Bruket att kalla förortsspårvägar för "banor"?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3076
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Bruket att kalla förortsspårvägar för "banor"?

Inlägg av Hechtwagen »

Hej!

I Stockholm så var och även är det brukligt att man kallar spårvägar som helt eller delvis går utanför innerstaden för banor. Göteborg har bara en spårvägslinje, Angeredsbanan, som tillämpar denna princip.

När infördes detta bruk i Stockholm?

Och vilka banor har historiskt skyltats på långskyltarna på de spårvagnar som gick på dessa banor? Och efter långskyltarnas slopande på blå plåtskyltar på vagnssidorna.

Spontant tänker jag på

Örbybanan
Enskedebanan
Tellusborgsbanan
Sundbybergsbanan
Ulvsundabanan
Nockebybanan
Gröndalsbanan
Ängbybanan

Hur länge höll detta skyltande i sig?
När spårvägen drogs ut till Fruängen 1956, stod det då Fruängenbanan på vagnarna?

Vilka banor har skyltats utöver de som nämns ovan?
Senast redigerad av Hechtwagen den tisdag 03 januari 2023 11:46, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Re: Bruket att kalla förotsspårvägar för "banor"?

Inlägg av Stefan B »

Brommabanan skyltade man väl innan Nockeby- resp. Ulvsundabanan?
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Bruket att kalla förotsspårvägar för "banor"?

Inlägg av Harald »

Jag har en spårvägskarta från 1928 med tillhörande tidtabeller. Där kallas SS egna förortslinjer för linjer, t.ex. Ålstenslinjen, medan Lidingöbanorna kallas Norra resp. Södra Lidingöbanan. År 1937 har man bytt till bana även för de egna linjerna. Skönviksbanan kallades så i tidtabellerna men hade inga skyltar. Åtminstone Norra Lidingöbanan skyltade så på långskyltar. När man skaffade Ängbyvagnarna började man köra vartannat varv på vardera banan så då hade man omställbara skyltar där SS hade linjenumret. Där fick det bara plats NORRA LIDINGÖ resp. SÖDRA LIDINGÖ. Banan till Fruängen hette förstås Fruängsbanan och utöver de banor som nämns i det första inlägget fanns Mälarhöjdsbanan. Det har aldrig skyltats Angeredsbanan på vagnarna, men namnet har nog använts i diverse informationsmaterial.
twr
Inlägg: 8922
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Bruket att kalla förotsspårvägar för "banor"?

Inlägg av twr »

Vad är en långskylt?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3076
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Bruket att kalla förotsspårvägar för "banor"?

Inlägg av Hechtwagen »

twr skrev: måndag 02 januari 2023 22:42 Vad är en långskylt?

En lång skylt på sidan av vagnen monterad på taket.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3076
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Bruket att kalla förotsspårvägar för "banor"?

Inlägg av Hechtwagen »

Harald skrev: måndag 02 januari 2023 20:30 Jag har en spårvägskarta från 1928 med tillhörande tidtabeller. Där kallas SS egna förortslinjer för linjer, t.ex. Ålstenslinjen, medan Lidingöbanorna kallas Norra resp. Södra Lidingöbanan. År 1937 har man bytt till bana även för de egna linjerna. Skönviksbanan kallades så i tidtabellerna men hade inga skyltar. Åtminstone Norra Lidingöbanan skyltade så på långskyltar. När man skaffade Ängbyvagnarna började man köra vartannat varv på vardera banan så då hade man omställbara skyltar där SS hade linjenumret. Där fick det bara plats NORRA LIDINGÖ resp. SÖDRA LIDINGÖ. Banan till Fruängen hette förstås Fruängsbanan och utöver de banor som nämns i det första inlägget fanns Mälarhöjdsbanan. Det har aldrig skyltats Angeredsbanan på vagnarna, men namnet har nog använts i diverse informationsmaterial.
Tack Harald, men fanns det långskyltar med texten Fruängsbanan? Hade A23/24/29 sådana mindre i plåt på sidan?
Och gick det annat än A23/24/29 till Fruängen? Var A11 och A12 borta på brännkyrkalinjerna 1956 när spårvägen drogs ut till Fruängen? Sista A29 levererades ju 1955.
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Bruket att kalla förotsspårvägar för "banor"?

Inlägg av Harald »

Exempel på långskylt:

Bild
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Bruket att kalla förotsspårvägar för "banor"?

Inlägg av Harald »

Långskyltarna ersattes nog av plåtskyltar på sidan även på A11/A12. På bilder från 50-talet har de inga långskyltar. Jag har inte hittat några bilder där man kan läsa vad som står på plåtskyltarna, men det ser ut att vara en längre text i två rader. Antagligen ville man ange ändstationerna eftersom det fanns två ändstationer i staden så att det stod t.ex. Fruängen-Fridhemsplan. Ytterligare en långskyltstext hittade jag när jag letade bilder, Södra Förstadsbanan. och en plåtskylt med texten Västertorpsbanan.
gek
Inlägg: 1183
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Angeredsbanan

Inlägg av gek »

Harald skrev: måndag 02 januari 2023 20:30 Det har aldrig skyltats Angeredsbanan på vagnarna, men namnet har nog använts i diverse informationsmaterial.
ja, och på en ljusskylt vid slutstationen Polhemsplatsen samt skyltar som visade vägen till den i början ganska undanskymda hållplatsen vid Gamlestadstorget.
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3076
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Bruket att kalla förotsspårvägar för "banor"?

Inlägg av Hechtwagen »

Harald skrev: måndag 02 januari 2023 23:36 Långskyltarna ersattes nog av plåtskyltar på sidan även på A11/A12. På bilder från 50-talet har de inga långskyltar. Jag har inte hittat några bilder där man kan läsa vad som står på plåtskyltarna, men det ser ut att vara en längre text i två rader. Antagligen ville man ange ändstationerna eftersom det fanns två ändstationer i staden så att det stod t.ex. Fruängen-Fridhemsplan. Ytterligare en långskyltstext hittade jag när jag letade bilder, Södra Förstadsbanan. och en plåtskylt med texten Västertorpsbanan.
Exakt! 335 som är blå och vit med dörrarna målade i samma färg som vagnskorgen ska inte ha lpngskyltar på taket ihop med den målningen men det har den nu.
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2231
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Bruket att kalla förotsspårvägar för "banor"?

Inlägg av Thomas Lange »

Hechtwagen skrev: måndag 02 januari 2023 23:53
Harald skrev: måndag 02 januari 2023 23:36 Långskyltarna ersattes nog av plåtskyltar på sidan även på A11/A12. På bilder från 50-talet har de inga långskyltar. Jag har inte hittat några bilder där man kan läsa vad som står på plåtskyltarna, men det ser ut att vara en längre text i två rader. Antagligen ville man ange ändstationerna eftersom det fanns två ändstationer i staden så att det stod t.ex. Fruängen-Fridhemsplan. Ytterligare en långskyltstext hittade jag när jag letade bilder, Södra Förstadsbanan. och en plåtskylt med texten Västertorpsbanan.
Exakt! 335 som är blå och vit med dörrarna målade i samma färg som vagnskorgen ska inte ha lpngskyltar på taket ihop med den målningen men det har den nu.
Men på 335 står inte viss bana utan SVENSKA SPÅRVÄGSSÄLLSKAPET och om det får man väl säga att dubbla fel tar ut varandra!
Ju förr dess bättre.
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Bruket att kalla förortsspårvägar för "banor"?

Inlägg av Harald »

Hos Digitalt Museum hittade jag några bilder som bekräftar mina antaganden ovan.
A11 311 på linje 13 med plåtskylt Fridhemsplan-Hornsplan-Mälarhöjden: https://digitaltmuseum.se/021018459675/ ... ia?slide=0
B24 637 på linje 14 med plåtskylt Fridhemsplan-Hornsplan-Västertorp: https://digitaltmuseum.se/021018459666/ ... ia?slide=0
Vagnen, som ännu inte är ombyggd till manövervagn, går mitt i tåget och har en pappskylt med texten Vagnen går endast till Brännkyrkahallen. Antingen kortade man till enkelvagn eller så gjorde man sig besvär med att växla ut släpvagnen.
Jag hittade också ytterligare en variant på långskylt, Midsommarkransbanan: https://digitaltmuseum.se/021018451490/ ... ss-a11-274
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3023
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Bruket att kalla förortsspårvägar för "banor"?

Inlägg av Stefan Widén »

Kikade även jag på bilder hittade inga vagnar med blåa dörrar och långskyllt. Så Uppenbarligen när man inte orkade måla bruna dörrar så hängde det ihop med att man inte orkade byta långsskyltar vilket inte är så himla enkelt.

Spännande att veta vad som var den verkliga orsaken men jag gissar på att det var ett himla sjå att byta alla skyltar då vagnen skulle ut på en annan linje.
'

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
daniel_s
Inlägg: 14180
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Bruket att kalla förortsspårvägar för "banor"?

Inlägg av daniel_s »

Stefan Widén skrev: tisdag 03 januari 2023 19:48 Kikade även jag på bilder hittade inga vagnar med blåa dörrar och långskyllt. Så Uppenbarligen när man inte orkade måla bruna dörrar så hängde det ihop med att man inte orkade byta långsskyltar vilket inte är så himla enkelt.

Spännande att veta vad som var den verkliga orsaken men jag gissar på att det var ett himla sjå att byta alla skyltar då vagnen skulle ut på en annan linje.
Mja, det var ju egentligen inget problem då den i detta skick endast gick på en enda linje. Men träskyltar behöver mycket underhåll, och nyare vagnar (buggar, ängbyvagnar och mustanger) saknade ju långskyltar så det var ju inkonsekvent att ha det på vissa vagnar men inte på andra.

Alltså, jag företog faktiskt en smärre utredning inför den senaste omskyltningen av vagnen och är mycket väl medveten om att den inte ska ha långskyltar (och i synnerhet inte med denna oautentiska text). Men vi lät dem sitta kvar ändå, alltid retar det nån :-)
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Bruket att kalla förortsspårvägar för "banor"?

Inlägg av Anders Hanquist »

"Bruket" har ju fortlevt med Tvärbanan, även om vagnarna inte skyltas så. Även SL:s järnvägar, Roslagsbanan och Saltsjöbanan benämns ju på så sätt. Fast det kanske ursprungligen var "populärnamn". Nya projekt nu kallas dock sådant som "Spårväg syd".
Lennart Petersen
Inlägg: 3097
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Bruket att kalla förortsspårvägar för "banor"?

Inlägg av Lennart Petersen »

I princip är det väl banor som till större delen går på egen banvall som fått heta banor.
Och med ett linjenummer för de vagnar som trafikerade-trafikerar.
Spårväg Syd kanske kommer att bryta det mönstret om den nu får heta så i färdigt skick.
Annars är det väl bara linje 7 som SL kallar för spårväg .
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Bruket att kalla förortsspårvägar för "banor"?

Inlägg av Harald »

Anders Hanquist skrev: tisdag 03 januari 2023 22:08 "Bruket" har ju fortlevt med Tvärbanan, även om vagnarna inte skyltas så. Även SL:s järnvägar, Roslagsbanan och Saltsjöbanan benämns ju på så sätt. Fast det kanske ursprungligen var "populärnamn". Nya projekt nu kallas dock sådant som "Spårväg syd".
För järnvägar är ju namn på -banan det vanliga, men för spårvägar har det nog bara funnits två "banor" utanför Stockholm, Skönviksbanan i Sundsvall och Angeredsbanan i Göteborg. I Gävle hette det Bomhuslinjen, i Uppsala Mälarlinjen och i Göteborg Långedragslinjen. Men hur var det i Helsingborg, Råålinjen eller Rååbanan?
daniel_s
Inlägg: 14180
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Bruket att kalla förortsspårvägar för "banor"?

Inlägg av daniel_s »

Lennart Petersen skrev: tisdag 03 januari 2023 22:29 I princip är det väl banor som till större delen går på egen banvall som fått heta banor.
Och med ett linjenummer för de vagnar som trafikerade-trafikerar.
Spårväg Syd kanske kommer att bryta det mönstret om den nu får heta så i färdigt skick.
Annars är det väl bara linje 7 som SL kallar för spårväg .
Nä även Nockebybanan, Tvärbanan och Lidingöbanan benämns som spårvägar (med spårvagnstrafik) i kommunikation med allmänheten.

Avd ordmärkeri: Linje 7 är inte en spårväg, det är en spårvagnslinje. Flera linjer kan ju trafikera samma spårväg vilket exempelvis förekommer på Tvärbanan.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Bruket att kalla förortsspårvägar för "banor"?

Inlägg av Anders Hanquist »

daniel_s skrev: tisdag 03 januari 2023 22:41 Avd ordmärkeri: Linje 7 är inte en spårväg, det är en spårvagnslinje. Flera linjer kan ju trafikera samma spårväg vilket exempelvis förekommer på Tvärbanan.
Jag kan absolut hålla med om detta. Men språkbruket svajar rätt mycket ändå. Fast principen bör ju vara att "banan" är infrastrukturen med spåranläggning, stationer/hållplatser etc, medan "linjen" är trafikupplägget mellan två ändpunkter. Fast redan våra tre tunnelbanor bryter mot detta "Gröna linjen", "Röda linjen" och "Blå linjen" borde rimligen heta "Gröna banan" etc och linjerna då vara de nummer som tågen mellan ändpunkterna har. Svårt kanske att ändra på efter så många årtionden. Sedan är det väl också problem med den engelskspråkiga information eftarom "line" även där används lite hur som helst. När det gäller bussar brukar dock "route" användas. I finlandsvenska förekommer som jag ser ibland ordet "rutt". Men det värsta är dock när ordet "bana" används om den rörliga materielen. "En tvärbana" är ju en spåranläggning som går "på tvärs" så att säga. Vi har en spårväg i Stockholm med detta namn och några norrländska järnvägar. Men att kalla en spårvagn eller ett tåg så är rätt bisarrt. Ingen säger faktiskt "en roslagsbana" eller "en saltsjöbana", så man undrar hur det uppstått och spritt sig.
daniel_s
Inlägg: 14180
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Bruket att kalla förortsspårvägar för "banor"?

Inlägg av daniel_s »

Det där är väl ett rätt uttjatat ämne men jag kan repetera en viktig sak: ”Gröna linjen” är inte en beskrivning, det är ett egennamn. I verkligheten är ju banan varken grön eller en linje.

Det var London som var inspirationskällan när man införde ban-namnen på tunnelbanan typ 1994. Även i London finns ju grenar på Northern Line osv.
Senast redigerad av daniel_s den torsdag 05 januari 2023 8:01, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar