När Kollektivtrafiken inte behövs...

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2049
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

När Kollektivtrafiken inte behövs...

Inlägg av ADDE »

SVT: Få åker lokalbussen i Lycksele – busschauffören: ”Oftast tomt”

I Lycksele verkar alla vara nöjda med att använda sin bil eller ta sig runt på annat sätt så det verkar inte finnas någon behov utav en vanlig stadsbusslinje inom tätorten. Det försök man började nu i augusti, efter att Lycksele har varit utan lokal stadsbusstrafik i 7 år, verkar inte falla väl ut då bussarna oftast går tomma.
Användarens profilbild
Mattias Henriksson
Inlägg: 156
Blev medlem: söndag 20 oktober 2002 13:28

Re: När Kollektivtrafiken inte behövs...

Inlägg av Mattias Henriksson »

Nej, har det inte funnits någon busslinje på sju år så har ju folk löst sina transportbehov på andra sätt, och då behövs det åtminstone några års uthållighet innan man kan utvärdera försöket.

Sedan är frågan vem som är målgruppen, när linjen bara har en avgång tidig förmiddag och en avgång tidig eftermiddag, som varken verkar passa skolelever eller arbetspendlare. För att åka in till centrum och handla mat blir väntan alldeles för lång, och då behöver man ändå klara sig på annat sätt under hela sommarlovet när linjen inte trafikeras.
http://www.print4web.fskab.se/ac/Matarl ... 231209.pdf

På ett sätt är det förstås bättre med lite trafik än ingen trafik alls, men frågan är om inte dessa resurser hade gjort mer nytta på någon linje som idag har kanske 3-4 turer per dag, och skulle kunna få 2 till.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6476
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: När Kollektivtrafiken inte behövs...

Inlägg av Odd »

Med som mest ca 5 km mellan Lyckseles ytterkanter och centrum nästan i mitten så är det kanske inte så stora behov. Varför vänta på en buss när man kan gå, sparka eller cykla sig till var som helst på några minuter.

Det är väl kanske inte orter som Lycksele som har så stort behov. Dessutom är det väl ett antal busslinjer som går utomsocknes som kanske delvis tar upp det behovet.
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: När Kollektivtrafiken inte behövs...

Inlägg av daniel_s »

Jag sov över i Lycksele en gång och då fick jag intrycket att alla som bodde där var någon annanstans. Kollektivtrafiken står inte så högt i kurs där, men det finns ganska bra bussförbindelser med omgivande orter åt alla håll. Jag har också försökt åka tåg dit eller därifrån flera gånger, alltid med en plan B om tåget inte skulle gå, vilket det aldrig gjorde när jag skulle åka, inte ens före nedläggningen. (Jo en gång, men då åkte jag tur och retur med samma tågpar.)
Skriv svar