Acceptabla turtätheter i spårtrafiken

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Acceptabla turtätheter i spårtrafiken

Inlägg av Enceladus »

Diripsi skrev: fredag 18 november 2022 8:43 Det finns ingen magisk gräns där turtätheten inte är lika viktig längre. Varje minuts väntetid är negativt för resenären.
Diripsi skrev: måndag 28 november 2022 16:11 Menar du att man ska köra 6-minuterstrafik både till Hässelby och Solna? Det blir alldeles för mycket till Solna och för lite på Hässelbygrenen.
Finns det en magisk gräns där turtätheten inte längre är viktig? Köpenhamns metro har 6-minuterstrafik som minimum på grenarna i lågtrafik, t.ex. vid midnatt. I rusningen har grenarna minst 4-minuterstrafik, vilket tyder på att turtätheten inte beror på kapacitetsbegränsningar. Är 6-minuterstrafik "tillräckligt bra", förutsatt att det inte är trängsel? Å andra sidan har Köpenhamns metro högre turtäthet på vissa grenar även i lågtrafik, vilket talar för att varje minuts väntetid räknas.

Hur är det då i Stockholm? SL gör årliga kundundersökningar där nöjdheten med bland annat turtäthet undersöks. I botten av förra årets undersökning hamnar Saltsjöbanan, pendeltågen och Roslagsbanan medan Spårväg City ligger högst. Två år tidigare slutade även Lidingöbanan på jumboplats. Samtliga trafikslag har högre nöjdhet totalt än nöjdhet med turtäthet. Det finns alltså stor förbättringspotential i Stockholms spårtrafik, och det går att dra några slutsatser.

De linjer som har sämre än 15-minuterstrafik under stora delar av dagen har ett stort missnöje oavsett andra omständigheter. Lidingöbanan är ett tydligt exempel på detta. Nöjdheten lämnar fortfarande en hel del att önska, men gapet till Nockebybanan har minskat avsevärt sedan turtätheten dagtid vardagar utökades från 20-minuterstrafik till 10-minuterstrafik. För att komma ännu högre behöver turtätheten förbättras även kvällstid vardagar samt på helger.

Saltsjöbanan har alltid sämre än 15-minuterstrafik, och hamnar föga förvånande på sista plats (exklusive några pendeltågslinjer). Eftersom Saltsjöbanan är Stockholms tyngsta matarlinje så finns det också en känsla av att den "förtjänar" högre turtäthet. Nu pågår en utökning av Saltsjöbanans kapacitet så att det går att köra 12-minuterstrafik. Här finns ett gyllene tillfälle att tillämpa Köpenhamns kloka princip: Kör kortare tåg utanför rusningen med samma turtäthet!

Roslagsbanan har för närvarande ett uselt trafikutbud på söndagar. Nästa år utökas turtätheten från 30-minuterstrafik till 15-minuterstrafik. Detta borde vara tillräckligt så länge det finns parallellgående bussar. Till skillnad från tunnelbanan slutar emellertid Roslagsbanans mellantrafik redan klockan 18, vilket gör det svårare att acceptera 30-minuterstrafik i lågtrafik. Det blir spännande att se hur mycket Roslagsbanans nöjdhet med turtäthet förbättras nästa år!

Pendeltågen har många linjer med varierande nöjdhet, men även den bästa linjen ligger under tunnelbanans sämsta linje. Den bästa linjen är Södertäljelinjen som är den enda linje med 15-minuterstrafik på alla stationer under nästan hela dagen. Tydligen är inte ens detta tillräckligt. Här är det nog många som undrar varför Mörbygrenen har tre gånger högre turtäthet med ungefär samma resande. Att det är trängsel vissa tider på dygnet hjälper inte heller, liksom nattrafiken.

Ännu sämre är det på pendeltågslinjer där alla stationer inte har 15-minuterstrafik. Speciellt Uppsala och Bålsta har ett resande som borde motivera ett bättre trafikutbud. Nu verkar Bålstas busslinjenät anpassas för möjlig framtida 15-minuterstrafik. Att förlänga tågen från Upplands Väsby till Uppsala skulle inte heller kosta mycket, men infrastrukturen behöver anpassas. I ett yttrande har även Sollentuna frågat varför Ostkustbanan inte har 5-minuterstrafik som Mörbygrenen.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Acceptabla turtätheter i spårtrafiken

Inlägg av Odd »

Det är klart att det inte finns någon magisk gräns, och det är säkert så att om man frågar 10 olika personer så svarar 5 av dessa "ca 5 minuter" och resten varierar lite.

Men om man räknar in verkligheten så måste man ändå kunna sätta en siffra som är en rimlig kompromiss, och frågan är väl var den siffran hamnar någonstans. Tack vare mobiltelefonernas förtrollade egenskaper så blir ju 5 minuter väldigt kort tid och då upplevs det ju inte som någon väntetid även om det är något mer än 5 minuter.

Jag tycker att det är rimligt att sätta den gränsen vid 5 minuter, samt att det skall finnas plats när man går på, naturligtvis. Båda dessa parametrar är dessutom mätbara vilket är en förutsättning för att kunna mäta mot målen.
Genius on call
Qus
Inlägg: 41
Blev medlem: lördag 08 maj 2021 23:27

Re: Acceptabla turtätheter i spårtrafiken

Inlägg av Qus »

Pendeltågen borde ju göra något åt turtätheten och trängseln i främst rusningstrafik. Det är äckligt packat i rusningen och bör införas fler skip-stop tåg om möjligheten finns.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Acceptabla turtätheter i spårtrafiken

Inlägg av C12C3C3C12 »

Qus skrev: fredag 02 december 2022 18:02 Pendeltågen borde ju göra något åt turtätheten och trängseln i främst rusningstrafik. Det är äckligt packat i rusningen och bör införas fler skip-stop tåg om möjligheten finns.
Skip-stop tåg hade vi när jag började som tågvakt i slutet av 1984, jag vet inte när dom försvann, kanske när City-Pendeln började, det var ju lite struligt då...
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Acceptabla turtätheter i spårtrafiken

Inlägg av Lennart Petersen »

C12C3C3C12 skrev: fredag 02 december 2022 22:40
Qus skrev: fredag 02 december 2022 18:02 Pendeltågen borde ju göra något åt turtätheten och trängseln i främst rusningstrafik. Det är äckligt packat i rusningen och bör införas fler skip-stop tåg om möjligheten finns.
Skip-stop tåg hade vi när jag började som tågvakt i slutet av 1984, jag vet inte när dom försvann, kanske när City-Pendeln började, det var ju lite struligt då...
Det prövades på Ostkustbanan nu för bara några år sedan men var inte särskilt framgångsrikt. Ojämn beläggning är ett problem som förvärras vid inställda tåg.
Även tunnelbanan har kört skip-stop en gren nämligen Norsborgsgrenen men det var inte lyckat av samma anledning som pendeln
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Acceptabla turtätheter i spårtrafiken

Inlägg av daniel_s »

Det var faktiskt två, även hässelbybanan hade snabbtåg (18X). Men man bör känna till att den skipstop-trafiken var en del av ett slags tidigt lean-projekt där man minskade turtätheten och sparade in vagnomlopp och personal.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Acceptabla turtätheter i spårtrafiken

Inlägg av Diripsi »

Odd skrev: fredag 02 december 2022 16:21 Det är klart att det inte finns någon magisk gräns, och det är säkert så att om man frågar 10 olika personer så svarar 5 av dessa "ca 5 minuter" och resten varierar lite.

Men om man räknar in verkligheten så måste man ändå kunna sätta en siffra som är en rimlig kompromiss, och frågan är väl var den siffran hamnar någonstans. Tack vare mobiltelefonernas förtrollade egenskaper så blir ju 5 minuter väldigt kort tid och då upplevs det ju inte som någon väntetid även om det är något mer än 5 minuter.

Jag tycker att det är rimligt att sätta den gränsen vid 5 minuter, samt att det skall finnas plats när man går på, naturligtvis. Båda dessa parametrar är dessutom mätbara vilket är en förutsättning för att kunna mäta mot målen.
Det är feltänk från början att försöka sätta en gräns överhuvudtaget. Varje minuts kortare väntetid är alltid en förbättring. Under förutsättning att turtätheten är så hög att man inte planerar efter en viss avgång så är varje minut i princip lika mycket värd. Skillnaden mellan 8 och 7 minuters väntetid är ungefär lika stor som skillnaden mellan 3 och 2 minuters väntetid. Om turtätheten är sämre är det större sannolikhet att man i viss omfattning försöker anpassa sig till en viss avgång och kan använda väntetiden till något annat. Av den anledningen är skillnaden mellan 15-minuterstrafik och 20-minuterstrafik faktiskt något mindre än skillnaden mellan 5-minuterstrafik och 10-minuterstrafik, i alla fall om man inte har någon speciell tid att passa. Om man ser på nyttan i förhållande till kostnaden är dock en utökning från 20 till 15 minuterstrafik mycket bättre än en utökning från 10 till 5 minuterstrafik.
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Acceptabla turtätheter i spårtrafiken

Inlägg av Enceladus »

Qus skrev: fredag 02 december 2022 18:02 Pendeltågen borde ju göra något åt turtätheten och trängseln i främst rusningstrafik. Det är äckligt packat i rusningen och bör införas fler skip-stop tåg om möjligheten finns.
SL:s årssummeringar av kundundersökningarna har drivkraftsanalyser som bedömer olika kvalitetsfaktorer för varje trafikslag. Det finns fyra möjliga omdömen: Åtgärda, Avvakta, Behåll, Minimikrav. Se vidare "Upplevd kvalitet i SL-trafiken 2021, årssummering".

Kvalitetsfaktorn turtäthet har följande omdömen för respektive trafikslag: SL, Tunnelbana, Pendeltåg, Lokalbana, Buss, Pendelbåt, Waxholmsbolaget.

Kvalitetsfaktorn trängsel har följande omdömen för respektive trafikslag: SL, Tunnelbana, Pendeltåg, Lokalbana, Buss, Pendelbåt, Waxholmsbolaget.

SL bedömer alltså att turtätheten är ett större problem än trängseln för alla trafikslag förutom tunnelbana. Vidare är turtätheten i regel sämre utanför rusningen. Är det i så fall rätt prioritering att fokusera på rusningstrafiken? Jag tror att exempelvis utökad trafik på helger har större potential att förbättra kundnöjdheten.
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Acceptabla turtätheter i spårtrafiken

Inlägg av Enceladus »

Diripsi skrev: lördag 03 december 2022 13:55 Om turtätheten är sämre är det större sannolikhet att man i viss omfattning försöker anpassa sig till en viss avgång och kan använda väntetiden till något annat. Av den anledningen är skillnaden mellan 15-minuterstrafik och 20-minuterstrafik faktiskt något mindre än skillnaden mellan 5-minuterstrafik och 10-minuterstrafik, i alla fall om man inte har någon speciell tid att passa. Om man ser på nyttan i förhållande till kostnaden är dock en utökning från 20 till 15 minuterstrafik mycket bättre än en utökning från 10 till 5 minuterstrafik.
Ibland är det dock svårt att anpassa sig till en viss avgång. Betrakta exempelvis linje 179. Linjen är en tvärförbindelse mellan gröna linjen, pendeltågen och blå linjen i norra Stockholm. Tunnelbanan har 10-minuterstrafik medan pendeltågen har 15-minuterstrafik (Mälarbanan) eller 7,5-minuterstrafik (Ostkustbanan).

Linje 179 följer tunnelbanans trafikutbud och har därför usel passning till Mälarbanan. För att göra situationen ännu värre har tunnelbanan en längre mellantrafik på helger än övriga kollektivtrafiken. Under de timmar då bara tunnelbanan har mellantrafik har linje 179 även usel passning till Ostkustbanan.

Det skulle vara mycket enklare att planera tvärförbindelser om spårtrafikens turtätheter standardiserades i Stockholm. Att tunnelbanan och pendeltågen har olika mellantrafiktider är ju bara vansinne. Det finns också busslinjer som följer pendeltågens trafikutbud och har därför usel passning till tunnelbanan...
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Acceptabla turtätheter i spårtrafiken

Inlägg av Enceladus »

På söndag börjar nya tidtabeller gälla i SL-trafiken
SL skrev:En av förändringarna vid tidtabellsskiftet på söndag är att Roslagsbanan får samma utbud på söndagar som på lördagar.
En av de största trafiknyheterna i Stockholm är införandet av 15-minuterstrafik på Roslagsbanan på söndagar. Kommer nöjdheten med turtäthet att märkbart öka i nästa års kundundersökningar? Detta skedde när Lidingöbanan fick 10-minuterstrafik dagtid vardagar. Å andra sidan är skillnaden ganska stor mellan 10-minuterstrafik och 15-minuterstrafik. Dessutom har Roslagsbanan - precis som pendeltågen - kortare mellantrafik på helger. Tunnelbanan har ju en unik status.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Acceptabla turtätheter i spårtrafiken

Inlägg av Anders Hanquist »

Är det typ 5/10 minuters turtäthet knallar man normalt bara ned till hållplatsen. Missar man en vagn/tåg/buss spelar det oftast inte så stor roll, man kan ta nästa. När det närmar sig 15 minuters lucka känns det mer viktigt att passa in tiden när man lämnar hemmet (eller annan plats man åker ifrån). Vid byte under en resa kan det vara lite "snävare". Då kan man ju inte anpassa sin start från utgångspunkten utan måste tillbringa väntetiden på en ofrivilligt vald, kanske inte så munter, plats. Jag vill minnas att man talade om "kresuminuter", som handlar om "upplevd" restid.
Skriv svar