Sida 1 av 3

Spårväg City kanske byggs färdig (2022)

Postat: onsdag 07 december 2022 14:18
av Odd
Mitti skriver om att spårvägen mellan centrala Stockholm och Ropsten kan bli av inom några år, efter att vänsterpartiet i tysthet släppt igenom förslaget.

Det vore ju fantastiskt att det äntligen skulle kunna bli av.

Nästa naturliga steg skulle ju vara att bygga förbindelsen mellan Odenplan och Ropsten, och i förlängningen kanske kan ersätta busslinje 6 till Karolinska.

Jag närde en tanke som jag postade för så många år sedan att jag inte hittar den längre i skisserna, som bygger på att man gräver ner spår och vägtrafik i en gräv-och-täck-operation förbi gärdet, som då skulle kunna få slippa Lindarängsvägen i ytläge över fältet och på så sätt få en obruten grönyta. Min tanke då var att man samtidigt skulle bygga en stor vagnhall nedgrävd under parken men det skulle troligen bli för dyrt, även om det är lockande med en såpass centralt belägen vagnhall. Men jag tycker definitivt att man borde titta på möjligheten att gräva ner väg- och spårvägstrafik denna sträcka.

Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)

Postat: onsdag 07 december 2022 16:35
av Enceladus
Odd skrev: onsdag 07 december 2022 14:18 Nästa naturliga steg skulle ju vara att bygga förbindelsen mellan Odenplan och Ropsten, och i förlängningen kanske kan ersätta busslinje 6 till Karolinska.
Skulle inte linje 6 förlängas till Sumpan? Jovisst, det var ett av Tamsons tomma vallöften...

Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)

Postat: onsdag 07 december 2022 21:50
av JohanB
Odd skrev: onsdag 07 december 2022 14:18 Mitti skriver om att spårvägen mellan centrala Stockholm och Ropsten kan bli av inom några år, efter att vänsterpartiet i tysthet släppt igenom förslaget.

Det vore ju fantastiskt att det äntligen skulle kunna bli av.

Nästa naturliga steg skulle ju vara att bygga förbindelsen mellan Odenplan och Ropsten, och i förlängningen kanske kan ersätta busslinje 6 till Karolinska.
Blocken verkar ju väldigt eniga om att detta ska byggas, men kanon såklart att man kan börja projektera nu.

Jag anser att kopplingen till Odenplan dock borde dras som en egen linje Odenplan-Odengatan-Valhallavägen-Lindarängsvägen-Loudden.

Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)

Postat: torsdag 08 december 2022 0:51
av Bussmicke
Vore skönt om nåt äntliegn hände men som sagt; vi har de politiker vi har och jag vill se med egna ögon innan jag öppar finölen och firar..

Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)

Postat: torsdag 08 december 2022 9:34
av M224
Tre veckor kvar på 2022 så de får ta och snabba på om den ska byggas klart 2022...

Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)

Postat: torsdag 08 december 2022 10:53
av Odd
M224 skrev: torsdag 08 december 2022 9:34 Tre veckor kvar på 2022 så de får ta och snabba på om den ska byggas klart 2022...
Ja. Ingen har väl dock i modern tid lovat att det skall vara färdigt 2022. Möjligen de planer som fanns på 00-talet, men inte dagens planer :D

Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)

Postat: torsdag 08 december 2022 11:06
av Hechtwagen
S är för bygget men hade aldrig tänkt genomföra det, precis som med S avskaffande av monarkin.

Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)

Postat: torsdag 08 december 2022 11:28
av Breitspurbahn
Odd skrev: onsdag 07 december 2022 14:18 Mitti skriver om att spårvägen mellan centrala Stockholm och Ropsten kan bli av inom några år, efter att vänsterpartiet i tysthet släppt igenom förslaget.

Det vore ju fantastiskt att det äntligen skulle kunna bli av.

Nästa naturliga steg skulle ju vara att bygga förbindelsen mellan Odenplan och Ropsten, och i förlängningen kanske kan ersätta busslinje 6 till Karolinska.

Jag närde en tanke som jag postade för så många år sedan att jag inte hittar den längre i skisserna, som bygger på att man gräver ner spår och vägtrafik i en gräv-och-täck-operation förbi gärdet, som då skulle kunna få slippa Lindarängsvägen i ytläge över fältet och på så sätt få en obruten grönyta. Min tanke då var att man samtidigt skulle bygga en stor vagnhall nedgrävd under parken men det skulle troligen bli för dyrt, även om det är lockande med en såpass centralt belägen vagnhall. Men jag tycker definitivt att man borde titta på möjligheten att gräva ner väg- och spårvägstrafik denna sträcka.
Riskerar inte detta att krocka med Österleden?

Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)

Postat: torsdag 08 december 2022 14:19
av Odd
Breitspurbahn skrev: torsdag 08 december 2022 11:28
Odd skrev: onsdag 07 december 2022 14:18 Mitti skriver om att spårvägen mellan centrala Stockholm och Ropsten kan bli av inom några år, efter att vänsterpartiet i tysthet släppt igenom förslaget.

Det vore ju fantastiskt att det äntligen skulle kunna bli av.

Nästa naturliga steg skulle ju vara att bygga förbindelsen mellan Odenplan och Ropsten, och i förlängningen kanske kan ersätta busslinje 6 till Karolinska.

Jag närde en tanke som jag postade för så många år sedan att jag inte hittar den längre i skisserna, som bygger på att man gräver ner spår och vägtrafik i en gräv-och-täck-operation förbi gärdet, som då skulle kunna få slippa Lindarängsvägen i ytläge över fältet och på så sätt få en obruten grönyta. Min tanke då var att man samtidigt skulle bygga en stor vagnhall nedgrävd under parken men det skulle troligen bli för dyrt, även om det är lockande med en såpass centralt belägen vagnhall. Men jag tycker definitivt att man borde titta på möjligheten att gräva ner väg- och spårvägstrafik denna sträcka.
Riskerar inte detta att krocka med Österleden?
Österleden har väl inte planerats än? Dessutom skulle det ligga i linje med hur man hanterar infrastrukturprojekt i övrigt i Stockholm, exempelvis att man planerade en spårförbindelse mellan Odenplan och Solna Station trots att det redan pågick ett spårbygge exakt samma sträcka, vilket hade kunnat samordnats på ett rationellt sätt.

Men självklart, om planerna för en österled kommer igång, om än i en liten skala, så skulle man kunna lösa hela den biten redan på planeringsstadiet. . Men det är ju också sannolikt att Österleden inte ens kommer gå just precis där eftersom Österledsprojektet inte ens finns.

Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)

Postat: måndag 12 december 2022 21:52
av Magnus Ahltorp
Intressant att det krävdes ett maktskifte för att högerpartierna skulle kunna tänka sig att rösta på ett förslag de lika gärna hade kunnat lägga fram och rösta på under sina 16 år vid makten.

Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)

Postat: onsdag 14 december 2022 1:04
av Stefan Widén
Odd skrev: torsdag 08 december 2022 14:19
Breitspurbahn skrev: torsdag 08 december 2022 11:28
Odd skrev: onsdag 07 december 2022 14:18 Mitti skriver om att spårvägen mellan centrala Stockholm och Ropsten kan bli av inom några år, efter att vänsterpartiet i tysthet släppt igenom förslaget.

Det vore ju fantastiskt att det äntligen skulle kunna bli av.

Nästa naturliga steg skulle ju vara att bygga förbindelsen mellan Odenplan och Ropsten, och i förlängningen kanske kan ersätta busslinje 6 till Karolinska.

Jag närde en tanke som jag postade för så många år sedan att jag inte hittar den längre i skisserna, som bygger på att man gräver ner spår och vägtrafik i en gräv-och-täck-operation förbi gärdet, som då skulle kunna få slippa Lindarängsvägen i ytläge över fältet och på så sätt få en obruten grönyta. Min tanke då var att man samtidigt skulle bygga en stor vagnhall nedgrävd under parken men det skulle troligen bli för dyrt, även om det är lockande med en såpass centralt belägen vagnhall. Men jag tycker definitivt att man borde titta på möjligheten att gräva ner väg- och spårvägstrafik denna sträcka.
Riskerar inte detta att krocka med Österleden?
Österleden har väl inte planerats än? Dessutom skulle det ligga i linje med hur man hanterar infrastrukturprojekt i övrigt i Stockholm, exempelvis att man planerade en spårförbindelse mellan Odenplan och Solna Station trots att det redan pågick ett spårbygge exakt samma sträcka, vilket hade kunnat samordnats på ett rationellt sätt.

Men självklart, om planerna för en österled kommer igång, om än i en liten skala, så skulle man kunna lösa hela den biten redan på planeringsstadiet. . Men det är ju också sannolikt att Österleden inte ens kommer gå just precis där eftersom Österledsprojektet inte ens finns.
Detta med österleden eller andra platser där man inte helt har beslutat hur man vill bygga får inte bli ett hinder för att bygga. Som jag utvecklade i en annan tråd så går det utmärkt att bygga billiga provisorium. Alla minns vi den charmiga extrasnutten vid Valla torg just för att man höll på att bygga södra länken. När den var klar kunde lägga om spåren till tänkt sträkning. Klockrent!

Det handlar om vilja och handlingskraft och visst är det intressant att högern utmanar S igen. Så nu har ju S alla möjligheter att göra en Wennerholm och besluta att det skalla vara ihopbygt före valet 2026!!!

Stefan

Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)

Postat: måndag 13 februari 2023 16:07
av Fyrgeit
Hur tror ni den färdigbyggda spårvägen kommer trafikeras?

Både Spårväg city och Lidingöbanan har idag 8 tåg/h i rusningstrafik. Om det går tre linjer från T-centralen till Djurgården, Loudden och Lidingö, med 8 tåg/h vardera blir det 2.5 minuters vändtid vid kryssväxeln. Klarar man det?

Lösningar:
1. Förläng från T-centralen och grena av.
2. Minska turtätheten till Djurgården och Loudden.
3. Spårvagnar från Loudden vänder vid Norrmalmstorg.
4. Bygg vändslinga på Klarabergsviadukten.
5. Vissa spårvagnar från Lidingö vänder i Ropsten.
6. Vissa spårvagnar från Lidingö går via NDS till KTH.

Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)

Postat: måndag 13 februari 2023 16:09
av Enceladus
Fyrgeit skrev: måndag 13 februari 2023 16:07 Hur tror ni den färdigbyggda spårvägen kommer trafikeras?

Både Spårväg city och Lidingöbanan har idag 8 tåg/h i rusningstrafik. Om det går tre linjer från T-centralen till Djurgården, Loudden och Lidingö, med 8 tåg/h vardera blir det 2.5 minuters vändtid vid kryssväxeln. Klarar man det?

Lösningar:
1. Förläng från T-centralen och grena av.
2. Minska turtätheten till Djurgården och Loudden.
3. Spårvagnar från Loudden vänder vid Norrmalmstorg.
4. Bygg vändslinga på Klarabergsviadukten.
5. Vissa spårvagnar från Lidingö vänder i Ropsten.
6. Vissa spårvagnar från Lidingö går via NDS till KTH.
Redan idag har Lidingö två linjer: en till AGA och en till Gåshaga brygga. Frågan är om det inte blir en femte linje till Ropsten, utöver linjerna till Djurgården och Loudden. I och för sig har Djurgården också två linjer, men främst utanför rusningstid. Totalt alltså fem linjer med 10-minuterstrafik.

Oavsett ändhållplatser är det uppskattade behovet 30 tåg/h, d.v.s. 2-minuterstrafik. Det är många som har påpekat kapacitetsbristerna på den gemensamma sträckan, inte minst den bristfälliga framkomligheten på Hamngatan...

Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)

Postat: måndag 13 februari 2023 23:13
av JohanB
Jag bryter återigen en lans för avgrening vid Hakberget, till åtminstone Östra Station initialt. Loudden-grenen torde vara mest lämpad för denna sträcka.

Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)

Postat: tisdag 14 februari 2023 0:18
av Anders Hanquist
Absolut. Tre "grenar" (Djurgården, Loudden och Ropsten-Lidingö) alla med destination T-Centralen utanför Åhléns blir väl trångt på gemensamma sträckan.

Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)

Postat: tisdag 14 februari 2023 1:56
av Hechtwagen
Eller så blir det inget alls byggt?

Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)

Postat: tisdag 14 februari 2023 12:13
av C12C3C3C12
På den tiden jag jobbade på Stockholmståg frågade jag en förare om hur han skulle åka om Spårväg City byggdes till Ropsten samt kopplades ihop med Lidingöbanan. Han sade att han skulle sitta kvar i spårvagnen till Centralen istället för att byta till T-banan. Misstänker att det är flera än han som skulle göra det. För att minska trängseln då vid vändningen bygg 2 vändspår vid Centralen. Finns ställen utomlands där man gjort så.

Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)

Postat: tisdag 14 februari 2023 14:05
av Enceladus
C12C3C3C12 skrev: tisdag 14 februari 2023 12:13 På den tiden jag jobbade på Stockholmståg frågade jag en förare om hur han skulle åka om Spårväg City byggdes till Ropsten samt kopplades ihop med Lidingöbanan. Han sade att han skulle sitta kvar i spårvagnen till Centralen istället för att byta till T-banan. Misstänker att det är flera än han som skulle göra det. För att minska trängseln då vid vändningen bygg 2 vändspår vid Centralen. Finns ställen utomlands där man gjort så.
Hur ska spårvagnarna ta sig fram till T-Centralen? De får inte plats med alla bilar i centrala Stockholm! Jag citerar Trafikförvaltningens tidigare utredning:
Trafikförvaltningen skrev:Framkomligheten för kollektivtrafiken längs sträckan Klarabergsgatan-Hamngatan-Strandvägen är i dagsläget begränsad. I samtliga studerade åtgärdspaket tillförs många fordonsrörelser med buss eller spårvagn längs denna sträcka. Idag finns förbud för allmän biltrafik på Klarabergsgatan. Olika sätt att tillskapa mer utrymme och förbättra framkomligheten för kollektivtrafik även längs Hamngatan bör studeras närmare.
I princip måste allmän biltrafik förbjudas även längs Hamngatan. Hur stor politisk aptit finns det för detta?

Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)

Postat: tisdag 14 februari 2023 17:11
av Odd
Som med många andra radikala beslut så skulle nog även ett sådant ses med kommentaren "varför gjorde vi inte det här tidigare" i backspegeln. De enda jag nog kan tänka mig skulle vara lite buttra är nog Stockholms Handelskammares spårvägsfientliga ledning som garanterat kommer att göra allt för att misskreditera spårvägen, vilket de ju som bekant har gjort tidigare.

Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)

Postat: tisdag 14 februari 2023 17:59
av Enceladus
Odd skrev: tisdag 14 februari 2023 17:11 Som med många andra radikala beslut så skulle nog även ett sådant ses med kommentaren "varför gjorde vi inte det här tidigare" i backspegeln. De enda jag nog kan tänka mig skulle vara lite buttra är nog Stockholms Handelskammares spårvägsfientliga ledning som garanterat kommer att göra allt för att misskreditera spårvägen, vilket de ju som bekant har gjort tidigare.
Det förra styret i Stockholms kommun sågade spårvägsplanerna, åtminstone indirekt:

M sågar förslaget om bilfria Hamngatan
byggastockholm skrev:– Vi har ett trafikhaveri i City med bilar som står stilla och trängs. Hela staden håller på att grävas upp och att då föreslå att man ska stänga av Hamngatan för biltrafik visar hur lite förståelse Miljöpartiet har för framkomlighet, säger Anna König Jerlmyr till Stockholm Direkt.
Underskatta aldrig bilkramarnas inflytande!