MTA avvecklar spärrvakterna

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: MTA avvecklar spärrvakterna

Inlägg av daniel_s »

Vad i hela världen skulle vara bättre med att ställa spärrvakterna i biljetthallen? Utöver att det är en fruktansvärd försämring av arbetsmiljön så skulle det omedelbart bli krav på dubbelbemanning, vilket betyder att det blir dubblerad personalkostnad och det var väl inte det du ville ha!
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: MTA avvecklar spärrvakterna

Inlägg av BSB101 »

Lennart Petersen skrev: söndag 11 december 2022 17:55
Någon egentlig fördel för resenär (plankare räknas inte) att ha öppen spärrlinje ser jag inte, har man bara kortet uppe så går man ju igenom i promenadtakt samtidigt som man blippar kortet.
En fördel är att man slipper ta upp sitt kort/mobil vid inpassage och därmed för en smidigare resa. Lägg till att man slipper alla som ska stå vid spärren och leta efter kortet/plocka upp mobilen.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: MTA avvecklar spärrvakterna

Inlägg av M224 »

BSB101 skrev: måndag 12 december 2022 19:26
Lennart Petersen skrev: söndag 11 december 2022 17:55
Någon egentlig fördel för resenär (plankare räknas inte) att ha öppen spärrlinje ser jag inte, har man bara kortet uppe så går man ju igenom i promenadtakt samtidigt som man blippar kortet.
En fördel är att man slipper ta upp sitt kort/mobil vid inpassage och därmed för en smidigare resa. Lägg till att man slipper alla som ska stå vid spärren och leta efter kortet/plocka upp mobilen.
Ja precis. Det är smidigare om man reser med barn under 12 år, barnvagnar, baggage etc. Jag får en känsla av att flertalet på dessa forum sällan åker kollektivt. Många här är säkert pensionärer som är ute och åker sporadiskt mitt på dagen... Sen är ju utvecklingen i Stockholms tunnelbana näst intill obefintlig, bortsett från nya vagnar då.
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: MTA avvecklar spärrvakterna

Inlägg av Lennart Petersen »

BSB101 skrev: måndag 12 december 2022 19:26
Lennart Petersen skrev: söndag 11 december 2022 17:55
Någon egentlig fördel för resenär (plankare räknas inte) att ha öppen spärrlinje ser jag inte, har man bara kortet uppe så går man ju igenom i promenadtakt samtidigt som man blippar kortet.
En fördel är att man slipper ta upp sitt kort/mobil vid inpassage och därmed för en smidigare resa. Lägg till att man slipper alla som ska stå vid spärren och leta efter kortet/plocka upp mobilen.
Jag klarar vart fall att fiska upp kortet under gång och passera spärren i promenadtakt .
Och man får bekräftelse på att man har giltig biljett. Minns en period när vi hade öppen spärrlinje på min T-statipn.
Jag hade glömt kortet och märkte inget förrän vid returresan när jag blev tvungen att lösa biljett så SL tjänade en slant på min glömska.
På stora stationer kan ocks spärrar reglera flödet så inte för många väller in på en gång och händer något oväntat kan man stänga inflödet helt, proppfulla stationer är liksom obra.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: MTA avvecklar spärrvakterna

Inlägg av BSB101 »

Lennart Petersen skrev: måndag 12 december 2022 20:15
Jag klarar vart fall att fiska upp kortet under gång och passera spärren i promenadtakt .
Bra för dig, verkligheten ser dock lite annorlunda ut. För den som vill är det bara att observera en större station i rusningstid.
Och man får bekräftelse på att man har giltig biljett. Minns en period när vi hade öppen spärrlinje på min T-statipn.
Jag hade glömt kortet och märkte inget förrän vid returresan när jag blev tvungen att lösa biljett så SL tjänade en slant på min glömska.
På stora stationer kan ocks spärrar reglera flödet så inte för många väller in på en gång och händer något oväntat kan man stänga inflödet helt, proppfulla stationer är liksom obra.
Ingen har förnekat att det finns fördelar med spärrar men det jag svarare på var att du inte såg "någon egentlig fördel för resenär" med öppen spärrlinje. Både mitt och andra skribenters svar motsäger ditt påstående.
Qus
Inlägg: 41
Blev medlem: lördag 08 maj 2021 23:27

Re: MTA avvecklar spärrvakterna

Inlägg av Qus »

Är det ens någon mening med att ha spärrvakter 2022? Tågvärdarna är ju mer betydelsefulla i så fall.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: MTA avvecklar spärrvakterna

Inlägg av M224 »

Nä inte enligt min mening. Känns mer som en sak som ska vara kvar av ren tradition. Våra grannländer klarar sig utan både spärrar och spärrvakter. Hade Göteborg eller Malmö haft tunnelbana hade de säkert kört utan spärrar och spärrar och kallat det för Metro. SL ska alltid gå sin egen väg.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: MTA avvecklar spärrvakterna

Inlägg av kildor »

Jag håller nog med Daniel S här. Jag har svårt att se vad SL skulle vinna på att avskaffa spärrvakterna. Plockar vi bort dem helt så kommer tjuvåkandet att öka, plus att man inte längre kan be någon om hjälp med biljetter eller fråga om resvägar. Det blir också en ökad otrygghet med obemannade stationer. Om man istället flyttar spärrvakterna ut i biljetthallen så kommer det krävas ökad bemanning istället och därmed högre kostnader.

Men jag kan förstå att många nya system väljer att inte byggs spärrar och bemannade biljettluckor. Det går ju att spara både utrymme och kostnader, och samtidigt smidigt att man som t.ex. i Köpenhamn kan ta hissen direkt mellan gatuplan och plattform. Men i Stockholm har vi redan allt på plats, så då finns ingen uppenbar fördel med att avveckla det.

Stockholm är ju inte unikt i detta avseende. Paris och Tokyo är två exempel jag kommer på på rak arm.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: MTA avvecklar spärrvakterna

Inlägg av M224 »

Att kunna ta hissen direkt ner till plattformen är något jag alltid gör i Köpenhamn. Det är väldigt smidigt. I Helsingfors finns det ett köpcentrum där man kan gå från butikerna rakt ut på plattformen. Så skönt att slippa störa sig på folk som ska fippla med kort och mobiltelefoner vid spärrar.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: MTA avvecklar spärrvakterna

Inlägg av Kantorn »

Lennart Petersen skrev: fredag 09 december 2022 18:03
Enceladus skrev: fredag 09 december 2022 15:20
M224 skrev: fredag 09 december 2022 12:29 Det är intressant att Stockholm valt att imitera London och New York istället för andra Europeiska system.

Men Sverige är ju väldigt anglosaxiskt.
Jag ser inte likheterna. Både London och New York har capping medan Stockholm ständigt förhalar införandet av pristak. Vidare är biljettkontrollen i Stockholms spärrar enkelriktad - enbart vid ingång.
I vart fall i tunnelbanan förekommer utgångskontroll ibland vid spärrarna.
Att inte Stockholm har obligatorisk visering vid utgång har ju att göra med att tunnelbanan sedan ganska länge har varit en enda zon. Vet inte när det infördes.
Professionell tyckare
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: MTA avvecklar spärrvakterna

Inlägg av daniel_s »

Kantorn skrev: tisdag 20 december 2022 10:53 Att inte Stockholm har obligatorisk visering vid utgång har ju att göra med att tunnelbanan sedan ganska länge har varit en enda zon. Vet inte när det infördes.
Ånä. Vi är nog hundratals f d spärrexpeditörer, konduktörer och bussförare på det här forumet som har suttit och tragglat zontaxor på utbildningen och aldrig upplevt en utgångsspärr. Det fanns små lathundar med zonerna på men åtminstone när jag gick kursen var det krav att lära sig zongränserna utantill och det ingick i proven.

Jag vet inte när utgångsspärrarna togs bort men det kan inte ha varit senare än 1973 då kupongtaxan infördes. Då var det zontaxa med 43 zoner där såväl ”radiella” som ”bågformade” zongränspassager debiterades, 1989 minskades det till fem (eller egentligen åtta då man vid debiteringen fortfarande skilde mellan zoner söder och norr om zon 1) och efter en kort period med enhetstaxa omkring 2006 blev det tre zoner A-C, då var hela tunnelbanan i zon A och så förblev det tills dagens enhetstaxa infördes 2017. Så man kan kanske säga att det är sedan 2006 som tunnelbanan haft enzonstaxa.

PS: enligt vanligtvis välunderrättad källa var utgångsspärrarna absolut inte kvar så länge som till 1973 men de fanns åtminstone kvar 1962 då min källa övergick från tunnelbanan till bussförartjänst.
Senast redigerad av daniel_s den tisdag 20 december 2022 12:02, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: MTA avvecklar spärrvakterna

Inlägg av Kantorn »

daniel_s skrev: tisdag 20 december 2022 11:22
Kantorn skrev: tisdag 20 december 2022 10:53 Att inte Stockholm har obligatorisk visering vid utgång har ju att göra med att tunnelbanan sedan ganska länge har varit en enda zon. Vet inte när det infördes.
Ånä. Vi är nog hundratals f d spärrexpeditörer, konduktörer och bussförare på det här forumet som har suttit och tragglat zontaxor på utbildningen och aldrig upplevt en utgångsspärr.

Jag vet inte när utgångsspärrarna togs bort men det kan inte ha varit senare än 1973 då kupongtaxan infördes. Då var det zontaxa med 43 zoner där såväl ”radiella” som ”bågformade” zongränspassager debiterades, 1989 minskades det till fem (eller egentligen åtta då man vid debiteringen fortfarande skilde mellan zoner söder och norr om zon 1) och efter en kort period med enhetstaxa omkring 2006 blev det tre zoner A-C, då var hela tunnelbanan i zon A och så förblev det tills dagens enhetstaxa infördes 2017. Så man kan kanske säga att det är sedan 2006 som tunnelbanan haft enzonstaxa.
Min jämförelse var gentemot London. Där måste det vara utgångsvisering för att automatiskt klara av olika zoner. Det behövs inte i Stockholm, och har inte behövts sedan 2006 vilket var årtalet jag letade efter. Tack för det. Sedan då skulle man kunna kört helautomatiskt.
Professionell tyckare
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: MTA avvecklar spärrvakterna

Inlägg av daniel_s »

Kantorn skrev: tisdag 20 december 2022 12:00 Min jämförelse var gentemot London. Där måste det vara utgångsvisering för att automatiskt klara av olika zoner. Det behövs inte i Stockholm, och har inte behövts sedan 2006 vilket var årtalet jag letade efter. Tack för det. Sedan då skulle man kunna kört helautomatiskt.
Nej, det är alla möjliga fel med det resonemanget. För det första fanns ju kupongbiljetterna kvar till 2013, så fram till dess var inte ens automatisk visering praktiskt möjlig. Sen verkar du tro att man kan ha helt obemannade stationer med slutna spärrlinjer där man varken kommer in eller ut utan biljett, men det är inte rimligt av bl a säkerhetsskäl, och jag tror inte att det förekommer på särskilt många ställen i världen. Sen verkar du också förutsätta att man behöver läsare som skiljer mellan in- och utpassering men det stämmer ju inte heller, det går att använda samma läsare till det och avgöra på matematisk väg vad som sannolikt är på- respektive avstigning.

Den naturliga lösningen i ett obemannat system med in- och utblippning är att man har en öppen spärrlinje med valideringsstolpar, alternativt ingen spärrlinje överhuvudtaget och placerar automaterna på plattformen eller i vagnarna.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: MTA avvecklar spärrvakterna

Inlägg av Kantorn »

daniel_s skrev: tisdag 20 december 2022 13:34
Kantorn skrev: tisdag 20 december 2022 12:00 Min jämförelse var gentemot London. Där måste det vara utgångsvisering för att automatiskt klara av olika zoner. Det behövs inte i Stockholm, och har inte behövts sedan 2006 vilket var årtalet jag letade efter. Tack för det. Sedan då skulle man kunna kört helautomatiskt.
Nej, det är alla möjliga fel med det resonemanget. För det första fanns ju kupongbiljetterna kvar till 2013, så fram till dess var inte ens automatisk visering praktiskt möjlig. Sen verkar du tro att man kan ha helt obemannade stationer med slutna spärrlinjer där man varken kommer in eller ut utan biljett, men det är inte rimligt av bl a säkerhetsskäl, och jag tror inte att det förekommer på särskilt många ställen i världen. Sen verkar du också förutsätta att man behöver läsare som skiljer mellan in- och utpassering men det stämmer ju inte heller, det går att använda samma läsare till det och avgöra på matematisk väg vad som sannolikt är på- respektive avstigning.

Den naturliga lösningen i ett obemannat system med in- och utblippning är att man har en öppen spärrlinje med valideringsstolpar, alternativt ingen spärrlinje överhuvudtaget och placerar automaterna på plattformen eller i vagnarna.
Jag tror du övertolkar mitt resonemang. Jag vill dela upp detta lite:

1: Jag menar inte att lägga in min åsikt i debatten. Jag bryr mig inte om det är öppen eller sluten spärrlinje, jag skulle inte få för mig att fuskåka i vilket fall som helst.
2: Om det nu skulle ha varit ett automatiskt system - vilket det inte är - men om, så hade det knappast behövts göras några ändringar jämfört med i dag, eftersom det inte behövs utgångsvalidering. Vilket beror på att det är en zon. I London så är det ju först när man passerar ut från stationen som längden på resan bestäms - på oystercard. Den bestämningen har ingen relevans över huvud taget i Stockholm. Och den enda zonen har funnits sedan 2006. Därav det året. Det är detta, och enbart detta, som mitt inlägg ville påpeka. Jag har inte talat om att någon teknik eller något visst biljettsystem ska föreligga ett visst år.
3: Har jag skrivit någonstans att man ska ha helt obemannade stationer? Det ser jag inget i min text.
Professionell tyckare
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: MTA avvecklar spärrvakterna

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev: tisdag 20 december 2022 13:34
Kantorn skrev: tisdag 20 december 2022 12:00 Min jämförelse var gentemot London. Där måste det vara utgångsvisering för att automatiskt klara av olika zoner. Det behövs inte i Stockholm, och har inte behövts sedan 2006 vilket var årtalet jag letade efter. Tack för det. Sedan då skulle man kunna kört helautomatiskt.
Nej, det är alla möjliga fel med det resonemanget. För det första fanns ju kupongbiljetterna kvar till 2013, så fram till dess var inte ens automatisk visering praktiskt möjlig. Sen verkar du tro att man kan ha helt obemannade stationer med slutna spärrlinjer där man varken kommer in eller ut utan biljett, men det är inte rimligt av bl a säkerhetsskäl, och jag tror inte att det förekommer på särskilt många ställen i världen. Sen verkar du också förutsätta att man behöver läsare som skiljer mellan in- och utpassering men det stämmer ju inte heller, det går att använda samma läsare till det och avgöra på matematisk väg vad som sannolikt är på- respektive avstigning.

Den naturliga lösningen i ett obemannat system med in- och utblippning är att man har en öppen spärrlinje med valideringsstolpar, alternativt ingen spärrlinje överhuvudtaget och placerar automaterna på plattformen eller i vagnarna.
Obemannade stationer med spärrar finns på järnvägen i Nederländerna. Skulle man råka ut för att med giltig biljett inte komma ut eller in så finns telefonstolpar där man kan ringa för hjälp. Därmed inte sagt att det är något föredöme.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: MTA avvecklar spärrvakterna

Inlägg av M224 »

Jag bojkottar Nederländerna numera. Sist jag var i Rotterdam så kunde jag inte fota tågen från plattformen efter det att jag lämnat perrongen. Så idiotiskt. I Belgien är det inga spärrar på järnvägsstationer iaf.
Skriv svar