skattesänkningarna ska genomföras, vi har ju trots allt en högerregering.

Dessutom finns ingen automatiskt koppling mellan denna och framgångar för extremhögern. Det är trots allt inte 1930-talets depression vi talar om. Och det finns tydligen mycket att vara missnöjd över.

Så det är kanske bäst att invänta valresultatet i alla fall......................
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 21 mars 2024 8:20 Så det är kanske bäst att invänta valresultatet i alla fall......................
Populist parties’ divisions jeopardise chances of setting European agenda
The Guardian skrev:Pro-European mainstream parties in the parliament’s three big centre-right, centre-left and liberal groups could still end up in a much better position than many expect – and even with a workable majority – because of disunity in the anti-EU camp.

[...]

Voters in many countries are also deeply divided over the EU’s climate policies, with 41% across the 12 countries favouring the pursuit of climate policies even if it means higher fuel bills, but 25% preferring stable bills even if it means missing green targets.

Rather than adopting far-right policies, the polling showed mainstream parties should pursue “polarising” tactics to mobilise the pro-EU vote, especially in countries such as Austria, France, Germany and Poland, where 20% or more of voters believed far-right parties wanted ultimately to leave the EU, the authors concluded.
En färsk opinionsmätning från tankesmedjan ECFR visar att en pluralitet av EU:s väljare stödjer klimatpolitiska åtgärder, även om de innebär högre kostnader.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: torsdag 21 mars 2024 20:27
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 21 mars 2024 8:20 Så det är kanske bäst att invänta valresultatet i alla fall......................
Populist parties’ divisions jeopardise chances of setting European agenda
The Guardian skrev:Pro-European mainstream parties in the parliament’s three big centre-right, centre-left and liberal groups could still end up in a much better position than many expect – and even with a workable majority – because of disunity in the anti-EU camp.

[...]

Voters in many countries are also deeply divided over the EU’s climate policies, with 41% across the 12 countries favouring the pursuit of climate policies even if it means higher fuel bills, but 25% preferring stable bills even if it means missing green targets.

Rather than adopting far-right policies, the polling showed mainstream parties should pursue “polarising” tactics to mobilise the pro-EU vote, especially in countries such as Austria, France, Germany and Poland, where 20% or more of voters believed far-right parties wanted ultimately to leave the EU, the authors concluded.
En färsk opinionsmätning från tankesmedjan ECFR visar att en pluralitet av EU:s väljare stödjer klimatpolitiska åtgärder, även om de innebär högre kostnader.
Pluralitet?

Ja, det verkar ju inte gälla i Sverige i alla fall. Här är det lägre priser på fossila bränslen som gäller. Problemen får lösas längre fram, med elektriska fordon och kärnkraft. Kanske. Ev. invändningar viftas bort som en åsikt bland många andra. Ev. är det fråga om en politiserad åsikt, som ett visst parti brukar uttrycka det (frasen vänsterliberal smörja förekommer också). Men vad gör man inte för en statsrådspost.

Färska opinionsmätningar är inte värda pappret de är skrivna. Dessutom vet man inte vilka frågor väljarna kommer att prioritera vid sitt röstande.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 21 mars 2024 21:55 Ja, det verkar ju inte gälla i Sverige i alla fall. Här är det lägre priser på fossila bränslen som gäller. Problemen får lösas längre fram, med elektriska fordon och kärnkraft. Kanske. Ev. invändningar viftas bort som en åsikt bland många andra. Ev. är det fråga om en politiserad åsikt, som ett visst parti brukar uttrycka det (frasen vänsterliberal smörja förekommer också). Men vad gör man inte för en statsrådspost.
Struntprat. Den nuvarande regeringen gjorde en Schröder - höjde skatten på el och sänkte den på fossila bränslen - vilket knappast gynnar elektriska fordon.

EU Parliament approves law to slash trucks' carbon footprint
Reuters skrev:The law will enforce a 90% cut in CO2 emissions from new heavy-duty vehicles by 2040 - meaning that manufacturers will have to sell a large share of fully CO2-free trucks, to offset any remaining sales of new CO2-emitting vehicles.

[...]

"Today is a bad day for Europe as an industrial location. This law does not include a guarantee that vehicles running on CO2 neutral fuels can be registered in the future," said Jens Gieseke, a German lawmaker from the European People's Party.

Europe's automotive industry giant Germany had made similar complaints. The policy still needs final approval from EU countries - a step that is, usually, a formality and approves a law with no changes.
Tyska politiker vill ha ett Porsche-undantag för tunga fordon, men Porsche tillverkar inte tunga fordon. Både MAN och Daimler vill ju fimpa förbränningsmotorn.

Germany may hold up EU plans to cut truck emissions
Reuters skrev:Disagreement within Germany's awkward three-way coalition may pose problems for EU plans to cut truck emissions after the pro-business Free Democrats (FDP) raised unexpected objections, government representatives said on Wednesday.

[...]

It is the third time within about a year that wrangling in Berlin has hampered EU plans. The government said this week it would abstain from a vote on an EU supply chain law due to FDP resistance. Last year, a row over the phaseout of combustion engines caused a delay.

[...]

Italy is fighting for the inclusion of biofuels, although this was rejected in October. Together with some eastern European members, the plans could be blocked.
Italiens önskemål om att undanta biobränslen kördes däremot över oförtövat. Stockholm har också prioriterat biobränslen - på bekostnad av elektriska fordon:
Enceladus skrev: fredag 22 september 2023 15:03 Som bekant har Stockholm lägst andel elbussar av alla huvudstäder i Europa.
Östeuropeiska huvudstäder ingår i jämförelsen!
Skriv svar