I Västbergaskogen vid Telefonplan (Hägersten) har det en gång funnits en vändslinga för spårvagnar. Man ser fortfarande spår av vändslingan.
Nu planerar man att bygga en park där slingan en gång har varit. Jag tänkte att det är bra om Stadsbyggnadskontoret vet om det, så kanske man tar hänsyn till det. Brukar ni agera när gamla spårvagnsmiljöer hotas? Samråd avslutas 6 februari
Jag bifogar 3 bilder
Mikael Westergård
Slingan vid Telefonplan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
- Infomaster
- Administratör
- Inlägg: 178
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:23
- Stefan Widén
- Inlägg: 3023
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Slingan vid Telefonplan
Hej
Det finns fler platser där det legat vändslingor som tagit bort och marken har använts till byggnader, Svedmyra, Ålstens gård bl a. Och tyvärr så är det svårt att göra något i dessa lägen, eftersom vändslingor inte står högt i kurs hos TF och därmed är deras intresse ganska litet.
Vi får glädjas åt bilder som de du visar och därmed kunna visa upp hur det var en gång i tiden.
Stefan
Det finns fler platser där det legat vändslingor som tagit bort och marken har använts till byggnader, Svedmyra, Ålstens gård bl a. Och tyvärr så är det svårt att göra något i dessa lägen, eftersom vändslingor inte står högt i kurs hos TF och därmed är deras intresse ganska litet.
Vi får glädjas åt bilder som de du visar och därmed kunna visa upp hur det var en gång i tiden.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Slingan vid Telefonplan
Egentligen vet jag väl inte om just den där slingan är det som är mest värt att bevara på platsen, men tack för att du nosat fram detta Westergård, och tack för bilderna. Första bilden är ju inte från Telefonplan utan från nästa hållplats västerut, Korpmossevägen, men byggprojektet påverkar kanske även den platsen. Det tycker jag i så fall egentligen är mer intressant ur historisk synpunkt, men jag antar att tunnelbanan inte direkt påverkas av ev förändringar där?