Sida 1 av 4

Totalstopp för SS spårvägstrafik

Postat: torsdag 12 januari 2023 14:35
av gek
2022 var det många inställda avgångar på Stockholms linje 7 och på Lidingöbanan, detta främst på grund av dåligt fungerande vagnar. Under senare delen av hösten verkar läget ha förbättrats; dock har flera timslånga stopp förekommit på linje 7 på grund av vagnfel. Noterar nu på sl.se att linjen är totalstoppad sedan kl 12 just på grund av vagnfel. Och även Lidingöbanan har totalstopp, dock utan att orsak anges. Kanske nedblåsta träd?

För övrigt är det inställda avgångar även på Tvärbanan, enligt sl.se orsakat av vagnbrist. Är det alltför många avställda A35, eller börjar även A32 bli opålitliga och i behov av storrevision?

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Postat: torsdag 12 januari 2023 14:58
av Stefan Widén
Orsaken är teknisk fel på vagnarna. Som framkommit ett antal gånger så är det problem med CAF vagnarna och nu har det uppstått ett fel som gör att man inte enbart kan påvisa att det bara är på en vagn. Och då tvingas man till denna drastiska åtgärd tills dess att man fått en lösning.

Kan dock meddela att vi försöker rulla lite äldre vagnar på Linje 7. Har inga uppgifter om när.

Stefan

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Postat: torsdag 12 januari 2023 15:40
av ADDE
SVT: All trafik inställd på Lidingöbanan och Spårväg city – beror på bromsfel

Framgår ganska tydligt att det är A35 o A36 det handlar om.

Nockebybanan verkar inte alls påverkas av detta när jag kollade på SLs störningsinfo.

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Postat: torsdag 12 januari 2023 15:45
av Stefan Widén
Nockebybanan kör med A32 men det lär ju bli glesare trafik både på NB och Tvären

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Postat: torsdag 12 januari 2023 16:47
av Odd
Här ser man ett av de värden som finns i att ha en s k differentierad vagnpark.

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Postat: torsdag 12 januari 2023 18:30
av Stefan Widén
Kan meddela att det nu går 2 vagnar på L7.

71 och 76

😃

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Postat: torsdag 12 januari 2023 19:29
av M224
Odd skrev: torsdag 12 januari 2023 16:47 Här ser man ett av de värden som finns i att ha en s k differentierad vagnpark.
I Sverige ska ju helst en o samma modell rulla överalllt. Ex. X10-X14, X60-X62. Liknande vagnar från norr till söder.

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Postat: fredag 13 januari 2023 11:16
av twr

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Postat: fredag 13 januari 2023 18:20
av Thomas Lange
Problemet identifierat!

En analys av händelsen har gjorts för att förstå vad som hänt och hur stor risken är för att det ska hända igen.
Anledningen till händelsen var att vagnen hade en felaktig hastighetsgivare på ena boggin. Den felaktiga hastighetsgivaren hade uppfattat en mycket stor hastighetsskillnad jämfört med övriga axlar och därför aktiverat slirskyddet som släppte den mekaniska bromsen. Eftersom vagnen kördes i under 8 km/h där endast mekanisk broms används så resulterade detta i ingen bromsverkan.
El bromsen är inte påverkad.

En riskanalys har nu gjorts av Stockholms Spårvägar, VR och Trafikförvaltningen där man kommit fram till att det är okej att köra A36 på Lidingöbanan. Anledningen är att Lidingöbanan har ATP som kommer bromsa vagnarna vid eventyellt fel.

A35 och A35B har fortsatt körförbud på SpvC tills ytterligare riskanalys har gjorts gällande gatuspår.

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Postat: fredag 13 januari 2023 18:31
av Lars Stegenius
Enligt Djurgårdslinjens hemsida rullar nu A29 170 som ersättningsvagn på linje 7N. En intressant fråga är ju hur mycket ersättningstrafik Djl skulle kunna få fram. Finns det personal hos ABSS som också är behörig hos Djl och som skulle kunna göra sin planerade tjänst där i stället?

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Postat: fredag 13 januari 2023 20:40
av Stefan Widén
Lars Stegenius skrev: fredag 13 januari 2023 18:31 Enligt Djurgårdslinjens hemsida rullar nu A29 170 som ersättningsvagn på linje 7N. En intressant fråga är ju hur mycket ersättningstrafik Djl skulle kunna få fram. Finns det personal hos ABSS som också är behörig hos Djl och som skulle kunna göra sin planerade tjänst där i stället?
Läget just nu är att vi är inne i ett genartionsskifte. I stort sett alla som var med från början har valt att sluta köra av olika skäl, ålder är det det vanligaste. Men vi håller på att nyrekrytera och utbildar allt vad vi orkar men det kommer ta ett par år till innan vi kan känna att vi har en trygg nivå på antalet aktiva.

När det gäller vagnar så är utmaningen att vi inte få plats med mer en som ryms på ett spår. Kunde vi kasta ut de moderna kunde vi åter ta hit alla våra vagnar och då kan vi få ihop 3 mustangtåg med släp och 3 gammalevagnståg med 2 med två släp och ett med tre släp. sen har vi 170 vagn 17 och om ett par år 373.

Men just nu så kan vi bara sätta ute ett par turer men man får vara glad för det som går ut.

Stefan

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Postat: fredag 13 januari 2023 21:20
av BSB101
Spårvagnarna står still och bussarna rullar på...

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Postat: lördag 14 januari 2023 13:14
av Fyrgeit
Stefan Widén skrev: fredag 13 januari 2023 20:40 När det gäller vagnar så är utmaningen att vi inte få plats med mer en som ryms på ett spår. Kunde vi kasta ut de moderna kunde vi åter ta hit alla våra vagnar och då kan vi få ihop 3 mustangtåg med släp och 3 gammalevagnståg med 2 med två släp och ett med tre släp. sen har vi 170 vagn 17 och om ett par år 373.
Det var inte illa! Hade det varit ett eller två släp på de tre mustangtågen?

Om man bara hade kopplat ihop de förbaskade spårvägarna :roll:

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Postat: lördag 14 januari 2023 16:55
av Hechtwagen
Fyrgeit skrev: lördag 14 januari 2023 13:14
Stefan Widén skrev: fredag 13 januari 2023 20:40 När det gäller vagnar så är utmaningen att vi inte få plats med mer en som ryms på ett spår. Kunde vi kasta ut de moderna kunde vi åter ta hit alla våra vagnar och då kan vi få ihop 3 mustangtåg med släp och 3 gammalevagnståg med 2 med två släp och ett med tre släp. sen har vi 170 vagn 17 och om ett par år 373.
Det var inte illa! Hade det varit ett eller två släp på de tre mustangtågen?

Om man bara hade kopplat ihop de förbaskade spårvägarna :roll:
Mustanger = ett släp.

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Postat: söndag 15 januari 2023 0:02
av C12C3C3C12
Buggarna max 2 släp. Har Göteborgsmustangerna tillräckligt med motorstyrka för 2 släp? Förmodligen inte för backen vid 7:ans vändslinga, var inga problem för Buggarna i alla fall, åkt några gånger där med dom på den gamla goda tiden.

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Postat: söndag 15 januari 2023 0:19
av daniel_s
C12C3C3C12 skrev: söndag 15 januari 2023 0:02 Buggarna max 2 släp. Har Göteborgsmustangerna tillräckligt med motorstyrka för 2 släp? Förmodligen inte för backen vid 7:ans vändslinga, var inga problem för Buggarna i alla fall, åkt några gånger där med dom på den gamla goda tiden.
S27 hade ursprungligen kopplingsdosor i båda ändarna och signalsystem mm klarade i princip 2 släp men det funkade inte i praktiken i Göteborg och hade inte funkat på Djurgården heller. Skulle säga att det inte är motorstyrkan som är det primära problemet utan snarare adhesionsvikten, vid minsta halka får man mycket svårt att ta sig uppför minsta lilla backe. Sen kan det nog bli för varmt för motorerna också.

Buggarna och andra tvåaxliga moderniserade SS-vagnar drog utan problem två släp, men då handlar det om LJ32-motorer med sina outtömliga kraftresurser och goda termiska egenskaper.

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Postat: söndag 15 januari 2023 9:21
av Hechtwagen
daniel_s skrev: söndag 15 januari 2023 0:19
C12C3C3C12 skrev: söndag 15 januari 2023 0:02 Buggarna max 2 släp. Har Göteborgsmustangerna tillräckligt med motorstyrka för 2 släp? Förmodligen inte för backen vid 7:ans vändslinga, var inga problem för Buggarna i alla fall, åkt några gånger där med dom på den gamla goda tiden.
S27 hade ursprungligen kopplingsdosor i båda ändarna och signalsystem mm klarade i princip 2 släp men det funkade inte i praktiken i Göteborg och hade inte funkat på Djurgården heller. Skulle säga att det inte är motorstyrkan som är det primära problemet utan snarare adhesionsvikten, vid minsta halka får man mycket svårt att ta sig uppför minsta lilla backe. Sen kan det nog bli för varmt för motorerna också.

Buggarna och andra tvåaxliga moderniserade SS-vagnar drog utan problem två släp, men då handlar det om LJ32-motorer med sina outtömliga kraftresurser och goda termiska egenskaper.

Det kördes ju mycket fyrvagnarståg förut i Göteborg med boggivagnar, var det därför S27 hade dosor i båda ändarna?
Som der ser ut på bild så var det M-M-S-S eller M-M-M-M.

Med tillägget att göteborgarna brukar kalla alla motorvagnar som inte går först i tåget för släpvagnar.

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Postat: söndag 15 januari 2023 9:27
av daniel_s
Hechtwagen skrev: söndag 15 januari 2023 9:21 Det kördes ju mycket fyrvagnarståg förut i Göteborg med boggivagnar, var det därför S27 hade dosor i båda ändarna?
Som der ser ut på bild så var det M-M-S-S eller M-M-M-M.

Med tillägget att göteborgarna brukar kalla alla motorvagnar som inte går först i tåget för släpvagnar.
Jag har sett en enda bild på ett fyrvagnståg med mustanger, det var väl vagnarna 59 och 60 som var multipelkörbara kontaktorvagnar och som drog två släp i något slags provkörning. Övriga mustanger var inte multipelkörbara, möjligen med undantag för gävlevagnarna 61-63 första åren.

Men på angeredsbanan var det väl full fart med fyrvagnståg med M25 första åren.

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Postat: söndag 15 januari 2023 9:29
av gek
Göteborgs mustangmotorvagnar av Hägglunds tillverkning var specificerade för att kunna dra två släpvagnar, vilket var tänkt att användas om man införde spårvagnstrafik på Säröbanan. Just på den banan hade det kanske fungerat - inga kraftiga stigningar och förhållandevis långt mellan hållplatserna. På övriga spårvägsnätet hade man säkert inga planer på att köra med dubbla släp.

Ett av de få tillfällen dubbla mustangsläp typ S27 faktiskt förekommit var när man provade att köra fyrvagnståg med de multipelkörbara Hägglundsmustangmotorvagnarna; bild från Gamlestadsvägen nära passagen under Västra stambanan:
Bild

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Postat: söndag 15 januari 2023 12:20
av Hechtwagen
daniel_s skrev: söndag 15 januari 2023 9:27
Hechtwagen skrev: söndag 15 januari 2023 9:21 Det kördes ju mycket fyrvagnarståg förut i Göteborg med boggivagnar, var det därför S27 hade dosor i båda ändarna?
Som der ser ut på bild så var det M-M-S-S eller M-M-M-M.

Med tillägget att göteborgarna brukar kalla alla motorvagnar som inte går först i tåget för släpvagnar.
Jag har sett en enda bild på ett fyrvagnståg med mustanger, det var väl vagnarna 59 och 60 som var multipelkörbara kontaktorvagnar och som drog två släp i något slags provkörning. Övriga mustanger var inte multipelkörbara, möjligen med undantag för gävlevagnarna 61-63 första åren.

Men på angeredsbanan var det väl full fart med fyrvagnståg med M25 första åren.
Allt det jag skrev rymms inom det du nu svarat.