Det här med manuella utrop, är det dags att slopa dem?

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6476
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Det här med manuella utrop, är det dags att slopa dem?

Inlägg av Odd »

Jag åker mer eller mindre regelbundet mellan Skövde och Stockholm. Utropen på X2000 är minst sagt av varierande kvalitet och karaktär.

Så här kan det låta:
Verklighetsbaserat exempel med påhittade tider skrev:Vi närmar oss strax Katrineholm. Här blir det byte för er som skall..[liten paus].. till ... <vääs> ... Falköping och Nässjö med Västtåg .... tjugo och ... [en paus till ] trettio fyra och det tåget går från spår tre, alltså samma plattform som vi kommer in på. För er som skall resa till Skara och Lidköping med buss 200 så går den från ... [en paus till ]... bussterminalen klockan tjugo och ... fyrtiosex. ... [ jättelång paus med mikrofonen på och ett visst bakgrundsljud hörs]... Det blir avstigning på höger sida i tågets färdriktning . [ jättesnabbt ] NästaSkövde.
Liknande saker händer mer eller mindre hela tiden på X2000, ibland med ännu jobbigare och komplicerade utrop som blir både förvirrande och ibland lite komiska. Så jag har funderat, jag tror det skulle vara mycket bättre för alla parter om dessa utrop kunde automatiseras, med en syntetisk röst som kan rabbla upp korrekta tider för anslutande trafik och i övrigt kan göra tydliga och korrekta anrop. Hade jag varit tågåkeri med personbefordran så skulle jag ha infört automatiska utrop för länge sedan.
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Det här med manuella utrop, är det dags att slopa dem?

Inlägg av daniel_s »

I lokaltrafiken är ju utropen automatiska sedan många år (undantaget är väl Saltsjöbanan) och detta på goda grunder då det varit mycket problem med dåliga eller helt uteblivna utrop vilket genererat outsinliga mängder klagomål.

På SJ är det nog mycket mindre problem med klagomål på detta, så när du ändå har personalen där, finns det nog inte mycket att vinna på att utveckla tekniken. Visst, jag kan hålla med om att det är lite smålöjligt med de där pauserna för att bläddra i mobilen, men de får ju alltid ut ett komplett utrop till slut, till skillnad från hur det hade varit på tunnelbanan om man försökt införa något liknande där…
Skriv svar