Sida 2 av 4

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Postat: söndag 15 januari 2023 13:40
av Per Lind
Nu finns ju inte tillräcklig plats i vagnhallen men man hade kunnat köra med 1-2 släpvagnar upp i säcken. Koppla av den främre motorvagnen och koppla på en ny i andra änden. Efter avgång kör den lämnade motorvagnen över till högerspåret och väntar på nästkommande ankommande tåg.
-Per

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Postat: söndag 15 januari 2023 13:57
av daniel_s
Per Lind skrev: söndag 15 januari 2023 13:40 Nu finns ju inte tillräcklig plats i vagnhallen men man hade kunnat köra med 1-2 släpvagnar upp i säcken. Koppla av den främre motorvagnen och koppla på en ny i andra änden. Efter avgång kör den lämnade motorvagnen över till högerspåret och väntar på nästkommande ankommande tåg.
-Per
Som du själv skriver finns det inte tillräckligt många vagnar för detta idag, sen flyttar man givetvis färre resenärer om man hela tiden har en vagn stående så det är bättre att köra den också i konvojen. Man skulle kunna köra ungefär som vi gjorde 2009 på Tvärbanan men med A1, B19 och A12.

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Postat: söndag 15 januari 2023 14:09
av Hechtwagen
Är cafvagnarna på Lidingö och Tvärbanan igång nu?
Kollade i SL-appen och där stod inget om någon inställdtrafik där.

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Postat: söndag 15 januari 2023 14:12
av Hechtwagen
Stefan Widén skrev: torsdag 12 januari 2023 15:45 Nockebybanan kör med A32 men det lär ju bli glesare trafik både på NB och Tvären
Linje 12 körs väl i regel med A32 utan Atc som bara får gå i trafik på linje 12, räcker inte dessa vagnar till för den ordinarie trafiken på linje 12?

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Postat: söndag 15 januari 2023 14:16
av daniel_s
Hechtwagen skrev: söndag 15 januari 2023 14:09 Är cafvagnarna på Lidingö och Tvärbanan igång nu?
Kollade i SL-appen och där stod inget om någon inställdtrafik där.
Lidingö har full trafik med A36. På Tvärbanan körs alla avgångar, men med en del korta tåg då endast A32 är i trafik.

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Postat: söndag 15 januari 2023 17:54
av Odd
Hechtwagen skrev: söndag 15 januari 2023 14:12
Stefan Widén skrev: torsdag 12 januari 2023 15:45 Nockebybanan kör med A32 men det lär ju bli glesare trafik både på NB och Tvären
Linje 12 körs väl i regel med A32 utan Atc som bara får gå i trafik på linje 12, räcker inte dessa vagnar till för den ordinarie trafiken på linje 12?
Jag tror inte det finns kvar några A32-vagnar utan ATC. När det nyss nya systemet infördes så monterades det på alla vagnar. Däremot körs det inte med A35 på tolvan pga andra tekniska anledningar.

SS spårvägstrafik igång?

Postat: onsdag 18 januari 2023 10:14
av gek
Trafiken på linje 7 tycks nu vara igång till viss del. På sl.se har det senaste dagarna informerats om att endast museala spårvagnar och enstaka bussar trafikerar linjen, men nu finns istället en mängd oöverskådliga uppgifter om inställda avgångar. Kanske sätts A35 nu successivt i trafik igen efter kontroll av varje enskild vagn?

För Tvärbanan finns det på sl.se inte längre någon varning om enkelvagnar, så även där verkar A35 ha börjat släppas loss.

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Postat: onsdag 18 januari 2023 13:27
av Stefan Widén
Trafiken med A35B på L7 är fortfarande inställd. Det jobbas fortfarande på lösning för våra vagnar.

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Postat: onsdag 18 januari 2023 18:55
av gek
ja, när jag ställer samman alla de helförvirrade uppräkningarna av inställda avgångar på sl.se inser jag att samtliga avgångar faktiskt är inställda (eller i några fall ersatta med buss). Märkligt att SL inte längre kan informera om att spårvägstrafiken faktiskt är inställd (förutom då eventuella museivagnar) - till och med i går framgick detta faktiskt av sl.se

Men A35 på Tvärbanan kanske kommit igång eftersom det i dag helt har saknats information om att avgångar körs med enkelvagn? Eller anser SL att detta numera är helt normalt och därför inte behöver informeras om? Någon Tvärbaneresenär som har koll på läget?

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Postat: torsdag 19 januari 2023 10:04
av Pluppiplopp
Från vad jag läst så verkar A35 väldigt problematisk.

1. Varför köper man in fler?

2. Är det inte bättre med mer gatu-anpassade vagnar på tex spårväg city?

A 35, A32, A34

Postat: torsdag 19 januari 2023 10:51
av gek
Att A35 och A36 haft så mycket problem beror nog delvis på att det är en specialkonstruktion som krävdes för att uppfylla SL kravspec. Endast Region Stockholm och Tallinn har denna vagntyp (och Tallinn köper numera vagnar av annan konstruktion). A35 är dessutom obekväm för passagerarna; trångt, många trappsteg och podester, sluttande plan. Enda fördelen mot A32 är luftkonditioneringen. Den nu aktuella bromsbortfallsrisken behöver förstås inte alls bero på att A35 och motsvarande är en liten udda produkt i CAFs sortiment, utan kan exempelvis ha orsakats av komponentfel som skulle kunnat tänkas påverka även andra vagntyper.

A32 är en standardtyp som finns på flera håll runt om i världen. Kravspecen vid den vagnsupphandlingen utformades just för att flera leverantörer skulle kunna lämna anbud utifrån existerande beprövade standardprodukter.

Att ytterligare A35 beställdes för att kunna ersätta A34 på linje 7 motiverades av Trafikförvaltningen med att A34 allmänt sett var dåliga vagnar; jag vill minnas att de även beskrevs som ett arbetsmiljöproblem. Men i Norrköping, där vagnarna finns numera, tycks de vara acceptabla.

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Postat: torsdag 19 januari 2023 12:23
av M224
Jag fattar verkligen inte varför det var så viktigt för SL att beställa dessa vagnar. Var det för att de kanske, någon gång eventuellt i framtiden skulle kunna trafikeras på Saltsjöbanan? Jag kan inte fatta att Stockholms kollektivtrafik rankas tredje bästa i världen. Två dagar i rad nu med strul i tunnelbanan, trasiga hissar, rulltrappor, tåg som kör i snigelfart genom stan, trängsel och nu inställda spårvagnar. Hur tusan dåliga är andra städers kollektivtrafik kan man undra?

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Postat: torsdag 19 januari 2023 17:32
av C12C3C3C12
M+S+M is soo DDR :)

Andra städer kan inte klaga på dålig kollektivtrafik, möjligen Berlin när dom fick problem med sina S-Bahn-vagnar, 75% avställda för flera år sedan. Någon hört om Paris spårvagnar någonsin krånglar? Felet är väl att istället för att köpa beprövade modeller ska Stockholm alltid krångla till det med sina specialbeställningar.

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Postat: lördag 21 januari 2023 19:17
av gek
I dag tycks dessbättre spårvagnstrafiken på linje 7 successivt ha kommit igång; när jag passerade Sergels torg tidigare i dag såg jag både en A35 och en A11 eller A12.

Re: A 35, A32, A34

Postat: söndag 22 januari 2023 14:40
av Thomas Lange
gek skrev: torsdag 19 januari 2023 10:51 Att A35 och A36 haft så mycket problem beror nog delvis på att det är en specialkonstruktion som krävdes för att uppfylla SL kravspec. Endast Region Stockholm och Tallinn har denna vagntyp (och Tallinn köper numera vagnar av annan konstruktion). A35 är dessutom obekväm för passagerarna; trångt, många trappsteg och podester, sluttande plan. Enda fördelen mot A32 är luftkonditioneringen. Den nu aktuella bromsbortfallsrisken behöver förstås inte alls bero på att A35 och motsvarande är en liten udda produkt i CAFs sortiment, utan kan exempelvis ha orsakats av komponentfel som skulle kunnat tänkas påverka även andra vagntyper.

A32 är en standardtyp som finns på flera håll runt om i världen. Kravspecen vid den vagnsupphandlingen utformades just för att flera leverantörer skulle kunna lämna anbud utifrån existerande beprövade standardprodukter.

Att ytterligare A35 beställdes för att kunna ersätta A34 på linje 7 motiverades av Trafikförvaltningen med att A34 allmänt sett var dåliga vagnar; jag vill minnas att de även beskrevs som ett arbetsmiljöproblem. Men i Norrköping, där vagnarna finns numera, tycks de vara acceptabla.
Sigbaturen gek har rätt i satt Trafikförvaltningen dömde ut A34, men jag menar att det var en del av argumenteringen för att rättfärdiga fler beställningar av A35, då man såg framför sig fördelen med att ha en enhetlig vagntyp för sina framtida spårvägar. AB SS uppfattning var att A34 var en utomordentlig vagn med hög tillgänglighet i trafiksutsättningen (ca 98%) och utan stoppande fel. Problemet med vagntypen var de bullrande löpboggierna i mittmodulen, något som tillverkaren Bombardier hade åtagit sig att åtgärda redan innan leverans, men som SL/TF tackade nej till.

Den officiella förklaringen till bromsproblemet för A35 sammanfattas så här:
Anledningen till händelsen var att vagnen hade en felaktig hastighetsgivare på ena boggin. Den felaktiga hastighetsgivaren hade uppfattat en mycket stor hastighetsskillnad jämfört med övriga axlar och därför aktiverades slirskyddet som släppte den mekaniska bromsen. Resultatet blev att det inte gick att bromsa med driftbromsen om man påbörjade inbromsningen under 7 km/h eftersom vagnen då enbart använder den mekaniska bromsen. El bromsen är inte påverkad.
En riskanalys har gjorts av Stockholms Spårvägar, VR och Trafikförvaltningen efter CAF:s analys av händelsen. Resultatet tillsammans med den accepterade åtgärdsplanen anses tillfredställande för att häva körförbudet p.g.a. bromsfel på samtliga CAF vagnar.


Det innebär inte att allt är frid och fröjd. Fler A35 har börjat sättas ut på Tvärbanan och A36 på Lidingöbanan är åter kommit igång. Men på Spårväg City är bara 2 av 8 A35 trafikdugliga, så bussersättning för flera turer och förstärkning med Djurgårdslinjens museala vagnar kommer att gälla ytterligare en tid.

Re: A 35, A32, A34

Postat: söndag 22 januari 2023 19:32
av gek
Thomas Lange skrev: söndag 22 januari 2023 14:40 ... Men på Spårväg City är bara 2 av 8 A35 trafikdugliga, så bussersättning för flera turer och förstärkning med Djurgårdslinjens museala vagnar kommer att gälla ytterligare en tid.
ja, jag ser nu på sl.se "Oregelbunden trafik med inställda avgångar samt avgångar ersatt med buss för Spårväg City 7 på grund av kraftig vagnbrist. Var ute i god tid "

Är det enbart åtgärder för att förebygga bromsbortfall som gör att 6 av 8 A35 på linje 7 är ur trafik, eller andra orsaker? A35 tycks ju även tidigare ha haft låg tillgänglighet.

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Postat: söndag 22 januari 2023 20:10
av Hechtwagen
"Resultatet blev att det inte gick att bromsa med driftbromsen om man påbörjade inbromsningen under 7 km/h eftersom vagnen då enbart använder den mekaniska bromsen. El bromsen är inte påverkad"

Vad är "driftbroms" om det inte är mekanisk broms eller elbroms? Magnetbroms?

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Postat: söndag 22 januari 2023 20:44
av Hans W
Hechtwagen skrev: söndag 22 januari 2023 20:10
Vad är "driftbroms" om det inte är mekanisk broms eller elbroms? Magnetbroms?
Elbroms i högre hastighet, mekanisk i låg

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Postat: söndag 22 januari 2023 22:15
av dr Ehnberg
Minns jag rätt nu, hände det inte något liknande i början med X2? Som jag har fått det berättat för mig så inträffade det under en provkörning att all bromsförmåga plötsligt försvann när man närmade sig en stoppsignal, och att man med nöd och näppe fick hejd på tåget.

Orsaken ska ha varit att det längs tåget finns en databuss, som bl.a. innehåller information om tågets aktuella hastighet. Vid varje broms finns en lokal hastighetsmätare för den aktuella hjulaxeln. Om de här två hastigheterna skiljer sig åt, så att hjulaxeln går långsammare än tåget, så drar den lokala bromsen slutsatsen att axeln har bromsats fast och lossar då omedelbart bromsen.

Felet var att den hastighet som meddelades via databussen, var felaktig. Den trodde att tåget rörde sig snabbare än det verkligen gjorde, och resultatet blev att alla bromsar trodde att dom var fastbromsade och därmed lossade och vägrade att göra annat. Varvid samtliga bromsar slutade fungera.

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Postat: söndag 22 januari 2023 22:19
av Hechtwagen
Hans W skrev: söndag 22 januari 2023 20:44
Hechtwagen skrev: söndag 22 januari 2023 20:10
Vad är "driftbroms" om det inte är mekanisk broms eller elbroms? Magnetbroms?
Elbroms i högre hastighet, mekanisk i låg

"Resultatet blev att det inte gick att bromsa med driftbromsen om man påbörjade inbromsningen under 7 km/h eftersom vagnen då enbart använder den mekaniska bromsen. El bromsen är inte påverkad"

Fast det stämmer ju inte med den information vi delgetts!
Eller menar de att mekbromsen uteblev vid inbromsnkngar från 7 km/h och nedåt?