Sida 1 av 2
Bruket att kalla förortsspårvägar för "banor"?
Postat: måndag 02 januari 2023 15:20
av Hechtwagen
Hej!
I Stockholm så var och även är det brukligt att man kallar spårvägar som helt eller delvis går utanför innerstaden för banor. Göteborg har bara en spårvägslinje, Angeredsbanan, som tillämpar denna princip.
När infördes detta bruk i Stockholm?
Och vilka banor har historiskt skyltats på långskyltarna på de spårvagnar som gick på dessa banor? Och efter långskyltarnas slopande på blå plåtskyltar på vagnssidorna.
Spontant tänker jag på
Örbybanan
Enskedebanan
Tellusborgsbanan
Sundbybergsbanan
Ulvsundabanan
Nockebybanan
Gröndalsbanan
Ängbybanan
Hur länge höll detta skyltande i sig?
När spårvägen drogs ut till Fruängen 1956, stod det då Fruängenbanan på vagnarna?
Vilka banor har skyltats utöver de som nämns ovan?
Re: Bruket att kalla förotsspårvägar för "banor"?
Postat: måndag 02 januari 2023 15:49
av Stefan B
Brommabanan skyltade man väl innan Nockeby- resp. Ulvsundabanan?
Re: Bruket att kalla förotsspårvägar för "banor"?
Postat: måndag 02 januari 2023 20:30
av Harald
Jag har en spårvägskarta från 1928 med tillhörande tidtabeller. Där kallas SS egna förortslinjer för linjer, t.ex. Ålstenslinjen, medan Lidingöbanorna kallas Norra resp. Södra Lidingöbanan. År 1937 har man bytt till bana även för de egna linjerna. Skönviksbanan kallades så i tidtabellerna men hade inga skyltar. Åtminstone Norra Lidingöbanan skyltade så på långskyltar. När man skaffade Ängbyvagnarna började man köra vartannat varv på vardera banan så då hade man omställbara skyltar där SS hade linjenumret. Där fick det bara plats NORRA LIDINGÖ resp. SÖDRA LIDINGÖ. Banan till Fruängen hette förstås Fruängsbanan och utöver de banor som nämns i det första inlägget fanns Mälarhöjdsbanan. Det har aldrig skyltats Angeredsbanan på vagnarna, men namnet har nog använts i diverse informationsmaterial.
Re: Bruket att kalla förotsspårvägar för "banor"?
Postat: måndag 02 januari 2023 22:42
av twr
Vad är en långskylt?
Re: Bruket att kalla förotsspårvägar för "banor"?
Postat: måndag 02 januari 2023 23:06
av Hechtwagen
twr skrev: ↑måndag 02 januari 2023 22:42
Vad är en långskylt?
En lång skylt på sidan av vagnen monterad på taket.
Re: Bruket att kalla förotsspårvägar för "banor"?
Postat: måndag 02 januari 2023 23:10
av Hechtwagen
Harald skrev: ↑måndag 02 januari 2023 20:30
Jag har en spårvägskarta från 1928 med tillhörande tidtabeller. Där kallas SS egna förortslinjer för linjer, t.ex. Ålstenslinjen, medan Lidingöbanorna kallas Norra resp. Södra Lidingöbanan. År 1937 har man bytt till bana även för de egna linjerna. Skönviksbanan kallades så i tidtabellerna men hade inga skyltar. Åtminstone Norra Lidingöbanan skyltade så på långskyltar. När man skaffade Ängbyvagnarna började man köra vartannat varv på vardera banan så då hade man omställbara skyltar där SS hade linjenumret. Där fick det bara plats NORRA LIDINGÖ resp. SÖDRA LIDINGÖ. Banan till Fruängen hette förstås Fruängsbanan och utöver de banor som nämns i det första inlägget fanns Mälarhöjdsbanan. Det har aldrig skyltats Angeredsbanan på vagnarna, men namnet har nog använts i diverse informationsmaterial.
Tack Harald, men fanns det långskyltar med texten Fruängsbanan? Hade A23/24/29 sådana mindre i plåt på sidan?
Och gick det annat än A23/24/29 till Fruängen? Var A11 och A12 borta på brännkyrkalinjerna 1956 när spårvägen drogs ut till Fruängen? Sista A29 levererades ju 1955.
Re: Bruket att kalla förotsspårvägar för "banor"?
Postat: måndag 02 januari 2023 23:11
av Harald
Exempel på långskylt:

Re: Bruket att kalla förotsspårvägar för "banor"?
Postat: måndag 02 januari 2023 23:36
av Harald
Långskyltarna ersattes nog av plåtskyltar på sidan även på A11/A12. På bilder från 50-talet har de inga långskyltar. Jag har inte hittat några bilder där man kan läsa vad som står på plåtskyltarna, men det ser ut att vara en längre text i två rader. Antagligen ville man ange ändstationerna eftersom det fanns två ändstationer i staden så att det stod t.ex. Fruängen-Fridhemsplan. Ytterligare en långskyltstext hittade jag när jag letade bilder, Södra Förstadsbanan. och en plåtskylt med texten Västertorpsbanan.
Angeredsbanan
Postat: måndag 02 januari 2023 23:44
av gek
Harald skrev: ↑måndag 02 januari 2023 20:30
Det har aldrig skyltats Angeredsbanan på vagnarna, men namnet har nog använts i diverse informationsmaterial.
ja, och på en ljusskylt vid slutstationen Polhemsplatsen samt skyltar som visade vägen till den i början ganska undanskymda hållplatsen vid Gamlestadstorget.
Re: Bruket att kalla förotsspårvägar för "banor"?
Postat: måndag 02 januari 2023 23:53
av Hechtwagen
Harald skrev: ↑måndag 02 januari 2023 23:36
Långskyltarna ersattes nog av plåtskyltar på sidan även på A11/A12. På bilder från 50-talet har de inga långskyltar. Jag har inte hittat några bilder där man kan läsa vad som står på plåtskyltarna, men det ser ut att vara en längre text i två rader. Antagligen ville man ange ändstationerna eftersom det fanns två ändstationer i staden så att det stod t.ex. Fruängen-Fridhemsplan. Ytterligare en långskyltstext hittade jag när jag letade bilder, Södra Förstadsbanan. och en plåtskylt med texten Västertorpsbanan.
Exakt! 335 som är blå och vit med dörrarna målade i samma färg som vagnskorgen ska inte ha lpngskyltar på taket ihop med den målningen men det har den nu.
Re: Bruket att kalla förotsspårvägar för "banor"?
Postat: tisdag 03 januari 2023 17:33
av Thomas Lange
Hechtwagen skrev: ↑måndag 02 januari 2023 23:53
Harald skrev: ↑måndag 02 januari 2023 23:36
Långskyltarna ersattes nog av plåtskyltar på sidan även på A11/A12. På bilder från 50-talet har de inga långskyltar. Jag har inte hittat några bilder där man kan läsa vad som står på plåtskyltarna, men det ser ut att vara en längre text i två rader. Antagligen ville man ange ändstationerna eftersom det fanns två ändstationer i staden så att det stod t.ex. Fruängen-Fridhemsplan. Ytterligare en långskyltstext hittade jag när jag letade bilder, Södra Förstadsbanan. och en plåtskylt med texten Västertorpsbanan.
Exakt! 335 som är blå och vit med dörrarna målade i samma färg som vagnskorgen ska inte ha lpngskyltar på taket ihop med den målningen men det har den nu.
Men på 335 står inte viss bana utan SVENSKA SPÅRVÄGSSÄLLSKAPET och om det får man väl säga att dubbla fel tar ut varandra!
Re: Bruket att kalla förortsspårvägar för "banor"?
Postat: tisdag 03 januari 2023 19:40
av Harald
Hos Digitalt Museum hittade jag några bilder som bekräftar mina antaganden ovan.
A11 311 på linje 13 med plåtskylt Fridhemsplan-Hornsplan-Mälarhöjden:
https://digitaltmuseum.se/021018459675/ ... ia?slide=0
B24 637 på linje 14 med plåtskylt Fridhemsplan-Hornsplan-Västertorp:
https://digitaltmuseum.se/021018459666/ ... ia?slide=0
Vagnen, som ännu inte är ombyggd till manövervagn, går mitt i tåget och har en pappskylt med texten Vagnen går endast till Brännkyrkahallen. Antingen kortade man till enkelvagn eller så gjorde man sig besvär med att växla ut släpvagnen.
Jag hittade också ytterligare en variant på långskylt, Midsommarkransbanan:
https://digitaltmuseum.se/021018451490/ ... ss-a11-274
Re: Bruket att kalla förortsspårvägar för "banor"?
Postat: tisdag 03 januari 2023 19:48
av Stefan Widén
Kikade även jag på bilder hittade inga vagnar med blåa dörrar och långskyllt. Så Uppenbarligen när man inte orkade måla bruna dörrar så hängde det ihop med att man inte orkade byta långsskyltar vilket inte är så himla enkelt.
Spännande att veta vad som var den verkliga orsaken men jag gissar på att det var ett himla sjå att byta alla skyltar då vagnen skulle ut på en annan linje.
'
Stefan
Re: Bruket att kalla förortsspårvägar för "banor"?
Postat: tisdag 03 januari 2023 20:45
av daniel_s
Stefan Widén skrev: ↑tisdag 03 januari 2023 19:48
Kikade även jag på bilder hittade inga vagnar med blåa dörrar och långskyllt. Så Uppenbarligen när man inte orkade måla bruna dörrar så hängde det ihop med att man inte orkade byta långsskyltar vilket inte är så himla enkelt.
Spännande att veta vad som var den verkliga orsaken men jag gissar på att det var ett himla sjå att byta alla skyltar då vagnen skulle ut på en annan linje.
Mja, det var ju egentligen inget problem då den i detta skick endast gick på en enda linje. Men träskyltar behöver mycket underhåll, och nyare vagnar (buggar, ängbyvagnar och mustanger) saknade ju långskyltar så det var ju inkonsekvent att ha det på vissa vagnar men inte på andra.
Alltså, jag företog faktiskt en smärre utredning inför den senaste omskyltningen av vagnen och är mycket väl medveten om att den inte ska ha långskyltar (och i synnerhet inte med denna oautentiska text). Men vi lät dem sitta kvar ändå, alltid retar det nån

Re: Bruket att kalla förortsspårvägar för "banor"?
Postat: tisdag 03 januari 2023 22:08
av Anders Hanquist
"Bruket" har ju fortlevt med Tvärbanan, även om vagnarna inte skyltas så. Även SL:s järnvägar, Roslagsbanan och Saltsjöbanan benämns ju på så sätt. Fast det kanske ursprungligen var "populärnamn". Nya projekt nu kallas dock sådant som "Spårväg syd".
Re: Bruket att kalla förortsspårvägar för "banor"?
Postat: tisdag 03 januari 2023 22:29
av Lennart Petersen
I princip är det väl banor som till större delen går på egen banvall som fått heta banor.
Och med ett linjenummer för de vagnar som trafikerade-trafikerar.
Spårväg Syd kanske kommer att bryta det mönstret om den nu får heta så i färdigt skick.
Annars är det väl bara linje 7 som SL kallar för spårväg .
Re: Bruket att kalla förortsspårvägar för "banor"?
Postat: tisdag 03 januari 2023 22:30
av Harald
Anders Hanquist skrev: ↑tisdag 03 januari 2023 22:08
"Bruket" har ju fortlevt med Tvärbanan, även om vagnarna inte skyltas så. Även SL:s järnvägar, Roslagsbanan och Saltsjöbanan benämns ju på så sätt. Fast det kanske ursprungligen var "populärnamn". Nya projekt nu kallas dock sådant som "Spårväg syd".
För järnvägar är ju namn på -banan det vanliga, men för spårvägar har det nog bara funnits två "banor" utanför Stockholm, Skönviksbanan i Sundsvall och Angeredsbanan i Göteborg. I Gävle hette det Bomhuslinjen, i Uppsala Mälarlinjen och i Göteborg Långedragslinjen. Men hur var det i Helsingborg, Råålinjen eller Rååbanan?
Re: Bruket att kalla förortsspårvägar för "banor"?
Postat: tisdag 03 januari 2023 22:41
av daniel_s
Lennart Petersen skrev: ↑tisdag 03 januari 2023 22:29
I princip är det väl banor som till större delen går på egen banvall som fått heta banor.
Och med ett linjenummer för de vagnar som trafikerade-trafikerar.
Spårväg Syd kanske kommer att bryta det mönstret om den nu får heta så i färdigt skick.
Annars är det väl bara linje 7 som SL kallar för spårväg .
Nä även Nockebybanan, Tvärbanan och Lidingöbanan benämns som spårvägar (med spårvagnstrafik) i kommunikation med allmänheten.
Avd ordmärkeri: Linje 7 är inte en spårväg, det är en spårvagnslinje. Flera linjer kan ju trafikera samma spårväg vilket exempelvis förekommer på Tvärbanan.
Re: Bruket att kalla förortsspårvägar för "banor"?
Postat: onsdag 04 januari 2023 23:28
av Anders Hanquist
daniel_s skrev: ↑tisdag 03 januari 2023 22:41
Avd ordmärkeri: Linje 7 är inte en spårväg, det är en spårvagnslinje. Flera linjer kan ju trafikera samma spårväg vilket exempelvis förekommer på Tvärbanan.
Jag kan absolut hålla med om detta. Men språkbruket svajar rätt mycket ändå. Fast principen bör ju vara att "banan" är infrastrukturen med spåranläggning, stationer/hållplatser etc, medan "linjen" är trafikupplägget mellan två ändpunkter. Fast redan våra tre tunnelbanor bryter mot detta "Gröna linjen", "Röda linjen" och "Blå linjen" borde rimligen heta "Gröna banan" etc och linjerna då vara de nummer som tågen mellan ändpunkterna har. Svårt kanske att ändra på efter så många årtionden. Sedan är det väl också problem med den engelskspråkiga information eftarom "line" även där används lite hur som helst. När det gäller bussar brukar dock "route" användas. I finlandsvenska förekommer som jag ser ibland ordet "rutt". Men det värsta är dock när ordet "bana" används om den rörliga materielen. "En tvärbana" är ju en spåranläggning som går "på tvärs" så att säga. Vi har en spårväg i Stockholm med detta namn och några norrländska järnvägar. Men att kalla en spårvagn eller ett tåg så är rätt bisarrt. Ingen säger faktiskt "en roslagsbana" eller "en saltsjöbana", så man undrar hur det uppstått och spritt sig.
Re: Bruket att kalla förortsspårvägar för "banor"?
Postat: torsdag 05 januari 2023 7:55
av daniel_s
Det där är väl ett rätt uttjatat ämne men jag kan repetera en viktig sak: ”Gröna linjen” är inte en beskrivning, det är ett egennamn. I verkligheten är ju banan varken grön eller en linje.
Det var London som var inspirationskällan när man införde ban-namnen på tunnelbanan typ 1994. Även i London finns ju grenar på Northern Line osv.