Vilken trafik är det vi talar om här? Från Djurgården och bortåt? Det är väl nästan ingen trafik alls att tala om, den klarar väl sig med de alternativa vägar som finns, eller missar jag något?Stefan Widén skrev: ↑söndag 14 maj 2023 18:17Vet att jag argumenterade för det tidigare och ett skäl som tilltalar nuvarande majoritet är att även göra den delen av centrum bilfritt.Hechtwagen skrev: ↑lördag 13 maj 2023 16:12 Varför skulle bilarna behöva försvinna från hamngatan? Vilken del av hamngatan?
Men man måste då göra klart att alla från Djurgården och bortåt MÅSTE åka norra länken för att ta sig söder ut.
Klipper man alla förbindelser norr-syd så uppnår man detta. Klarastrandsleden - centralbron kan vara kvar ...men stäng möjligheterna att köra av på malmarna från den leden.
När förbifarten är klar så blir ju detta möjligt.
Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 531
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Väldigt många från frihamnen, gärdet, östermalm, djurgården väljer ofta att åka via strandvägen för vidare färd söder ut. Istället för norra länken. Det är problemet.Magnus Ahltorp skrev: ↑måndag 15 maj 2023 9:49Vilken trafik är det vi talar om här? Från Djurgården och bortåt? Det är väl nästan ingen trafik alls att tala om, den klarar väl sig med de alternativa vägar som finns, eller missar jag något?Stefan Widén skrev: ↑söndag 14 maj 2023 18:17Vet att jag argumenterade för det tidigare och ett skäl som tilltalar nuvarande majoritet är att även göra den delen av centrum bilfritt.Hechtwagen skrev: ↑lördag 13 maj 2023 16:12 Varför skulle bilarna behöva försvinna från hamngatan? Vilken del av hamngatan?
Men man måste då göra klart att alla från Djurgården och bortåt MÅSTE åka norra länken för att ta sig söder ut.
Klipper man alla förbindelser norr-syd så uppnår man detta. Klarastrandsleden - centralbron kan vara kvar ...men stäng möjligheterna att köra av på malmarna från den leden.
När förbifarten är klar så blir ju detta möjligt.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Kristersson: Begränsa stadstrafik
Vidare talas det om att "gräva ner" Centralbron. Gissningsvis avses Östlig förbindelse. Den skulle kunna ha en spårväg som ansluter till Spårväg City.
Är Moderaterna äntligen redo att göra plats för en förlängning av Spårväg City mot Ropsten? Då måste ju biltrafiken bort från bland annat Hamngatan.SVT Nyheter skrev:Han anser att elektrifieringen kommer att lösa en del problem, men att ”staden är för mycket gjord för bilar”. Samtidigt uttrycker han att centralbron, som går genom centrala Stockholm, borde grävas ner.
Vidare talas det om att "gräva ner" Centralbron. Gissningsvis avses Östlig förbindelse. Den skulle kunna ha en spårväg som ansluter till Spårväg City.
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Rimligen syftar han på en tunnel motsvarande Centralbrons sträckning. Det var ju vallöftet för Moderaterna i stadshuset i valet 2018. Både med tanke på att han tillhör samma parti och med tanke på vad han faktiskt säger så är det nog Centraltunneln han syftar på, inte Österleden.Enceladus skrev: ↑tisdag 27 juni 2023 14:17 Kristersson: Begränsa stadstrafik
Är Moderaterna äntligen redo att göra plats för en förlängning av Spårväg City mot Ropsten? Då måste ju biltrafiken bort från bland annat Hamngatan.SVT Nyheter skrev:Han anser att elektrifieringen kommer att lösa en del problem, men att ”staden är för mycket gjord för bilar”. Samtidigt uttrycker han att centralbron, som går genom centrala Stockholm, borde grävas ner.
Vidare talas det om att "gräva ner" Centralbron. Gissningsvis avses Östlig förbindelse. Den skulle kunna ha en spårväg som ansluter till Spårväg City.
Se även denna tråd: viewtopic.php?t=40984
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Stockholms kommun kom ju fram till att förslaget "inte är realistiskt eller lämpligt". Östlig förbindelse kostar ungefär lika mycket, med mycket större nytta.twr skrev: ↑tisdag 27 juni 2023 17:24Rimligen syftar han på en tunnel motsvarande Centralbrons sträckning. Det var ju vallöftet för Moderaterna i stadshuset i valet 2018. Både med tanke på att han tillhör samma parti och med tanke på vad han faktiskt säger så är det nog Centraltunneln han syftar på, inte Österleden.Enceladus skrev: ↑tisdag 27 juni 2023 14:17 Kristersson: Begränsa stadstrafik
Är Moderaterna äntligen redo att göra plats för en förlängning av Spårväg City mot Ropsten? Då måste ju biltrafiken bort från bland annat Hamngatan.SVT Nyheter skrev:Han anser att elektrifieringen kommer att lösa en del problem, men att ”staden är för mycket gjord för bilar”. Samtidigt uttrycker han att centralbron, som går genom centrala Stockholm, borde grävas ner.
Vidare talas det om att "gräva ner" Centralbron. Gissningsvis avses Östlig förbindelse. Den skulle kunna ha en spårväg som ansluter till Spårväg City.
Se även denna tråd: viewtopic.php?t=40984
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Frågan var inte vad som är lämpligt, utan vad Ulf Kristersson syftade på. Du kan ju inte välja en förvrängd tolkning bara för att du tycker det är en bättre lösning.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Vilken del av Hsmngatan måste göras bilfri? Exakt hela gatan eller delar av den? Sedan måste ju spårvägskörfälten dessitom göras bussfria om spårvägen ska fungera hyfsat.Enceladus skrev: ↑tisdag 27 juni 2023 14:17 Kristersson: Begränsa stadstrafik
Är Moderaterna äntligen redo att göra plats för en förlängning av Spårväg City mot Ropsten? Då måste ju biltrafiken bort från bland annat Hamngatan.SVT Nyheter skrev:Han anser att elektrifieringen kommer att lösa en del problem, men att ”staden är för mycket gjord för bilar”. Samtidigt uttrycker han att centralbron, som går genom centrala Stockholm, borde grävas ner.
Vidare talas det om att "gräva ner" Centralbron. Gissningsvis avses Östlig förbindelse. Den skulle kunna ha en spårväg som ansluter till Spårväg City.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Den kritska sträckan är mellan kungsträdgårdsgatan och Nybroplan. Skulle man även ta ända upp till segels torg öppnar man möjligheten att skapa ytterligare plats för olika gatuaktiviter med restauranger, kanke lekområden mm. Låt krativiteten flöda...
Skulle tro att merparten av de bilar som idag åker där gör det för att de inte orkar åka runt. Och då kommer man osökt in på österleden som gör att, ska man söderut väljer man den och city avlastas ytterligare. Och då kan man se till att man inte kan köra igenom stan som privatbil utan måste åka runt på ringen. Finns många städer som tillämpar detta.
Skulle tro att merparten av de bilar som idag åker där gör det för att de inte orkar åka runt. Och då kommer man osökt in på österleden som gör att, ska man söderut väljer man den och city avlastas ytterligare. Och då kan man se till att man inte kan köra igenom stan som privatbil utan måste åka runt på ringen. Finns många städer som tillämpar detta.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll