Sida 1 av 2

CityPendeln V2

Postat: söndag 11 december 2022 12:05
av C12C3C3C12
För mig som jobbade på CityPendeln när dom tog över efter SJ samt för alla er som åkte med Pendeltåg kommer väl ihåg hur det var då.

Nu verkar det bli samma visa igen med inställda tåg samt oregelbunden trafik. Var har Visslaren tagit vägen?

Det var nog inte det bästa draget av SL att kicka ut Stockholmståg som visste hur trafiken skulle bedrivas samt vad det kostade, f.d. VDn gör nog "High five".

Re: CityPendeln V2

Postat: söndag 11 december 2022 13:06
av Hechtwagen
Inställda tåg pga lokförarbrist och korta tåg pga vagnbrist, borde inte vagnarna räcka när så mycket tåg är inställda?

Och så undrar man ju vad "SL" tycker nu när deras upphandling gav vidstående resultat, det var ju inte vad de lovade! Hade Stockholmståg varit kvar så hade vi sannolikt sluppit dessa problem nu.
Screenshot_20221211-094530.jpg
Screenshot_20221211-094530.jpg (61.54 KiB) Visad 1448 gånger

Re: CityPendeln V2

Postat: söndag 11 december 2022 14:52
av Enceladus
Hechtwagen skrev: söndag 11 december 2022 13:06 Hade Stockholmståg varit kvar så hade vi sannolikt sluppit dessa problem nu.
Varför har tunnelbanan aldrig liknande problem, trots samma operatör? När inser forumets skribenter att citypolitikerna ger tusan i förorten? Grundproblemet är inte heller de inställda avgångarna i sig, utan pendeltågens minimalistiska trafikutbud sett till efterfrågan. Politikerna vill ju inte satsa mer än minimum i förorten.

Re: CityPendeln V2

Postat: söndag 11 december 2022 17:01
av Fyrgeit
Enceladus skrev: söndag 11 december 2022 14:52
Hechtwagen skrev: söndag 11 december 2022 13:06 Hade Stockholmståg varit kvar så hade vi sannolikt sluppit dessa problem nu.
Varför har tunnelbanan aldrig liknande problem, trots samma operatör? När inser forumets skribenter att citypolitikerna ger tusan i förorten? Grundproblemet är inte heller de inställda avgångarna i sig, utan pendeltågens minimalistiska trafikutbud sett till efterfrågan. Politikerna vill ju inte satsa mer än minimum i förorten.
Fast i nuläget är ju trafikutbudet rätt irrelevant när så mång avgångar är inställda :)

Re: CityPendeln V2

Postat: söndag 11 december 2022 17:58
av daniel_s
Enceladus skrev: söndag 11 december 2022 14:52
Hechtwagen skrev: söndag 11 december 2022 13:06 Hade Stockholmståg varit kvar så hade vi sannolikt sluppit dessa problem nu.
Varför har tunnelbanan aldrig liknande problem, trots samma operatör?
Tunnelbanan har ju ett helt annat utbildningssystem som inte kvalificerar för jobb hos andra företag på det sätt en utbildning enligt lokförardirektivet gör. Dessutom är det lättare att planera personalförsörjningen när utbildningen är typ 12-14 veckor än när den är omkring ett år. Inom järnvägsbranschen klagas det numera vitt och brett över att folk byter jobb för snabbt, man blir jätteförvånad när folk byter jobb efter bara ett par år i yrket. I tunnelbanan har aldrig någon varit förvånad över det även om planeringshorisonten varierat ganska mycket även där.

Re: CityPendeln V2

Postat: söndag 11 december 2022 19:01
av Enceladus
Fyrgeit skrev: söndag 11 december 2022 17:01
Enceladus skrev: söndag 11 december 2022 14:52
Hechtwagen skrev: söndag 11 december 2022 13:06 Hade Stockholmståg varit kvar så hade vi sannolikt sluppit dessa problem nu.
Varför har tunnelbanan aldrig liknande problem, trots samma operatör? När inser forumets skribenter att citypolitikerna ger tusan i förorten? Grundproblemet är inte heller de inställda avgångarna i sig, utan pendeltågens minimalistiska trafikutbud sett till efterfrågan. Politikerna vill ju inte satsa mer än minimum i förorten.
Fast i nuläget är ju trafikutbudet rätt irrelevant när så mång avgångar är inställda :)
Nä, trafikutbudet har en väldigt stor betydelse när det är inställda avgångar. Om trafikutbudet är i underkant så blir det kaos. Stopp i trafiken är förstås en annan sak. Då spelar trafikutbudet i princip ingen roll. Men nu har SL problemet att det inte finns några överflödiga avgångar att ställa in. Köpenhamns pendeltåg har cirka 3 gånger fler avgångar med något färre resenärer. Göteborgs tågtrafik har ungefär lika många avgångar med cirka 6 gånger färre resenärer. SL har helt enkelt för små marginaler i pendeltågstrafiken.

Det handlar inte heller bara om fordonens storlek. Tunnelbanan har som bekant principen att det ska vara 10-minuterstrafik. Om efterfrågan saknas för långa tåg så blir det korta tåg! Ambitionsnivån är ännu tydligare i Stockholms nattrafik. Nattbussar i fashionabla områden har inte sällan 2 resenärer per avgång samtidigt som pendeltågens nattbussar har regelbundet stående resenärer. I det första fallet är det ingen katastrof att halvera trafiken, men inte i det andra.

Re: CityPendeln V2

Postat: måndag 12 december 2022 8:56
av Hechtwagen
Enceladus skrev: söndag 11 december 2022 14:52
Hechtwagen skrev: söndag 11 december 2022 13:06 Hade Stockholmståg varit kvar så hade vi sannolikt sluppit dessa problem nu.
Varför har tunnelbanan aldrig liknande problem, trots samma operatör? När inser forumets skribenter att citypolitikerna ger tusan i förorten? Grundproblemet är inte heller de inställda avgångarna i sig, utan pendeltågens minimalistiska trafikutbud sett till efterfrågan. Politikerna vill ju inte satsa mer än minimum i förorten.
MTR i tunnelbanan utbildar ständigt nya tunneltågförare för att se till att förarna ska räcka och det finns i princip bara en arbetsgivare för tunneltågförare.

MTR klev in på pendeln och gjorde sig ovän med lokförarna från dag ett, i regel beror sådant på ett fåtal felrekryteringar i ledningen, det hade lika gärna kunnat gått smidigt med övertagandet med nöjd personal för i grunden ebjuder MTR samma villkor som S-tåg gjorde.

MTR har förlitat sig på att nyutbildade lokförare och befintliga lokförare söker arbete hos dem men MTR har inte varit en attraktiv arbetsgivare så folk har inte sökt sig dit i lika stor utsträckning som de sökt sig därifrån.

Sedan är YH-utbildningarna dimensionerade för att lokförarna ska arbeta i princip fram till pension men så funkar det inte löngre, efter tio år har ett stort antal nya lokförare bytt yrke, så var det inte förr.

Nu har två personer förklarat för dig vad svaret är på din fråga så nu vet du varför MTR har lokförarbrist men inte tunneltågförarbrist.

Vi som svarar har väldigt god insikt i dessa frågor så du kan känna dig helt trygg med att svaren stämmer.

Re: CityPendeln V2

Postat: måndag 12 december 2022 11:41
av bda157
Problemen nu verkar ju bero på att man hade planerat att successivt ta bort tågvärdarna med start i förra veckan. I ett sent skede satte man detta på halt och uppgav som orsak att man inte ville ha två riskmoment samtidigt, första etappen av slopade värdar samtidigt som Trafikverket skulle ta MPK i drift. Så nu vill man ha tågvärdar på alla tåg trots att många av dem är under omskolning till nytt jobb. Därför saknas personal, med inställda tåg som följd.

Nu har ju övergången till MPK skett i det närmaste problemfritt. Man borde rimligen därför snarast börja köra med kameror och utan tågvärdar i den omfattning som var planerad i den första etappen (30%).

Re: CityPendeln V2

Postat: måndag 12 december 2022 12:08
av Hechtwagen
bda157 skrev: måndag 12 december 2022 11:41 Problemen nu verkar ju bero på att man hade planerat att successivt ta bort tågvärdarna med start i förra veckan. I ett sent skede satte man detta på halt och uppgav som orsak att man inte ville ha två riskmoment samtidigt, första etappen av slopade värdar samtidigt som Trafikverket skulle ta MPK i drift. Så nu vill man ha tågvärdar på alla tåg trots att många av dem är under omskolning till nytt jobb. Därför saknas personal, med inställda tåg som följd.

Nu har ju övergången till MPK skett i det närmaste problemfritt. Man borde rimligen därför snarast börja köra med kameror och utan tågvärdar i den omfattning som var planerad i den första etappen (30%).
Det är lokförarbrist utöver tågvärdsbristen, huruvida MTR vill slopa tågvärdarna eller ej beror enbart på om MTR tjänar eller förlorar ekonomiskt på att ha tågvärdar.

Re: CityPendeln V2

Postat: måndag 12 december 2022 12:15
av Hechtwagen
Stämmer detta citat från SvD?

"Det råder även vagnbrist i pendeltågstrafiken vilket innebär att det blir trängre ombord på tågen."

Om man inte har fordon så det räcker när man reducerat trafiken med 30% så kanske det är dags att genomflra en ny upphandling för MTR klarar ju uppenbarligen inte detta.

Fast det bakomliggande problemet är ju att regionen inte klarar av att upphandla dugliga aktöter.

Har Tamsons någon kommentar?

Re: CityPendeln V2

Postat: måndag 12 december 2022 12:40
av daniel_s
Om de långa tågen råkar bli inställda så blir det väl bara korta tåg kvar! Nä skämt åsido, jag känner mig ganska övertygad om att man inte kortar tågsätt om det finns lediga fordon vid den tidpunkt man ”måste” bestämma sig. Däremot kan det ju inträffa att man redan har gjort en reduktionsplan pga vagnsbrist och börjat planera underhållet efter den; sedan försämras personalläget och då kan man kanske inte göra annat än att dra in vissa omlopp utan egentlig samordning med fordonsplaneringen. Det här är mest gissningar men borde inte vara så långt från sanningen.

Resultatet blir ju i alla fall ganska konstigt just nu, exempelvis i lördags kväll ungefär vid midnatt blev det två timmar mellan två tåg på märstalinjen enligt någotsånär tillförlitlig observation.

Re: CityPendeln V2

Postat: måndag 12 december 2022 17:34
av Enceladus
Nynäsborna har tröttnat på inställda pendeltåg: Alltid problem
P4 Stockholm skrev:På sträckan mellan Nynäshamn och Västerhaninge är all tågtrafik inställd och resenärer hänvisas till ersättningsbussar.
Tamsoms lovade att Nynäshamn skulle få nattlig tågtrafik i samband med tidtabellsskiftet. Av detta blev intet. Istället blev det ingen tågtrafik. :roll:

Re: CityPendeln V2

Postat: måndag 12 december 2022 18:27
av Lennart Petersen
Enceladus skrev: måndag 12 december 2022 17:34 Nynäsborna har tröttnat på inställda pendeltåg: Alltid problem
P4 Stockholm skrev:På sträckan mellan Nynäshamn och Västerhaninge är all tågtrafik inställd och resenärer hänvisas till ersättningsbussar.
Tamsoms lovade att Nynäshamn skulle få nattlig tågtrafik i samband med tidtabellsskiftet. Av detta blev intet. Istället blev det ingen tågtrafik. :roll:
Ja men Tamsons blev ju inte kvar så då kan vi väl knappast utkräva något ansvar för ej infriade löften.

Re: CityPendeln V2

Postat: måndag 12 december 2022 19:22
av BSB101
Lennart Petersen skrev: måndag 12 december 2022 18:27
Enceladus skrev: måndag 12 december 2022 17:34 Nynäsborna har tröttnat på inställda pendeltåg: Alltid problem
P4 Stockholm skrev:På sträckan mellan Nynäshamn och Västerhaninge är all tågtrafik inställd och resenärer hänvisas till ersättningsbussar.
Tamsoms lovade att Nynäshamn skulle få nattlig tågtrafik i samband med tidtabellsskiftet. Av detta blev intet. Istället blev det ingen tågtrafik. :roll:
Ja men Tamsons blev ju inte kvar så då kan vi väl knappast utkräva något ansvar för ej infriade löften.
Gjorde han något för att kunna infria sitt löfte? Han var ansvarig under den mesta av tiden som det tagit att ta fram T23. Så fanns den utlovade nattliga tågtrafiken med i T23?

Re: CityPendeln V2

Postat: måndag 12 december 2022 20:49
av Enceladus
Lennart Petersen skrev: måndag 12 december 2022 18:27
Enceladus skrev: måndag 12 december 2022 17:34 Nynäsborna har tröttnat på inställda pendeltåg: Alltid problem
P4 Stockholm skrev:På sträckan mellan Nynäshamn och Västerhaninge är all tågtrafik inställd och resenärer hänvisas till ersättningsbussar.
Tamsoms lovade att Nynäshamn skulle få nattlig tågtrafik i samband med tidtabellsskiftet. Av detta blev intet. Istället blev det ingen tågtrafik. :roll:
Ja men Tamsons blev ju inte kvar så då kan vi väl knappast utkräva något ansvar för ej infriade löften.
Tamsons är fortfarande kvar till årsskiftet och det är han som ligger bakom årets trafikförändringar där Bålstagrenen till och med har fått mindre nattrafik.

Re: CityPendeln V2

Postat: måndag 12 december 2022 21:13
av bda157
Hechtwagen skrev: måndag 12 december 2022 12:08
bda157 skrev: måndag 12 december 2022 11:41
Det är lokförarbrist utöver tågvärdsbristen, huruvida MTR vill slopa tågvärdarna eller ej beror enbart på om MTR tjänar eller förlorar ekonomiskt på att ha tågvärdar.
Jag kan konstatera: i samma vecka som man hade planerat att låta 30%(?) av tågen skötas enbart av förare med kamera utan att fullfölja planen så ökade antalet inställda avgångar starkt.

Re: CityPendeln V2

Postat: måndag 12 december 2022 22:49
av Lennart Petersen
Enceladus skrev: måndag 12 december 2022 20:49
Lennart Petersen skrev: måndag 12 december 2022 18:27
Enceladus skrev: måndag 12 december 2022 17:34 Nynäsborna har tröttnat på inställda pendeltåg: Alltid problem



Tamsoms lovade att Nynäshamn skulle få nattlig tågtrafik i samband med tidtabellsskiftet. Av detta blev intet. Istället blev det ingen tågtrafik. :roll:
Ja men Tamsons blev ju inte kvar så då kan vi väl knappast utkräva något ansvar för ej infriade löften.
Tamsons är fortfarande kvar till årsskiftet och det är han som ligger bakom årets trafikförändringar där Bålstagrenen till och med har fått mindre nattrafik.
18 Oktober skedde skiftet vad jag kan se
https://www.regionstockholm.se/politik/ ... regionrad/

Re: CityPendeln V2

Postat: måndag 12 december 2022 23:34
av Enceladus
Lennart Petersen skrev: måndag 12 december 2022 22:49
Enceladus skrev: måndag 12 december 2022 20:49 Tamsons är fortfarande kvar till årsskiftet och det är han som ligger bakom årets trafikförändringar där Bålstagrenen till och med har fått mindre nattrafik.
18 Oktober skedde skiftet vad jag kan se
https://www.regionstockholm.se/politik/ ... regionrad/
MTR fortsätter avveckla tågvärdarna
Mitt i skrev:Men det formella beslut om pausning kan inte tas förrän i januari 2023, då den nya majoriteten tar över ordförandeskapet i trafiknämnden. Därför fortsätter just nu avvecklingen.
Dessutom är det Tamsons som har varit ansvarig för att ta fram T23 där nattrafiken inte utökades, utan till och med minskades!

Re: CityPendeln V2

Postat: tisdag 13 december 2022 11:49
av Hechtwagen
Enceladus skrev: måndag 12 december 2022 23:34
Lennart Petersen skrev: måndag 12 december 2022 22:49
Enceladus skrev: måndag 12 december 2022 20:49 Tamsons är fortfarande kvar till årsskiftet och det är han som ligger bakom årets trafikförändringar där Bålstagrenen till och med har fått mindre nattrafik.
18 Oktober skedde skiftet vad jag kan se
https://www.regionstockholm.se/politik/ ... regionrad/
MTR fortsätter avveckla tågvärdarna
Mitt i skrev:Men det formella beslut om pausning kan inte tas förrän i januari 2023, då den nya majoriteten tar över ordförandeskapet i trafiknämnden. Därför fortsätter just nu avvecklingen.
Dessutom är det Tamsons som har varit ansvarig för att ta fram T23 där nattrafiken inte utökades, utan till och med minskades!
Men varifrån fick du idén att Tamsons skulle sitta kvar året ut? Valet var ju i september.

Re: CityPendeln V2

Postat: tisdag 13 december 2022 15:38
av Odd
Kan nuvarande situation med tågvakterna och indragna tåg göra att tågvakterna blir en säkerhetsrisk? Jag bevittnade idag en situation där ett flertal personer klämdes i dörrar samtidigt för att tågvakten inte orkade vänta på att de hittade ett ledigt dörrpar.

Jag vet inte hur reglerna är på MTR men när jag körde tunneltåg så fick man inte göra så.
Tri tub §33, Åtgärder före tunneltågs avgång från station skrev: 3.
Före avgång från ändstation skall föraren kontrollera att HS i
körhytt fungerar och att nödbrytaren är plomberad i tilläge.
Före avgång från station skall föraren själv
  • sedan av- och påstigning bedömts avslutad stänga dörrarna,
  • observera tågsidan under och efter dörrstängningen,
  • kontrollera att ingenting fastnat och att gula dörrsignaler
    slocknat,
  • kontrollera att dörrarna stängts och att indikering för
    stängda dörrar erhållits,
  • se att dörrstängningen inte förorsakat någon särskild reaktion.
Jag förstår att pendeltågen inte har Tri Tub, men de bör ju rimligen ha motsvarande instruktion, eller är det så illa att det inte finns några sådana regler på pendeltågen?