Totalstopp för SS spårvägstrafik

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Totalstopp för SS spårvägstrafik

Inlägg av gek »

2022 var det många inställda avgångar på Stockholms linje 7 och på Lidingöbanan, detta främst på grund av dåligt fungerande vagnar. Under senare delen av hösten verkar läget ha förbättrats; dock har flera timslånga stopp förekommit på linje 7 på grund av vagnfel. Noterar nu på sl.se att linjen är totalstoppad sedan kl 12 just på grund av vagnfel. Och även Lidingöbanan har totalstopp, dock utan att orsak anges. Kanske nedblåsta träd?

För övrigt är det inställda avgångar även på Tvärbanan, enligt sl.se orsakat av vagnbrist. Är det alltför många avställda A35, eller börjar även A32 bli opålitliga och i behov av storrevision?
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Inlägg av Stefan Widén »

Orsaken är teknisk fel på vagnarna. Som framkommit ett antal gånger så är det problem med CAF vagnarna och nu har det uppstått ett fel som gör att man inte enbart kan påvisa att det bara är på en vagn. Och då tvingas man till denna drastiska åtgärd tills dess att man fått en lösning.

Kan dock meddela att vi försöker rulla lite äldre vagnar på Linje 7. Har inga uppgifter om när.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Inlägg av ADDE »

SVT: All trafik inställd på Lidingöbanan och Spårväg city – beror på bromsfel

Framgår ganska tydligt att det är A35 o A36 det handlar om.

Nockebybanan verkar inte alls påverkas av detta när jag kollade på SLs störningsinfo.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Inlägg av Stefan Widén »

Nockebybanan kör med A32 men det lär ju bli glesare trafik både på NB och Tvären
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Inlägg av Odd »

Här ser man ett av de värden som finns i att ha en s k differentierad vagnpark.
Genius on call
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Inlägg av Stefan Widén »

Kan meddela att det nu går 2 vagnar på L7.

71 och 76

😃
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Inlägg av M224 »

Odd skrev: torsdag 12 januari 2023 16:47 Här ser man ett av de värden som finns i att ha en s k differentierad vagnpark.
I Sverige ska ju helst en o samma modell rulla överalllt. Ex. X10-X14, X60-X62. Liknande vagnar från norr till söder.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2227
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Inlägg av Thomas Lange »

Problemet identifierat!

En analys av händelsen har gjorts för att förstå vad som hänt och hur stor risken är för att det ska hända igen.
Anledningen till händelsen var att vagnen hade en felaktig hastighetsgivare på ena boggin. Den felaktiga hastighetsgivaren hade uppfattat en mycket stor hastighetsskillnad jämfört med övriga axlar och därför aktiverat slirskyddet som släppte den mekaniska bromsen. Eftersom vagnen kördes i under 8 km/h där endast mekanisk broms används så resulterade detta i ingen bromsverkan.
El bromsen är inte påverkad.

En riskanalys har nu gjorts av Stockholms Spårvägar, VR och Trafikförvaltningen där man kommit fram till att det är okej att köra A36 på Lidingöbanan. Anledningen är att Lidingöbanan har ATP som kommer bromsa vagnarna vid eventyellt fel.

A35 och A35B har fortsatt körförbud på SpvC tills ytterligare riskanalys har gjorts gällande gatuspår.
Ju förr dess bättre.
Lars Stegenius
Inlägg: 1872
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Inlägg av Lars Stegenius »

Enligt Djurgårdslinjens hemsida rullar nu A29 170 som ersättningsvagn på linje 7N. En intressant fråga är ju hur mycket ersättningstrafik Djl skulle kunna få fram. Finns det personal hos ABSS som också är behörig hos Djl och som skulle kunna göra sin planerade tjänst där i stället?
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Inlägg av Stefan Widén »

Lars Stegenius skrev: fredag 13 januari 2023 18:31 Enligt Djurgårdslinjens hemsida rullar nu A29 170 som ersättningsvagn på linje 7N. En intressant fråga är ju hur mycket ersättningstrafik Djl skulle kunna få fram. Finns det personal hos ABSS som också är behörig hos Djl och som skulle kunna göra sin planerade tjänst där i stället?
Läget just nu är att vi är inne i ett genartionsskifte. I stort sett alla som var med från början har valt att sluta köra av olika skäl, ålder är det det vanligaste. Men vi håller på att nyrekrytera och utbildar allt vad vi orkar men det kommer ta ett par år till innan vi kan känna att vi har en trygg nivå på antalet aktiva.

När det gäller vagnar så är utmaningen att vi inte få plats med mer en som ryms på ett spår. Kunde vi kasta ut de moderna kunde vi åter ta hit alla våra vagnar och då kan vi få ihop 3 mustangtåg med släp och 3 gammalevagnståg med 2 med två släp och ett med tre släp. sen har vi 170 vagn 17 och om ett par år 373.

Men just nu så kan vi bara sätta ute ett par turer men man får vara glad för det som går ut.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Inlägg av BSB101 »

Spårvagnarna står still och bussarna rullar på...
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Inlägg av Fyrgeit »

Stefan Widén skrev: fredag 13 januari 2023 20:40 När det gäller vagnar så är utmaningen att vi inte få plats med mer en som ryms på ett spår. Kunde vi kasta ut de moderna kunde vi åter ta hit alla våra vagnar och då kan vi få ihop 3 mustangtåg med släp och 3 gammalevagnståg med 2 med två släp och ett med tre släp. sen har vi 170 vagn 17 och om ett par år 373.
Det var inte illa! Hade det varit ett eller två släp på de tre mustangtågen?

Om man bara hade kopplat ihop de förbaskade spårvägarna :roll:
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Inlägg av Hechtwagen »

Fyrgeit skrev: lördag 14 januari 2023 13:14
Stefan Widén skrev: fredag 13 januari 2023 20:40 När det gäller vagnar så är utmaningen att vi inte få plats med mer en som ryms på ett spår. Kunde vi kasta ut de moderna kunde vi åter ta hit alla våra vagnar och då kan vi få ihop 3 mustangtåg med släp och 3 gammalevagnståg med 2 med två släp och ett med tre släp. sen har vi 170 vagn 17 och om ett par år 373.
Det var inte illa! Hade det varit ett eller två släp på de tre mustangtågen?

Om man bara hade kopplat ihop de förbaskade spårvägarna :roll:
Mustanger = ett släp.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Inlägg av C12C3C3C12 »

Buggarna max 2 släp. Har Göteborgsmustangerna tillräckligt med motorstyrka för 2 släp? Förmodligen inte för backen vid 7:ans vändslinga, var inga problem för Buggarna i alla fall, åkt några gånger där med dom på den gamla goda tiden.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Inlägg av daniel_s »

C12C3C3C12 skrev: söndag 15 januari 2023 0:02 Buggarna max 2 släp. Har Göteborgsmustangerna tillräckligt med motorstyrka för 2 släp? Förmodligen inte för backen vid 7:ans vändslinga, var inga problem för Buggarna i alla fall, åkt några gånger där med dom på den gamla goda tiden.
S27 hade ursprungligen kopplingsdosor i båda ändarna och signalsystem mm klarade i princip 2 släp men det funkade inte i praktiken i Göteborg och hade inte funkat på Djurgården heller. Skulle säga att det inte är motorstyrkan som är det primära problemet utan snarare adhesionsvikten, vid minsta halka får man mycket svårt att ta sig uppför minsta lilla backe. Sen kan det nog bli för varmt för motorerna också.

Buggarna och andra tvåaxliga moderniserade SS-vagnar drog utan problem två släp, men då handlar det om LJ32-motorer med sina outtömliga kraftresurser och goda termiska egenskaper.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Inlägg av Hechtwagen »

daniel_s skrev: söndag 15 januari 2023 0:19
C12C3C3C12 skrev: söndag 15 januari 2023 0:02 Buggarna max 2 släp. Har Göteborgsmustangerna tillräckligt med motorstyrka för 2 släp? Förmodligen inte för backen vid 7:ans vändslinga, var inga problem för Buggarna i alla fall, åkt några gånger där med dom på den gamla goda tiden.
S27 hade ursprungligen kopplingsdosor i båda ändarna och signalsystem mm klarade i princip 2 släp men det funkade inte i praktiken i Göteborg och hade inte funkat på Djurgården heller. Skulle säga att det inte är motorstyrkan som är det primära problemet utan snarare adhesionsvikten, vid minsta halka får man mycket svårt att ta sig uppför minsta lilla backe. Sen kan det nog bli för varmt för motorerna också.

Buggarna och andra tvåaxliga moderniserade SS-vagnar drog utan problem två släp, men då handlar det om LJ32-motorer med sina outtömliga kraftresurser och goda termiska egenskaper.

Det kördes ju mycket fyrvagnarståg förut i Göteborg med boggivagnar, var det därför S27 hade dosor i båda ändarna?
Som der ser ut på bild så var det M-M-S-S eller M-M-M-M.

Med tillägget att göteborgarna brukar kalla alla motorvagnar som inte går först i tåget för släpvagnar.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev: söndag 15 januari 2023 9:21 Det kördes ju mycket fyrvagnarståg förut i Göteborg med boggivagnar, var det därför S27 hade dosor i båda ändarna?
Som der ser ut på bild så var det M-M-S-S eller M-M-M-M.

Med tillägget att göteborgarna brukar kalla alla motorvagnar som inte går först i tåget för släpvagnar.
Jag har sett en enda bild på ett fyrvagnståg med mustanger, det var väl vagnarna 59 och 60 som var multipelkörbara kontaktorvagnar och som drog två släp i något slags provkörning. Övriga mustanger var inte multipelkörbara, möjligen med undantag för gävlevagnarna 61-63 första åren.

Men på angeredsbanan var det väl full fart med fyrvagnståg med M25 första åren.
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Inlägg av gek »

Göteborgs mustangmotorvagnar av Hägglunds tillverkning var specificerade för att kunna dra två släpvagnar, vilket var tänkt att användas om man införde spårvagnstrafik på Säröbanan. Just på den banan hade det kanske fungerat - inga kraftiga stigningar och förhållandevis långt mellan hållplatserna. På övriga spårvägsnätet hade man säkert inga planer på att köra med dubbla släp.

Ett av de få tillfällen dubbla mustangsläp typ S27 faktiskt förekommit var när man provade att köra fyrvagnståg med de multipelkörbara Hägglundsmustangmotorvagnarna; bild från Gamlestadsvägen nära passagen under Västra stambanan:
Bild
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Totalstopp för SS spårvägstrafik

Inlägg av Hechtwagen »

daniel_s skrev: söndag 15 januari 2023 9:27
Hechtwagen skrev: söndag 15 januari 2023 9:21 Det kördes ju mycket fyrvagnarståg förut i Göteborg med boggivagnar, var det därför S27 hade dosor i båda ändarna?
Som der ser ut på bild så var det M-M-S-S eller M-M-M-M.

Med tillägget att göteborgarna brukar kalla alla motorvagnar som inte går först i tåget för släpvagnar.
Jag har sett en enda bild på ett fyrvagnståg med mustanger, det var väl vagnarna 59 och 60 som var multipelkörbara kontaktorvagnar och som drog två släp i något slags provkörning. Övriga mustanger var inte multipelkörbara, möjligen med undantag för gävlevagnarna 61-63 första åren.

Men på angeredsbanan var det väl full fart med fyrvagnståg med M25 första åren.
Allt det jag skrev rymms inom det du nu svarat.
Skriv svar