Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: måndag 30 januari 2023 22:45
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 30 januari 2023 20:03 Kina är världens värsta koldioxidutsläppare och kommunistdiktaturen verkar mer intresserad av exportinkomsterna av sin "miljövänliga" teknik än att göra något åt sin egen situation. Tyvärr har kommunistdiktaturen lyckats skaffa sig en snyggare fasad än den förtjänar, vilket Enceladus-kollektivets utläggningar ovan är ett exempel på. Kinas internationella klimatpolitik i dag handlar primärt inte om att minska utsläppen utan om att höja kommunistpartiets inflytande i världen. Den "klimatvänliga" teknik som utvecklas och produceras i Kina är ett medel för det, inte ett mål i sig. Kina är en kommunistdiktatur och i en kommunistdiktatur är kommunistpartiets intressen och mål överordnat allt annat. I synnerhet nu, när Onkel Xi har ådagalagt sina stalinistiska ryggmärgsreflexer.
Det är väl ingen som har sagt att Kina bedriver välgörenhet. Däremot är Kina världsledande inom alternativ till fossila bränslen. Nu när Europa inte längre köper rysk olja så blir Rysslands största konkurrent ett naturligt val för Europa. Jag citerar ett inlägg från grannforumet:
Lars_L skrev:Byd har ju faktiskt legat före, inte minst när det gäller den väsentliga räckvidden. Med de volymer som det blir på den asiatiska marknaden och goda möjligheter till statliga lån för att kunna expandera, har man ju skaffat sig ett bra försprång gentemot tillverkarna i Västeuropa och inte minst Sverige där ju Volvo och Scania legat långt efter (kanske för att man mer sett till problemen med att köra i ett kallare klimat.)

Byd har väl haft ledbussar som bara kör på el i fem år. Vet inte om någon av de västeuropeiska tillverkarna har det ännu (Utan snabbladdning vid hållplats)).
Det är knappast någon slump att BYD är världens största tillverkare av såväl elbilar som elbussar. Europa har egentligen inte mycket att välja på - det är bara att tacka och ta emot!
Hahaha, välgörenhet. Ja, man måste förundras över Enceladus-kollektivets retoriska glidningar här. Det finns väl ingen tillverkare av något slag som bedriver välgörenhet. Men har man inte fattat varför den kinesiska kommunistdiktaturen gör detta så har man inte fattat någonting. Vi här i Europa oroar oss för vägtrafikens koldioxidutsläpp och så köper vi fordon från den kinesiska kommunistdiktaturen - världens största koldioxidutsläppare. Snacka om nollsummespel.

Dessutom "ersätter" man inte rysk olja med kinesiska batterier. Olja är en primär energikälla. Ska man ersätta fossildrivna fordon med eldrivna batterifordon så måste elenergin tas någonstans ifrån. Och ett så stort energiöverskott har vi inte att detta går utan vidare, utan elproduktionen måste i så fall ökas väsentligt, för att uttrycka sig försiktigt. Och helst utan inslag av fossila bränslen!

Vi har ingenting att tacka den kinesiska kommunistdiktaturen för. Göran Perssons devota snack om "stabilitet" har vi fått nog av. Med billig arbetskraft, rovdrift på egna och andras råvaror och den totala kontroll över samhället som kommunistpartiet har gör det ju i stort sett omöjligt att bedriva någon konkurrens. De enorma finansiella tillgångar kommunistdiktaturen byggt upp (och allt går väl inte till militären) gör att man kan låna ut pengar "billigt". Men allt har sitt pris. Det man inte kan ta kan man köpa, och omvänt!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: lördag 28 januari 2023 21:16 Inte ens USA:s president kan längre blunda för den geopolitiska verkligheten:

Exclusive: Tesla's Musk meets top Biden officials on EVs in Washington
Reuters skrev:Tesla (TSLA.O) Chief Executive Elon Musk met two top White House officials on Friday in Washington to discuss how the car maker and Democratic President Joe Biden could work together to advance electric vehicle production and speed electrification of U.S. vehicle networks.

[...]

Relations have often seemed antagonistic between Biden, who has pushed for companies to use union labor, and Musk, who has pushed to keep unions out of his factories.

Musk called Biden "a damp sock puppet in human form" last year after Biden highlighted EV production by GM and Ford in a tweet but left out Tesla.

Biden only publicly acknowledged the role of Tesla in U.S. electric vehicle manufacturing over a year after taking office, after Musk repeatedly complained about being ignored.
Häromåret blev BYD världens största elbilstillverkare. Tesla är fortfarande tvåa, men den kinesiska konkurrensen är stenhård. Faktum är att de traditionella amerikanska biltillverkarna har totalt misslyckats med omställningen till elbilar. Nu är USA helt beroende av Musk om inte landet ska lämna walkover:
dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 08 januari 2023 17:53 USA är f.ö. - som jag tidigare framhållit - i samma knipa just nu. Man är så gott som helt beroende av Elon Musk. Ständigt denne Musk, är det inte raketer och satelliter så är det hyperloop. Eller Twitter. Eller någonting annat.....
Europa sitter däremot på läktaren, precis som i rymdsektorn. Dessbättre säljer BYD billiga elbussar i Europa som alternativ till olja från mördarregimer.
Helt beroende av Musk? Ja, i så fall kanske han ska dra åt skruvarna lite bättre: Fabriksny Tesla tappade ratten på motorvägen
Fast Musk ville visst ta bort ratten - men kanske inte såhär.

Och det inser ju var och en att batteribussar från den kinesiska mördarregimen är avsevärt bättre än olja från andra mördarregimer.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 31 januari 2023 13:04 Och det inser ju var och en att batteribussar från den kinesiska mördarregimen är avsevärt bättre än olja från andra mördarregimer.
Kinesiska batteribussar fungerar fortfarande om Kina slutar att sälja batterier. Fossildrivna bussar är däremot helt beroende av fortlöpande oljeleveranser.
dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 31 januari 2023 9:07 Vi här i Europa oroar oss för vägtrafikens koldioxidutsläpp och så köper vi fordon från den kinesiska kommunistdiktaturen - världens största koldioxidutsläppare. Snacka om nollsummespel.
Kina har också världens största befolkning. Landets konsumtionsbaserade utsläpp per capita ligger på samma nivå som i EU. Värre är det i USA och Ryssland.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: onsdag 01 februari 2023 22:06
dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 31 januari 2023 13:04 Och det inser ju var och en att batteribussar från den kinesiska mördarregimen är avsevärt bättre än olja från andra mördarregimer.
Kinesiska batteribussar fungerar fortfarande om Kina slutar att sälja batterier. Fossildrivna bussar är däremot helt beroende av fortlöpande oljeleveranser.
dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 31 januari 2023 9:07 Vi här i Europa oroar oss för vägtrafikens koldioxidutsläpp och så köper vi fordon från den kinesiska kommunistdiktaturen - världens största koldioxidutsläppare. Snacka om nollsummespel.
Kina har också världens största befolkning. Landets konsumtionsbaserade utsläpp per capita ligger på samma nivå som i EU. Värre är det i USA och Ryssland.
Gör de? Ja, då får man hoppas att elenergin inte framställs med fossila bränslen. Som jag visade ovan.

F.ö. bryr sig inte atmosfären om utifall CO2-utsläppen är konsumtionsbaserade eller ej. Det där är en vanlig fint från kommunistdiktaturen.
Ny Teknik skrev:För några år sedan påpekade kineserna ofta att landet förvisso hade stora utsläpp men också en mycket stor befolkning. Utsläppen per capita var med andra ord små. Men den tiden är förbi.

Kinas utsläpp per capita är nu högre än både EU:s och Japans utsläpp. De har till och med blivit tystare vad gäller den historiska skulden, det vill säga de totala utsläppen genom tiderna. Kina har för länge sedan gått förbi Storbritannien, landet där industrialismen föddes och man är snart uppe på samma nivå som hela EU.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 01 februari 2023 22:19 F.ö. bryr sig inte atmosfären om utifall CO2-utsläppen är konsumtionsbaserade eller ej. Det där är en vanlig fint från kommunistdiktaturen.
Ny Teknik skrev:För några år sedan påpekade kineserna ofta att landet förvisso hade stora utsläpp men också en mycket stor befolkning. Utsläppen per capita var med andra ord små. Men den tiden är förbi.

Kinas utsläpp per capita är nu högre än både EU:s och Japans utsläpp. De har till och med blivit tystare vad gäller den historiska skulden, det vill säga de totala utsläppen genom tiderna. Kina har för länge sedan gått förbi Storbritannien, landet där industrialismen föddes och man är snart uppe på samma nivå som hela EU.
Vad har citatet med skribentens kommentar att göra? Per capita är inte samma sak som konsumtionsbaserad!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: onsdag 01 februari 2023 22:24
dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 01 februari 2023 22:19 F.ö. bryr sig inte atmosfären om utifall CO2-utsläppen är konsumtionsbaserade eller ej. Det där är en vanlig fint från kommunistdiktaturen.
Ny Teknik skrev:För några år sedan påpekade kineserna ofta att landet förvisso hade stora utsläpp men också en mycket stor befolkning. Utsläppen per capita var med andra ord små. Men den tiden är förbi.

Kinas utsläpp per capita är nu högre än både EU:s och Japans utsläpp. De har till och med blivit tystare vad gäller den historiska skulden, det vill säga de totala utsläppen genom tiderna. Kina har för länge sedan gått förbi Storbritannien, landet där industrialismen föddes och man är snart uppe på samma nivå som hela EU.
Vad har citatet med skribentens kommentar att göra? Per capita är inte samma sak som konsumtionsbaserad!
Enceladus-kollektivet får försöka tänka lite själv, istället för att hela tiden blanda bort korten.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 01 februari 2023 22:27
Enceladus skrev: onsdag 01 februari 2023 22:24
dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 01 februari 2023 22:19 F.ö. bryr sig inte atmosfären om utifall CO2-utsläppen är konsumtionsbaserade eller ej. Det där är en vanlig fint från kommunistdiktaturen.
Vad har citatet med skribentens kommentar att göra? Per capita är inte samma sak som konsumtionsbaserad!
Enceladus-kollektivet får försöka tänka lite själv, istället för att hela tiden blanda bort korten.
Atmosfären bryr sig inte om utsläppen är importerade eller inte, därav konsumtionsbaserade utsläpp. Vidare har MIT:s tidigare länkade rapport konstaterat att elfordon har mindre utsläpp än fossildrivna fordon i hela Europa, även i kolets Polen. Vad är det skribenten argumenterar för egentligen?
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: onsdag 01 februari 2023 22:40
dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 01 februari 2023 22:27
Enceladus skrev: onsdag 01 februari 2023 22:24

Vad har citatet med skribentens kommentar att göra? Per capita är inte samma sak som konsumtionsbaserad!
Enceladus-kollektivet får försöka tänka lite själv, istället för att hela tiden blanda bort korten.
Atmosfären bryr sig inte om utsläppen är importerade eller inte, därav konsumtionsbaserade utsläpp. Vidare har MIT:s tidigare länkade rapport konstaterat att elfordon har mindre utsläpp än fossildrivna fordon i hela Europa, även i kolets Polen. Vad är det skribenten egentligen argumenterar för?
Ja, jag ställer mig samma fråga? Vad är det Enceladus-kollektivet argumenterar för? Den enda MIT-länk som lämnats är en rätt allmänt hållen MIT-artikel. Enceladus-kollektivet får lämna tydligare referenser i så fall. Därunder finns en del länkar, till olika rapporter, som jag ska läsa någon dag när det regnar. Under tiden kan Enceladus-kollektivet förslagsvis läsa på här: How do CO2 emissions compare when we adjust for trade?

Det går inte att blanda bort att Kina ät världens största koldioxidutsläppare. Därför vore det tacksamt om Enceladus-kollektivet kunde låta bli att springa den kinesiska kommunistdiktaturens ärenden.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 01 februari 2023 23:10 Vad är det Enceladus-kollektivet argumenterar för?
Jag argumenterar för att Europa står i skuld till Kina för leveransen av billiga elbussar i en tid då dessa behövs som mest. På längre sikt behöver Europa förstås lära sig att tillverka egna elbussar och batterier för att inte bli beroende av en annan mördarregim. Det räcker att trampa i klaveret en gång...

Bussdepåer görs redo för fler elbussar
Region Stockholm skrev:Inom de närmaste åren kommer ett stort antal elbussar introduceras i SL-trafiken när nya trafikavtal träder i kraft. För att kunna ta hand om elbussarna behöver depåerna byggas om. Först ut blir Nybodadepån och depån i Gubbängen i södra Stockholm.
Även Europas bussdepåer måste anpassas till den nya verkligheten!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: onsdag 01 februari 2023 23:39
dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 01 februari 2023 23:10 Vad är det Enceladus-kollektivet argumenterar för?
Jag argumenterar för att Europa står i skuld till Kina för leveransen av billiga elbussar i en tid då dessa behövs som mest. På längre sikt behöver Europa förstås lära sig att tillverka egna elbussar och batterier för att inte bli beroende av en annan mördarregim. Det räcker att trampa i klaveret en gång...

Bussdepåer görs redo för fler elbussar
Region Stockholm skrev:Inom de närmaste åren kommer ett stort antal elbussar introduceras i SL-trafiken när nya trafikavtal träder i kraft. För att kunna ta hand om elbussarna behöver depåerna byggas om. Först ut blir Nybodadepån och depån i Gubbängen i södra Stockholm.
Även Europas bussdepåer måste anpassas till den nya verkligheten!
Europa står naturligtvis inte i skuld till den kinesiska kommunistdiktaturen. De elbussanskaffningar som görs nu är ett p-ss i Bråviken (som vi säger i Östergötland) jämfört med den totala rullande bussflottan. Man biter sig själv i svansen om man förlitar sig på att den kinesiska kommunistdiktaturen ska vara räddaren i nöden. Kommunistdiktaturen och KKP har bara ett mål, allt annat är medel. Därför kan kinesiska anbudsgivare bjuda under vem som helst, vare sig det rör sig om trafikentreprenader, byggnadsentreprenader eller fordon.

Vad denna tråd egentligen handlar om är inte längre möjligt att avgöra. Det började med en referens till slarvig skriven notis, där det inte ens gick att klarlägga den faktiska innebörden. Nu verkar det mest vara fråga om att hylla Kina.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 03 februari 2023 9:54 Europa står naturligtvis inte i skuld till den kinesiska kommunistdiktaturen. De elbussanskaffningar som görs nu är ett p-ss i Bråviken (som vi säger i Östergötland) jämfört med den totala rullande bussflottan. Man biter sig själv i svansen om man förlitar sig på att den kinesiska kommunistdiktaturen ska vara räddaren i nöden. Kommunistdiktaturen och KKP har bara ett mål, allt annat är medel. Därför kan kinesiska anbudsgivare bjuda under vem som helst, vare sig det rör sig om trafikentreprenader, byggnadsentreprenader eller fordon.
An EU deadline is needed for polluting buses
EURACTIV skrev:Cities are increasingly buying electric buses. Almost one in four newly-registered urban buses in 2021 was zero-emission, according to new data.

The last three years have recorded steady growth, with zero-emission buses accounting for 23% of buses registered in 2021, building on 16% in 2020, and 12% in 2019.

[...]

Electric and hydrogen are the two zero-emission powertrains. Electric dominates, making up 22% of all new registrations while hydrogen accounts for 1%.
Övergången till el- och bränslecellsbussar håller ett förhållandevis högt tempo. År 2020 var kinesiska BYD den största leverantören av elbussar i Europa. Året därefter tog polska Solaris över, men kinesiska elbussar spelar en fortsatt viktig roll. Utan Kina hade övergången inte gått lika fort. Däremot minskar Kinas roll med tiden - gott så! Totalt sett finns numera över 10 000 elbussar i Europa:
Bussmagasinet skrev:Ser man till hela perioden 2012 – första halvåret 2022 registrerades 10 271 elbussar med Solaris som marknadsledare med 1 225 bussar och en marknadsandel på 11,9 procent. Tätt efter kommer VDL med 1 211 bussar (11,8 procents marknadsandel) och BYD är trea med 1 187 bussar (11,6 procents marknadsandel).

Bränslecellsbussarna är alltjämt få i Europa. Under första halvåret registrerades 52 sådana bussar. Största märken blev Solaris (12 bussar), Caetano (13), Van Hool (10) och Wrightbus (11). Sedan 2012 har 323 bränslecellsbussar registrerats.
Notera att elbussar tillverkade av brittiska Alexander Dennis i samarbete med BYD inte räknas till BYD. Annars hade BYD fortfarande varit störst i Europa...
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ja, Solaris är duktiga. De har ju byggt trådbussar länge och skaffat sig erfarenheter av eldrift. MAN, Mercedes, Scania m.fl. får lägga på ett kol :D :D :D

Men man måste ju har klart för sig vad det är för miljöproblem som eldrivna bussar ska lösa, åtminstone med dagens anskaffningar. Det är inte omsorg om jordens klimat, förstås, utan - i stadstrafik - de lokala miljöproblemen, med avgasutsläpp från förbränningsmotordrivna fordon.

För några år sedan var det bränsleceller som var i ropet. Men tiden går fort när man har roligt.
Enceladus skrev: torsdag 04 februari 2021 3:11 Problemet med batterifordon är att större batterier har avtagande avkastning på grund av batteriers låga energitäthet. Batterier är därmed mest lämpliga för små fordon. Bussar är antagligen tillräckligt stora för att bränsleceller ska vara konkurrenskraftiga, men det återstår i och för sig att se.

Vidare kan vätgas utnyttja den infrastruktur som håller på att utvecklas för naturgas i Europa. Lobbyisten Sebastian Sass hävdar dessutom att Nord Stream 2 blir en avgörande faktor för EU:s klimatmål, inte minst i en framtid där vätgas spelar en allt större roll i transportbranschen. Det finns alltså många inflytelserika personer vars överlevnad beror på att tekniken etableras.

PS. Tjusigt namn- det kommer från en SF-roman av den polske författaren Stanisław Lem, genialt filmatiserad av den ryske filmregissören Andrej Tarkovskij (även om Lem inte gillade den eller någon annan filmatisering - ingen av filmerna uppehåller sig särskilt mycket vid Lems spekulationer om vad havet på planeten Solaris representerar). Min absoluta filmfavorit.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

Enbart elbussar 2025 – Köpenhamn ökar takten
Bussmagasinet skrev:De fem busslinjerna 12, 21, 33, 37 och 78 kommer enligt trafikhuvudmannen Movia att vara de enda som inte körs på el 2025. Det kommer överenskommelsen mellan Köpenhamn och Fredriksberg att ändra på.

De fem linjerna körs idag med dieselbussar. Trafikavtalen för linjerna löper ut först 2026 respektive 2029. Men för att göra omställningen till el möjlig har Köpenhamn och Fredriksberg beslutat att be Movia att avsluta avtalen i förtid och kompensera operatörerna för detta. Det gör det möjligt för Movia att göra en ny upphandling av trafiken med krav på nollemission och start 2025.
Återigen visar Köpenhamn vägen. Jämförelsevis körs bara en procent av bussarna på el i Stockholm. :roll:
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av C12C3C3C12 »

Nu är det inte lika enkelt att åka till Riga eftersom färjetrafiken är inställd, hoppas den kommer igång i vår. Riga har ställt om flera busslinjer till duobussar förutom det redan stora trådbussnätet.
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 03 februari 2023 13:15 För några år sedan var det bränsleceller som var i ropet. Men tiden går fort när man har roligt.
Enceladus skrev: torsdag 04 februari 2021 3:11 Problemet med batterifordon är att större batterier har avtagande avkastning på grund av batteriers låga energitäthet. Batterier är därmed mest lämpliga för små fordon. Bussar är antagligen tillräckligt stora för att bränsleceller ska vara konkurrenskraftiga, men det återstår i och för sig att se.
Ny rapport: Batteridrift renare än bränsleceller
Bussmagasinet skrev:Men bränslecellsbussarna då, som enbart släpper ut vattenånga?

Nja, i en livscykelanalys är deras utsläpp 15 – 33 procent lägre än motsvarande dieselfordon. Det beror på att huvuddelen av den vätgas som produceras idag inte är grön utan framställs med hjälp av naturgas.

Om vätgasen uteslutande produceras genom att använda förnybar el minskar utsläppen jämfört med diesel till 89 procent. Nästan, men inte riktigt, samma nivå som batteribussarnas 92 procent alltså.
Bränsleceller har sina fördelar, företrädesvis en högre energitäthet. Men det är för lätt att hamna i fällan att framställa vätgas medelst fossilgas.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: torsdag 09 februari 2023 9:40
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 03 februari 2023 13:15 För några år sedan var det bränsleceller som var i ropet. Men tiden går fort när man har roligt.
Enceladus skrev: torsdag 04 februari 2021 3:11 Problemet med batterifordon är att större batterier har avtagande avkastning på grund av batteriers låga energitäthet. Batterier är därmed mest lämpliga för små fordon. Bussar är antagligen tillräckligt stora för att bränsleceller ska vara konkurrenskraftiga, men det återstår i och för sig att se.
Ny rapport: Batteridrift renare än bränsleceller
Bussmagasinet skrev:Men bränslecellsbussarna då, som enbart släpper ut vattenånga?

Nja, i en livscykelanalys är deras utsläpp 15 – 33 procent lägre än motsvarande dieselfordon. Det beror på att huvuddelen av den vätgas som produceras idag inte är grön utan framställs med hjälp av naturgas.

Om vätgasen uteslutande produceras genom att använda förnybar el minskar utsläppen jämfört med diesel till 89 procent. Nästan, men inte riktigt, samma nivå som batteribussarnas 92 procent alltså.
Bränsleceller har sina fördelar, företrädesvis en högre energitäthet. Men det är för lätt att hamna i fällan att framställa vätgas medelst fossilgas.
Att bränsleceller inte har slagit igenom för fordonsdrift beror på att systemet får för dålig totalverkningsgrad. Det klarade vi ut här:
viewtopic.php?t=41805&start=20
Naturgas, gemenligen kallad fossilgas, kan vara en vätgaskälla om det görs på rätt sätt. Det har jag skrivit om både här:
memberlist.php?mode=viewprofile&u=8141

och högre upp i denna tråd.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

Dramatisk ökning av elbussarna
Bussmagasinet skrev:Rapporten visar tydligt att marknaden för stadsbussar i Europa är i snabb förändring. De gamla jättarna bland busstillverkarna har i flera fall fått se sig ordentligt omkörda av nya aktörer när det gäller elbussarna.

[...]

Förra året registrerades totalt 4 152 elbussar (trådbussar oräknade) i EU, Storbritannien, Island, Norge och Schweiz. Störst marknadsandel hade kinesiska Yutong med 11,5 procent av elbussmarknaden och 479 nyregistrerade bussar. En starkt bidragande orsak till Yutongs ställning är stora framgångar i Danmark och Norge.

[...]

Sett till hela tioårsperioden 2012 – 2022 då 12 653 elbussar registrerades i de aktuella länderna, har Solaris störst marknadsandel, 11,6 procent, följd av BYD 11,1 procent, VDL med 10,4 procent, BYD/Alexander Dennis med 10,0 procent, Yutong med 8,8 procent, Mercedes-Benz med 7,8 procent och Volvo med 6,6 procent.

Bränslecellsbussarna fortsätter att vara en marginell del av bussmarknaden. I fjol registrerades 99 sådana bussar i de 31 europeiska länder som rapporten omfattar. Över hälften av dessa, 54 bussar, kom från Solaris med portugisiska Caetano på andra plats (16 bussar) och nordirländska Wrightbus på tredje (11 bussar). I praktiken minskade marknaden för bränslecellsbussar kraftigt i fjol. 2021 registrerades 158 sådana i de aktuella länderna.
Kinesiska Yutong hade störst marknadsandel förra året i Europa. Polska Solaris blev däremot störst på bränslecellsbussar. Samtidigt minskar gapet mellan Solaris och BYD (exklusive samarbetet med Alexander Dennis). Det är bara att gratulera Xi - hans jättesatsning på elfordon är synbarligen framgångsrik!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ja, Xi behöver väl dra in en del pengar till militärapparaten. Den verkar kosta en hel del: viewtopic.php?p=411712#p411712

F.ö. ska man aldrig gratulera en diktatur.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 26 januari 2023 12:38 MEN, det är inte alldeles självklart vad som kommer att gälla för förbränningsmotordrivna fordon.
Skribentens länkar berör EU:s förbud mot försäljning av nya bilar med bensin- eller dieselmotor från och med 2035, om knappt 12 år, vilket EU-parlamentet äntligen röstade igenom igår. Den här tråden fokuserar främst på bussar som följer en annan lagstiftning, också från igår (dock endast förslag):

EU: Bara utsläppsfria stadsbussar från 2030
Bussmagasinet skrev:Idag svarar lastbilar, stadsbussar och långfärdsbussar för sex procent av utsläppen av växthusgaser i EU och mer än 25 procent av utsläppen av växthusgaser från vägtrafik.

De mål som EU-kommissionen sätter upp är att utsläppen från tunga fordon ska minska med 45 procent från 2030, 65 procent från 2035 och 90 procent från 2040, allt i förhållande till 2019 års utsläppsnivåer.

För att påskynda övergången till nollemissionsbussar i städerna vill EU-kommissionen att alla nya stadsbussar från 2030 ska vara utsläppsfria.

[...]

De europeiska fordonstillverkarnas organisation ACEA framhåller att de tuffare emissionskraven måste matchas med en kraftig utbyggnad av infrastrukturen för laddning och tankning.
Snart ska alltså hela EU följa Köpenhamns exempel! Hade SL gjort detta frivilligt? Infrastrukturen kan emellertid bli ett problem, precis som för bilar:

Brist på laddstolpar - värre för varje år
Infrastrukturnyheter skrev:Antalet laddbara bilar per publik laddstolpe mäts i det så kallade CPEV-talet, som enligt rekommendationer från EU bör ligga på 0,1 – alltså max tio bilar per publik laddstolpe. CPEV står för Charging Points per Electric Vehicle. M Sverige har jämfört andelen laddbara bilar med det totala antalet personbilar länsvis, och räknat ut hur länen klarar målet om ett CPEV-tal på minst 0,1. Enligt rapporten RechargeEU (jan 2020) från Transport & Environment är det bara fyra länder i EU som inte klarar CPEV-målet, Sverige är ett av dem.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: onsdag 15 februari 2023 11:46
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 26 januari 2023 12:38 MEN, det är inte alldeles självklart vad som kommer att gälla för förbränningsmotordrivna fordon.
Skribentens länkar berör EU:s förbud mot försäljning av nya bilar med bensin- eller dieselmotor från och med 2035, om knappt 12 år, vilket EU-parlamentet äntligen röstade igenom igår. Den här tråden fokuserar främst på bussar som följer en annan lagstiftning, också från igår (dock endast förslag):

EU: Bara utsläppsfria stadsbussar från 2030
Bussmagasinet skrev:Idag svarar lastbilar, stadsbussar och långfärdsbussar för sex procent av utsläppen av växthusgaser i EU och mer än 25 procent av utsläppen av växthusgaser från vägtrafik.

De mål som EU-kommissionen sätter upp är att utsläppen från tunga fordon ska minska med 45 procent från 2030, 65 procent från 2035 och 90 procent från 2040, allt i förhållande till 2019 års utsläppsnivåer.

För att påskynda övergången till nollemissionsbussar i städerna vill EU-kommissionen att alla nya stadsbussar från 2030 ska vara utsläppsfria.

[...]
Ja, med tanke på att tråden inleddes med en referens till en slarvigt skriven notis i det notoriskt opålitliga "Bussmagasinet" istället för till relevanta EU-dokument varv det kanske inte så lätt att veta vad som var vad. Talar vi om stadsbussar så måste man ha klart för sig vilka problem eldrivna bussar ( tråd-, batteri-, bränslecell- ) löser, som jag skrev om redan 2021 viewtopic.php?p=396108#p396108

Jag var f.ö. på besök i min gamla hemstad Linköping i veckan för att hälsa på släkten, och hade då det tvivelaktiga nöjet att färdas med en av de därstädes använda BYD (Build Your Dreams ska det tydligen förstås som) batteribusssarna. Typisk lågprisprodukt!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar