Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 04 april 2023 17:53 Den sk. vätgasekonomin står och faller med hur effektivt (tekniskt, ekonomiskt etc.) vätgas kan framställas. Här avses sk. grön vätgas, dvs. framställd genom elektrolys av vatten. Med blå vätgas brukar avses vätgas framställd från metan (naturgas, biogas) givet att man tar hand om kolatomen i metanmolekylen och inte låter den slinka ut i atmosfären i form av koldioxid. All annan framställning är ful (grå) vätgas.
Så enkelt är det tyvärr inte:

Bild

Grön vätgas framställs genom elektrolys av vatten medelst elektricitet från förnybara källor. Andra typer av elektricitet ger färgerna rosa, lila eller gul:
EnPowered skrev:Hydrogen that is produced with nuclear power has a whole palette of colors associated with it. Alternatively called pink, red, or purple, this type of hydrogen production is distinguished from ‘green’ or clean hydrogen, despite being zero-emission.
Rosa vätgas framställs genom elektrolys av vatten medelst elektricitet från kärnkraft medan lila vätgas använder både elektricitet och värme, vilket ger en lägre produktionskostnad. Röd vätgas framställs däremot genom katalytisk klyvning av vatten vid hög temperatur medelst värme från kärnkraft.

Totalt sett sägs det finnas tolv färger av vätgas:

Bild

Som synes kan gul vätgas avse olika energikällor, men i samtliga fall handlar det om elektrolys av vatten. Vidare uppges Sverige vara först med rosa vätgas:
Mitsubishi Heavy Industries skrev:The first commercial deal was signed in January 2022 and will see a Swedish nuclear power plant deliver pink hydrogen to industrial gas giant Linde.
Här är en bra artikel på svenska om de tolv färgerna. Lila och röd vätgas används ännu inte.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

Seven countries reject nuclear-derived hydrogen from EU renewables law
EURACTIV skrev:A group of seven EU countries led by Germany have rejected calls to incorporate nuclear-made hydrogen into the bloc’s green transport targets, reigniting a dispute with France that has held back an agreement on the bloc’s renewable energy directive.

[...]

The renewable energy directive is currently being held back over the definition of renewable hydrogen in the EU’s green transport targets.
EU-medlemmarna bråkar dock om definitionen av vätgas. Som väntat är Tyskland emot kärnkraft. Frågan är hur mycket politiskt kapital landet har kvar.

Germany has taken over Britain’s role as leader of the EU’s awkward squad
The New Statesman skrev:One of the few German car companies betting on e-fuels is Porsche – whose clients will, presumably, have enough money to purchase what would ultimately be a super-expensive fuel. Most other car companies have announced they will be switching to electric cars. It also happens that Christian Lindner, the chairman of the FDP and Germany’s finance minister, and Oliver Blume, the chief executive of Porsche, are close. Lindner is the only member of the German government who drives a Porsche. You could say that a Porsche crashed into the Europa building in Brussels– the venue where EU leaders meet.

[...]

The Porsche exemption is not the big issue, however. Much more important is the political damage this whole episode has caused. Through a series of erratic policies, including its persistent support for the Russian Nord Stream 2 pipeline in the Baltic Sea, Germany has become increasingly isolated at EU level. Scholz has now set a dangerous precedent – that it is acceptable for a large member state to reopen deals that have been agreed.

[...]

Most recently, Chancellor Olaf Scholz had his Thatcher-rebate moment, when he derailed an entire European Council in order to defend his government’s decision to reopen the 2035 deadline for the phasing out of fuel-driven cars. The EU had already agreed on this date. Ministers and the European Parliament have prepared concrete legislation. At the summit, other EU leaders were furious, including those who normally align with Germany on most things. The Netherlands, Belgium, Luxembourg, Latvia and Finland all criticised Scholz’s car crash.

And, like Thatcher in 1985, Scholz achieved a pyrrhic victory.
Hur länge dröjer det innan syntetiska bränslen börjar kallas Porsche-bränslen? :roll:
dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 04 april 2023 17:53 30% totalverkningsgrad? Det är en katastrofalt dålig energianvändning. 70% av den genererade elenergin går förlorad!
Och då är e-bränslen ännu sämre. Det är ingen slump att Solaris bara fokuserar på batterier och vätgas. Någon efterfrågan på Porsche-bussar finns inte.

E-bränslen sågas igen: Ineffektivt och enormt dyrt
Vi Bilägare skrev:E-bränslen kommer heller inte undan de problem med partiklar och kväveoxider som uppstår vid själva förbränningen, eller att förbränningsmotorer har usel verkningsgrad jämfört med elmotorer, så en stor del av den energi som används slösas bort i form av värme.

Martin Wietschel som är professor och chef för avdelningen för energiteknik och energisystem på Fraunhofer ISI nämner också att bilindustrin behöver en tydlig signal om att eldrift är framtiden – alla andra satsningar riskerar att få företagen att tappa fokus.
Porsche-undantaget kan kosta mer än det smakar.

Som bekant hade Stockholm bränslecellsbussar på linje 66 för 20 år sedan. Hur sannolikt är det att de återvänder? Luleå har likväl andra förutsättningar:
SVT Nyheter skrev:– Vi ser att intresset för vätgastekniken växer både för kollektivtrafik och lastbilstrafik, inte minst på långa sträckor där batterielektrifiering är utmanande. I norra Sverige är det extra intressant med tanke på de stora vätgassatsningar som görs där, säger Tobias Gustavsson Binder, transportforskare på IVL.

[...]

– Att producera vätgas av biogas genom reformering eller pyrolys kan vara ett sätt att fortsätta ta vara på de stora miljönyttorna som biogas ger oss, säger Anders Hjort, forskare på IVL Svenska miljöinstitutet.
Se även ovanstående inlägg om olika färger av vätgas. Exempelvis framställs turkos vätgas genom pyrolys.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5907
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: onsdag 05 april 2023 9:02
dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 04 april 2023 17:53 Den sk. vätgasekonomin står och faller med hur effektivt (tekniskt, ekonomiskt etc.) vätgas kan framställas. Här avses sk. grön vätgas, dvs. framställd genom elektrolys av vatten. Med blå vätgas brukar avses vätgas framställd från metan (naturgas, biogas) givet att man tar hand om kolatomen i metanmolekylen och inte låter den slinka ut i atmosfären i form av koldioxid. All annan framställning är ful (grå) vätgas.
Så enkelt är det tyvärr inte:



Grön vätgas framställs genom elektrolys av vatten medelst elektricitet från förnybara källor. Andra typer av elektricitet ger färgerna rosa, lila eller gul:
EnPowered skrev:Hydrogen that is produced with nuclear power has a whole palette of colors associated with it. Alternatively called pink, red, or purple, this type of hydrogen production is distinguished from ‘green’ or clean hydrogen, despite being zero-emission.
Rosa vätgas framställs genom elektrolys av vatten medelst elektricitet från kärnkraft medan lila vätgas använder både elektricitet och värme, vilket ger en lägre produktionskostnad. Röd vätgas framställs däremot genom katalytisk klyvning av vatten vid hög temperatur medelst värme från kärnkraft.

Totalt sett sägs det finnas tolv färger av vätgas:

Bild

Som synes kan gul vätgas avse olika energikällor, men i samtliga fall handlar det om elektrolys av vatten. Vidare uppges Sverige vara först med rosa vätgas:
Mitsubishi Heavy Industries skrev:The first commercial deal was signed in January 2022 and will see a Swedish nuclear power plant deliver pink hydrogen to industrial gas giant Linde.
Här är en bra artikel på svenska om de tolv färgerna. Lila och röd vätgas används ännu inte.
Jodå, det är mycket enkelt, om man inte krånglar till det genom att använda färgglada lappar. Jag redogjorde översiktligt för vätgasframställningen redan här: viewtopic.php?p=411422#p411422

Vilka färgglada lappar diverse miljömuppar klistrar på på olika framställningsmetoder intresserar mig inte så mycket (det ser ju värre ut än en NCS-karta). Färgglada lappar bidrar enligt min åsikt mer till förvirring än till klarhet. Dessutom var inte min avsikt att reda ut alla kemiskt-fysikaliska tänkbara framställningsmetoder. Jag ser t.ex. att jod-svavel-processen saknas i Enceladus-kollektivets vattenfärgslåda. Vad "katalytisk klyvning av vatten vid hög temperatur" (röd vätgas, enligt vattenfärgslådan) skulle kunna vara fattar jag inte, och det tror jag inte Enceladus-kollektivet gör heller.

Sedan må miljömupparna tvista om elenengin som förbrukas vid elektrolys måste vara "förnybar" eller det räcker med att att den är "fossilfri". Elektrolys baserat på el framställd i värmekraftverk är idiotiskt, både ur klimatsynpunkt (spec. om fossila bränslen används) och energisynpunkt. Det har jag redan visat:
viewtopic.php?p=411477#p411477

Idag finns bara två storskaliga industriella processer: Elektrolys av vatten och ångreformering av metan (ångreformering till syntesgas + vattenskift). Pyrolys av metan, vare sig det sker i fluidiserad metallbädd eller plasmabrännare (Kvaerner) finns bara i laboratorie- eller pilotskala. Förgasning av atomärt kol (kolhaltiga bränslen) ger syntesgas (vattengas) och på samma sätt som med metan kan man sedan öka vätgashalten genom vattenskiftreaktionen. Frågan är om det primära syftet här är att framställa vätgas, eller en mera vätgasrik syntesgas för syntes av industrikemikalier. Att framställa vätgas på det senare sättet är i varje fall ett extremt oekonomiskt sätt att framställa vätgas, eftersom förgasningssteget ger så pass lite väte (1:1 mellan vätgas och koldioxid, jämfört med 3:1 för ångreformering av metan - ångreformeringssteget är dock mera energikrävande). Det mesta vätet måste i så fall skapas genom vattenskiftreaktion med kolmonoxiden. Det är så man använder kol i Sydafrika för att tillverka syntetiska bränslen med Fischer-Tropsch-processen.

Koldioxidinfångning (CCUS) är en återvändsgränd. Det kommer aldrig att kunna göras tillräckligt energieffektivt. Vid ångreformering + vattenskift har man dock vissa möjligheter att återföra den i vattenskiftsteget bildade koldioxiden till tidigare processteg, istället för att släppa ut den i atmosfären.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den onsdag 05 april 2023 13:34, redigerad totalt 2 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 05 april 2023 11:19 Vilka färgglada lappar diverse miljömuppar klistrar på på olika framställningsmetoder intresserar mig inte så mycket (det ser ju värre ut än en NCS-karta). Färgglada lappar bidrar enligt min åsikt mer till förvirring än till klarhet. Dessutom var inte min avsikt att reda ut alla kemiskt-fysikaliska tänkbara framställningsmetoder. Jag ser t.ex. att jod-svavel-processen saknas i Enceladus-kollektivets vattenfärgslåda. Vad "katalytisk klyvning av vatten vid hög temperatur" (röd vätgas, enligt vattenfärgslådan) skulle kunna vara fattar jag inte, och det tror jag inte Enceladus-kollektivet gör heller.
What is Red Hydrogen? Interview With Our DirectIndustry Expert
DirectIndustry skrev:This leaves nuclear hydrogen, which has the advantage of being decarbonized. Today, yellow hydrogen is produced by the electrolysis of water using electricity coming from the nuclear energy produced by our current power plants. But the next generation of nuclear reactors using new processes will soon make it possible to produce what we are calling red hydrogen, to differentiate it from yellow hydrogen.

This is what the Japanese are developing. For several years, Japan has been testing a high-temperature reactor coupled with a hydrogen production plant using the thermochemical cycle: it’s called the HTTR (High-Temperature Engineering Test Reactor). Shut down after Fukushima in 2011, it started back up again in 2021. Its results have been so encouraging that Japan Atomic Energy Agency and Mitsubishi Heavy Industries are building the HTGR (High-Temperature Gas-Cooled Reactor) which will allow the production of clean red hydrogen in large quantities at a lower cost than green hydrogen. The facility is located in the north of Tokyo in Oarai, Ibaraki Prefecture.

[...]

Cédric Vialle: “For the moment, these are research projects. We have been working on so-called red hydrogen since 2010. The idea of red hydrogen is to produce hydrogen from a thermochemical reaction between water, iodine, and sulfur at a high temperature, around 900°C, using the thermal energy from a nuclear reactor.”
Här är en video som förklarar framställningen av röd vätgas:



Processen är alltså känd, men används ännu inte. Japan och Frankrike har dock långtgående planer på att framställa röd vätgas som är billigare än grön.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5907
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: onsdag 05 april 2023 12:01
dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 05 april 2023 11:19 Vilka färgglada lappar diverse miljömuppar klistrar på på olika framställningsmetoder intresserar mig inte så mycket (det ser ju värre ut än en NCS-karta). Färgglada lappar bidrar enligt min åsikt mer till förvirring än till klarhet. Dessutom var inte min avsikt att reda ut alla kemiskt-fysikaliska tänkbara framställningsmetoder. Jag ser t.ex. att jod-svavel-processen saknas i Enceladus-kollektivets vattenfärgslåda. Vad "katalytisk klyvning av vatten vid hög temperatur" (röd vätgas, enligt vattenfärgslådan) skulle kunna vara fattar jag inte, och det tror jag inte Enceladus-kollektivet gör heller.
What is Red Hydrogen? Interview With Our DirectIndustry Expert
DirectIndustry skrev:This leaves nuclear hydrogen, which has the advantage of being decarbonized. Today, yellow hydrogen is produced by the electrolysis of water using electricity coming from the nuclear energy produced by our current power plants. But the next generation of nuclear reactors using new processes will soon make it possible to produce what we are calling red hydrogen, to differentiate it from yellow hydrogen.

This is what the Japanese are developing. For several years, Japan has been testing a high-temperature reactor coupled with a hydrogen production plant using the thermochemical cycle: it’s called the HTTR (High-Temperature Engineering Test Reactor). Shut down after Fukushima in 2011, it started back up again in 2021. Its results have been so encouraging that Japan Atomic Energy Agency and Mitsubishi Heavy Industries are building the HTGR (High-Temperature Gas-Cooled Reactor) which will allow the production of clean red hydrogen in large quantities at a lower cost than green hydrogen. The facility is located in the north of Tokyo in Oarai, Ibaraki Prefecture.

[...]

Cédric Vialle: “For the moment, these are research projects. We have been working on so-called red hydrogen since 2010. The idea of red hydrogen is to produce hydrogen from a thermochemical reaction between water, iodine, and sulfur at a high temperature, around 900°C, using the thermal energy from a nuclear reactor.”
Här är en video som förklarar framställningen av röd vätgas:



Processen är alltså känd, men används ännu inte. Japan och Frankrike har dock långtgående planer på att framställa röd vätgas.
Det är svavel-jod-processen, den har jag nämnt tidigare. Beskrivningen "katalytisk klyvning av vatten vid hög temperatur" är en extremt dålig beskrivning av denna process. Jag misstänkte att det var den som det var fråga om, trots Enceladus-kollektivets slarviga referens men jag tyckte att kollektivet skulle få reda ut detta själv. Jag beskrev denna process redan här: viewtopic.php?p=396142#p396142
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den onsdag 05 april 2023 16:15, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5907
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: onsdag 05 april 2023 9:13 Hur länge dröjer det innan syntetiska bränslen börjar kallas Porsche-bränslen? :roll:
dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 04 april 2023 17:53 30% totalverkningsgrad? Det är en katastrofalt dålig energianvändning. 70% av den genererade elenergin går förlorad!
Och då är e-bränslen ännu sämre. Det är ingen slump att Solaris bara fokuserar på batterier och vätgas. Någon efterfrågan på Porsche-bussar finns inte.

E-bränslen sågas igen: Ineffektivt och enormt dyrt
Vi Bilägare skrev:E-bränslen kommer heller inte undan de problem med partiklar och kväveoxider som uppstår vid själva förbränningen, eller att förbränningsmotorer har usel verkningsgrad jämfört med elmotorer, så en stor del av den energi som används slösas bort i form av värme.

Martin Wietschel som är professor och chef för avdelningen för energiteknik och energisystem på Fraunhofer ISI nämner också att bilindustrin behöver en tydlig signal om att eldrift är framtiden – alla andra satsningar riskerar att få företagen att tappa fokus.
Porsche-undantaget kan kosta mer än det smakar.
Ja, här flödar propagandismen med otaliga pressklipp. Att referera till en artikel som "E-bränslen sågas igen: Ineffektivt och enormt dyrt", som jämför syntetiska bränslen med eldrift är ganska obegåvat. Att eldrift är energieffektivare har vi redan konstaterat.

Som jag redan har visat så skiljer sig verkningsgraden mellan de bästa dieselmotorerna och dagens bränslecellsystem inte så mycket, kanske 5-10 procent. Frågan är alltså vilken totalverkningsgrad bränsletillverkningen har. Själva syntesen har hög verkningsgrad och vätgasframställningen (elektrolys) blir lika. Totalverkningsgraden blir alltså huvudsak beroende på vilken energiinsats som krävs för koldioxidråvaran. Syntetiska bränslen har också möjligheten att tillverkas av biomassor, även om det begränsas av vad som är rimligt att ta ut från ekosystemen. Den mest effektiva metoden är (se ovan) förgasning med vattenånga, men den begränsade mängden väte i den så framställda syntesgasen ställer till problem. I huvudsak blir det troligen ändå metan som kommer att användas som råvara: http://www.sgc.se/ckfinder/userfiles/files/SGC123.pdf

Enceladus-kollektivet drar i ett tidigare inlägg in Mobil-processen. Det är en process där man avvattnar metanol över katalysator och, via flera reaktionssteg får fram bensinkolväten. Mobil-processen är en mycket mer specifik process än Fischer-Tropsch-processen, då den senare producerar en mängd kolväten - en slags syntetisk petroleum, skulle man kunna säga - som sedan måste vidareraffineras. Mobilprocessen har också hög verkningsgrad, 95%, men förbränningsmotorer i framtiden kommer troligare att drivas med alkoholer (metanol) eller etrar (DME).

Syntetiska bränslen kommer ändå på sikt att spela en underordnad roll vid vägtransporter.

Propagandism som "Porsche-undantaget kan kosta mer än det smakar" eller "Porsche-bränslen" liksom vad Solaris kan tänkas tycka eller tänka fäster jag inte större avseende vid, eftersom jag försöker föra en vetenskaplig diskussion. Men det är svårt att bygga sportbilar med tunga batterier, förstås. Porsche får väl samarbeta med Toyota https://sverige.toyota/nyheter/pressrel ... ningsmotor
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den onsdag 05 april 2023 17:44, redigerad totalt 6 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5907
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: onsdag 05 april 2023 9:13
Som bekant hade Stockholm bränslecellsbussar på linje 66 för 20 år sedan. Hur sannolikt är det att de återvänder? Luleå har likväl andra förutsättningar:
SVT Nyheter skrev:– Vi ser att intresset för vätgastekniken växer både för kollektivtrafik och lastbilstrafik, inte minst på långa sträckor där batterielektrifiering är utmanande. I norra Sverige är det extra intressant med tanke på de stora vätgassatsningar som görs där, säger Tobias Gustavsson Binder, transportforskare på IVL.

[...]

– Att producera vätgas av biogas genom reformering eller pyrolys kan vara ett sätt att fortsätta ta vara på de stora miljönyttorna som biogas ger oss, säger Anders Hjort, forskare på IVL Svenska miljöinstitutet.
Se även ovanstående inlägg om olika färger av vätgas. Exempelvis framställs turkos vätgas genom pyrolys.
CUTE-försöket med bränslecellbussar i Stockholm minns jag mycket väl, och det finns flera trådar om det här på Forum. Det visade egentligen bara att tekniken var omogen, dessutom var den valda bussplattformen helt olämplig för denna typ av drivsystem. Ska vi få se bränslecellbussar igen måste det till någon mer effektiv metod för framställning av vätgas, då elektrolys av vatten ger - som jag redan visat - en katastrofalt dålig totalverkningsgrad. 70% av den genererade elenergin - en högvärdig energiform - går förlorad.

Det finns en massa åsikter om vilket drivsystem som är det mest lämpliga för tung trafik. Det är lätt att hitta exempel på den motsatta meningen, jämfört med den som IVL ger uttryck för.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5907
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Jag försöker sammanfatta vad jag anser vara tekniskt-fysikaliskt giltigt för de tre huvudsakliga drivsystemen för vägfordon som medför eget energiförråd (är det bäst att lägga till, så att inte trådbussanhängarna känner sig kränkta). Lägg märke till att punkterna enbart avser sådant som har med själva fordonsdriften att göra, inte några livscykelperspektiv och inte heller några ekonomiska aspekter.

Batteridrift (elmotor)
  • + Hög energieffektivitet
  • + Emissionsfri drift (inga avgaser)
  • - Låg energitäthet i fordonets energiförråd (batteriet)
  • - Kupévärmning parasiterar på energiförrådet för framdrift
  • - Kräver ny laddinfrastruktur
Bränslecelldrift (elmotor)
  • + Emissionsfri drift (endast vattenånga)
  • + Spillvärme kan användas till kupévärmning
  • - Endast en typ av bränsle (vätgas)
  • - Låg energieffektivitet (beroende av hur vätgasen framställs)
  • - Trycklagrat bränsle, 350-700 bar, kräver ny tankinfrastruktur
Förbränningsmotordrift
  • + Stor uppsättning möjliga bränslen (kolväten, alkoholer, etrar, metan, vätgas)
  • + Kan utnyttja befintlig tankinfrastruktur vid flytande bränslen
  • + Spillvärme kan användas till kupévärmning
  • - Låg energieffektivitet (delvis beroende på bränsleslag)
  • - Avgasemissioner
  • - Trycklagring krävs vid gasformiga bränslen; DME (5 bar), metan (200 bar), vätgas (350-700 bar), kräver ny tankinfrastruktur
Vad övrigt är, är politiska kannstöperier.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

China's green leap forward is a nightmare for Saudi Arabia and Russia
The Telegraph skrev:The consensus forecast until recently was that EV penetration would reach 40pc of Chinese sales by 2030. That threshold could be crossed as soon as this year if manufacturers can produce fast enough to meet the demand. “We think EVs will reach 80pc of sales in China by 2030,” said Kingsmill Bond from energy strategists RMI.

Electrification is spreading to light commercial vehicles, up 85pc year-on-year. Over 60pc of buses in service in Chinese cities are already low-carbon. All municipal buses on the eastern seaboard will be electrified by 2025. Long-haul trucks are next in line.

Bloomberg New Energy Finance estimates that EVs worldwide have already displaced 1.5m barrels a day (b/d) of oil use, or 1.5pc of global demand. This is about to accelerate exponentially.

[...]

The EU’s retreat from its 2035 ban on combustion engines makes no difference in this larger geo-economic context. The permitted e-fuels, made from green hydrogen, are too wasteful and expensive to have any commercial relevance. They retain just 16pc of the original energy input compared to 77pc for EVs.
Batteribussar tar över i världens största bussmarknad, inte bara av ekonomiska och klimatmässiga skäl, utan också av geopolitiska skäl. EU:s så kallade Porsche-undantag bedöms dock inte göra någon skillnad. Även USA skruvar upp ambitionsnivån:
The New York Times skrev:Michael S. Regan, the administrator of the Environmental Protection Agency, is expected to announce the proposed limits on tailpipe emissions on Wednesday in Detroit. The requirements would be intended to ensure that electric cars represent between 54 and 60 percent of all new cars sold in the United States by 2030, with that figure rising to 64 to 67 percent of new car sales by 2032, according to the people familiar with the details, who spoke on condition of anonymity because the information had not been made public.

[...]

Mr. Biden has worked to ensure that only American-made electric vehicles would qualify for tax incentives provided by the Inflation Reduction Act — although a requirement that they be assembled by union workers was dropped.
En republikansk president skulle förstås lämna walkover till Kina genom att ta död på den inhemska marknaden för batteridrivna fordon.

China leads global battery patent race for post-lithium-ion era
Nikkei skrev:When companies and research institutes with active patents were counted by country, China ranked first with 5,486 patents, accounting for more than 50% of the total.

Japan, which had been No. 1 until 2015, was next with 1,192 patents, followed by the U.S.'s 719, South Korea's 595 and France's 128.

[...]

China is particularly strong in sodium-ion batteries, which are expected to unseat today's Li-ion batteries in the gadgets of tomorrow. Sodium is a plentiful resource and can reduce the use of scarce industrial materials like lithium. Although their capacity will be lower than that of lithium-ion batteries, they will cost 60% to 70% less.
Det är alltså kinesiska batteribussar som gäller framöver!
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

E.P.A. Lays Out Rules to Turbocharge Sales of Electric Cars and Trucks
The New York Times skrev:The proposed tailpipe pollution limits for cars, first reported by The New York Times on Saturday, are designed to ensure that 67 percent of sales of new light-duty passenger vehicles, from sedans to pickup trucks, will be all-electric by 2032. Additionally, 46 percent of sales of new medium-duty trucks, such as delivery vans, will be all-electric or use some other form of zero-emissions technology by the same year, according to the plan.

The E.P.A. also proposed a companion rule governing heavy-duty vehicles, designed so that half of new buses and a quarter of new heavy trucks sold, including eighteen-wheeler big rigs, would be all-electric by 2032.

[...]

“This is confirmation to the world of the seriousness of the engagement of Joe Biden on climate change and keeps the U.S. as a front-runner on climate,” Ms. Tubiana said. “It’s resonating very well in Europe and the world.”
Även USA ska kraftigt begränsa utsläppen från vägtrafiken. Bussar med förbränningsmotor har helt enkelt ingen framtid.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

The World’s Largest Electric Bus Has Been Sitting In A Parking Lot For 3 Years
CleanTechnica skrev:With over 200,000 electric buses, China is the undisputed ruler of the electric bus market. With over 16,000, Shenzhen leads cities across the world. The rest of us are simply playing for second place.

And in that race, Bogota, home to 1,485 electric buses, is the surprising winner! The reasons are not all that good: Colombia’s capital, unlike most cities of similar size, decided to bet everything on buses (and is only now building its first metro line). The consequences of this, good and bad, are not within the scope of this article.

[...]

The Colombian Institute for Technical Standards and Certification (ICONTEC) provides technical standards for, well, everything in the country. In the case of the articulated and bi-articulated buses, the standard is called ICONTEC NTC-4901, and it requires that they may not weigh more than 40 tons. Which is an issue, because BYD’s K12A bus weights 44 tons.

This norm was reviewed in 2016 and the upper limit increased so that a bus like this one could operate. However, 7 years after this fact, the Ministry of Transport has not yet adopted the new legislation, and the largest electric bus in the world remains in a parking lot, waiting for the time when it will finally be allowed to serve its purpose.

[...]

Regardless, Bogota remains committed to greener, cleaner public transportation and, despite already having a proven solution, the city has started a pilot with a locally assembled fuel cell hydrogen bus (though, the cells are certainly imported, and the source wasn’t provided). The bus, to be joined by 13 more in the following years, will be powered with green hydrogen produced locally. This pilot goes hand in hand with the Colombian government’s bet on green hydrogen as an alternative to replace oil and coal exports, based upon the cheap electricity that can be produced on the windy and sunny Caribbean coast. Whether that bet will be folly or will succeed, it remains to be seen.
Som bekant har Sydamerika satsat stort på busstrafik. Dubbelledbussen BYD K12A är världens längsta elbuss, men på grund av byråkrati kan den inte köras i Colombias huvudstad Bogotá. Förutom batteribussar sätter staden sitt hopp till bränslecellsbussar. Syntetiska bränslen lyser däremot med sin frånvaro.

Största elbusstaden i Norden ännu större
Bussmagasinet skrev:Oslo, som med råge är den största elbusstaden i Norden, ökade på söndagen sitt försprång ännu mer, samtidigt som Stockholm sladdar efter när det gäller antal elbussar i kollektivtrafiken.

[...]

Innan slutet av det här året kommer kollektivtrafiken i Oslo att vara i det närmaste utsläppsfri. Då kommer spårvagnar, tunnelbana, bussar och båtar att vara eldrivna.

Därmed når Oslo målet om utsläppsfri kollektivtrafik fem år tidigare än planerat.
Både Oslo och Köpenhamn storsatsar på elektrifiering, till skillnad från Stockholm.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5907
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ja, med lämpligt valda exempel kan man ju "bevisa" i stort sett vad som helst.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

China's electric car drive, led by BYD, leaves global brands behind
Reuters skrev:China's auto market, the world’s largest, is accelerating toward an electric future – leaving established global brands stuck in the slow lane.

[...]

BYD’s sales in China are up almost 69% this year, giving it an 11% share of the overall car market, more than the Volkswagen (VOWG_p.DE) brand or the Toyota (7203.T) brand, according to an analysis of sales data.

"The stratification of this market into clear winners and losers is becoming clear," Bill Russo, founder of consultancy Automobility said in a note issued on Tuesday. "And there are very few winners and a whole lot of losers."

[...]

BYD’s Song plug-in hybrid SUV, with a starting price of about $20,000, outsold the Nissan Sylphy, which had been China’s top-selling car for three straight years. BYD’s Dolphin EV, which starts at about $17,000, was ahead of the Volkswagen Passat.
Omställningen till elfordon går fortare än väntat. På bilsidan är det BYD som dominerar. På bussidan - också BYD. Men Tesla och Solaris leder utanför Kina.

Why China Could Dominate the Next Big Advance in Batteries
The New York Times skrev:In Changsha, graduates from Central South University’s leafy campus are working on sodium battery technology at nearby research laboratories run by companies including Germany’s BASF, the world’s biggest chemical maker. One of the first large factories for sodium battery chemicals is already under construction a few blocks away from the labs.

[...]

Out of 20 sodium battery factories now planned or already under construction around the world, 16 are in China, according to Benchmark Minerals, a consulting firm. In two years, China will have nearly 95 percent of the world’s capacity to make sodium batteries. Lithium battery production will still dwarf sodium battery output at that point, Benchmark predicts, but advances in sodium are accelerating.

[...]

Unlike lithium batteries, the latest sodium batteries do not require scarce materials like cobalt, a mineral mined mainly in Africa under conditions that have alarmed human rights groups. The newest sodium batteries also do not require nickel, which comes mainly from mines in Indonesia, Russia and the Philippines.

[...]

While salt is abundant, the United States accounts for over 90 percent of the world’s readily mined reserves for soda ash, the main industrial source of sodium. Deep under the southwestern Wyoming desert lies a vast deposit of soda ash, formed 50 million years ago. Soda ash there has long been extracted for America’s glass manufacturing industry.
I framtiden byts litiumet i litiumjonbatterier sannolikt ut mot natrium. Fördelarna är många, och nu kommer nästa generations batterier ut på marknaden:
electrive.com skrev:CATL unveiled the first generation of its sodium-ion battery in July 2021 and said that it would build a supply chain for the new technology by 2023. Thus, the battery giant would still be on its self-imposed schedule if Chery is about to launch such models.

[...]

The specifications for CATL’s sodium-ion battery for Chery remain unknown. In 2021, CATL stated that the cells at the time had an energy density of 160 Wh/kg and promised an increase to 200 Wh/kg for the next generation. That would make the sodium ion cells almost comparable to LFP cells. At an event in November 2022, a CATL representative promised EV batteries for electric cars with a range of up to 400 kilometres.

In addition, CATL talked about mixed battery packs of lithium-ion cells and sodium-ion cells in the past to complement the advantages of both technologies – higher energy density for lithium-ion cells and the benefits in cost, raw material procurement, fast charging and low-temperature performance of Na-ion cells.
Hur länge dröjer det innan det lanseras bussar med prispressade natriumjonbatterier som inte innehåller litium, kobolt eller nickel? Kinesiska CATL, med råge världens största tillverkare av batterier, presenterade idag också batterier för flygplan. Trots pågående revolution har SL bara en procent elbussar. :roll:
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5907
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ja, Enceladus-kollektivet vidarebefordrar som vanligt kommunistpropaganda, dvs. propaganda för den kinesiska kommunistdiktaturen, i form av ett otal mediaklipp, men utan att förstå något om den teknisk/kemiska bakgrunden.

Den som vill läsa någonting annat än detta rekommenderas några svenska forskningsartiklar:
Myten om superbatteriet
Steg mot mer effektivt miljövänligt batteri
ÅABC - Ett battericentrum på Ångström (Uppsala Universitet - mitt gamla Alma Mater)

LFP-celler, som nämns ovan, är ett batteri med litium och järnfosfat i katoden, och innehåller följaktligen varken kobolt eller nickel. Här är en översikt över batterier som bygger på litium-kemi: https://batteriforeningen.se/litium-jon/


Nu ska jag ladda batteriet till min skoter - energitäthet 243 Wh/kg, förstår sig.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 19 april 2023 20:50 Ja, Enceladus-kollektivet vidarebefordrar som vanligt kommunistpropaganda, dvs. propaganda för den kinesiska kommunistdiktaturen, i form av ett otal mediaklipp, men utan att förstå något om den teknisk/kemiska bakgrunden.

Den som vill läsa någonting annat än detta rekommenderas några svenska forskningsartiklar:
Sedan när anses Reuters, Dagens industri och The New York Times vara kommunistiska propagandaorgan? :roll:

Skribentens länkar är intressanta, men föråldrade:
Forskning & Framsteg skrev:Men trots nya förbättringar har litiumjonbatterierna fortfarande en bra bit kvar till samma energitäthet som bensin. Medan de bästa batterierna når upp till en energilagringsförmåga på uppåt 250 Wh/kilo så är samma siffra för bensin cirka 13 000. Även om elmotorns högre verkningsgrad tas med i beräkningen är gapet fortfarande stort.
Igår visade kinesiska CATL upp ett superbatteri med dubbelt så hög energitäthet som skribentens elfordonsbatteri, nämligen hela 500 Wh/kg. Förutom att revolutionera elfordon med dubbelt så hög räckvidd kan de nya kondenserade batterierna göra elflygplan tekniskt möjliga även på något längre sträckor. Visserligen nämner den länkade artikeln att nästa kliv i batteriutvecklingen är att ersätta den flytande elektrolyten med en i fast form, men nu är det här.
Forskning & Framsteg skrev:Att i stället använda den vanliga metallen natrium skulle kunna ge både billigare och mer miljövänliga batterier. Utvecklingen av natriumbatterier har pågått länge och nyligen presenterade ett av världens största batteriföretag ett natriumbatteri tänkt att börja tillverkas i stor skala 2023. En nackdel är dock att det har ett lägre energiinnehåll per kilo.
Denna utelämnar bekvämt att natriumjonbatterier har fler fördelar än att inte innehålla kobolt eller nickel, vilket LFP-batterier inte heller gör. Natrium bildar exempelvis inte legeringar med aluminium, vilket möjliggör strömuppsamlare av aluminium. Batterier med litiumjoner som laddningsbärare måste däremot använda koppar som är både tyngre och dyrare. Vidare fungerar dessa batterier vid ett större temperaturintervall och är mindre brandfarliga:
TNW skrev:Sodium batteries not only perform better at a wider temperature range (especially in cold environments), but are nonflammable and there’s no thermal runaway — which can usually cause lithium-ion batteries to catch fire.

Safety risks are also reduced during transit. Manufacturers can transport sodium-ion batteries with the battery terminals directly connected and the voltage held at zero.

In contrast, lithium-ions batteries need to be transported in a partially charged state to avoid the dissolution of the copper current collectors they contain, which in turn increases the risk of fire.
Dessa egenskaper är synnerligen relevanta för batteribussar i Norden!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5907
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Kommunistiska propagandaorgan? Vilket löjligt försök till halmdocka! Nej, men västerländska medier vidarebefordra ofta och okritiskt nyheter från den kinesiska kommunistdiktaturen. De behöver inte nödvändigtvis komma från Nya Kina eller Folkets Dagblad.

Länkarna är naturligtvis inte "föråldrade" eftersom de ger en bra översikt över de olika batterikemierna. Syftet var f.ö. inte att hylla just natrium-jon-kemin, men den som vill kan läsa specifikt om svensk forskning inom området här:
Stora framgångar för Uppsalaforskares hållbara batterimaterial

Där framgår även säkerhetsaspekterna med att inte använda litium-nickel-kobolt som katodmaterial. Övriga referenser visar att anodmaterialen måste förbättras.

Vad som "nu är här" och vad CATL "visar upp" ger jag fullkomligt :evil: i. Den kinesiska kommunistdiktaturen har alltid behov av att "visa upp" Kinas överlägsenhet när det gäller FoU och sifferuppgifter därifrån är ungefär lika pålitliga som när det gäller hur kommunistdiktaturen "framgångsrikt" har bekämpat Sars-CoV-2-pandemin. Som här: https://www.catl.com/en/news/6015.html

När vi får se verifierade industriella tillämpningar, och inte bara ändlösa mediaurklipp så kanske jag ändrar uppfattning.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5907
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: onsdag 19 april 2023 15:24 Hur länge dröjer det innan det lanseras bussar med prispressade natriumjonbatterier som inte innehåller litium, kobolt eller nickel? Kinesiska CATL, med råge världens största tillverkare av batterier, presenterade idag också batterier för flygplan. Trots pågående revolution har SL bara en procent elbussar. :roll:
Eftersom Enceladus-kollektivets tjänstgörande drar in flyget så kan vi väl ta en bit om det också. Jag har skrivit en del om elflyg tidigare: viewtopic.php?p=398985#p398985

men jag måste säga att jag med tiden blivit alltmer skeptisk till möjligheten av batteriflyg. T.om. svenska Heart Aerospace har tvingats inse att det inte går att köra med renodlad batteridrift, och har fått designa om sitt flygplansprojekt (efter kontakter med SAAB) till en hybridiserad modell - ES-30 -(troligen med gasturbingenerator) för att förlänga den möjliga flygsträckan:

Bild
https://heartaerospace.com/es-30/

Det är lätt att räkna. Ett kg jetfotogen innehåller ungefär 12 kWh energi, medan det föregivna superbatteriet ska innehålla 0,5 kWh per kg. Även om man tar hänsyn till att en turbopropmotor har en mekanisk verkningsgrad på kanske 30%, jämfört med elmotorns 93%, så skiljer det ungefär en faktor 5-10 mellan de olika framdrivningsteknologierna, mätt på propelleraxeln, beroende på vilka verkningsgrader man antar i energiomvandlingen.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 20 april 2023 7:31 Länkarna är naturligtvis inte "föråldrade" eftersom de ger en bra översikt över de olika batterikemierna. Syftet var f.ö. inte att hylla just natrium-jon-kemin, men den som vill kan läsa specifikt om svensk forskning inom området här:
Stora framgångar för Uppsalaforskares hållbara batterimaterial

[...]

När vi får se verifierade industriella tillämpningar, och inte bara ändlösa mediaurklipp så kanske jag ändrar uppfattning.
Skribenten länkar till mycket forskning, men få industriella tillämpningar.

Sodium-ion batteries from CATL and BYD to be installed in mass-produced cars by Q4 2023
CarNewsChina skrev:Both companies will mix LFP and sodium-ion chemistry in their new mass-produced cells.

[...]

There are others besides CATL who are driving the advancement of sodium-ion batteries. Last December, BYD announced their plans to commence mass production in 2023 and introduce a compact electric hatchback powered by a sodium-ion battery pack. CarNewsChina reported that this car is most likely to be the BYD Seagull, which was launched two days ago at Shanghai Auto Show. However, without the sodium-ion battery pack option. 36kr report now reveals that the Seagull variant with sodium-in will come in the second half of the year, and it should have a 305 km CLTC range. The Seagull price starts at about 80,000 yuan (11,600 USD).

As per SNE research, CATL is the largest battery manufacturer in the world, commanding a global market share of 37% in 2022. LG and BYD follow with 13.6% each. Virtually all notable electric vehicle manufacturers are clients of CATL, which includes Tesla, Volkswagen, Nissan, Nio, and Tata. Moreover, CATL is also an integral part of the recently constructed Ford battery plant in the United States.
Här är en industriell tillämpning - BYD:s senaste elbil med natriumjonbatterier kostar knappt 120 000 kr. Det var ju ganska givet att BYD skulle kontra CATL.

Rekordorder på bränslecellsbussar
Bussmagasinet skrev:Tolvmetersbussarna får ett bränslecellspaket på 70 kW och ledbussarna på 100 kW. Bussarna utrustas även med Solaris egna högeffektbatterier som ska stödja bränslecellssystemet vid toppbelastning.

Bussarna är utrustade med en elektrisk centralmotor på 160 respektive 240 kW. Luftkonditioneringen drivs av en värmepump.

[...]

Hittills har Solaris levererat mer än 100 bränslecellsbussar till företag i Italien, Tyskland, Nederländerna, Polen och Sverige. Ytterligare 100 är just nu under tillverkning.
Solaris är sedan länge ledare i Europa på bränslecellsbussar - en växande marknad. Syntetiska bränslen lyser däremot med sin frånvaro - liksom trådbussar.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5907
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ja, framför allt länkar jag inte till propagandaorgan som China Car News.

Solaris hårdsatsar på den tyska marknaden, där det råder vätgashype just nu: Germany bets on global green hydrogen economy
Totalekonomin/livscykelkostnaden för dessa fordon återstår förstås att se. Jämfört med batteridrivna fordon har de förstås, som jag redan visat, en bedrövligt dålig totalverkningsgrad.

I likhet med Enceladus-kollektivet ställer jag mig frågan ( i annan tråd): "är vätgas verkligen ett alternativ"?
Inom transportsektorn i Tyskland finns i alla fall intresse av att komma bort från dieseldriften, vilket löser det lokala miljöproblemet. Även på tågsidan, vilket jag tidigare skrivit om: viewtopic.php?t=42215

Just nu är det väl mest fråga om vätgasframställning genom ångreformering av metan, för vilket det finns en väl utbyggd infrastruktur i Tyskland. Fast kolatomen i metanet smiter förstås ut i luften som koldioxid.

Men jag har hört att det finns gott om el i Tyskland och att vindkraften där fungerar jättebra. Och den kinesiska kommunistdiktaturen hjälper förstås gärna till även här: The Role of Hydrogen in Germany’s Energy Transition

Så länge det finns fossila bränslen kommer det inte att finnas några syntetiska. Ja, dvs. de finns, men i liten omfattning: https://www.ecopar.se/
HVO - dvs. vätebehandlade fetter samt FAME - dvs. metanolförestrade fetter, betraktar jag inte som syntetiska bränslen.

Eco-Par är framställt enligt Fischer-Tropsch-processen, men än så länge produceras den nödvändiga syntesgasen ur (oftast fossilt) metan.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

Scania sätter hopp till ny battericell
SvD skrev:Den nya battericellen har tagits fram tillsammans med det svenska batteriföretaget Northvolt och kommer att tillverkas i deras fabrik i Skellefteå.

Battericellen, som är själva kärnan i det färdiga batteriet, skiljer sig på flera sätt från de celler som används till vanliga personbilar. Den har bland annat anpassats för att kunna laddas mycket oftare.

Scania och Northvolt lovar också att den ska fungera under 150 000 mils körning. Det innebär att batteriet i praktiken räcker för lastbilens hela livstid.
Scania presenterar ett lastbilsbatteri för 1,5 miljoner kilometers drift. Förhoppningsvis har Scania något nytt för bussar. Konkurrenterna ligger ju långt före.
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 20 april 2023 10:09 men jag måste säga att jag med tiden blivit alltmer skeptisk till möjligheten av batteriflyg.
Studie visar - elflyg kan bli lönsamt från år 2040
Infrastrukturnyheter skrev:Analysen visar att det så kallade producentöverskottet – framför allt flygbolagens överskott efter att de inkluderade kostnaderna har beaktats, men även efter att externa effekter har internaliserats med hjälp av skatter och avgifter – kan öka jämfört med basalternativet där flygbolagen måste blanda in biodrivmedel i jetbränslet utifrån EU:s Fit for 55-förslag. Därmed är det möjligt att elflyg från och med 2040 kan vara kommersiellt lönsamt på en del av de rutter som studerats – förutsatt att elflygplan med kapacitet upp till 100 passagerare och en räckvidd upp till 650 kilometer är tillgängliga.

[...]

På plussidan i den samhällsekonomiska kalkylen står också att de så kallade höghöjdseffekterna från flyg kommer att minska. Från konventionellt flyg ökar klimatpåverkan kraftigt vid flygningar över cirka 8 000 meters höjd. Med elflyg försvinner denna negativa effekt helt.

[...]

I övrigt rekommenderar forskarna att samhället stödjer forskning och utveckling av elflyg och den batteriteknik som behövs, men i övrigt låter marknaden verka fritt. ”Inga andra styrmedel verkar behövas för att få elflyg att flyga”, skriver de i rapporten.
Enligt en ny rapport från VTI kan elflyg vara samhällsekonomiskt lönsamt från och med år 2040. I så fall är syntetiska bränslen helt meningslösa för fordon.
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 20 april 2023 17:36 I likhet med Enceladus-kollektivet ställer jag mig frågan ( i annan tråd): "är vätgas verkligen ett alternativ"?
Will German gas grids switch to hydrogen by 2035, as new clean heating law requires? Not a chance, say gas distributors
Hydrogen Insight skrev:Robert Habeck, the Green vice-chancellor and federal minister for economic affairs and climate action, who has been in charge of drafting the new legislation, told a press conference yesterday that he thought planning for hydrogen heating would be a risk, and he has long been an advocate of electric heat pumps and district heating.

And his de-facto deputy at the ministry, fellow Green politician Franziska Brantner, told a newspaper group yesterday that she thought “hydrogen will probably be the most expensive route” to decarbonised heating.

According to reports in Germany, Habeck only included the clauses about hydrogen heating on the insistence of his coalition partners, the Free Democratic Party (FDP), which wanted to keep future options as open as possible, but the economically liberal party has not made any statements in favour of H2 heating.
Nä, vätgasuppvärmning verkar vara precis som Porsche-undantaget - en kompromiss för att blidka FDP. Bränslecellsbussar finns däremot på marknaden.
Skriv svar