Sida 1 av 2

Tvärbanan till Medis?

Postat: onsdag 21 december 2022 20:05
av Lemanic
Finns det ett förslag framme att dra en gren av Tvärbanan från Hammarby Sjöstad in till Medis? Hade var guld värt iaf.

I en framtid med Sofia från Stigbergsparken kommer Folkungagatan vara än mer en trång tvärlänk mellan Medis och Sofia. Då är en förlängning av Tvärbanan från Hammarby Sjöstad ett öppet mål i det här läget.

Med en hållplats precis vid Vikingterminalen blir det här kanon.

Ett förslag här.
https://kartor.eniro.se/m/P5pwG

Re: Tvärbanan till Medis?

Postat: onsdag 21 december 2022 21:43
av ADDE
Det här förslaget är inte helt olikt de förslag som har funnits förut att förlänga tvärbanan till Slussen och göra Saltsjöbanan som en snabbspårväg när man ändå var på gång, men de planerna skringlades.

Jag tycker denna förslag kanske inte funkar så bra i det stora hela. Jag kan nog hålla med om att Hammarby Sjöstad behöver kopplas ihop med Södermalm bättre, men tycker att det räcker med några busslinjer lite här o var. Idag går buss 71 och 74 igenom delar av Hammarby Sjöstad men ingen av dem passerar Medborgarplatsen och 71 stannar lite på en olämpligt ställe vid Glasbruksgatan. Jag tycker 71:an borde läggas om och angöra Medborgarplatsen istället och kanske förlängas via Södra station till Mariatorget. Typ Folkungagatan-Götgatan-Åsögatan-Magnus ladulåsgatan-Swedenborgsgatan-Timmermansgatan och sedan använda den nu övergivna busskuren som står vid Krukmakargatan. (74:ans gamla sluthållplats) För jag tvivlar på att 71:an förlängs tillbaka till Norrmalmstorg vid det här laget.

Re: Tvärbanan till Medis?

Postat: onsdag 21 december 2022 22:06
av Enceladus
Tvärbanan har inte plats för fler grenar än till Nacka Forum och Ropsten. Dessutom kommer blå linjen att ha tre stationer i närområdet. Den som inte orkar promenera kan byta vid Gullmarsplan. Det är viktigare att minska antalet byten mellan Sydväst och Ostsektorn - en reserelation där bilen dominerar idag.

Re: Tvärbanan till Medis?

Postat: onsdag 21 december 2022 23:07
av M224
Nej tack inga A32 in till Södermalm.

Re: Tvärbanan till Medis?

Postat: torsdag 22 december 2022 11:09
av twr
Lemanic skrev: onsdag 21 december 2022 20:05 Finns det ett förslag framme att dra en gren av Tvärbanan från Hammarby Sjöstad in till Medis? Hade var guld värt iaf.

I en framtid med Sofia från Stigbergsparken kommer Folkungagatan vara än mer en trång tvärlänk mellan Medis och Sofia. Då är en förlängning av Tvärbanan från Hammarby Sjöstad ett öppet mål i det här läget.

Med en hållplats precis vid Vikingterminalen blir det här kanon.

Ett förslag här.
https://kartor.eniro.se/m/P5pwG
Sträckningen i sig är intressant och skulle säkert göra nytta. Men det finns minst två stora invändningar:

Dels behövs Tvärbanans kapacitet på annat håll, se Enceladus inlägg.
Dels är den här sträckningen tekniskt svår. Särskilt passagen vid Danviksbron är svår att lösa.

Re: Tvärbanan till Medis?

Postat: fredag 23 december 2022 14:57
av Hechtwagen
M224 skrev: onsdag 21 december 2022 23:07 Nej tack inga A32 in till Södermalm.

De lär ligga på skroten innan detta skulle kunna vara genomfört.

Re: Tvärbanan till Medis?

Postat: söndag 25 december 2022 0:37
av Pluppiplopp
Grejen med tvärbanan är ju att den cirkulerar stan och inte går in i den.
Att göra 4:an till spårväg och förgrena från Södra station till Medborgarplatsen och till Sofia medans en annan gren går till Gullmarsplan eller liknande.

Denna spårväg fortsätter isåfall till Djurgårdsbro där den åker till Tc eller Ropsten.

I detta fall skulle man kunna ha en ny vagn som är mer anpassad för stadstrafik och som inte är till för snabb spårväg. Dvs A37/A38 som den troligen kommer kallas.

Ta också bort A35 på spårväg city och använd dessa på tvärbanan eller Nockebybanan där de kommer till bättre användning.

Re: Tvärbanan till Medis?

Postat: söndag 25 december 2022 11:31
av Lemanic
Hade det inte varit bättre om spårvägen i Stockholm hade varit utformat som London Overground som ändå får grena sig in i stan på utvalda ställen?

Angående Värmdövägen tror jag på en ramplösning under den och efter korsningen med Kvarnholmsvägen föreslår jag att spåret får de två innersta filerna av Värmdövägen och Folkungagatan. Väl vid Medis kan spåret med fördel förlängas vidare till Södra Station på högbana ovanför Södermalmsallén.

Re: Tvärbanan till Medis?

Postat: söndag 25 december 2022 12:43
av Odd
Vad avses egentligen här?

"Tvärbanan" såsom spårvägsvarianten med relativt mycket egen banvall, långa tåg, knyta samman bytespunkter strax utanför innerstaden och kanske något längre mellan hållplatserna än traditionell spårväg?

Eller

"Tvärbanan" som en annan benämning på spårväg, en benämning som verkar ha slagit rot i vissa kretsar?

Beroende på vad som avses så ser jag olika varianter på svar.

Re: Tvärbanan till Medis?

Postat: söndag 25 december 2022 17:52
av twr
Odd skrev: söndag 25 december 2022 12:43 Vad avses egentligen här?

"Tvärbanan" såsom spårvägsvarianten med relativt mycket egen banvall, långa tåg, knyta samman bytespunkter strax utanför innerstaden och kanske något längre mellan hållplatserna än traditionell spårväg?

Eller

"Tvärbanan" som en annan benämning på spårväg, en benämning som verkar ha slagit rot i vissa kretsar?

Beroende på vad som avses så ser jag olika varianter på svar.
Det är väl varken eller? Det är väl ganska uppenbart att det syftar på den specifika bana som heter Tvärbanan. Frågan säger inget om hur förlängningen ska utformas.

Re: Tvärbanan till Medis?

Postat: söndag 25 december 2022 23:52
av Pluppiplopp
Finns det andra planer eller idéer på utbyggnader av tvärbanan? (Förutom kistagrenen då och spårväg syd som jag personligen inte tycker borde räknas som en del av tvärbanan)

Re: Tvärbanan till Medis?

Postat: måndag 26 december 2022 0:04
av daniel_s
Pluppiplopp skrev: söndag 25 december 2022 23:52 Finns det andra planer eller idéer på utbyggnader av tvärbanan? (Förutom kistagrenen då och spårväg syd som jag personligen inte tycker borde räknas som en del av tvärbanan)
Med kistagrenen fullt utbyggd är nog Tvärbanan rätt så färdigbyggd; Helenelund - Sickla får då längre körtid än den längsta tunnelbanelinjen! Visst, man kan tänka sig något slags förgrening i söder/sydost men då är det ju det gamla vanliga problemet att det inte blir populärt för dem som får sämre turtäthet...

Re: Tvärbanan till Medis?

Postat: måndag 26 december 2022 0:15
av Pluppiplopp
Fast Sickla får ju sämre turtäthet i vilket fall då Helenelund vagnarna ska vända i Mårtensdal (vad jag hört). Så en gren därifrån skulle nog inte vara ett problem på det sättet, problemet kommer ju när man förstår att ingen bor i Nackareservatet vilket ju är den enda logiska riktningen därifrån om man räknar bort orginalfrågan.

Re: Tvärbanan till Medis?

Postat: måndag 26 december 2022 6:51
av Hechtwagen
Odd skrev: söndag 25 december 2022 12:43 Vad avses egentligen här?

"Tvärbanan" såsom spårvägsvarianten med relativt mycket egen banvall, långa tåg, knyta samman bytespunkter strax utanför innerstaden och kanske något längre mellan hållplatserna än traditionell spårväg?

Eller

"Tvärbanan" som en annan benämning på spårväg, en benämning som verkar ha slagit rot i vissa kretsar?

Beroende på vad som avses så ser jag olika varianter på svar.
Vi ger svaret, du ställer frågan.

Re: Tvärbanan till Medis?

Postat: tisdag 27 december 2022 13:36
av Enceladus
Pluppiplopp skrev: söndag 25 december 2022 23:52 Finns det andra planer eller idéer på utbyggnader av tvärbanan? (Förutom kistagrenen då och spårväg syd som jag personligen inte tycker borde räknas som en del av tvärbanan)
"Kollektivtrafikplan 2050" är en bra start. Annars finns diverse utredningar och politiska utspel. Följande utbyggnader har diskuterats i seriösa sammanhang:

*Älvsjö-Globen, d.v.s. en sammankoppling av Tvärbanan med Spårväg Syd
*Sickla-Nacka Forum via Saltsjöbanan
*Sickla-Ropsten via Östlig förbindelse
*Helenelund-Täby/Näsbypark
*Solna-Danderyds sjukhus eller Solna-Universitetet
*Sluta ringen runt Stockholm: Solna-Universitetet-Ropsten-Sickla
*En länk mellan Solnagrenen och Kistagrenen, t.ex. Karlsbodavägen-Bromma Blocks
Pluppiplopp skrev: måndag 26 december 2022 0:15 Fast Sickla får ju sämre turtäthet i vilket fall då Helenelund vagnarna ska vända i Mårtensdal (vad jag hört). Så en gren därifrån skulle nog inte vara ett problem på det sättet, problemet kommer ju när man förstår att ingen bor i Nackareservatet vilket ju är den enda logiska riktningen därifrån om man räknar bort orginalfrågan.
På andra sidan Nackareservatet ligger Älta. Varför skulle Tvärbanan dras dit? Ropsten lockar fler resenärer på Tvärbanan. Nacka Forum lockar fler resenärer på Spårväg Syd. Samtidigt behöver Älta en snabb förbindelse till centrala Stockholm. Om något ska dras genom Nackareservatet så är det Roslagsbanan.

Re: Tvärbanan till Medis?

Postat: tisdag 27 december 2022 14:26
av Enceladus
Lemanic skrev: söndag 25 december 2022 11:31 Hade det inte varit bättre om spårvägen i Stockholm hade varit utformat som London Overground som ändå får grena sig in i stan på utvalda ställen?

Angående Värmdövägen tror jag på en ramplösning under den och efter korsningen med Kvarnholmsvägen föreslår jag att spåret får de två innersta filerna av Värmdövägen och Folkungagatan. Väl vid Medis kan spåret med fördel förlängas vidare till Södra Station på högbana ovanför Södermalmsallén.
Vilka skulle välja att ta Tvärbanan till Medis? Röda linjen, pendeltågen, gröna linjen och Saltsjöbanan går redan i närheten. Resandeunderlaget utgörs då av Hammarby Sjöstad, d.v.s. cirka 25 000 invånare. Detta är ett tillräckligt resandeunderlag, och därför utreddes en förlängning av Tvärbanan till Slussen.

Men nu förlängs blå linjen söderut och får stationer vid Gullmarsplan (med en uppgång vid Mårtensdal), Hammarby kanal (med en uppgång vid Luma) samt Sickla. Därmed får stora delar av Hammarby Sjöstad gångavstånd till en snabb förbindelse till Sofia, som i sin tur ligger nära Medis. Var finns underlaget nu?

Re: Tvärbanan till Medis?

Postat: onsdag 28 december 2022 0:34
av Pluppiplopp
Enceladus skrev: tisdag 27 december 2022 13:36
Pluppiplopp skrev: söndag 25 december 2022 23:52 Finns det andra planer eller idéer på utbyggnader av tvärbanan? (Förutom kistagrenen då och spårväg syd som jag personligen inte tycker borde räknas som en del av tvärbanan)
"Kollektivtrafikplan 2050" är en bra start. Annars finns diverse utredningar och politiska utspel. Följande utbyggnader har diskuterats i seriösa sammanhang:

*Älvsjö-Globen, d.v.s. en sammankoppling av Tvärbanan med Spårväg Syd
*Sickla-Nacka Forum via Saltsjöbanan
*Sickla-Ropsten via Östlig förbindelse
*Helenelund-Täby/Näsbypark
*Solna-Danderyds sjukhus eller Solna-Universitetet
*Sluta ringen runt Stockholm: Solna-Universitetet-Ropsten-Sickla
*En länk mellan Solnagrenen och Kistagrenen, t.ex. Karlsbodavägen-Bromma Blocks
Pluppiplopp skrev: måndag 26 december 2022 0:15 Fast Sickla får ju sämre turtäthet i vilket fall då Helenelund vagnarna ska vända i Mårtensdal (vad jag hört). Så en gren därifrån skulle nog inte vara ett problem på det sättet, problemet kommer ju när man förstår att ingen bor i Nackareservatet vilket ju är den enda logiska riktningen därifrån om man räknar bort orginalfrågan.
På andra sidan Nackareservatet ligger Älta. Varför skulle Tvärbanan dras dit? Ropsten lockar fler resenärer på Tvärbanan. Nacka Forum lockar fler resenärer på Spårväg Syd. Samtidigt behöver Älta en snabb förbindelse till centrala Stockholm. Om något ska dras genom Nackareservatet så är det Roslagsbanan.
1. Är inte tvärbanans spårvagnar som går i 90 för långsamma för sträckan? Jag har ingen aning och det är därför jag frågar.

2. Det är mycket bättre med en ringbana än en gren genom reservatet. :D

Re: Tvärbanan till Medis?

Postat: onsdag 28 december 2022 9:48
av Odd
Jag är skeptisk till att Tvärbanan skulle dras till Medis. Däremot tror jag nog att det så småningom kommer gå någon form av spårvägslinje förbi platsen med bytesmöjlighet till tunnelbanan.

Re: Tvärbanan till Medis?

Postat: onsdag 28 december 2022 13:30
av Pluppiplopp
Enceladus skrev: tisdag 27 december 2022 14:26
Lemanic skrev: söndag 25 december 2022 11:31 Hade det inte varit bättre om spårvägen i Stockholm hade varit utformat som London Overground som ändå får grena sig in i stan på utvalda ställen?

Angående Värmdövägen tror jag på en ramplösning under den och efter korsningen med Kvarnholmsvägen föreslår jag att spåret får de två innersta filerna av Värmdövägen och Folkungagatan. Väl vid Medis kan spåret med fördel förlängas vidare till Södra Station på högbana ovanför Södermalmsallén.
Vilka skulle välja att ta Tvärbanan till Medis? Röda linjen, pendeltågen, gröna linjen och Saltsjöbanan går redan i närheten. Resandeunderlaget utgörs då av Hammarby Sjöstad, d.v.s. cirka 25 000 invånare. Detta är ett tillräckligt resandeunderlag, och därför utreddes en förlängning av Tvärbanan till Slussen.

Men nu förlängs blå linjen söderut och får stationer vid Gullmarsplan (med en uppgång vid Mårtensdal), Hammarby kanal (med en uppgång vid Luma) samt Sickla. Därmed får stora delar av Hammarby Sjöstad gångavstånd till en snabb förbindelse till Sofia, som i sin tur ligger nära Medis. Var finns underlaget nu?
Är en station för Saltsjöbanan vid Sofia något för att länka ihop Slussen och Sofia? Eller är det för höga kostnader och för få fördelar med detta?

Re: Tvärbanan till Medis?

Postat: onsdag 28 december 2022 18:07
av twr
Pluppiplopp skrev: onsdag 28 december 2022 13:30 Är en station för Saltsjöbanan vid Sofia något för att länka ihop Slussen och Sofia? Eller är det för höga kostnader och för få fördelar med detta?
Finns det något behov av att länka ihop Slussen och Sofia?

Saltsjöbanan passerar ganska långt från station Sofia, både vad gäller läge och höjdläge. Så det här är nog svårt.