För östlig förbindelse hade definitivt minskat trafiken på Hamngatan?Anna König Jerlmyr (M) skrev:Förslaget skulle leda till att infarter till Klaratunneln, som leder bort trafiken, stoppas. Vi vill i stället bygga den östliga förbindelsen för att få bort trafik från stan och öka luftkvaliteten.
Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Eller för all del bilhatarnas bilhat, nu när bilarna är precis så miljövänliga som de krävde så visar det sig att det inte var miljön de månade om utan att de helt enkelt avskyr bilar oavsett hur mycket eller lite de belastar miljön.Enceladus skrev: ↑tisdag 14 februari 2023 17:59Det förra styret i Stockholms kommun sågade spårvägsplanerna, åtminstone indirekt:Odd skrev: ↑tisdag 14 februari 2023 17:11 Som med många andra radikala beslut så skulle nog även ett sådant ses med kommentaren "varför gjorde vi inte det här tidigare" i backspegeln. De enda jag nog kan tänka mig skulle vara lite buttra är nog Stockholms Handelskammares spårvägsfientliga ledning som garanterat kommer att göra allt för att misskreditera spårvägen, vilket de ju som bekant har gjort tidigare.
M sågar förslaget om bilfria Hamngatan
Underskatta aldrig bilkramarnas inflytande!byggastockholm skrev:– Vi har ett trafikhaveri i City med bilar som står stilla och trängs. Hela staden håller på att grävas upp och att då föreslå att man ska stänga av Hamngatan för biltrafik visar hur lite förståelse Miljöpartiet har för framkomlighet, säger Anna König Jerlmyr till Stockholm Direkt.
Fast det finns ju det omvända också, folk som anser att gamla dieseldrivna danska diesellok är bra för miljön.
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Massbilismens utsläpp har väl inte varit något större problem sedan katalysatorn kom. Men massbilismens problem med just massan, det förändras ju inte även om det är 100% eldrivet.
Genius on call
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Hur tänker Du nu?Enceladus skrev: ↑tisdag 14 februari 2023 14:05Hur ska spårvagnarna ta sig fram till T-Centralen? De får inte plats med alla bilar i centrala Stockholm! Jag citerar Trafikförvaltningens tidigare utredning:C12C3C3C12 skrev: ↑tisdag 14 februari 2023 12:13 På den tiden jag jobbade på Stockholmståg frågade jag en förare om hur han skulle åka om Spårväg City byggdes till Ropsten samt kopplades ihop med Lidingöbanan. Han sade att han skulle sitta kvar i spårvagnen till Centralen istället för att byta till T-banan. Misstänker att det är flera än han som skulle göra det. För att minska trängseln då vid vändningen bygg 2 vändspår vid Centralen. Finns ställen utomlands där man gjort så.
I princip måste allmän biltrafik förbjudas även längs Hamngatan. Hur stor politisk aptit finns det för detta?Trafikförvaltningen skrev:Framkomligheten för kollektivtrafiken längs sträckan Klarabergsgatan-Hamngatan-Strandvägen är i dagsläget begränsad. I samtliga studerade åtgärdspaket tillförs många fordonsrörelser med buss eller spårvagn längs denna sträcka. Idag finns förbud för allmän biltrafik på Klarabergsgatan. Olika sätt att tillskapa mer utrymme och förbättra framkomligheten för kollektivtrafik även längs Hamngatan bör studeras närmare.
En spårvagn tar mindre plats än en buss och behöver ingen vingelmån.
Handelskammaren ondgjorde sig över att spårvagnen skulle korka igen en redan igenkorkad Hamngata men vad hände? Vi slapp en massa bussar som tog plats och det blev mer utrymme för bilar och andra trafikanter.
Redan idag går spårvägen till T-Centralen och det verkar fungera bra.
Förläng till Centralen och anlägg en slinga enligt ursprunglig plan, det finns det plats för - och bygg hus över slingan. Spårvagn under hus är inget nytt, används flitigt i andra delar av världen. I Haag har man t.o.m en vagnhall i bottenvåningen på ett hyreshus.
Kanske bättre att förlänga till Kungsholmen och där anlägga en slinga, eventuellt runt ett kvarter.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Ja och nu slipper vi både spårvagnar och bussar, för spårvagnarna funkar inte, och ersättningstrafiken verkar funka sådär...Per Lind skrev: ↑onsdag 15 februari 2023 9:48 Hur tänker Du nu?
En spårvagn tar mindre plats än en buss och behöver ingen vingelmån.
Handelskammaren ondgjorde sig över att spårvagnen skulle korka igen en redan igenkorkad Hamngata men vad hände? Vi slapp en massa bussar som tog plats och det blev mer utrymme för bilar och andra trafikanter.
Redan idag går spårvägen till T-Centralen och det verkar fungera bra.
Förläng till Centralen och anlägg en slinga enligt ursprunglig plan, det finns det plats för - och bygg hus över slingan. Spårvagn under hus är inget nytt, används flitigt i andra delar av världen. I Haag har man t.o.m en vagnhall i bottenvåningen på ett hyreshus.
Kanske bättre att förlänga till Kungsholmen och där anlägga en slinga, eventuellt runt ett kvarter.
-Per
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Det där upprepar du ofta men egentligen är skillnaden rätt obetydlig. Vidare är det generellt irrelevant eftersom det i princip alltid kommer att gå bussar på de gator där det kan vara aktuellt med spårvagnar. Och slutligen är det irrelevant i det specifika fallet då det rör sig om breda gator med etablerad kollektivtrafik där det inte är utrymmet i sidled som är problemet utan trafikmängden.
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Ärende från Trafiknämndens möte (Region Stockholm) 25 april. Om spårväg citys förlängning till Ropsten. Jag antar att nämnden godtog tjänsteutlåtandet (mötesprotokoll finns inte ännu).
Mycket luddig slutkläm: "Nästa steg i regionens åtgärdsvals- och investeringsprocess är fas Inriktning. En förutsättning för att inleda denna fas är att hela utgiften kan prioriteras in i regionens 10-åriga investeringsplan och att regionfullmäktige fattar beslut om inriktning."
https://docs.netpublicator.com/api/publ ... sommartid)
Mycket luddig slutkläm: "Nästa steg i regionens åtgärdsvals- och investeringsprocess är fas Inriktning. En förutsättning för att inleda denna fas är att hela utgiften kan prioriteras in i regionens 10-åriga investeringsplan och att regionfullmäktige fattar beslut om inriktning."
https://docs.netpublicator.com/api/publ ... sommartid)
-
- Inlägg: 439
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Det fina hade ju varit om man kunde erbjuda folk bra kollektivtrafik så väljer folk det som passar dem bäst.
De flesta kommer åka kollektivt, medan vissa åker i sina bilar då det passar dem bäst.
Valfrihet <3
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Bilkörandet minskar väsentligt mer om man gör det dyrare att köra bil än om man gör det billigt och enkelt att åka kollektivt.Breitspurbahn skrev: ↑tisdag 02 maj 2023 15:14Det fina hade ju varit om man kunde erbjuda folk bra kollektivtrafik så väljer folk det som passar dem bäst.
De flesta kommer åka kollektivt, medan vissa åker i sina bilar då det passar dem bäst.
Valfrihet <3
-
- Inlägg: 439
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Säkert, men då drabbar det de fattigaste främst. En mindre välbemedlad familj bör kunna ha valfriheten att kunna använda bil/kollektivtrafik.Hechtwagen skrev: ↑lördag 06 maj 2023 3:09Bilkörandet minskar väsentligt mer om man gör det dyrare att köra bil än om man gör det billigt och enkelt att åka kollektivt.Breitspurbahn skrev: ↑tisdag 02 maj 2023 15:14Det fina hade ju varit om man kunde erbjuda folk bra kollektivtrafik så väljer folk det som passar dem bäst.
De flesta kommer åka kollektivt, medan vissa åker i sina bilar då det passar dem bäst.
Valfrihet <3
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Det kommer alltid finnas en gräns för vad de med minst pengar har råd med, det är dessa personer vänstern kallar flr "vanligt folk" , ska man normera och dimensionera samhället efter deras ekonomiska föfutsättningar så blir utfallet inte helt optimalt. Varför ska det till exempel vara jättebilligt att åka kollektivt när de flesta som åker har råd att betala mer flr sina resor och dessutom är villiga att göra det.
-
- Inlägg: 531
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Även om det skulle vara väldigt viktigt att alla ska kunna välja mellan bil och kollektivtrafik så betyder inte det att bil ska vara billigt. Precis som med elkonsumtionen så är det viktigt att det är dyrare att göra det mer skadliga, och om man samtidigt har som krav att "alla ska ha råd" så får man ju gödsla med pengar i andra änden så att de som faktiskt gör samhällsmässigt bra val faktiskt får mera pengar att göra annat för.Breitspurbahn skrev: ↑måndag 08 maj 2023 10:43 Säkert, men då drabbar det de fattigaste främst. En mindre välbemedlad familj bör kunna ha valfriheten att kunna använda bil/kollektivtrafik.
Att alla skulle ha rätt att åka fram och tillbaka i onödan på Hamngatan när det finns fullgoda alternativ verkar bara dumt. Hur många sträcker sig den här rätten till? Hela Stockholms län? Hela Sverige? Ska staden bygga ut Hamngatan så att den blir 1000 gånger bredare för att alla som vill ska ha möjlighet att åka där? Nej, självklart ska Hamngatan prioriteras för annat än biltrafik.
-
- Inlägg: 439
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Förstår inte ditt resonemang. Varför skulle Hamngatan byggas ut 1000 gånger bredare? Alla behöver inte använda Hamngatan.Magnus Ahltorp skrev: ↑tisdag 09 maj 2023 18:01Även om det skulle vara väldigt viktigt att alla ska kunna välja mellan bil och kollektivtrafik så betyder inte det att bil ska vara billigt. Precis som med elkonsumtionen så är det viktigt att det är dyrare att göra det mer skadliga, och om man samtidigt har som krav att "alla ska ha råd" så får man ju gödsla med pengar i andra änden så att de som faktiskt gör samhällsmässigt bra val faktiskt får mera pengar att göra annat för.Breitspurbahn skrev: ↑måndag 08 maj 2023 10:43 Säkert, men då drabbar det de fattigaste främst. En mindre välbemedlad familj bör kunna ha valfriheten att kunna använda bil/kollektivtrafik.
Att alla skulle ha rätt att åka fram och tillbaka i onödan på Hamngatan när det finns fullgoda alternativ verkar bara dumt. Hur många sträcker sig den här rätten till? Hela Stockholms län? Hela Sverige? Ska staden bygga ut Hamngatan så att den blir 1000 gånger bredare för att alla som vill ska ha möjlighet att åka där? Nej, självklart ska Hamngatan prioriteras för annat än biltrafik.
Den ska rimligen förbli som den är med ett körfält och ett kollektivkörfält. Problemet med trafiken är tämligen självregulerande (känns som en anglicism, säger vi så i Sverige?), hela Sverige kommer inte vilja köra där eller ha behov av det. Och folk kommer inte vilja sitta i bilkö.
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
SjälvreglerandeBreitspurbahn skrev: ↑onsdag 10 maj 2023 13:01Förstår inte ditt resonemang. Varför skulle Hamngatan byggas ut 1000 gånger bredare? Alla behöver inte använda Hamngatan.Magnus Ahltorp skrev: ↑tisdag 09 maj 2023 18:01Även om det skulle vara väldigt viktigt att alla ska kunna välja mellan bil och kollektivtrafik så betyder inte det att bil ska vara billigt. Precis som med elkonsumtionen så är det viktigt att det är dyrare att göra det mer skadliga, och om man samtidigt har som krav att "alla ska ha råd" så får man ju gödsla med pengar i andra änden så att de som faktiskt gör samhällsmässigt bra val faktiskt får mera pengar att göra annat för.Breitspurbahn skrev: ↑måndag 08 maj 2023 10:43 Säkert, men då drabbar det de fattigaste främst. En mindre välbemedlad familj bör kunna ha valfriheten att kunna använda bil/kollektivtrafik.
Att alla skulle ha rätt att åka fram och tillbaka i onödan på Hamngatan när det finns fullgoda alternativ verkar bara dumt. Hur många sträcker sig den här rätten till? Hela Stockholms län? Hela Sverige? Ska staden bygga ut Hamngatan så att den blir 1000 gånger bredare för att alla som vill ska ha möjlighet att åka där? Nej, självklart ska Hamngatan prioriteras för annat än biltrafik.
Den ska rimligen förbli som den är med ett körfält och ett kollektivkörfält. Problemet med trafiken är tämligen självregulerande (känns som en anglicism, säger vi så i Sverige?), hela Sverige kommer inte vilja köra där eller ha behov av det. Och folk kommer inte vilja sitta i bilkö.
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Den här tråden handlar om Spårvåg Citys förlängning till Ropsten, vilken i praktiken kräver att biltrafiken får maka på sig från Hamngatan. Se utredningen.Breitspurbahn skrev: ↑onsdag 10 maj 2023 13:01 Förstår inte ditt resonemang. Varför skulle Hamngatan byggas ut 1000 gånger bredare? Alla behöver inte använda Hamngatan.
Den ska rimligen förbli som den är med ett körfält och ett kollektivkörfält. Problemet med trafiken är tämligen självregulerande (känns som en anglicism, säger vi så i Sverige?), hela Sverige kommer inte vilja köra där eller ha behov av det. Och folk kommer inte vilja sitta i bilkö.
-
- Inlägg: 439
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Tack, såklart./jes skrev: ↑onsdag 10 maj 2023 13:06SjälvreglerandeBreitspurbahn skrev: ↑onsdag 10 maj 2023 13:01
Förstår inte ditt resonemang. Varför skulle Hamngatan byggas ut 1000 gånger bredare? Alla behöver inte använda Hamngatan.
Den ska rimligen förbli som den är med ett körfält och ett kollektivkörfält. Problemet med trafiken är tämligen självregulerande (känns som en anglicism, säger vi så i Sverige?), hela Sverige kommer inte vilja köra där eller ha behov av det. Och folk kommer inte vilja sitta i bilkö.
'
Fast hade det ens behövts på Klarabergsgatan? Varje gång jag går förbi där så slås jag av hur mycket outnyttjat utrymme det finns på en väldigt bred gata.Enceladus skrev: ↑onsdag 10 maj 2023 15:02 Den här tråden handlar om Spårvåg Citys förlängning till Ropsten, vilken i praktiken kräver att biltrafiken får maka på sig från Hamngatan. Se utredningen.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
[/quote]
Fast hade det ens behövts på Klarabergsgatan? Varje gång jag går förbi där så slås jag av hur mycket outnyttjat utrymme det finns på en väldigt bred gata.
[/quote]
Vadå extraplats, vill du ha bilfil ist för cykelbana?
Fast hade det ens behövts på Klarabergsgatan? Varje gång jag går förbi där så slås jag av hur mycket outnyttjat utrymme det finns på en väldigt bred gata.
[/quote]
Vadå extraplats, vill du ha bilfil ist för cykelbana?
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Varför skulle bilarna behöva försvinna från hamngatan? Vilken del av hamngatan?
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Vet att jag argumenterade för det tidigare och ett skäl som tilltalar nuvarande majoritet är att även göra den delen av centrum bilfritt.Hechtwagen skrev: ↑lördag 13 maj 2023 16:12 Varför skulle bilarna behöva försvinna från hamngatan? Vilken del av hamngatan?
Men man måste då göra klart att alla från Djurgården och bortåt MÅSTE åka norra länken för att ta sig söder ut.
Klipper man alla förbindelser norr-syd så uppnår man detta. Klarastrandsleden - centralbron kan vara kvar ...men stäng möjligheterna att köra av på malmarna från den leden.
När förbifarten är klar så blir ju detta möjligt.
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Men gäller det hela Hamngatan från Nybroplan till Sergels torg?Stefan Widén skrev: ↑söndag 14 maj 2023 18:17Vet att jag argumenterade för det tidigare och ett skäl som tilltalar nuvarande majoritet är att även göra den delen av centrum bilfritt.Hechtwagen skrev: ↑lördag 13 maj 2023 16:12 Varför skulle bilarna behöva försvinna från hamngatan? Vilken del av hamngatan?
Men man måste då göra klart att alla från Djurgården och bortåt MÅSTE åka norra länken för att ta sig söder ut.
Klipper man alla förbindelser norr-syd så uppnår man detta. Klarastrandsleden - centralbron kan vara kvar ...men stäng möjligheterna att köra av på malmarna från den leden.
När förbifarten är klar så blir ju detta möjligt.
Stefan